Havermout: gezondste ontbijt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura

Havermout: gezondste ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:06

Citaat:
Het ideale ontbijt: havermout

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, die je nooit mag overslaan. Maar het maakt ook uit wélk ontbijt je kiest, zeker als je intellectuele prestaties moet leveren. Alle hippe ontbijtproducten ten spijt, toont onderzoek onder schoolkinderen aan dat ouderwetse havermout nog altijd de beste start van de dag is.

Zestig kinderen in de leeftijd van 6 tot 12 jaar kregen 3 weken lang één keer per week een aantal cognitieve testjes. Voordat ze de tests deden, kregen de kinderen steeds een ander ontbijt. Eén keer kregen ze havermout met melk, één keer ontbijtgranen met melk en één keer werd het ontbijt overgeslagen.
Niet alleen bleken de kinderen beter te presteren nadat ze hadden ontbeten, ook bleken de prestaties in de havermout-week op bepaalde gebieden significant te verbeteren vergeleken met de ontbijtgranen-week. Zo presteerden alle kinderen na de havermout beter op taken waarbij het visueel-ruimtelijke geheugen een rol speelde. Ook konden jongere kinderen in de leeftijd van 6 tot en met 8 jaar beter hun aandacht vasthouden wanneer er geluisterd moest worden. Meisjes bleken na het havermout-ontbijt bovendien een beter korte-termijn geheugen te hebben.

Het positieve effect van havermout moet volgens de onderzoekers gezocht worden in de hoeveelheid proteïnen en vezels die het bevat. De vezelrijke havermout zorgt voor een langzamere verbranding, waardoor je meer energie hebt voor een langere tijd.

(Bron: Santé)

--------------------------------------------------------------------------------

Helemaal mee eens. Een goed ontbijt: Vult voor de rest van de dag zodat je later geen snaai trek krijgt. Een goed ontbijt bevat genoeg vezels om je stofwisseling op gang te krijgen. Een goed ontbijt is niet te geraffineerd (suiker, bewerkte granen) zodat je GI niet stijgt.

Voeg toe: magere melk (eiwitten! spierbehoud!) een klein handje amandelen (goede vetten!) en een in stukjes gesneden appel of rozijntjes. (snelle maar goede koolhydraten)

Eet smakelijk

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:40

klinkt erg lekker met die toevoegingen, ga ik zeker proberen. Ben zowiezo een goede ontbijter

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 23:02

En hoe beter je ontbijt, hoe langer je stofwisselisseling flink actief blijft. Oftewel, hoe meer je verbrandt

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 23:05

Kan allemaal wel wezen maar HAVERMOUT!!!!!!!Getverderrie!

ellepel

Re: Havermout: gezondste ontbijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 08:09

ik eet elke morgen havermout

ik ben ermee begonnen omdat ik van brood eten een schommelende suikerspiegel krijg.
sinds ik havermout eet is dat bij mij over, en inderdaad je blijft lang ene vol gevoel houden en ik kan er prima op werken!

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:07

ik eet 4 dagen per week havermout, samen met de hond! we vinden het beide heerlijk!

appels en bananen erin, eet smakelijk!

Sosha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 10:13

aerdenhout1 schreef:

Je hebt helemaal gelijk (en dan moet ik het nog met water maken, ik mag geen melk) ........ maar gemixt met brinta en een flinke hoeveelheid rietsuiker, krijg ik er toch iedere ochtend een flinke portie van weggewerkt

Cissi_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:05

He jakkes, ik vind het zo vies! Brinta ook, dat heb ik wel een tijdje geprobeerd, maar ik kreeg het echt niet weg. Steeds meer melk erbij, uiteindelijk had ik dus heel veel melk op en weinig van de rest.

