hoe kom je aan een blaasontsteking?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

hoe kom je aan een blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:00

Titel zegt het eigenlijk al.
Was vorige week op vakantie naar de Ardennen en kreeg daar een blaasontsteking. Nou is mijn Frans niet zo heel geweldig dus ik had geen zin om te vragen hoe je aan zo iets komt. Ik heb niet op de tocht gestaan ofzo, dus weet iemand hier hoe je daar aan komt?

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:05

ik had het vorige week ook, hget kan ook dat jhe niet goed afveegt na de stoelgang;-), naar beneden ipv naar boven.
laatst heb ik gelezen dat je van zitten op een koude grond geen blaasontsteking kunt krijgen...

hildetc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:07

volgens mij kan je het ook krijgen als je te weinig drinkt en je urine dus teveel afvalstoffen heeft. maar dit weet ik niet zeker

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:09

Van (veel?) sex kun je ook een blaasontsteking krijgen, hoe het zit weet ik niet precies, zal wel iets te maken hebben met bacterien ofzo...

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-06 14:12

rommie schreef:
Van (veel?) sex kun je ook een blaasontsteking krijgen, hoe het zit weet ik niet precies, zal wel iets te maken hebben met bacterien ofzo...

Het schijnt idd dat je van sex zonder condoom blaasontsteking kan krijgen...
Maarre wij doen het netjes met

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:14

Bacterieen kunnen makkelijk omhoog kruipen bij een vrouw. De urineleiders en blaas kunnen dan gaan ontsteken. Volgens mij was het zoiets.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:14

Een blaasonsteking is een bacteriele infectie.

A0000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 14:23

Hmm of het daar ook van kan weet ik niet idd Dan zal het wel van de kou komen ofzo

Gerbenfroh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 15:59

Na de sex moet je altijd naar de wc anders heb je er ook kans op.
Las ik ergens.

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:08

Zonnebloem schreef:

Van sex met condoom kun je ook blaasontsteking krijgen, reden weet ik niet precies, maar het heeft in princiepe er niks mee te maken of je het met of zonder condoom doet.

Van te weinig drinken kun je ook blaasontsteking krijgen, en als je niet goed 'uitplast'

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:13

Sommige mensen hebben er aanleg voor. Er zijn veel mogelijke oorzaken te noemen, maar in werkelijkheid tast de medische wetenschap toch redelijk in het duister over de echte oorzaak.

Tieme

Re: hoe kom je aan een blaasontsteking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 18:23

Een blaasontsteking kan heel veel verschillende oorzaken hebben. de meest voorkomende is niet goed uitplassen (er blijft dan een laagje urine in je blaas waar bakterien zich lekker in kunnen vermenigvuldigen) en een infectie door darmbakterien die de urinebuis in zijn gekomen. dit komt vaak door slechte hygiene of door bijv. op een verkeerde manier je kont afvegen.
voor de rest kunnen het dus bakterien zijn die bijv. tijdens sex naar binnen zijn gekomen. medicijnenen bepaalde dingen in voedsel kunnen het ook veroorzaken.

En van op de tocht zitten, op blote voeten lopen en weet ik veel wat er nog meer voor redens bedacht worden krijg je echt geen blaasontsteking van. het is echt een infectie.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:26

DE meeste redenen zijn wel genoemd. Vergeet niet dat een condoom met handen aangeraakt wordt, en zo kunnen er bacterrien opkomen.

Ook het afvegen is waar. (altijd van voor naar achter)
Niet goed uitplassen klopt ook, maar komt bij jonge mensen minder voor.
Te lang ophouden zorgt ook voor meer bacterien.
Te weinig drinken ook.

Huismiddeltje:cranberrie capsules. (ook preventief), maar bij serieuze klachten is een arts wel gewenst.

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 22:28

kristie schreef:
Zonnebloem schreef:

Van sex met condoom kun je ook blaasontsteking krijgen, reden weet ik niet precies, maar het heeft in princiepe er niks mee te maken of je het met of zonder condoom doet.

Van te weinig drinken kun je ook blaasontsteking krijgen, en als je niet goed 'uitplast'

Jah maar je krijgt sneller blaasontsteking van sex ZOnder condoom. Het is ook heel belangrijk dat je na de sex naar de wc gaat en het goed uitplast.

