Wat is de incubatietijd van Lyme?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Coot

Wat is de incubatietijd van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 22:14

Hey,
Mijn vraag staat al in de titel.
Waarom ik dit vraag?
Nou, mijn voetreflextherapeut viel het op dat ik nogal last had van mijn lymfeklieren. En toen ik haar vertelde dat ik, toen ik 5/6 jaar was, gebeten was door een teek. Zei ze dat ik me eens moest testen op Lyme.
Maar de beet is dus al van10/11 jaar geleden. En ik vroeg me af of ik het dan nog zou kunnen krijgen.
Ik ben als de dood voor naalden, dus als het niet nodig is ga ik me ook niet laten prikken.
Ik heb gezocht naar de symptomen, en natuurlijk zijn er een paar symptomen waar ik af en toe wel eens last van heb.
Bedankt voor het lezen/antwoorden

MuSLi

Re: Wat is de incubatietijd van Lyme?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:18

Volgens mij is het zo, dat het jaren kan duren voordat er tekenen van deze ziekte zijn.
Hoorde laatst toevallig van iemand, dat het soms wel 20 jaar kan duren!
Als de therapeut het aangeeft, zou ik me toch maar even laten testen...
Wat is nou een naald in vergelijking met wat er misschien aan de hand kan zijn?
Zou er toch maar eens naar laten kijken als ik jou was

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:19

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 22:25

Ja, dat was dus wat ik ook las, een paar maanden. Maar laatst hoorde mijn therapeut dat er een meisje na 3 jaar pas last van kreeg.. En verlamd raakte.

_Priscill_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:33

Als ik jouw was zou ik me wel even laten testen.
van de week zat ik het nieuws te kijken en er was een stukje over een meisje dat ook lang geleden gebeten is en nu pas ziek werd.
zo'n deskundige zei ook al dat het wel 10 of langer kon duren.

Misschien is er wel niets aan de hand met je maar voor de zekerheid zou ik me wel laten testen als ik jouw was.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 22:35

Zoals ik al schreef, het kan wel tot 20 jaar duren voordat er tekenen van de ziekte zijn.
Dan kan de ziekte er wel allang al zijn, maar openbaart zich niet!

Toch voor de zekerheid maar even testen?!

Ntlie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:08

Aaargh.. Ik ben 6 jaar geleden ofzo ook een keer door een teek gebeter en die is er zegmaar niet op de juiste manier vanaf gehaald..
Ik ben ook als de dood voor naalden en zie het ook niet zitten om te testen
Maar ik wist niet dat het pas na 10 jaar kon komen..

JECKYLL

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 23:13

Ik ben paar maanden terug getest op Lyme omdat ik na een week een plekje kreeg. Dit plekje zit er volgens mij nog steeds, maar ben negatief getest. Dus als ik het goed begrijp zegt dit niks? En zou ik gewoon nog een keer bloed moeten prikken?

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 23:29

Ik vertrouw bloedtesten ook absoluut niet..
Als je geen antistoffen in je bloed hebt zitten, heb je het niet. Zeggen ze. Bloedonderzoeken zijn in mijn ogen net zo'n grote gok als het natrekken van symptomen, en op die basis een kuur meegeven.

Plus naturlijk dat ik als de dood ben voor naalden. Ik val al bijna weg als ik erover praat, of er een plaatje van zie.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:01

Opgezette lymfeklieren kunnen veel meer oorzaken hebben dan lyme. En de incubatietijd van Lyme is lang, en de klachten zijn heel uiteenlopend. Dat is het verraderlijke van de ziekte.
Ik zou me niet meteen zorgen maken, maar een testje is natuurlijk nooit verkeerd.
Zo'n prikje is al klaar voordat je er erg in hebt, daar moet je het niet van laten afhangen.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 10:07

Nou ze zijn niet echt opgezet, alleen achter mijn oren.
Het viel mijn voetreflextherapeut op dat ik er heel veel last van heb.
De plekken op mijn voet waar het lymfeklierstelsel (of hoe zeg je dat) zitten. Waren echt heel erg gevoelig. En dat vond ze erg vreemd.

