rugproblemen? Hoe gingen jullie er mee om?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

rugproblemen? Hoe gingen jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-06 23:26

hoi.

Ik moet even wat van me aftypen. Sinds een paar maanden geleden is er bij mij vastgesteld dat ik wat 'constructie-fouten' had bij mijn rug.
Meer bepaalt: een vernauwing tussen mijn onderste ruggenwervels, een kromming in mijn ruggenwervel en de uitsteeksels van een van mijn wervels zijn vergroeit met mijn bekken. (aan een kant vergroeit, andere kant zit ie er tegen)
Hierdoor heb ik dus erg veel last van rug pijn, zowel hoge rugpijn (dus door die kromming) als lage. (door de andere twee )
Mijn kinesist vertelde me dat ik beter kon stoppen met rijden. Volledig....Dit wil ik niet, Zeker niet tot ik mijn laatste ponyjaar heb uitgereden.
Hij zei ook dat als ik groter werd, ik meer last zou kunnen krijgen van mijn rug.

Ik kreeg dus oefeningen mee die ik netjes deed en nog steeds doe, maar ik krijg alleen maar meer pijn in mijn rug, ik heb nu meer dan ooit last van mijn rug. De oefeningen doen pijn, en eerlijk? Ik zie er het nut niet van in.

Ik kan het niet goed vinden met mijn kinesist, ik kreeg praktisch geen uitleg en die krijg ik nog steeds niet!

Zijn er mensen hier op bokt aanwezig die me wel wat uitleg kunnen geven?
Die oefeningen, kunnen die ook daadwerkelijk die kromming wegwerken? Is het normaal dat mijn rug nu feller pijn doet dan er voor?

Ik rijd nu met een elastische steun voor mijn rug.
Springen mag ik niet meer van mijn moeder. Een tijd geleden sprak ik er van om jumping te gaan rijden als ik een paard had, omdat mijn huidige pony nietkon springen. Dat was allemaal goed, ik zou in mijn moeders voetsporen treden.

De eerste 5 jaar zal ik niet gaan springen. Daar zorgt mijn moeder wel voor, ze wilde me eerst zelfs verbieden van nog op mijn kleinste pony te rijden (redelijk gekke pony, ze was bang datk zou vallen). dat heb ik gelukkig uit haar hoofd gekregen

Ik weet absoluut niet hoe ik er mee om moet gaan. Mijn omgeving maakt het allemaal nog een beetje moeilijker door te doen alsof ik half dood ben en elk moment in twee kan breken
help?

hendrike

Re: rugproblemen? Hoe gingen jullie er mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 02:11

hey hoi.

je verhaal komt me erg bekent voor. ik heb nl ook een vergroeing in mn rug. bij mij zijn ze er helaas alleen wat laat achter gekomen. door mijn rugpijn kan ik helaas ook niet meer paardrijden.

dat je door je oefeningen nog meer last van je rug denkt te krijgen klopt eerst ook wel. door de oefeningen die je moet doen krijg je last van je spieren die anders bijna niet gebruikt. het is de bedoeling dat deze spieren sterker worden zodat deze de belasting van je rug wat over nemen. het is dus wel belangrijk dat je ze gewoon door doet.

ik lees in je profiel dat je 16 jaar bent, helaas ben je dan al bijna uitgegroeid. anders had je waarschijnlijk om een corset kunnen vragen, zodat je nog weer een beetje recht kunt groeien. ik kwam hier helaas niet voor in aanmerking omdat ik helemaal uitgegroeid was toen ze er achter kwamen. je kunt er natuurlijk altijd om vragen bij je arts, misschien dat het bij jou nog wel helpt.

voor de rest is het belangrijk dat je regelmatig naar een fysio gaat. en dat je goed luisterd naar je eigen lichaam. als je erge last krijgt met sporten, dus ook met paardrijden, kun je beter wat rustiger aan doen of gewoon even stoppen. ook al zullen anderen mensen misschien zeggen dat je een aansteller bent, maar het is wel jou lichaam en dat van hun!!!

ik hoop dat je er wat aan hebt.

groetjes hendrike

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 13:01

Ik ben ook bekend met rugproblemen. Mijn rug is overdreven gekromd, mijn bovenrug is erg bol, en mijn onderrug erg hol.