Eline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 08:28

Van 'op de tocht staan' en 'kou' kan je in ieder geval geen blaasontsteking krijgen, de rest is al opgenoemd

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 09:38

oke thanx voor alle reacties.
Hopen dat het een eenmalig iets is geweest...
Naja gelukkig dat je het niet kan krijgen door op blote voeten te lopen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:45

Een blaasontsteking krijg je omdat op dat moment je weerstand verlaagd is.

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:48

rommie schreef:
Hmm of het daar ook van kan weet ik niet idd Dan zal het wel van de kou komen ofzo

Blaasontsteking komt nooit van de kou! Dat is een fabeltje.
Het kan zijn dat je met het warme weer veel vocht heb verbrand en daardoor veel afvalstoffen in je blaas zijn terecht gekomen en zou je dus meer moeten drinken.
Of inderdaad na de sex niet bent wezen plassen, dat moet altijd met of zonder condoom. Of inderdaad de manier van afvegen

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:52

haha blaasontsteking expert hier,heb minstens 1 keer in de maand blaasonsteking!
*niet goed uitplassen(dus te snel weer van de wc afgaan)
*plas te lang ophouden
*na de sex jezelf niet schoonmaken,maakt niet uit me of zonder condoom,er zijn dan gewoon baceterien die er zowiezo komen!
*na het euhhn ja...lozen van je ontlasting verkeerd afveegen dus van achter naar voor,inplaats van op de corecte manier van voor naar achter.

hier moet je zowiezo goed opletten dan kan het bijna niet meer misgaan,tis een fabbeltje dat je van kouw en tocht blaasontsteking krijgt,want in kou of tocht zitten immers geen bacterien!

Paardenmeis1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 09:56

- Niet naar de wc na de sex
- Te weinig water of juist teveel cola ed drinken
- Blote buikenshirts terwijl het nog onder de 20 graden is

Dat soort dingen. Ik heb het chronisch.. dwz dat ik het gemiddeld 1 a 2x per maand heb.

Veel vitamine C en E pillen helpen ertegen!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 12:43

Een vriendin van mij heeft ook blaasontstekeing gehad door de sex.
Was de eerste keer dat ze sex had en gewoon veilig en naderhand naar de wc geweest enz.

Ik + mijn vriend doen het nooi veilig en ik ga naderhand wel altijd naar de wc, en ik heb nog nooit blaasontstekeing gehad.

Guess001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:03

Oorzaken zijn al wel genoemd, ik wil nog even kwijt dat sinds mijn vriend en ik altijd met condooms vrijen ik geen blaasonsteking meer heb gehad. *klopt af* Daarvoor heb ik het twee jaar lang bijna maandelijks gehad en ik ging áltijd naar de WC na het vrijen maar niks hielp. Overigens had ik er in de zomer geen last van (betere weerstand).

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:05

Netjes van voor naar achter vegen, niet te lang ophouden als je moet plassen, goed uitplassen, veel drinken, liever geen string dragen en na de seks altijd goed uitplassen.
Nu is de een ook gevoeliger hiervoor dan de ander.

Zonnebloem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-06 14:17

Het kan dus ook komen door een lagere weerstand? Dat zou namelijk in mijn geval wel kunnen kloppen dan.
En is het zo dat als je het eenmaal 1x hebt gehad dat je dr dan gevoeliger voor bent?

JulienSVU

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:38

ja door een verlaagde weerstand kan je het zeker oplopen!
Als je het 1x hebt gehad ben je er wel gevoeliger voor! Vaak gaan de bacterieen niet allemaal even goed weg. Wat ik zou aanraden is 2 weken lang 3x daags vitamine c1000 te slikken. Hierdoor wordt je urine heel zuur en kunnen de bacterieen zich niet meer verspreiden en kunnen zij hier niet in leven. Daanaast is het goed voor je weerstand. Later gewoon 1x daags houden als je er vaak last van hebt. Ik heb het soms 3x in de 2 maanden. Nu ik dit doe heb ik er al 7 maanden geen last meer van gehad! een record voor me.