hardloopblessure -> 'shin splints'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

hardloopblessure -> 'shin splints'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 20:55

Ik ben half maart begonnen met hardlopen (meestal 1 keer in de week, hield het nooit langer dan een halfuurtje met tussendoor gewoon lopen vol).

Na een tijdje kreeg ik af en toe last van mijn scheenbenen. Zodra het weer weg was (met een paar dagen) ging ik weer lopen, maar ik kreeg er steeds weer last van.

Half april ben ik helemaal gestopt met hardlopen. Ik had nergens last meer van (ook niet met rennen tijdens tennissen of turnen) en heb het daarom afgelopen dinsdag maar weer eens geprobeerd (in totaal 20 minuten waarvan 8 hardlopen en verder rustig lopen).

Ik had er toen een klein beetje last van, maar woensdag ging ik turnen (trampoline springen) en halverwege de les moest ik stoppen vanwege de pijn die op kwam zetten. 's Middags heb ik nog getennist, vandaag ook. De blessure is weer helemaal terug, ik heb er nu constant last van, net zoals half april. Tijdens/na het sporten, in m'n slaap en als ik wakker word. Zelfs bij traplopen doet het pijn.

Ik heb een beetje op internet rondgekeken en kwam erachter dat deze blessure shin splints heet en vaker voorkomt bij hardlopen. Het stadium waarin ik blijk te zitten is ongeveer stadium 3.

Op internet staat bij dit stadium dat ik naar een arts moet. Wie heeft dit ook gehad en is naar de dokter gegaan, en wat kan deze er aan doen?

xDramaQueen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:54

je kan altijd gewoon voor de zekerheid gaan, ik liep eerst ook heel veel en kreeg toen overbelasting in mijn kuiten, wat jij hebt ken ik niet maar het lijkt me niet fijn, misschien komt het omdat je je niet genoeg opwarmt? als je naar buiten gaat ga je dan gelijk hardlopen?

batje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:57

Mijn vriend heeft het ook en is daarom gestopt met hardlopen. Jij heel veel sterkte, ik blijf het topic even volgen.

Llewella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:38

Ik heb hier rond jumping amsterdam last van gehad, ik had een week ervoor iets te fanatiek gefietst, waarna ik een pijnlijk scheenbeen kreeg, hoe meer ik liep, hoe pijnlijker het werd, met rust werd het wat beter. Echt puur overbelasting.

Ik weet niet of het dat ook is geweest, maar het klinkt er wel naar.
Ik ben er niet mee naar de huisarts gegaan.
Ik heb ca 2 weken pijn gehad, en soms echt dat het gewoon echt niet meer fijn was, moe zeurderige pijn.
Ik was echt heel blij toen het over was! Ik had naar de huisarts moeten gaan, maargoed die doet er dan toch ook weinig mee denk ik dan.

Bij mij was het dus ook half april Ik heb er wel nog mee rond kunnen struinen op de bitdag van jumping amsterdam.

muppetmayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:42

Inderdaad even naar je huisarts gaan. Shin splint is een heel vervelend iets, en kun je erg lang last van houden.
Oplossing is vaak fysio. Ander hardloopschoeisel wil ook vaak wel helpen. Hardlopen op een andere ondergrond (als je weer wilt opbouwen na een tijd) helpt vaak ook.
Naja, ik ben geen huisarts, de rest moet je hem maar vragen
Succes ermee in ieder geval!

TurdusMerula

Re: hardloopblessure -> 'shin splints'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 22:46

Misschien heb je hier wat aan:
http://zulu.messageboard.nl/12910/viewtopic.php?t=54
(evt. kun je de gebruiker 'Elisabeth' eens een pb sturen (ts'er))

Ook: asisc.nl/running
Ga naar know-how, injury master, en klik op de scheenbenen.
Zo krijg je ook informatie, zij leggen het beter uit dan ik.

Persoonlijk zou ik eerst goed rust houden, dus helemaal niet sporten.
Als het goed is, neemt de pijn wat af. Zo niet, naar de huisarts ermee!
Neemt het wel af, zou ik nog even wat rust houden, en dan heel voorzichtig weer opbouwen.
Hardlopen zelf zou ik opbouwen met een beginnersschema, die kun je zo van internet afplukken, en je weet dan zeker dat je niet te veel doet; shin splits is een typische blessure bij overbelasting.

Sterkte!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-06 17:16

mereldevogel schreef:
Persoonlijk zou ik eerst goed rust houden, dus helemaal niet sporten.
Als het goed is, neemt de pijn wat af. Zo niet, naar de huisarts ermee!
Neemt het wel af, zou ik nog even wat rust houden, en dan heel voorzichtig weer opbouwen.
Hardlopen zelf zou ik opbouwen met een beginnersschema, die kun je zo van internet afplukken, en je weet dan zeker dat je niet te veel doet; shin splits is een typische blessure bij overbelasting.

Sterkte!

Ik heb dus al een maand rust gehouden, had er helemaal geen last meer van toen ik dinsdag weer begon, heb toen dus ook maar 8 minuutjes rustig gejogd (10 minuten opgewarmd en gestrekt, na afloop weer). Heb ook een beginnersschema van internet gehaald en dat gelopen maar ik ben dus weer helemaal terug bij af na die paar minuten..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 13:05

Het is in elk geval minder, al komt het na training weer sneller terug.
Toch zit je niet terug bij af met je niveau, dat weet ik zeker.
Je hebt de conditie nog, je spieren zijn nog wel iets gewend, en jij weet ook wat je kan.
Wel moet je echt nog even voorzichtig doen, als je weer echt last krijgt, ben je verder van huis.
Nu nog voorzichtig, veel zachte ondergronden, zo min mogelijk asfalt, en niet te veel doen, misschien wat afwisselen met andere sporten.
Daarna ga je vanzelf relatief snel weer omhoog qua niveau.

Zet hem oP!