nee zeggen... ? hoe..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

nee zeggen... ? hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 22:19

hoi,
ik weet niet of ik hier goed aan doe, het is ook onder mn eigen bokt naam, dus ik wijd niet al te veel uit hier, mijn vraag is gewoon:
hoe zeg je "nee", zonder mensen te kwetsen, mensen tegen je op te zetten, verkeerd over te komen?
ik bedoel dit zowel in man/vrouw relatie, in dat geval weet ik niet hoe je het aanpakt, want dan weer voel je je zus, en dan weer zo, en omdat dat zo verwarrend is tja.. zeg ik wel eens niks en ga over mn grenzen heen..
maar wil dat niet en zou het ook niet doen..
maar hoe doe je dat in vredesnaam??

en gewoon tegenover andere mensen, bijvoorbeeld je toont interesse in iets te kopen, hoe zeg je netjes dat je niet wilt?
ik voel me soms (?) gewoon verplicht, en denk dat ik ruzie krijg als ik nee zeg..
dus dan laat ik bijvoorbeeld maar niks van me horen, en dan denk ik nóg harder dat ik ruzie krijg zogauw ze me weer zien, of als ik alsnog bel ofzo..
ik weet gewoon niet hoe je dat hoort aan te pakken geloof ik, wie weet het wel?

bedankt alvast

Tayga

Re: nee zeggen... ? hoe..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:54

Nee zeggen is altijd moeilijk.

Je wilt mensen niet kwetsen of tegen je opzetten. Ook ik doe regelmatig dingen waar ik helemaal geen zin in heb, puur omdat ik geen nee 'durf' te zeggen.
Maar geloof me, mensen vinden het helemaal niet zo erg als dat wij zelf denken. Jij vindt het zelf toch ook niet erg als mensen een keertje iets weigeren. Als je het een paar keer hebt gedaan wordt het vanzelf makkelijker. Maar je moet het wel helemaal zelf doen.

Wat betreft man/vrouw relatie, daar vind ik dat je zeker gewoon nee moet kunnen zeggen. Tuurlijk kun je best een keertje wat doen om vriend(in) te plezieren, maar als je altijd te ver gaat komt het de relatie niet ten goede en ga je je denk ik aan je partner ergeren... Wanneer je partner de nee niet wil accepteren, zit er denk ik wel wat verkeerd in jullie relatie... Een relatie moet toch op basis van wederzijds respect bestaan. Maarja ik heb niet zoveel ervaring op dit gebied

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 22:57

Nee zeggen is voor heel veel mensen moeilijk. Het is gewoon een kwestie van doen, dan wordt het steeds makkelijker. Inderdaad wat Taygalover zegt, altijd ja zeggen is ook niet goed. Het komt de relatie (met wie dan ook) niet ten goede als je altijd ja zegt, zeg maar eens lekker nee, als je ergens geen zin in hebt, en vind dit dan niet zielig voor de ander en voel je dan niet stom.. Iedereen zegt wel eens nee, ook tegen jou, en dat vind je meestal vast ook niet erg.
Mensen vinden het vaak alleen maar fijner als je eens nee durft te zeggen en eerlijk zegt wat je vindt, hoe moeilijk het ook is..

Gewoon een kwestie van doen dus, hoe moeilijk het soms ook is, maar uiteindelijk wordt het makkelijker !

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 02:38

Veel mensen vinden het moeilijk om 'nee' te zeggen (vooral introverte/gesloten persoonlijkheden).
Durf voor jezelf op te komen. Je kunt niet altijd en iedereen het naar zijn/haar zin maken en het is ook niet goed om altijd 'ja' te zeggen en overal mee in te stemmen.
Ik was ook zo en ik merkte dat bepaalde mensen (vriendinnen) mij daar juist mee gebruikte. Ik zou voor die vriendinnen door het vuur gaan, maar andersom was dit niet zo.
Ik ben nu nog steeds bevriend met een paar van die vriendinnen, maar ik kom voor mezelf op.

