Mensen met een serieuze fobie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bestek

Mensen met een serieuze fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 20:19

Ik vraag me af of er mensen zijn met een serieuze fobie. Heel veel mensen zijn bang voor spinnetjes en muizen, maar zijn er ook mensen zo bang voor iets dat het hun leven gaat beheersen?

Ik ben zelf -ongelofelijk- bang voor kikkers. Ik dacht dat het wat beter ging dan 2 jaar geleden, maar net kwam mijn kat met een kikker aanrennen en daar sta je dan. Jankend als een kind van 4 omdat je kat met een dood beest in zijn bek komt aanrennen. Ik werd echt helemaal gek. Ik liep even naar de douche om mn gezicht op te frissen, stapte ik in een plas water. Ik flipte nog meer door, omdat ik dacht dat ik op een kikker stapte.

Ik kan ook niet rustig een boswandeling maken, constant bang dat ik een kikker tegenkom. Te paard gaat trouwens wel, het is namelijk dat ik enorm bang ben voor de aanraking met een kikker en dat lukt op een paard niet. Ook als ik 's zomers ga zwemmen, loop ik eerst een kwartier om het zwembad heen te koekeloeren of er toevallig geen kikker inzit. Als iemand mij vraagt om mijn ogen dicht te doen en mee te lopen [een verassing ofzo] durf ik dat -niet-, zelfs niet bij mijn vriend, omdat ik bang ben dat er dan een kikker is ofzo.

Ik ben het kots en kotsbeu dat die kikkerangst zo aanwezig is in mijn leven. Ik ben bij een psycholoog van de GGD geweest maar dat vond ik niet effectief, het enige wat er daar met mij gebeurde was dat ik alleen maar nog meer aan kikkers moest denken. Dus mijn vraag: Zijn er mensen die een vergelijkbare fobie hebben? en vooral: Zo ja, hoe zijn jullie eroverheen gekomen?

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:21

Spinnen vind ik echt verschrikkelijk, kippen zijn ook eng. Jij noemt het woord kotsbeu en ik word al misselijk. Kotsen dat is toch wel mijn ergste fobie. Ik hoef maar 1 x iets zuurs te ruiken of het geluid te horen en ik ga zelf over mijn nek of ik sluit me op in mijn kamer en durf heeeel lang niet meer beneden te komen.

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:24

Ik. Ik ben echt enorm bang voor vleermuizen...

Zeker in de tijd van de vleermuizen, ik ben nooit zomaar rustig buiten, ik ben dan heel bang. Ga wanneer ik de honden uit moet laten in de schemering met een dichtgeknoopte muts en laarzen op naar buiten, zodat ze er maar niet in kunnen vliegen. Ik zit liever binnen dan buiten wanneer het nog lekker warm is.

Ook ik kan janken als een kind wanneer er eentje te dichtbij komt...

Nu lach ik er nog steeds om met mijn ouders, maar merk ieder jaar dat het mijn leven steeds meer gaat beheersen in de zomer. Maar om die stap te zetten er echt iets aan te doen? Pff... moeilijk...

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:46

van Rendieren, heb ooit als kleine jongen aan achterpoot op mijn borstkas gekregen in Noorwegen, en dat vergeet ik nooit meer.

Loesss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:48

joel schreef:
van Rendieren, heb ooit als kleine jongen aan achterpoot op mijn borstkas gekregen in Noorwegen, en dat vergeet ik nooit meer.

Gelukkig maar dat je die niet dagelijks tegenkomt.... maar een achterpoot op je borstkas?

_Denies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 20:50

Ik heb niet iets emt dieren! Maar met hoogte Ik heb ongelooflijke hoogtevrees, ik zit te trillen als we een brug over moet die wta hoger is, van de zomer gingen we naar een berg met kasteel, helemaal bezweet en trillend zat ik op de achterbank (bijna overgegeven) vast gekleefd aan de bank met mijn handen. A jezus wat was dat eng! Mijn ouder shebben ook beloofd zoiets nooit meer te doen

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:36

Josa schreef:
joel schreef:

Gelukkig maar dat je die niet dagelijks tegenkomt.... maar een achterpoot op je borstkas?

dat waren beestjes in gevangenschap dacht ik die hingen aan een koord bij enkele Lappen naast de tent in een toeristish deeltje, en we mochten ze voederen en wellicht is een van hen geschrokken van iets en heeft een stamp achteruit gegeven, was niet stevig doorgestampt maarjah, na een maand voelde ik het nog dus ik blijf voortaan wijselijk ver weg van die dieren.

Targaryen

Re: Mensen met een serieuze fobie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:15

Ik heb claustrofobie en ik word met de dag banger voor kleine ruimtes. Alles wordt met de dag kleiner, nauwer, enger.. nog even en ik durf mijn eigen slaapkamer en klaslokalen niet meer in. Heb er vaak met de huisarts/GGD over gepraat, maar ik zie het zelf niet zitten om naar een psycholoog te gaan. Al is dat misschien wel ergens goed voor, omdat ik echt géén idee heb waar het vandaan komt. Heb namelijk nog nooit nare dingen meegemaakt met kleine ruimtes, voor zover ik weet dan.