Ik heb hiervoor mensendieck gehad, een kaar toen ik een jaar of toen was, en twee jaar terg weer een hele rits. Ik heb hier erg veel baat bij gehad. Gelukkig was mijn therapeute wel bereid om uitleg te geven, waardoor ik het nut in ging zien van de oefeningen.
Verder hebben we situaties geoefend die ik ook in mijn werk tegen kan komen, zodat ik op die momenten mijn rug op een goede manier gebruik.
Voordat ik mensendieck kreeg lag ik iedere avond plat op de bank van de pijn, en nu heb ik nog maar een enkele keer last.

Rustig paardrijden was voor mij wel prettig, als ik pijn had, alleen op- en afstijgen ging dan lastig.

Ga in gesprek met je kinesist, en zoek desnoods een andere als het echt niet klikt! Jij moet verder met die rug.

En je omgeving... Je kunt moeilijk de hele dag door aan iedereeen vertellen wat je hebt. Probeer het gewoon zelf aan te geven als het even niet gaat of als het juist heel lekker gaat. En trek je er verder niet te veel van aan, veel zullen je toch niet kunnen/willen begrijpen.

Succes!

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 16:36

Zelf loop ik ook jaren met een rugprobleem.
Ik ben bij de fysiotherapeut geweest, daar ging ik 2 keer in de week naar toe, het hielp wat meer, ik deed oefeningen om mijn rug sterker te maken en alles werd losgemaakt. Ze vertelde me dat ik altijd wel iets last zou lijven hebben aangezien er wat wervels niet goed zaten. Springen met de paarden mag ik helaas ook niet meer

Ik ben weer onder behandeling van een fysiotherapeut. Deze merkte het gister dat ik weer erg veel last had van mijn nek en rug. hier hebben ze weer naar gekeken. En ik moet zeggen, het doet nu ook veel zeerder dan ervoor en ik voelde me gister na de therapie ook totaal niet goed.'

Ik zou ook een gesprek aan gaan, misschien kun je ergens anders onder behandeling
Succes ermee in ieder geval

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 17:30

Hier nog eentje met een rugprobleem.

Ik heb dan geen scoliose zoals jij hebt, maar een andere vorm van rugpijn. 1 ding wil ik je wel proberen duidelijk te maken: ga niet paardrijden als de dokter dat afraad! Dat doet hij niet om jou te pesten maar om je te helpen, ook al is het een stomme vent.
Je hebt nu alleen oefeningen maak ik uit je verhaal op? Vertel tegen je dokter wat je nu voelt (zijn het spieren, ja/nee?) en vraag waarom je die oefeningen doet. Want als je niet weet waar het voor is, heb je ook totaal geen motivatie om er wat aan te doen.
Vraag anders eens naar andere mogelijkheden om ervanaf te komen. Veelal kan een brace je helpen om de scoliose wat te verbeteren, ook als je al 16 bent.

Ik heb zelf nu ook een brace, heb nu mijn 2e sinds juni vorig jaar. Het is echt geen leuk grapje, maar hopelijk helpt het. Het is voor mij helaas zo een beetje de enige oplossing om er vanaf te komen.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:08

Ik ben 16 maar kwa groei een laatbloeier, hij zei dat ik de oefeningen kreeg omdat ik nog niet uitgegroeit ben. Omdat ik nog volop in mijn groei ben zouden ze nog baat kunnen hebben. En meer heeft hijd aarover niet gezegd.

wat is mensendieck?

sjonniej: Ik weet dat hij dit niet zegt om me te pesten, maar ik ben aan mijn laatste jaar bezig. Dit jaar wil ik doodgraag nog afmaken al moet ik daar voor de hele wereld op zijn kop zetten. Ik heb zon hechte band met deze pony gekregen en al zoveel moeten doorstaan met deze pony dat ik nu niet wil opgeven...

Hoe kan ik het beste een gesprek aanknopen met mijn kinesist?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:35

Afspraak maken, mama/papa mee en net zolang blijven vragen tot je duidelijkheid hebt.

Mensendieck is volgens mij een vorm van therapie waarbij je vooral geleerd wordt hoe je in het dagelijks leven moet bewegen.

madam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-06 21:37

Ik heb zelf ook een hernia en moet binnenkort 6 weken plat, maar stel het iedere keer uit, onder het zadel rijden doe ik zoiezo niet ik zit op de sulky, maar weet niet wat erger is want je hebt totaal geen steun in je rug, ik rij gemiddld 8 paarden per dag en in de avnd kan ik de bank niet meer afkomen, ik raad je dus ook aan om het echt serieus te nemen je rugklachten

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-06 21:42

Ik oet wel zeggen, dat ik voor het moment geen last heb tijdens het rijden, tegenwoordig ook niet meer echt na het rijden. Alleen 'smorgens begin ik met rugpijn, en dat trekt weg tenzij ik naar school ga, Na een schooldag of als ik een lange tijd met een tas op mijn rug heb gestaan dan heb ik wel pijn aan mijn rug.

