knieproblemen door paardrijden (volleyballen)?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm

knieproblemen door paardrijden (volleyballen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-06 19:46

ik weet niet helemaal precies of het hier hoort, maar wil anders een mod dit verzetten?

om een lang verhaal kort te maken maanden en maanden geleden heb ik tijdens een training van volleyballen verkeerd neergekomen tijdens aanvallen. hierdoor een beetje last van m'n knie gekregen, maar verder niets achter gezocht. gewoon doorgegaan met paardrijden en daarnaast nog volleyballen. bleef er toch steeds elke keer last van houden, dan 2 weken wel, dan 3 weken niet, dan kon ik 2 dagen niet lopen van de pijn en de volgende dag was er niets meer aan de hand

uiteindelijk dreigde m'n mam na de zoveelste pijnklacht van me dat ik naar de arts moest, anders dan zou zij me meenemen. uiteindelijk heb ik er op school naar laten kijken door een fysiotherapeut. wat bleek: 2 verrekte kniebanden, overbelasting van de gehele knie en waarschijnlijk een kleine beschadiging van m'n meniscus. hij vond t knap dat ik er zolang mee had gelopen. dus minimaal 6 weken rust en niets doen. meniscus is helemaal goed geworden, gelukkig

heb me netjes aan de voorgeschreven rust gehouden en het was weg. maar sinds een week of 3 is de pijn (brandering gevoel) helemaal terug gekomen en soms nog erger ook. toch maar naar arts geweest en die zegt extreme overbelasting.

maar het wordt leuker... volgens hem komt de overbelasting door teveel paardrijden (en het beetje volleyballen). dat hier de knieeën van mensen niet tegenkunnen. nou wil ik wel eens weten of er hier mensen zijn die dit ook hebben of last van gehad hebben?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-06 20:28

Paardrijden is idd erg belastend voor je knieen. Mijn zwager is geopereerd eraan en mag nu niet meer springen (hij was springruiter en is nu overgeschakeld op dressuur). Die speciale verende beugels helpen wel om het schokken te beperken.

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:51

Volleyballen lijkt mij meer belastend voor de knieën. Hoewel met paardrijden soms je knieën in een minder natuurlijke stand worden gedwongen.
Ken wel iemand die last had van haar knie bij paardrijden, maar meer door de wrijving tegen het zadel.

R0X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 12:53

Ik heb ook al vanalles meegmaakt aan mijn knieen en ik heb dan ook vaak last als ik eraf stap, na een fikse rit. Tja, mee leren leven he

Vientje

Re: knieproblemen door paardrijden (volleyballen)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 13:00

Mijn huisarts heeft me ten strengste verboden nog paard te rijden, aangezien ik met een kapotte meniscus in mijn ene been en een daardoor overbelaste knie in mijn andere been rondloop. Hoe en wat precies heb ik niet gevraagd (moet me nog eens een keer laten doorverwijzwen om er goed naar te laten kijken, maar dat wilde ik toendertijd niet), maar zowel paardrijden als volleyballen waren absoluut niet goed voor je knieën in elk geval. Bij allebei de sporten moeten je knieën flinke klappen opvangen (zeker als je met een paard gaat springen , maar draven bijvoorbeeld geeft elke pas een kleine klap op je knie), en bij paardrijden heb je ook nog dat je knie in een vrij onnatuurlijke houding die klappen krijgt.

Ik merk het zelf wel heel duidelijk, springen met een paard kan enorm pijn doen en als ik een dag veel gereden heb heb ik 's avonds ook aardig last van mijn knieën. Alleen beetje eigenwijs en wil mijn hobby niet opgeven

Kimmm

Re: knieproblemen door paardrijden (volleyballen)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 11:45

Vientje schreef:
Alleen beetje eigenwijs en wil mijn hobby niet opgeven

mmm... komt me erg bekend voor ik wil het ook echt niet opgeven!

@urielle: speciaal verende beugels? daar weet ik nog niets van, denk dat ik vanmiddag een middagje ga googlen om het op te zoeken! maar thanx!