Meestal doe ik er wel 'luchtig' en soms grappig over tegenover anderen, maar mij krijg je dus echt never nooit niet meer in een lift, kleine wc, kleedhokje in het zwembad, een dichte glijbaan in het zwembad, klein dun straatje en ga zo maar door. Drukke restaurants, café's vermijd ik ook als het maar even kan. Vorig jaar waren we in Parijs en toen gingen we de Eiffeltoren op.. in een glazen lift. De deuren gingen dicht en de deuren bléven maar dicht.. Misselijk, duizelig, geen adem meer, zweten, trillen, doods en doodsbang.. echt, ik werd helemaal gek. Ik MOEST weg!!

Wat ik nog het ergste vind, is dat sommige mensen vinden dat ik me aanstel, dat ze er geen begrip voor hebben. Als ik in een les bijvoorbeeld vraag of er een raam of deur open mag kijkt de helft me echt zo aan van: "Idioot.., waar is dat nou weer voor nodig. Het is toch prima zo?". En inderdaad, het beheerst heel mijn leven. Als ik ergens naartoe moet bedenk ik me eerst van te voren hoe druk het is, hoe klein het is enz.

Heel, héél erg vervelend..

xDramaQueen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:27

Kikkers, ik krijg het spaansbenauwd van die dingen, en als ik er 1 zie ga ik helemaal uit me dak, dan flip ik zo erg dat mensen echt kijken zo van doe normaal mens. ik heb ook regelmatig nachtmerries en dan zit ik recht overeind in me bed, ik ga me tuin echt niet in zonder om me heen te kijken.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:28

@ ymneuss. Je verhaal is vrij herkenbaar voor mij. Ik heb het meer dat ik in paniek raak als ik ergens ben waar ik niet snel weg kan. Zoals vliegtuig, trein, drukte (je kan niet snel weg, omdat er teveel mensen zijn), ver van huis zijn, lift, autobaan (dat je moet wachten tot de volgende afslag), bioscoop, enz. enz.

Dit beheerst vrij ernstig m'n leven.

En ik heb schrik voor reptielen, slangen en amfibieën. Ik heb m'n best gedaan om er overheen te komen (slang en vogelspin vast gehouden). Ik ben toen een week echt super ziek geweest van angst.
Maar ik zie dat niet zo als last. Want hoe vaak kom je nou een slang tegen?

Manderino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:30

aaah wat zielig voor je ,lijkt me vet irietand,ik heb het wel als ik in een hoje word geplaatst en ik kan er niet meer uit ,nou dna moet je me zien dna krijs ik en stomp ik dat ding uitelkaar zodat ik er wel uitkan haha ,hoopt dat het minder word voor je

Manderino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:34

PrinCessRomy schreef:
Kikkers, ik krijg het spaansbenauwd van die dingen, en als ik er 1 zie ga ik helemaal uit me dak, dan flip ik zo erg dat mensen echt kijken zo van doe normaal mens. ik heb ook regelmatig nachtmerries en dan zit ik recht overeind in me bed, ik ga me tuin echt niet in zonder om me heen te kijken.

da's niet leuk ,zal ik is wat zeggen .ik ga graag op "kikkerjacht" vind ze wel leuk .het kan natuurlijk als je ze eng vind.

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:36

Vonnie84, het vasthouden van een kikker had mijn psycholoog [wow, dat klinkt drastisch] ook als ultiem doel gesteld. NO WAY! dat ik ooit van mijn leven een kikker ga vasthouden. NOOIT! dan raak ik denk ik in een ernstige schock, en dat terwijl ik zelfmedelijden haat.

Ik vind een van de vervelendste dingen dat mensen mij niet snappen. Pas toen de diagnose 'Kikkerfobie' gesteld werd, gingen mensen mij geloven. Terwijl het echt niet veranderd als het een naam heeft. En dan nog, het was wel duidelijk dat het een kikkerfobie was. Mijn broer net nog: Ja dan jaag je die kikker toch weg? Vraag me af hoe hij dat wil doen als je verstijft bent van angst.

Vraag me ook af waar het vandaan komt, ik heb nooit iets ernstigs meegemaakt met kikkers en ook niets ernstigs meegemaakt waardoor 'nutteloze' fobieen zouden kunnen ontstaan..

Targaryen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:36

Vonnie84 schreef:
@ ymneuss. Je verhaal is vrij herkenbaar voor mij. Ik heb het meer dat ik in paniek raak als ik ergens ben waar ik niet snel weg kan. Zoals vliegtuig, trein, drukte (je kan niet snel weg, omdat er teveel mensen zijn), ver van huis zijn, lift, autobaan (dat je moet wachten tot de volgende afslag), bioscoop, enz. enz.

Dit beheerst vrij ernstig m'n leven.

Ja precies! Heb trouwens nog nooit gevlogen en dat wil ik graag zo houden. Ver van huis zijn heb ik ook (nog) niet zo'n problemen mee, maar de rest inderdaad is één grote marteling voor me..

