Slecht slapen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rinoa

Slecht slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:43

Sinds een aantal maanden slaap ik ontzettend slecht. Word heel vaak wakker per nacht (ik slaap heel licht) en val daarna weer heel moeilijk in slaap.

De laatste dagen is het helemaal een ramp, ik heb de laatste 4 nachten maar 18 uur geslapen (inclusief paar keer wakker worden per nacht) terwijl ik normaal gesproken wel zo'n 7-8 uur per nacht slaap.

Iemand toevallig oma-trucjes of tips? Als het langer zo doorgaat ga ik maar eens naar d ehuisarts, ik heb alleen geen zin om aan de slappillen te gaan... Beker warme melk voor het slapen gaan doe ik al, maar helpt weinig.

Hoop dat iemand tips heeft!!

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:45

Laatst bijgewerkt door Liedje op 01-05-06 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:45

Ligt aan je situatie denk ik.

Maar goed. Zorg dat je lichaam het bed weer gaat associeren met slapen. Dus als je niet kan slapen binnen een half uur, gewoon opstaan en wat gaan doen. Je wordt vanzelf moe. Je lichaam gaat echt wel slapen als je maar moe genoeg bent.

Veel buiten zijn en frisse lucht is ook erg goed!

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:49

Hilli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:49

Heb je veel aan je hoofd, of andere stressvolle/drukke bezigheden?

Kleine dingen die misschien helpen: probeer niet te actief te zijn 's avonds - ontspan echt voordat je gaat slapen. Verder: wees matig met koffie, thee en frsidranken zoals cola. Maak een vast ritueel van het naar bed gaan - als je niet kunt slapen, sta dan op. Voel je dat je moe wordt, dan herhaal je je naar bed gaan-ritueel. Oja, en misschien naar een duffe radiozender luisteren. Ik ben echt bijna direct weg als ik naar radio 1 luister.

Er zijn vast betere tips & trucs, maar dit helpt bij mij als ik eens een week wat minder slaap.

magicrover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:50

Stukje lopen voordat je gaat slapen of nog wat keutel dingetjes doen. Ik ga meestal nog even met de honden wandelen en doe dan de laatste ronde in de stallen. Meestal lukt het slapen dan wel. Lezen helpt bij mij ook goed. Als ik een spannende en/of ingewikkelde film ga kijken voordat ik ga slapen, kom ik moeilijk in slaap. Bewegen, helpt bij mij echt het beste! Niet gaan malen over belangrijke zaken of dingen die de volgende dag echt moeten gebeuren. Als dat in mijn hoofd opkomt, dan plak ik een notitieblaadje op mijn bureau of op de koelkastdeur.

yyy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 16:55

he dat heb ik ook een tijd gehad.. zat toen dertijd niet lekker in mn velletje denk dat het daar door kwam anders weet ik het ook niet..

warme melk met honing en een lekkere warme pitte zak, neem ik nou dat is wel fijn,, dan lig je lekker in je nest haha mischien heb je er wat aan anders weet ik het ook niet..

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 16:56

Bedankt voor de tips tot nu toe!!
Heb op het moment inderdaad even veel aan mijn hoofd, komt ook daardoor denk ik. Maar alles wat helpt is mooi meegenomen!!

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 17:58

ik slap oop het moment ook slecht. Heb vandaag gehoord dat zoethout thee wel zou helpen dus ga het binnenkort proberen :'

Kristie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 18:41

Marja1988 schreef:
ik slap oop het moment ook slecht. Heb vandaag gehoord dat zoethout thee wel zou helpen dus ga het binnenkort proberen :'

Zoethout lijkt me juist geen goed idee.
Echt daar word je vreselijk opgefokt van, je bloeddruk gaat omhoog en je stuitert gewoon in het rond.
Daar had ik tenminste last van

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 19:56

Mmm bij mij lukt het inslapen wel, alleen het doorslapen niet.
Heeft iemand daar misschien tips voor?

