Hypermobiel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

loetjuh

Hypermobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-06 10:15

Ik was een half jaar geleden bij de huisarts,
Toen ik klein was liep ik al jaren bij een Kinderarts omdat ik zeer losse knieen heb ( je kent het vast wel dat je knieen soms knik zeggen( gedeeltelijk gaan ze uit de kom bij mij) bij mij knikken ze ongeveer bij elke stap die ik zet en ik kan ze ook zelf knikken, Vroeger dat ik dit in me slaap ( zoals andere mensen knarstanden) Ik kreeg toen hele beugels voor snachts om te slapen zodat ik dat niet kon doen omdat mijn gewrichten er erg door afsleten.. ik heb hier dagelijks pijn aan maar ja pijn went, dus ik merk er eigelijk niks meer van die pijn hoort er voor mij gewoon bij..
Maar van kwaad tot erger zijn het nu niet alleen mijn knieen meer, maar mijn heupen ook, die soms gedeeltelijk uit de kom schieten ik ga ze zelf weer terug knikken met bepaalte beweging maar echt prettig gevoel is het nie..
Ook mijn linkerschouder is het zelfde probleem, toen we bij huisarts waren stelde zei vast dat ik hypermobiel ben( ze vond het heel raar dat het eigelijk nu pas vast gesteld werd, dat die kinderarts daar toen niet aan gedacht heeft, kinderarst dacht altij dat ik Voetbalknieen had)..
wat eigelijk er aan de hand is dat mijn pezen, banden wat dan ook te lang zijn, of verslapt zijn of zelfs helemaal niet heb ( zoals in mijn knieen) maar mijn lichaam heeft zich zo aangepast dat ik er toch gewoon op kan lopen. Ik ga nu in september naar de fysotherapeut om de spieren rond mijn gewrichten te versterken zodat die steeds de klap kunnen opvangen..

Eigelijk vraag ik me af of er nog meer mensen zijn die dit hebben en die tips hebben hoe die er mee omgaan met paardenrijden want dan heb ik er ook last van!

Groetjes Anouk

Takkel

Re: Hypermobiel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 10:19

Heb het ook, maar dan in lichte mate. Mijn kaak heeft een keer op slot gezeten, en mijn ellebogen en benen overstrek ik erg.

Mijn zus heeft het veel erger. Bij haar schiet ook alles uit de kom.

Volgens mijn huisarts is het erfelijk. En mijn zus heeft idd ook fysiotherapie om de spieren die om de gewrichten heen lopen te versterken.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:29

Hoe oud ben je?

Ik ben behoorlijk hypermobiel waardoor altijd alles van zijn plek vliegt maar merk wel nu ik ouder wordt dat het minder is. (ben 31)

Mars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 14:23

mijn zusje heeft het ook, zij kan haar gewrichten ver overstrekken,
en ze kan ook haar botten heel raar bewegen enz.
Ze kreeg oefeningen van de fysio en mag ook niet meer expres haar gewrichten laten overstrekken enz. , maar ze kan het nog steeds.
Zij heeft het denk ik wel in mindere mate als jij het hebt.

mienmien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 16:14

Ik heb het ook in mindere mate.

Wat mij helpt tegen de chronische spierpijn is magnesium tabletjes. Verder werd mij afgeraden om contact sporten te doen. Is paardrijden goed... (mits je het al kunt en niet hoeft te leren want eraf vallen is erg slecht...)

Moet ik goed naar mijn lichaam luisteren... en dat vind ik dus erg moeilijk... lukt het een dag niet door de pijn... dan gewoon niets ondernemen..... (makkelijker gezegd dan gedaan.....)

En voor de rest?? Genieten van alle mooie dingen!!

Fritsiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 21:29

Ik heb het ook.
Nou niet in bepaald mindere mate
Loop al vanaf me 3é jaar bij de kinderarts. En heb veel fisio therapie gehad.
Maar ik heb der ook nog eens bij dat ik een te hoge spierspanning heb.