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:54

Ik heb ook vaak last van mijn knieën. Bij mij komt het doordat ik een keer met ijshockeyen op mijn (rechter)knie ben beland, en met mijn linkerknie zo'n stalen balk in een binnenbak heb geramd. Sindsdien kan ik niet meer zonder pijn een langere tijd met mijn fiets in een zwaardere versnelling fietsen en heb ik met autorijden ook last van mijn knieën.

Toen ik mijn bijrijdpaard nog maar net reed, had ik ook met het rijden erg last van mijn knieën. Nu ze beter (verender) loopt, is dat gelukkig zo goed als over. Soms voel ik het nog wel, helaas.

Op stal zijn er veel mensen die niet meer kunnen (of zouden mogen) paardrijden omdat ze last hebben van hun knieën. Wees maar voorzichtig, knieën zijn heel kwetsbaar voor overbelasting...

De beugels die Urielle bedoelt, zijn GPG-beugels. (Scheelt weer wat zoektijd )

Ohja, let ook goed op hoe je loopt en in de auto stapt. Vaak 'verdraai' je je knie dan ook al.

Utrolig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:59

Ik volleybal ook (recreatief) 1 keer in de week. Voor de rest rij ik paard.
Sinds ik de Kieffer heb met onzettende dikke kniewrongen, waar als het ware je bovenbeen tegen aanligt, heb ik geen last van mijn knieen. Nu allen wat spierpijn in mijn billen van het volleyballen...

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:15

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:27

Ziiggy__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:30

ik ken ook iemand die zoiets ook had en moet stoppen met haar paard hoop dat het bij jouw minder erg is

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:37

@ ziiggy___: dat hoop ik inderdaad ook en anders dan heb ik gewoon pech en een beetje pijn stoppen is tot nu totaal geen optie

Liiszle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:40

ik loop ook met een dikke knie blessure.. al weten ze nogs teeds niet wat het is.. komt er op neer, dat mijn knie spieren niet sterk genoeg zijn ofzo... en nog meer onzin..

máár ik Moet juist veel paardrijden van de orthopeet, om mn spieren aan te sterken

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 13:09

Oh, ik ken trouwens nog iemand met zwakke knieën (eigenlijk ken ik heel veel mensen met knieproblemen nu ik er over nadenk) en haar is aangeraden te gaan fietsen of te gaan zwemmen om de kniebanden te versterken.

Duidt dat branderige gevoel trouwens op overbelasting? (Als dat zo is, ben ik best verkeerd bezig... )

marle_sheila

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:15

vorig jaar knalde ik met gym tegen een ijzeren paal aan. paar dagen niet lopen, weekje niet paardrijden, blabla. Langzaamaan ging het weer beter, en nu na een jaar heb ik er gelukkig bijna nooit meer last van. Het is me trouwens nooit zo opgevallen dat paardrijden zo enorm belastend voor je knieen schijnt te zijn? Ik bedoel, ze staan dan misschien in een beetje een onnatuurlijke stand en natuurlijk moeten ze wel wat schokken opvangen, maar dit lijkt me erger bij hardlopen.. het kan natuurlijk heel goed zijn dat ik het mis heb hoor!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:24

Ik had (heb) ook erge last van mn knieen, Ik ben er ook mee naar de dokter gegaan. Die zij dat het de ziekte van Osgood-Schlatter was, dat krijg je door overbelasting. Hij wist niet waar het van zou kunnen komen, maar ik mocht niet meer rennen/springen en heb een jaar niet meegedaan met schoolgym. Daarna ging het beter, en nu heb ik er nog af en toe last van, bijvoorbeeld als ik een rare beweging maak of lang ren. Van de dokter mocht ik wel gewoon blijven paardrijden. Alleen het valt me wel op dat ik sneller last van mn knieen heb als ik net heb paardgereden..

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 16:56

Ik had ook altijd heel erg last van m'n knieen met rijden, tot ik gpg beugels probeerde. Dat was het helemaal, ik heb nooit meer pijn.
De beugels zijn nu te koop omdat ik endurancebeugels wil. Ze staan bij EA