Maar rijdens het rijden zelf heb ik dus totaal geen last van mijn rug. De enkele keren dat ik wel last kreeg tijdens het rijden ben ik afgestapt en maar gaan longeren....

Artemide

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 20:53

Heb ook scoliose, heb 1.5 lang 24/24 met een corset rondgelopen, nu alleen nog 's nachts. Ik word in oktober 18, maar ben net zoals jij een laatbloeier. Van mij weten ze al van heel klein dat ik scoliose heb, omdat ik dit geërfd heb van mijn moeder helaas.

Wat mij altijd verteld is, is dat scoliose nooit helemaal weggaat, de kromming kan wel enkele graden verminderd worden. Dit is ook zo, heb het zelf ondervonden. Ik ga 1x/week naar de kinesist, al van mijn 12 (ok er is een periode van 3 jaar geweest waarin ik helemaal niet ging). Mijn kinesist geeft wel uitleg en zegt bij vele oefeningen waar ik op moet letten en waar ze goed voor zijn. Waar het op neerkomt, is dat de kinesist door middel van die oefeningen jouw spieren wil sterker maken. Je krijgt wss zowel rug- als buikspieroefeningen. Dit is omdat als je rug- en buikspieren stevig genoeg zijn, ze dan een soort natuurlijk corset vormen, waardoor je houding beter wordt en ook de kromming verbeterd kan worden. Bovendien zijn bepaalde spieren in je rug, juist doordat je ene kromming hebt, minder ontwikkeld dan andere, en korter/langer dan andere. Ook hier moet aan gewerkt worden, anders trek je steeds meer naar 1 kant toe. Je kan dit zelf misschien ook merken dat je verder raakt als je naar links/rechts buigt, dit hang af van je kromming. Die oefeningen heb zeker wel belang, ook naar later toe. Vertel je kinesist gewoon dat je het nut van je oefeningen niet goed begrijpt en vraag hem waarom je ze moet doen.

Als ik naar mijn moeder kijk is het inderdaad waar dat je hier later heel erg veel last van kan hebben. Je rug is een belang onderdeel van je lichaam; er hangen allerlei spieren aanvast, ... Ook je bekken, bijvoorbeeld, dat door de kromming in je rug ook kan gaan scheeftrekken. Oefeningen kunnen ook dit voorkomen/proberen te optimaliseren. je hebt maar 1 rug, draag er zeker zorg voor!

Paardrijden kan slecht zijn, omdat ondermeer door het 'schokken', de stukjes die tussen je wervels zitten kunnen afslijten, waardoor je rug het nog harder te verduren krijgt. Maar als je goed kunt paardrijden, zou dit normaal niet zo'n probleem moeten zijn.

Nog iets over de oefeningen; ze zorgen er ook voor dat je geen 2e kromming krijgt; doordat je met je hoofd de scheefheid van je rug compenseert, zou er een tweede kromming kunnen ontstaan, tegengesteld aan de eerste. Dat is nogal moeilijk schriftelijk uit te leggen, maar je kinesist zal zeker weten wat ik bedoel. Bovendien moet je ook op je schouders letten; Of er bijvoorbeeld niet een schouder (aan de kant van de kromming) niet meer opsteekt dan de andere. Maar dit hangt uiteraard allemaal van persoon tot persoon af en van krommingsgraad tot kormmingsgraad en van de plek waa je kromming zit.

Pff, 'k zou nog wel even kunnen doorgaan, denk ik. 'k heb hier al heel lang mee te maken, al van kleinsaf, dus als je vragen hebt; stel ze gerust, en je mag me zeker ook altijd pb'en.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-06 21:01

MissyM: dat deel van die tweede kromming snap ik!
dankje voor de duidelijke uitleg! Zou je het erg vinden als ik je toevoegde op msn of heb je liever dat ik het bij pb's houd?

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-06 21:48

MissyM:
Wat is de reden dat jij nu alleen nog 's nachts een brace draagt??

