bokkers met suikerziekte?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

bokkers met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:01

Zijn er bokkers met suikerziekte en hoe gaan hun hiermee om.

Sinds begin mei kom ik bij een internist, had veel vage klachten, veel moe, niet te stillen dorst, snachts wakker worden van de dorst, flauwvallen, slechter zien etc.

nu wacht ik op de uitslagen van een paar testen maar de kans op DM is bijzonder aanwezig.

Graag zou ik jullie ervaringen horen.

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:02

Mijn vriend heeft suikerziekte.. Bij hem gaat het nu wel 'goed' alleen kan ie totaal niet tegen de overgangen van het weer; dus van koud naar warm opeens; dan schommelt z'n suiker vaak & moet ik 'm extra in de gaten houden.

Tja, ik weet niet wat voor ervaringen je wilt horen? Zondag heb ik er nog een gesprek over gehad met m'n schoonouders, je mag bij suikerziekte geen schrikreactie hebben maar als er wat gebeurd moet je gelijk handelen & weten wat je doet..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:05

hoe mensen ermee omgaan, tegen wat voor problemen hun aanlopen

Ier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 11:08

Hij vind het persoonlijk onwijs moeilijk om er mee om te gaan. Vorige zomer waren we met een groep vrienden naar het strand; iedereen liep in z'n blote borst maar hij durfde dat gewoon niet door die pleister op z'n buik.

Hij vind het ook erg moeilijk om ziek te zijn, hij denkt dat ie echt anders is als de rest & is bang dat de rest hem niet zal accepteren of dat ze weg zullen lopen als ze weten 'wat zijn ziekte is'.

Vroeger, op de basisschool is ie ook heel erg gepest. Daar vroegen kinderen of het besmettelijk was enz, ook niet erg bevordelijk voor het 'vertrouwen' om goed met zijn ziekte overweg te kunnen & het simpelweg te accepteren.

Het probleem waar hij vooral tegen aanloopt is dat ie heel slecht tegen de weersveranderingen kan + tegen stress. Als hij teveel stress op z'n dak heeft dan gaat ie schommelen met z'n suiker & word ie ziek. Het is zelfs ooit zover gekomen dat ie letterlijk ziek werd van een probleem...

Al met al is het een moeilijke ziekte waar zowel jij als je omgeving mee moet leren omgaan.

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 15:12

LZP --> MW

nikki_candy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-06 20:25

ik heb zelf suikerziekte. Ik heb het 4 jaar geleden te horen gekregen en ik had dezelfde klachten die jij nu hebt. In het begin was het natuurlijk moeilijk, ik zat in de pubertijd en wou het niet accepteren. Ik heb sinds vorig jaar maart een insuline pomp gekregen en nu gaat het echt perfect! heb eigenlijk altijd goeie waarden en heb het helemaal geacepteerd.

Ik ga er heel nuchter mee om eigenlijk, ik loop in de zomer gewoon met blote buik rond, maakt me niks uit ik vind ook absoluut niet dat ik anders ben dan anderen. moet alleen wat meer op dingen letten.

nou als je nog andere vragen hebt stel je ze maar...

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 00:02

hopen dat je snel de uitslagen hebt!
ik had precies dezelfde klachten, maar niets gevonden op die oogzenuw na
heb paar x op suiker moeten laten prikken en mn gemiddelde waarde ook, maar alles was ongeveer goed, hopen dat t bij jou ook allemaal goed is!

Jackieboy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 18:03

mijn zus heeft suikerziekte

Cynnie_21

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:04

Jup, hier nog een met suikerziekte (nu 3,5 jaar) Maar we hadden lang geleden ergens een topig in de huiskamer.... maar die zal al wel naar bladzijde 23462986319 gezakt zijn misschien eens zoeken met de zoekmachine?