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 02:46

ik voel me soms (?) gewoon verplicht, en denk dat ik ruzie krijg als ik nee zeg..

heb ik precies zo! echt !! hahah toevallig ik dacht dat ik de enige was die daar last van had! ik heb een hekel aan ruzie, dus ik voor kom het dan ook graag op welke manier dan ook, zeg ik altijd ja het is goed, of ok jij hebt gelijk...terwijl het niet zo is, en dat je er helemaal geen ruzie voor hoeft te krijgen..maar dat denk je gewoon

ik laat alles op me afkomen en doe het gewoon zo als hun het willen of wat er moet gebeuren, ik laat niks merken, tot de bom barst en dan knal ik uit me kaar, en dan kan ik het niet op een NORMALE! manier zeggen..

kennissen zeggen ook altijd kom voor je zelf op meid! gewoon doen niet bang zijn etc...maar tjha toch doe je het niet! waarom GEEENNN IDEE!!!

conclussie
ik kan moeilijk feedback ontvangen en teruggeven!.

valt te leren, ga er eens overpraten met een docent of 1 van je ouders!

succes
Laatst bijgewerkt door daphneM op 06-05-06 02:53, in het totaal 2 keer bewerkt

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 02:49

Ik zeg niet snel nee.. ik doe echt veel voor mijn vrienden.... Maar als ik het echt niet wil. Zeg ik gewoon nee.. En tjah mensen kennen mij en weten dan ook meteen dat het einde discussie is. Maar is zou niet zomaar nee zeggen als ik het bijv wel kan doen.. Soms moet je wel eens slikken.

Maar nee is wel nee bij mij

Als jij echt nee wil zeggen moet je ook voet bij stuk houden. Mensen moeten weten dat als je het gekunt had je het wel gedaan zou hebben. Maar bij nee is het gewoon nie mogelijk

Maar als je er nu gewoon standvastig mee begint dan wennen ze er vanzelf wel aan..

Mensen hebben namelijk ook goed door wie er geen nee druft te zeggen en daar kan idd wel eens gebruikt van gemaakt worden.

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-06 09:37

bedankt voor alle reacties!

niet denken dat er iets 'mis' is in mn relatie hoor, ik had juist plechtig beloofd nooit over mn grenzen te gaan..
maar dóen is iets heel anders..

in relatie tot andere mensen kán ik best nee zeggen, maar ik heb altijd het idee alsof ik dat niet op de juiste manier doe, en dat mensen daardoor langzaamaan een hekel aan me krijgen (of gelijk al na de eerste keer).
daarom wou ik graag weten hoe je dat nou moet doen (hoe zeg je dat enzo)
de angst dat mensen boos worden is er gewoon, het is altijd net of andere mensen, wie dan ook, hoger staan dan ik..
en daar word je onzeker van; resultaat zie boven enzo..

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:37

Loveblacky, ik herken het ook.

Een paar dingen die ik gemerkt heb: als je zelf heel zeker bent dat je de juiste beslissing neemt (door nee te zeggen) dan wordt die ook veel makkelijker geaccepteerd. Als je zelf nog een beetje twijfelt, dan proberen mensen je veel meer over te halen, en ontstaat er ook meer irritatie vaak. (Raar maar waar)

Ook laat ik me nog wel eens meeslepen door mijn eigen of andermans enthousiasme. Je wilt het graag, maar verstandig is het niet, etc
In die gevallen vraag ik even bedenktijd.

En het op de juiste manier zeggen: het beste werkt vaak door het bij jezelf te houden: "jullie mogen [...] maar ik doe het niet"
Heel rustig, heel zelfverzekerd, heel vriendelijk. Ik leg meestal niet te veel uit want dat werkt alleen maar averechts. (Je hoopt op begrip, maar meestal krijg je dat mensen jou gaan uitleggen waarom jij het helemaal verkeerd ziet)
Ik zeg nu gewoon dat het mijn keuze is, en dat is eigenlijk alles. En hoe meer je dat doet, hoe meer mensen dat ook accepteren.

Jan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 10:57

Ik probeer het altijd op een grappige manier te brengen.

of als er net gelachen is dat even snel zeggen... tja et moet een keer gebeure

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 11:01

Hmm, tsjah, moeilijk! Ik he daar geen last van. Als je iets niet wil of niet kan gewoon NEE zeggen. Tis op een gegeven moment ook zo dat als mensen door krijgen dat je nooit nee zegt of het moeilijk vind om nee te zeggen, ze daar ook in jou nadeel gebruik van gaan maken..