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-06 22:55

Afbouwen denk ik???
Ik heb vanaf mijn 13e 3,5 jaar in een brace gelopen omdat ik krom groeide, daarna ook eerst alleen nog 's nachts. Krom vind ik mezelf nog steeds en heb best veel rugklachten. Ook bijkomende klachten als schouders en borstbeen door verkeerde houding. Ik functioneer het beste als ik voldoende beweeg en luister naar mijn lijf. Dat laatste "vergeet" ik nog wel eens

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 11:39

hier nog n bokker met rugklachten.
Mijn houding is verkeerd (lees:vreselijk slecht). Ik sta ingezakt, met n holle rug, bekken naar achter en schouders naar voor.
Mijn rugpijn kan ook komen van paardrijden. Ik ben jaren geleden een keer keihard van mijn paard op mijn rug gevallen. Ik kon hierna niet meer zitten of lopen, maar moest van mijn instructice doorrijden, omdat ik anders bang zou worden. Mijn fysio dacht dat mijn rugpijn misschien wel daardoor kwam.
Ik heb ongeveer een half jaar bij de fysio gelopen. Hij deed me masseren en kraken (pijnlijk!!). Ik moest van hem ook mijn houding verbeteren. Ik moest altijd en overal kaarsrecht gaan zitten en lopen. Absoluut geen pretje! ik haatte die houding! het deed pijn aan heel mijn lichaam en zat absoluut niet lekker. verder voelde ik me zo helemaal niet op mn gemak.
Ook kreeg ik vreselijke nekpijn ervan. Zo erg dat als ik een paar uurtjes in mn goede houding had gezeten, mijn nek niet meer rechtop kon houden... Ik heb dus zelf besloten om die houding dus niet meer te doen.
Nu ben ik gestopt met fysiotherapie. Ik ben weer begonnen met paardrijden een jaar geleden. (ik was een tijdje gestopt) en ik merkte dat dat heel goed was voor mn rug, vanwege toch de houding en de beweging die je maakt als je met het paard meegaat. Ik heb nu alleen nog maar last van mijn rug als ik heel de dag heb gestaan.

NewBorder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 15:28

Zijn er nog wle veel mensen die op zon jonge leeftijd last hebben van de rug.
Ik zelf ook al bijna 2 maand denk ik en loop nu anderhlave maand bij de fysio
ze zegt dat mijn onderurug vast zit
en dat ik minder moet rijden.
Bij is het zo met rijden heb ik er geen last van alleen als ik lang zit en soms met lopen en staan dan lijkt het net alsof ik me rug heb gebroken ofzo ik kan niks meer doet heel zeer in de onderrug.
Zij kraakt mij nu ook en masseert mij 1x per week verder moet ik oefeningen doen om mijn spieren los te maken/houden.
Voor mijn gevoel wordt het soms erger en merk ik geen verbetering ik weet wel dat het lang duurt, maar soms dnek ik toch dat er wat anders aan de hand is ik ben nog maar 17 en dan nu al elke dag een zere rug

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 17:37

jeetje, dit is echt niet luek wat je allemeaal verteld.
ik had vroeger ook altijd (nu vaak ook nog wel) last van me rug. ik moest toen als fysiotherapie op paardrijden! rij ik nu een week ongeveer gewoon niet, dan krijg ik weer ontzettend last van me rug en gaat die ook heel erg vast zitten. misschien toch even met de fokter over leggen of er geen andere dingen zijn om je rug pijn vrij te krijgen.... sterkte ermee!

Sjonniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:30

Hunter; Paardrijden is voor de ene rugklacht wel super, voor de andere juist heel averechts. Een vriend van mij werd ook aangeraden te gaan paardrijden, en dan vooral lichtrijden in draf en stap (geen galop en doorzitten). Terwijl mijn vriendin verboden werd om op een paard te stappen.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-06 18:59

Ik heb ook scoliose is een afwijking die bij ons in de familie2x voorkomt

ik en mijn oudste broer hebben dezelfde afwijkingen..

Bij mij en mijn broer zijn ze er te laat achtergekomen en dus valt er niks aan t doen.
Ik leer er nu mee leven heb wel fysio en cesar theraphie gehad maar dit heeft voor mij geen enkele werking..