Toen ik klein was kon ik werkelijk in geen boom of klimrek klimmen, want ik kon niet blijven hangen aan mijn armen. Gewoon puur omdat ze wegschoten.
En dan viel ik weer, en daar had ik dan gelukkig me te hoge spierspanning voor Dat gewoon doodnormaal me spieren uitvielen.

Veder kan ik nog steeds mijn benen in me nek leggen en ga zo maar door.
Maar heb nog wel veeel last van me elleboog die bij elke keer lang>kort weer wegschiet.
En ook met mijn enkels, als ik meer dan 100 meter ren, verga ik van de pijn, omdat die dan weer tig keer is verzwikt en heb hierdoor ook al eens flink mijn enkelbanden en kniebanden een opteter gegeven.

Het is verselijk, maar je leert ermee leven.

HET IS EEN RAMP!!!

MyrtheJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 19:00

Ik heb het ook, maar niet in een echt zo extreem.

het zit vooral in mn rug bij mij. Ik kan mn hoofd zo ver achterover gooien dat ik een hoek van 90 graden maak, en ik heb een veeel te hoge spierspanning.

Daarbij heb ik het SI-syndroom in mn rug,

en ook knakt dus vrolijk alles de hele dag van zn plekkie.. Moet hier voor zo om de 2-3 maanden mn rug laten nakijken bij de chiropractor. Mijn grote spierspanning in mn rug komt waarsch. vooral door het knakken van wervels.
Ben laatst trouwens bij een fisio/ostheophaat geweest, dat heeft me echt super geholpen!!
Mijn rugpijn bleek deels te komen doordat mn darmengebied niet goed werkte(koemelkallergie).. Doordat hij daar wat aan deed, (iets met bepaalde druk, en hij kraakte mn rug) Ging het met mn rug in zn geheel ook beter.
Door de te hoge spierspanning heb ik vrij grote moeite om mn spieren te ontspannen, dit heb ik door mn hele lichaam... Hier kon hij helaas niet zoveel aan doen, daar heb ik nu voetreflextherapie voor

Tsja.. pijn met paardrijden.. alleen als ik weer eens in een opwelling zin heb om met 't dressuurzadel te rijden, dan zet ik echt alles vast... Kan de 3 uur erna niet normaal lopen zonder pijn. Gelukkig zakt het vanzelf weer af...
En dat heb ik met sommige andere dingen ook, verder niet echt extreem & er valt wel mee te leven

ikkemetwikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 11:57

ik heb HMS(hypermobielsyndroom),
dat blijkt net iets anders te zijn,dan alleen hypermobiel zijn,og je kan iig hypermobiel zijn,zonder HMS te hebben.(ingewikkeld verhaal!?!)
ik heb het "alleen" in mijn handen en bekken,wat veel pijn opleverd,ben afgelopen week naar de reumatooog geweest,want mijn voet en s.i gewrichten zijn om de haverklap ontstoken.
HMS is een reumagerelateerde aandoening.

_Rianne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-06 21:09

Heb er ook last van, en niet te zuinig,
Knieeen, enkels heupen en polsen zijn eht ergst...
Ook met rijden heb ik last, kan zo een paar weken rijden, en dan weer eenmaand niet (nu dus )
"leer er maar mee leven" was het advies van mijn huisarts na jaren van therapie enz...

Vue

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 19:06

Ik heb het ook licht.
met name mijn rug, ellebogen, polsen, knieeen en nek.

Heb nu therapie.
Ik kan mijn rug dubbelvouwen naar achteren, en de rest slecht stilhouden.

sundancer87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-06 21:11

Ik heb het ook, kan bijna alles wel overstrekken.
Ben laatst van het paard af gevallen en toen is mijn schouder weer es uit en in de kom gegaan verder heb ik bijna wel alles gekneusd gehad na die val.

Ik heb verder ook veel spierspanning in mijn hele lichaam en word daar nu ook voor behandeld. Ik zit nu op een sportopleiding en dat is wel moeilijk want ik moet ook de handstand en dat soort dingen kennen maar door mijn hypermobieliteit kan mijn lichaam door overstrekken niet in balans houden. Verder heb ik er in het dagelijks leven ook wel aardig last van.