Flew

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:39

Ik heb een kotsfobie. Sinds ik jong ben durf ik niet te kotsen. Ik vind het werkelijk zo vies. En dat terwijl ik ook nog bij het minste of geringste begin te kokhalzen.

Soms ben ik behoorlijk misselijk, en zit ik tegen het overgeven aan, en je zou denken; geef maar over, dan voel je je waarschijnlijk wat beter. Ik blijf liever misselijk dan dat ik overgeef, dan me maar ellendig voelen.

Moon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:39

Hangbuikzwijntjes (niet lachen)
zown dier heeft mij gebeten heb nu nog littekens

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:41

Natuurlijk lacht niemand om hangbuikzwijntjes . Ik bedoel, kikkers. waarom zou je daar bang voor zijn =\ . Maargoed, ik ben het wel.

Je hebt juist geluk dat je meestal geen hangbuikzwijntjes tegenkomt .

wendiiY

Woonplaats: op een stoel achter de computer in nederland, zuidholland, dordrecht ;)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:41

ik ben ook doodsbang voor kikkers zelfs als ze dood zijn
als ik bijvoorbeeld fiest en er loop of zit er een heb ik heel de dag het idee dat hij in me broekspijp zit ofzo ik wor ook helemaal gek als ik ze zie..
aaaaah ik haat die beetsen echt zo eng gadverdamme
en natuurlijk ook kotsen.
ik lbijf ook liever weet ik het hoelang misselijk dan dat ik ga kotsen..
en ik ben zelfs in staat om het terug te slikken ( uhl dit klink vies he )
ik naai me altijd ontzettend op als iemand bijvoorbeeld bij mij in de auto zit die wagenziek is dan heb ik het echt niet meer, zelf hoef ik eigenlijk bijna nooit maar iee het idee dat mensen hun vinger in hun keel kunnen steken ieeeeeeeeeeeeeel
voor muizen ben ik ook ontzettend bang

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:42

Ik ben ontzettend bang voor wespen.. Ik heb er eens eentje in mn mond gehad toen ik aan het rennen was als klein kind. Bang dat ik was.. En daarna op eentje gaan staan. En nu als ik er eentje zie, flip ik helemaal en wil ik zo snel mogelijk weg.. Iedereen maar zeggen dat ik me aanstel, maar ik kan dr niks aan doen. Raak gewoon in paniek..

Vervelend dat mensen je niet geloofde.. M'n opa is er ook zo een. Als ik een wesp zie raak ik in paniek, en hij maar zeggen rustig die doen toch niks. En hij wil ze dan vastpakken (ja hij is gek. Hij is een echte dierenvriend. ) dan sta ik echt te trillen met tranen in mn ogen..

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-06 23:49

*Is blij dat ze niet de enige is met een kikkergefliptheid.

Hebben jullie ook wel dat als je het aan iemand verteld dat ze echt zo zijn van: JAAAAAA :| ? ECHT!? Ohhh! en dan. Wat dan als je er een ziet ?

.

xDramaQueen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:50

ik heb het ook niet met kotsen nee maar een echte fobie gelukkig niet, wel raak ik overstuur en ga ik gillen en huil ik de hele boel bij elkaar.

@ ymneuss en vonnie, lijkt me idd niet fijn nee, sterkte jullie allebei.

@Dieuwke1989 ik heb ook niets mee gemaakt met kikkers waardoor ik zo'n angst heb, ik denk dat het hun uiterlijk is

xDramaQueen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:51

Dieuwke1989 schreef:
*Is blij dat ze niet de enige is met een kikkergefliptheid.

Hebben jullie ook wel dat als je het aan iemand verteld dat ze echt zo zijn van: JAAAAAA :| ? ECHT!? Ohhh! en dan. Wat dan als je er een ziet ?

.

Ik heb wel mensen die vaak grapjes maakte zo van kelly kikker waardoor ik al 50 meter verder op was. mijn zusje heeft het veel gedaan, na die harde klap op haar harses was het over, het is nou eenmaal NIET grappig om zoiets te flikken

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:53

Ja, maar mn vriendinnen weten het wel, maar plagen me altijd ermee.
Sandra, zit een wesp achter je.. *op een half schreeuwende toon*
Dus ik weer in paniek en hun zich kapot lachen.
Very funny. Not.

Manderino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:54

Voor kotsen ben ik ook bang ,als ik misselijk ben ow god .maar het is niet echt een fobie.

Inge_83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 00:10

Ik ben bang voor vogels.
Van huismus tot gans en van krielkip tot struisvogel.
Een vogel die 20 meter voor me op de weg zit en niet weg vliegt zorgt er voor dat ik omdraai en 4 km omrij.
Ik werk in een oude toren en daar zitten (vroegere) schietgaten in de muur langs de trap, daarvoor zitten raampjes aan de binnenkant, en aan de buitenkant zitten er duiven in die inhammen.
Ze kunnen niet bij me want er zitten ramen voor, maar als ze niet weg vliegen dan wacht ik net zo lang tot ze dat wel doen en eventueel gooi ik een prop papier tegen het raam aan, ik durf er echt niet langs.
En waar het vandaan komt?
Ik heb geen idee.