Ik ben wel cruesli verslaafd. Maar dat is zeker niet zo goed of wel

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 12:08

Ik weet het, dit is al zo vaak tegen mij gezegd, maar nee, ik krijg het echt NIET weg

Maya1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:49

brrr ik vind dat zo vies! ik houd het maar gewoon bij mn (bruine!)boterham met hagelslag

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 13:50

Laura schreef:
En hoe beter je ontbijt, hoe langer je stofwisselisseling flink actief blijft. Oftewel, hoe meer je verbrandt

Is dat echt? Dat wist ik niet

_Romana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:39

ooh heerlijk eet het elke dag.. Alleen heb ik het idee dat mijn darmen er niet zo heel goed tegen kunnen, heb al een paar maanden last van darmen ( en alle gevolgen van dien )

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 19:55

Havermout heb ik eigenlijk nog nooit gegeten, maar Brinta wel!
Jammie, das echt super lekker. Maar ik heb nogal de neiging om snel een paar kilo's aan te komen. Pap is voor mij dus geen oplossing. Ik krijg daarmee veel te snel te veel caloriën binnen.

Helaas, dan maar iets dommer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:21

ik vind het erg lekker,maar krijg last van mijn darmen van melk...en met sojamelk zal wel niet lekker zijn, denk ik??

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:30

Ludora schreef:
Ik weet het, dit is al zo vaak tegen mij gezegd, maar nee, ik krijg het echt NIET weg

Dat geldt ook voor mij. De enige manier waarop ik het nog een beetje wel kan krijgen is met zoveel suiker dat je de havermout niet meer herkent en dan is het gezonde er wel een beetje vanaf.

@kipje: een normale potie havermout met magere melk is juist een heel goed ontbijt en zeker geen dikmaker.

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 22:37

Geldt dat dan ook voor havervlokken? En mag dat met magere yoghurt?

dwaallicht

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 23:25

aerdenhout1 schreef:

Helemaal mee eens. Wat is dat vies zeg, slijmerig en bleh...

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 09:24

Ik heb pas nog eens een poging gewaagd omdat ik gezonder wou gaan eten voor de baby. Zelfs met heeeeel veel suiker (hoe gezond toch! ) kreeg ik het niet naar binnen.

Het gezondste ontbijt? Maybe, maar ook het vieste!

By the way wel een heel slecht onderzoek als ze havermout alleen vergelijken met ontbijtgranen (welke?!!) en geen ontbijt. Hoe zit het met muesli, cruesli, de verschillende typen cornflakes (want de ene is zeker de andere niet!), een ouderwetse bruine boterham met vlees of kaas, etc. etc.
Dit doet me een beetje denken aan die reclame waarin zgn. ouders vragen of een bepaald ontbijtdingetje even gezond is als een boterham met boter en jam. Duh... sommige jamsoorten zitten boordevol met suiker! Hoe gezond toch weer De vergelijking met een echt gezond ontbijt durven ze vast niet aan

Lindy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:01

Geld dit ook voor zemelen?

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:26

Lekker. Vroeger at ik het veel 's ochtends. Denk dat ik er maar weer aan ga beginnen

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 19:38

Cruesli wordt wel afgeschilderd als gezond,maar is in feite vlokken aan elkaar geklonterd doormiddel van suiker. SLECHT dus. Naast havermout eet ik graag muesli, zonder toevoegingen - dus het goedkoopste merk (of zonnatura).
Vies? Ik vind het heerlijk Beetje zoetstof erbij, wat kaneel (ook goed voor je) rozijntjes zorgen al voor een zoete smaak.

BRINTA is ook een misvatting dat het zo gezond is omdat het erg gefabriceerd is. Havermout is beter dan brinta, omdat brinta van tarwe en havermout van haver (duh!) gemaakt is. Havermout heeft een lagere GI en bevat geen gluten.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 19:44

Zoetstof zit bij mij toch echt niet in het rijtje gezonde producten.

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:06

Brinta vind ik toch wel zo smerig

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-06 20:20

Katja schreef:
Zoetstof zit bij mij toch echt niet in het rijtje gezonde producten.

Klopt, maar suiker is dat helemaal niet. Natrena bevat amper iets, en zoveel gebruik ik er niet van. Maar als je het helemaal schoon wilt doen idd ongezwavelde rozijnen halen, eco-havermout (die een half uurtje moet koken) en bionoten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-06 20:35

voor mij geen havermout brrrrrr, griezels.

Even over al dat bio spul en ongezwavelde rozijnen. Dat is vooral goed voor het milieu. Bacteriologisch zijn dergelijke producten vaak een ramp. Dus dat biologisch beter voor je is is een fabeltje, het is wel veel en veel beter voor de wereld om ons heen.