En aan de ene kant wil ik me gewoon laten testen.
Maar op internet zie je ook, dat heel weinig van de gevallen word opgemaakt uit een bloedonderzoek.
Het is zo'n verraderlijke ziekte, dat je meestal aan een bloedonderzoek niks hebt. En dat houd me gewoon tegen.
Zoals ik al zei, ik ga me niet voor niks laten prikken.
Ik ben gewoon echt als de dood voor naalden, ik kan geen plaatje ervan zien of ik ga al bijna onderuit..

Jolien_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 10:55

als je een test doet op de ziekte van Lyme en er komt negatief uit, kan het altijd nog zo zijn dat je de ziekte hebt! ik heb het toevallig deze week ergensop tv gezien, bij een meisje dat na 3 jaar ofzo ineenkeer heel ziek werd en ook een test gedaan had maar dat er negatief uit kwam, maar dat later toch bleek dat ze de ziekte van Lyme had!

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 11:01

Ja, en dat houd me dus heel erg tegen, ook al test je, de onzekerheid blijft.
Er kan wel negatief gezegd worden, terwijl je de ziekte wel hebt.
Dus eigenlijk laat je je voor niks prikken.

Diaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 11:16

Ben je niet verkouden/ziek geweest? Daar kunnen ook opgezette klieren van komen. Ik heb deze namelijk al bij een beetje gesnotter en dan vooral in mn nek en achter mn kaken/oren. Maar kan op meerdere plaatsen hoor!

Voor de zekerheid kan je je toch beter laten testen, je voetreflextherapeut zegt het vast niet voor niets! Neem anders iemand mee en ga daar ondertussen mee praten, dan ben je minder met de prik zelf bezig.

*edit*
Ik kijk net in mn boeken, niet veel nieuws, maar toch ff kort samengevat:

Lyme-ziekte
De lyme ziekte wordt veroorzaakt door een spirocheet die wordt overgebracht door een teek. De besmetting vind plaats door de beet van de teek. De ziekte komt in Nederland met toenemende mate voor. Na de besmetting kunnen in vroeg stadium huidverschijnselen (roodkleurig) optreden, gepaard gaande met koorts. De behandeling bestaat uit het vroegtijdig toedienen van doxycycline.

Als ik meer in mn boeken kan vinden, dan zet ik het er nog wel bij!

Diaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:05

Het is soms moeilijk beschreven maar deze site kwam ik tegen:
http://www.wvc.vlaanderen.be/epibul/26/zieklym.htm

Hier staan ook de 'stadia' in, en hier staat bij dat stadia 3 (Laat gedissemineerd stadium) pas naar maanden tot jaren naar voren kan komen als er niets of onvoldoende aan gedaan is in de voorgaande stadia.

Coot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:15

wow wel veel moeilijke woorden in dat stukje. Bedankt voor het opzoeken.

Ik vind het zo vreemd dat ik het eerste stadium zeg maar niet heb meegemaakt. Want daar hadden mijn ouders extra opgelet. Ik heb geen rode kring of plekken gehad en ben ook nooit grieperig geweest!
En eigenlijk ook niks van 2e en/ of 3e stadia.
Alleen opgezette lymfeklieren, achter 1 oor. En rugpijn.
Verder voel ik me eigenlijk hartstikke gezond!

Renza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:26

Als zo'n therapeute het zegt, zou ik gewoon laten prikken. Niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat zij er toch wel iets meer verstand van heeft dan jij of de gemiddelde bokker of het wel of geen zin heeft om te laten prikken.
Om bloed te laten prikken moet je (iig hier) sowieso een formulier van de huisarts (of andere arts) hebben, dus ik zou gewoon daar eens langs gaan en vragen wat die er van vindt .

Diaan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:33

renza schreef:
Als zo'n therapeute het zegt, zou ik gewoon laten prikken. Niet vervelend bedoeld, maar ik denk dat zij er toch wel iets meer verstand van heeft dan jij of de gemiddelde bokker of het wel of geen zin heeft om te laten prikken.
Om bloed te laten prikken moet je (iig hier) sowieso een formulier van de huisarts (of andere arts) hebben, dus ik zou gewoon daar eens langs gaan en vragen wat die er van vindt .

Dat denk ik ook!

En misschien is het idd niets of is het gewoon een verkoudheid die er aan komt. Maar je kan beter het zekere voor het onzekere nemen!