Ash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:42

ik heb ook suikerziekte.Ik heb het nu 14 jaar en ben 16 ik had de zelfde klachten.Ik zelf heb een insuline pomp.En wees niet bang er is mee te leven.Met dit kun je leven mensen in een rolstoel kunnen niet rond gaan rennen jij wel.Er zijn altijd ergeren ziekten.In het begin is het moeilijk maar je went er aan.Het word een gewoonte.
succes

MoniqueT

Re: bokkers met suikerziekte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 21:49

Ja, ook ik heb diabetes. Sinds ruim 4 jaar en het bepaalt een groot deel van mijn leven. In het begin vooral het leren omgaan met spuiten, voeding en alles wat er bij komt kijken en nu vooral het begeleiden van anderen. Ik spreek trouwens altijd van diabetes, suikerziekte is wel meer bekend maar houdt meteen heel veel misverstanden in. Je mág tegenwoordig suiker en eigenlijk alles wat gezonde mensen mogen, alleen met verstand en beleid.

Ik kan er zelf vrij aardig mee overweg. Stress, wisselingen van weer en allerlei andere dingen hebben ook op mij invloed hoor, zeker weten. Maar ook ik heb een insulinepomp en dat maakt mijn leven eigenlijk een stuk makkelijker. Diabetes is, hoe gek het ook klinkt, een hele grote hobby van me geworden. Ik ben voorzitter van de plaatselijke Diabetesvereniging, geef veel cursussen aan mensen met diabetes en ook voorlichting aan verenigingen die bijvoorbeeld een lid hebben met diabetes of op scholen.

Ik kan hier wel een boek schrijven over acceptatie, het dagelijks leven me diabetes en allerlei andere dingen erom heen, maar daar zit je volgens mij helemaal nog niet op te wachten. Wil je meer informatie, dan kan je terecht op de site van de Diabetesvereniging Nederland, www.dvn.nl. Eerlijk gezegd loopt het nog niet echt op die net vernieuwde site, maar het begin is er.

Onze eigen site, www.dvngorinchem.nl, geeft een aardig beeld van wat wij als afdeling zoal doen. Wil je contact met anderen op een gezellig en informatief forum: www.diabetescontacten.nl

Succes met alles!

flora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:03

ik heb ook suikerziekte sinds 4 jaar geloof ik....
en ik heb nu ook met het warme weer wat meer last....
ik heb het allemaal geaccepteerd, iedereen om me heen ook,
alleen die curvers, heb daar zon hekel aan doe het eigelijk
ook veel te weinig ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:08

Ier_ schreef:
Hij vind het persoonlijk onwijs moeilijk om er mee om te gaan. Vorige zomer waren we met een groep vrienden naar het strand; iedereen liep in z'n blote borst maar hij durfde dat gewoon niet door die pleister op z'n buik.

Hij vind het ook erg moeilijk om ziek te zijn, hij denkt dat ie echt anders is als de rest & is bang dat de rest hem niet zal accepteren of dat ze weg zullen lopen als ze weten 'wat zijn ziekte is'.

Vroeger, op de basisschool is ie ook heel erg gepest. Daar vroegen kinderen of het besmettelijk was enz, ook niet erg bevordelijk voor het 'vertrouwen' om goed met zijn ziekte overweg te kunnen & het simpelweg te accepteren.

Het probleem waar hij vooral tegen aanloopt is dat ie heel slecht tegen de weersveranderingen kan + tegen stress. Als hij teveel stress op z'n dak heeft dan gaat ie schommelen met z'n suiker & word ie ziek. Het is zelfs ooit zover gekomen dat ie letterlijk ziek werd van een probleem...

Al met al is het een moeilijke ziekte waar zowel jij als je omgeving mee moet leren omgaan.

Ik denk dat je vriend een pomp heeft want als je het met een insuline pen doet hoef je geen pleister. Misschien dat ie dat beter kan nemen?

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:13

Mmm, ik ken weinig mensen met een pomp die terug zouden willen naar een insulinepen. Je krijgt meestal niet voor niets een pomp ... Wél ken ik nogal wat jongeren die met mooi weer het infuus in hun bil zetten en dan de pleister dus onder de zwembroek kunnen verbergen.