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 20:12

kristie schreef:
Marja1988 schreef:

Echt daar word je vreselijk opgefokt van, je bloeddruk gaat omhoog en je stuitert gewoon in het rond.

eerlijk? Nouja ik kan het altijd een keer proberen

Lein_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 22:22

kristie schreef:
Marja1988 schreef:

eerlijk? Nouja ik kan het altijd een keer proberen
[/quote]

Hmm..weleens op hoor en er gebeurde niets.
Gewoon hetzelfde als wanneer je andere thee drinkt eigenlijk.
Maargoed, dit kan per persoon verschillen natuurlijk..
[/quote]

ellepel

Re: Slecht slapen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 08:03

in elk geval sávonds geen cola of koffie drinken,daar zit caffeine in.

geen computerspelletjes doen of andere inspannende dingen.
zorg dat je niet te vroeg naar bed gaat, ga maar een uurtje later naar je bed toe

wat eten voor je gaat slapen mag wel!
boterhammetje kan prima, als er maar niet teveel suikerhoudende dingen op zit.

melk drinken is natuurlijk ook goed, melk bevat de stof l-tryptofaan die helpt je slaapritme te reguleren ( vandaar dat recept voor warme melk voor t slapengaan)

zorg dat je stress vrij bent, maak je je ergens zorgen over dan werkt dat door in je slaap en word je onrustig.

verder niet te warm gaan slapen, goed je slaapkamer elke dag luchten.
en niet te dikke dekens op je bed doen...

blijf je dan nog klachten houden kun je bij de drogist wel druppels krijgen,maar laat je dan daar wel even goed informeren welke het beste zijn!

slaap lekker

sunniebunnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 15:10

zelf als ik een belangrijke wedstrijd heb
neem ik valeriaan dat helpt heel goed
ik val gelijk in slaap
bij de drogist koop ik het
moet je echt proberen

___rOmeO___

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-06 18:13

Misschien kan je eens warme melk met een klein beetje honing nemen.. bij mijn oom helpte dat heel goed die kon ook nooit slapen.. en verder misschien als je in je bed ligt een boek gaan lezen? daar wordt ik zelf altijd moe van!

Brownie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:23

jij hebt geluk dat het tijdelijk is ik slaap altijd slecht... helemaal als ik ergens anders slaap dan kan ik nooit in slaap komen !! soms ga ik om half 10 naar bed en dan hoor ik de klok nog 5 uur slaan .. dit is wel heel extreem en dit gebeurt gelukkig niet vaak maar het komt wel voor !! als ik uitga en half 4 in bed lig ben ik om 9 uur weer wakker ik kan niet uitslapen..!! dit is echt heel vervelend en word ook vaak sjaggie als ik te weinig slaap

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 20:03

hey,

Ik heb een tijdje ook heel erg slecht geslapen... en ik kreeg van iemand de tip om op je rug in bed te gaan liggen,

je probeert elk lichaamsdeel te laten ontspannen, je begint bij je voeten.. je maakt je hoofd helemaal leeg, en denk alleen aan het ontspannen van je voeten, voel je open een gegeven moment dat die helemaal ontspannen zijn (bij mij voelde ze dan als lood aan ) daarna je onderbenen, enz enz enz en zoo werk je elk lichaamsdeel af... dit werkte bij mij heel goed,

en inderdaad wat iedereen hier zegt, lekker buiten in de frisse lucht lekker actief bezig zijn, daarna gevolgd door een warme douche (of bad) en met heerlijke bad/douche gel en dan die oeveningen doen

suc6

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 11:51

Wat doe je voor je gaat slapen?

Tv-kijken en computeren zorgt ook voor het moeilijk in en doorslapen.

juthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:14

Ik heb hier ook last van en gebruik nu
Valdispert
nacht extra sterk

Daarnaast thee voor goede nachtrust.. Bij mij helpt het en dit kun je gewoon bij de drogist halen die valdispert. De thee heb ik bij de tuinen gehaald..

succes ermee

Rinskee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:26

Een boek lezen, ikw ordt midden in de nacht nog wel eens wakker. en soms raak je gewoon echt in ''paniek'' omdat je die volgende dag wel veel moet doen echt moet gaan slapen. wat je daaraan moet doen weet ik niet .

Warme melk moet helpen of een warm waterzak? het is vooral verstand op nul niet teveel denken..

Dooortje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:29

gewoon ogen dichtdoen
en gaan slapen...

JackieLover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 20:37

Ik heb het ook heel lang gehad gewoon tv kijken tot dat je ogen dicht valen snel uit doen en slapen