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:02

Het kan zijn dat het pas na jaren ontdekt wordt, het kan dan al jaren door je lichaam sluipen. Dat is het gemene van de ziekte. Een bloedtestje wijst echter niet altijd op Lyme, de ziekte van Lyme is namelijk moeilijk te ontdekken.

Maar je kan het altijd even laten onderzoeken. Even langs je huisarts gaan, het voorleggen en even laten prikken.
Misschien is het iets heel anders, maar daar kan je huisarts je dan, n.a.l.v. je klachten, wel meer over vertellen !

Succes in ieder geval!

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:11

Lyme is een nare ziekte, je hoeft geen roodheid, koorts etc te hebben. Een tekenbeet door een met lyme besmette teek kan jaren later pas opspelen.
Klachten die veelal ontaarden in neurologisch gebied.
(Uitval, tintelingen, zwakte etc)

Ik heb ooit een patient gehad die was "ooit", zeker 15 jr geleden, door een teek gebeten en had daar nu pas klachten van.
Meneer is overigens met succes behandeld! Volledig herstel kan echter lang duren.

Als je twijfelt moet je gewoon bloed laten prikken en als je bang bent voor een naaldje in je arm concentreer je dan op je ademhaling en doe lekker je ogen dicht. Geef van te voren bij de prik-zuster even aan dat je bang bent. Dan komt het helemaal goed

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 23:14

Noetanchamon schreef:
Lyme is een nare ziekte, je hoeft geen roodheid, koorts etc te hebben. Een tekenbeet door een met lyme besmette teek kan jaren later pas opspelen.
Klachten die veelal ontaarden in neurologisch gebied.
(Uitval, tintelingen, zwakte etc)

Ik heb ooit een patient gehad die was "ooit", zeker 15 jr geleden, door een teek gebeten en had daar nu pas klachten van.
Meneer is overigens met succes behandeld! Volledig herstel kan echter lang duren.

Dat had ik inderdaad ook, "ooit" gebeten en jaren erna pas ziek geworden, na jaar of 3 a 4 ziek te zijn geweest (en 3 a 4 jaar in de medische molen dus), kwam pas conclusie Lyme.. Het is dus echt een moeilijk te constateren ziekte en je hoeft er niet altijd direct last van te hebben. Er zijn ook een heleboel verschillende klachten, die je kan krijgen. Laat je gewoon even testen voor de zekerheid !

BrankaZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 17:30

Qimm schreef:
ik dacht 2 weken

[edit]http://www.allesopeenrij.nl/index.html?page=http://www.allesopeenrij.nl/lijsten/wetenschap/besmettelijke_ziekten.html

Ziekte van Lyme (tekenbeet): 3 dagen tot 3 maanden

20 jaar lijkt me dus onzin

Die 3 dagen tot 3 maanden zijn de eerste tekenen zoals b.v. die rode kring rond de beet. Daarna kan je er jaren geen last meer van krijgen, maar onbehandeld kunnen na lange tijd klachten de kop opsteken.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-06 22:48

lyme is niet cool.... het kan lang sluimeren en het kan ook lang duren voordat je last krijgt.... als je echt last hebt van de symptomen kan je je laten prikken... houd er wel rekening mee dat maar een heeeeeel klein deel van de "lymes" (er zijn veel verschillende soorten) aangetoont kunnen worden door bloedprikken.... stel je hebt lyme kan je er niet heel veel meer aan doen op dit moment... (alleen als je er echt last van hebt)

ik heb toen ik een jaar of 6 was ook lyme gehad, ik heb toen anti-biotica gekregen en daardoor ben ik er af gekomen (voor zover ik weet)... ik had heel duidelijke symptomen (rode kring) en we konden daarom snel ingrijpen... ik heb er nooit meer last van gehad....
mijn vader heeft het nu al heel lang... veel last van, hoewel dat nu al wel minder wordt... hij heeft meerdere keren moeten bloedprikken voordat de artsen het toegaven (naar verschillende test-centra gestuurd, ook een speciale in het midden van het land)...

mijn ervaring is dat artsen het niet snel erkennen (het zal wel reuma, stress of nog iets heeeel anders zijn)... je moet er zelf echt op doordringen dat het wat is....

ik vind 't trouwens heel knap dat je nog maar 1x in je leven een teek hebt gehad.... ik heb er al heel veel gehad... nu kom ik ook veel in het bos en heide enz....

voor meer info:
http://www.teekcare.nl/