Tempus_Fugit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 16:20

owhh jeetje.. die eerste paar klachten heb ik de laatste tijd ook last van: veel moe, veel dorst, snachts wakker worden
is suikerziekte erfelijk? mn oom had heel erg last daarvan?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 21:24

Suikerziekte is erfelijk.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 22:45

Te kort door de bocht ... sorry. Type 1 is maar zeer beperkt erfelijk, type 2 in veel grotere mate.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 16:30

Maar beide zijn toch erfelijk.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-06 17:46

Mmm, ja, maar als je type 1 hebt is er maar een kans van 5 procent ongeveer dat je kinderen het ook krijgen. Bij type 2 is dat 25 procent. Nog altijd 75 procent kans dat ze het niét krijgen bij type 2 en bij type 1 is de kans heel klein dus.

justahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 00:37

carolinef op bokt heeft ook zware suikerziekte geloof ik

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:13

Ha, Eethen .... daar komt mijn vader vandaan ... zit nog wel wat familie.

Mijn internist zegt altijd: zwaar zwanger kan niet, zwaar suiker ook niet. Je hebt diabetes of je hebt het niet. Er zijn verschillende behandelmethoden, maar of je nu alleen een pilletje hebt of bijvoorbeeld een insulinepomp of vier keer (of meer) per dag spuiten, elke slecht ingestelde diabeet heeft kans op complicaties. En wie niet goed ingesteld is, heeft daar in het dagelijks leven behoorlijk last van, ook iemand met alleen een pilletje.

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 09:14

Volgens mij hebben Caroline en ik trouwens dezelfde internist .... nou we het er toch over hebben ...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:38

Hier meldt zich nog iemand met een vriend met suikerziekte.
Mijn vriend weet het sinds een jaar of 4.

Hierover heeft inderdaad eerder eens een topic gelopen...

We wonen nu bijna een jaar samen en hij spuit verschrikkelijk slecht. Bij 1x in de 3-4 dagen eens spuiten (ipv) 2x per dag mocht ik al blij zijn. Regelmatig wordt hij door anderen weer eens met zijn neus op de feiten gedrukt en dan spuit hij weer even heel goed, maar daarna laat hij het weer verwaarlozen. Ik heb het er met hem over gehad enzo en hij wéét het ook wel dat hij spuiten moet....
Soms help ik hem eraan herinneren maar lang niet dagelijks! Het is zijn lichaam en hij moet er zelf goed voor zorgen. Sinds vorige week heeft hij weer een betere/andere pen en nu spuit hij een stuk beter. Hij werkt veel in nachtdiensten dus is voor hem ook wat lastiger aan te passen, ook met het oog op ‘eten’. Hij heeft 1x (bijna?) een hyper gehad waar ik bij was; we zaten toen in de bioscoop. Hij kon niet meer stil zitten, zó erge pijn had hij. Toen zijn we naar huis gegaan en heb ik lekker een flinke hap eten voor hem gemaakt en heeft hij toen gespoten. Zijn waarde zat op dat moment op 23! Zijn gemiddelde waarde ligt nu wel stabiel en ligt op 15 maar dat moet natuurlijk wel nog omlaag!
Ik wil graag meepraten etc. over jullie ervaringen omdat mijn vriend toch wel de man is waar ik samen mee OUD wil worden….

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:49

He Randy, ga eens kijken op www.diabetescontacten.nl, daar zul je veel ervaringsverhalen horen.

Een gemiddelde van 15 ... pfff, da's vragen om héél veel ellende op de lange termijn. En 23 is niet bijna een hyper hoor, da's een fikse.

Ik ben niks te beroerd om hier erover te praten hoor, maar diabetes is zo ontzettend uitgebreid als onderwerp .... Schiet maar als je dingen wilt weten. Acceptatie/motivatie is een van de lastigste kwesties en helaas is daar nog het minste over te vinden, je kan mensen gewoon niet dwingen.

Maar als je met hem oud wilt worden, moet jij hem misschien weleens voor houden dat dat ook nog een beetje leuk oud moet zijn?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-06 10:51

Morgenmiddag weet ik het. Moet tegen 12 uur bij de internist zijn.

Ik heb mezelf er al op voorbereid dat het zo is. Ik werk in een huisartsenpraktijk en prik mezelf momenteel iedere morgen nuchter. Op mijn lijstje vanaf 1 mei staat maar 1 waarde onder de 10.0 namelijk 9.8

Mijn 'geluk' is dat ik er vanuit school en werkervaring al best wat van weet.

Maar hieruit haal ik wel dat het voor mij bijzonder moeilijk zal zijn om hiermee te leven.