Justy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 13:03

Het punt is vaak dat je al ja hebt gezegd voor je er erg in hebt. Het is een automatisme geworden. Wat het soms makkelijker kan maken om nee te leren zeggen is even om wat bedenktijd te vragen. Als iemand je opbelt en vraagt of je hem wil helpen met ramen lappen (ofzo ) dan kun je in eerste instantie best zeggen: 'goh, mag ik je daar even over terugbellen?' of 'mag ik daar even over nadenken?' Áls je dan ja zegt dan doe je dat tenminste weloverwogen. Zo krijg je veel meer zicht op wat je doet omdat je het echt wil en wat je doet omdat je je verplicht voelt.
In een winkel gaat dat ook: 'ik denk er nog even over na'.

Uiteindelijk is het heel moeilijk om consequent nee te zeggen als je iets niet wil, vooral als je iemand bent die zich vaak verplicht voelt om het anderen naar de zin te maken. Hier geldt dus inderdaad ook: oefening baart kunst. En dan niet alleen oefenen in het nee zeggen, maar ook het oefenen in jezelf goed genoeg vinden om voor jezelf op te komen.

Succes

Angelique18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 14:35

Nee zeggen is geen schande...
Mensen zullen je niet haten omdat je een keertje nee zegt.
Vaak zullen mensen je juist meer waarderen als je nee durft te zeggen.

Ik ben iemand die nooit dingen zal doen waar ik geen zin in heb.
Natuurlijk zijn er wel verplichtingen maar als mij bijvoorbeeld gevraagt wordt: heb je zin om mee naar de stad te gaan?
En ik heb geen zin zeg ik nee.. OMDAT.... En leg ik uit waarom niet.

Ook in een relatie moet je nee durven en kunnen zeggen.
En je vriend moet daar vrede mee nemen, je hoeft nooit dingen tegen je zin in te doen.
Dit geld op alle vlakken natuurlijk.

Als je uitlegt waarom je geen zin hebt om bepaalde dingen te doen, of waarom je nee zegt snappen mensen je vaak beter en zullen ze het accepteren.
Daarin tegen zijn er bepaalde dingen die je gewoon moet doen, je kunt niet altijd nee zeggen.

Ga t voor jezelf gewoon oefenen, volgende keer als iemand iets vraagt en je wil niet zeg dan gewoon nee.. omdat......
Je zal zien dat mensen t wel accepteren, als je maar uitlegt waarom niet.

Succes iig

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 15:10

Ik ben de laatste tijd ook wat meer 'nee' aan het zeggen.

En ik merk ook gelijk welke mensen je alleen maar opzoeken als je wat voor ze moet doen.

Als je gewoon netjes nee zegt en iemand wordt kwaad of laat niets meer horen, weet je gelijk wat je aan die persoon hebt.

En dan heb je nog mensen die je niet ziet als jij hulp nodig hebt, die weten je alleen te vinden als ze jou nodig hebben.

Nee zeggen is geen schande hoor, je kan wel voor iedereen lopen vliegen, maar kijk goed naar wat jij er aan hebt.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:28

Nee zeggen is niet zo moeilijk hoor .

Net wat anderen voor mij ook al aangaven, gewoon regelmatig doen dan wordt het veel makkelijker .

Veirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 20:50

Ik heb nooit moeite gehad met nee zeggen.
Hé, ik kan niet alles.

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-06 21:03

Grappig want ik las iets over; gesloten mensen hebben moeite met nee zeggen. Iedereen zegt dat ik nogal gesloten ben maar ik zeg vaker nee dan ja

Maar het is soms moeilijk idd, maar mensen moeten maar accepeteren als jij nee zegt. Als ze boos worden o.i.d zijn ze je niet eens waard (i.m.o)

*niet qua huishoudelijke klusjes die je moeder voorlegt he *

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:47

Zinnige toevoeging MC

Moeders: "wil je helpen afwassen"
Jij: "Nee!"
Moeders: "???????"
Jij: "Ja maar, ik ben aan het oefenen om vaker nee te zeggen"