Cemlys

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:41

lijkt me idd niet fijn, ikzelf heb het niet maar ik heb nog iemand geweten die iets aan haar rug had en toch reed. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre dat ze er last van had. Bij springen heb ik ook soms wel last van mn rug en aangezien ik ook veel zit (met school enzo) heb ik ook wel eens last van 'iets' dat vastzit in mn rug. Meestal rijd ik dan niet tot het over is, simpelweg omdat ik dan niet kan door de pijn. Bij gewoon rijden heb ik meestal geen last. Maar ik denk moest ik echt last hebben, zodanig dat ook de dokter zegt dat ik beter niet meer rijdt, ik toch zou stoppen denk ik. Er zijn meerdere dingen met paarden te doen zonder je echt je rug kapot moet maken (vb mennen, ...).

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-06 20:52

Een paar jaar geleden had ik ontzettende last bovenin. Ik kon er helemaal niks meer mee. De HA verwees me door naar Mensendieck. Ik kreeg daar aanwijzingen over mijn houding en ook hoe ik dat op mijn werk moest doen. Maar helaas heeft dat niks geholpen.
Pas toen ik er een paar weken mee ben thuisgebleven en veel gelegen heb is het weggegaan.

Vorig jaar tijdens het uitmesten van de stal kreeg ik een scheut onderin mijn rug. Een uur daarna verging ik van de pijn. Ik heb 5 weken scheef en krom gelopen en was erg bang dat het een hernia was. Uiteindelijk na die 5 weken toch maar naar de HA. Die zei dat er ergens vocht uit een wervel weg was en als het herstelde zou dat binnen weken moeten zijn (waarvan er toen dus al 5 voorbij waren). Hij stelde voor om naar een kraker te gaan. Maar na een week trok het weg! Ik was zo blij!

Nu krijg ik alleen maar even pijn als ik iets sta te doen wat niet goed is voor mijn rug (uitmesten dus). Voor de rest nergens last van (even afkloppen). Lijkt me vreselijk als ik er dingen voor zou moeten laten.

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-06 22:17

Ik heb inderdaad minder last als ik meer rijd. Ik let wel meer op sinds ik weet wat er scheeld met mijn rug, echt zware dingen heffen doe ik bv niet meer omdat ik daar duw el last van krijg in mijn rug. (mag ik ook niet meer van mijn vriend en mijn vrienden en vriendinnen op school ) De enkele keer dat ik last krijg tijdens het rijden stap ik ook gewoon af. Morgen weer een dag dat ik kan rijden.

Ik krijg idd ook last alsik lang moet rechtstaan, wandelen zitten enz zijn geen probleem maar stilstaan houd ik maar een half uurtje vol en dan móet ik even gaan zitten.

Mennen spreekt me eigenlijk niet zo veel aan

sterkte aan de menen die ook rugklachten hebben!

spoekie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 23:43

Hier ook iemand! Ik ben eerst doorgestuurd naar de fysiotherapeut: haar conclusie was dat mijn spieren een klap hadden opgelopen en nu zwak waren. Ik kon ze wel trainen, maar ze zouden altijd aan de slappe kant blijven.
Later is daar hevige nekpijn, schouderpijn, afknelling in mijn (voor rechter-)been en hoofdpijn bijgekomen. Toen ben ik weer naar de dokter geweest. Doorgestuurd naar de mensendieck: die heeft nu ontdekt dat mijn bekken scheef staan, en elke keer als hij ze rechtzet, gaan ze opnieuw scheef staan. Dat was een paar weken terug, ik kon toen amper lopen, bukken gingen niet, niezen was een hel (lang leve de hooikoorts), tillen deed pijn enz.
Zijn conclusie: hij weet niet precies waar het aanligt en kan het dus niet verhelpen.
Hij wil me doorsturen naar een manueel therapeut... Dat heeft hij een week geleden gezegd, hij zou contact op nemen met mijn Huisarts en later mij bellen. Ik heb nog niks van hem gehoord, maar hij heeft het ook druk en mijn huisarts ook... De pijn is nu dus wel minder.
Dus dat wordt afwachten...

Maar ik zou gewoon stoppen als het écht pijn gaat doen, maar mss doet het nu pijn, maar wordt het straks beter. En gewoon om uitleg vragen, want zo werkt dat niet en anders iemand anders zoeken. Je moet wel weten wat en waarom je bepaalde oefeningen moet doen...

Pollewoppy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 15:39

Ik wilde even een interessante link naar een ander topic zetten, namelijk ruiters met rugproblemen;

viewtopic.php?p=11015262#11015262

ik vond het een heel interessant topic aangezien ik zelf ook rugklachten heb. Misschien heb je (en andere die gereageerd hebben) er wat aan.