Stoppen met roken? Hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeLoVeD

Stoppen met roken? Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 20:47

Ik wil heel graag stoppen met roken. Ik heb het de afgelopen 4/5 jaar erg moeilijk gehad en sinds vorig jaar heb ik mijn leven weer een beetje op de rails. Ik heb in die moeilijke periode een dwangstoornis ontwikkeld, die ik nu vrij goed onder controle heb. Maar wanneer mijn stress erger wordt, krijg ik meer last van dwang.

Ik ben dus best wel behoorlijk bang dat mijn dwang heel erg wordt zodra ik ga stoppen met roken.

Heeft er iemand goede tips voor mij?

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:49

geen eccuus zoeken om ermee te stoppen, gewoon jezelve blijven en gewoon stoppen.

als je toch eccuses zoekt o mte stoppen met roken, ga je volgens mij automatis eccuses zoeken van waarom niet stoppen met roken en dat is een valstrik

puntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 20:52

ik ben sinds donderdag gestopt en heb me laten laseren ! ik heb niet echt behoefte aan een sigaret maar het is meer de gewoonte die ik mis! als je het echt wil gewoon doen . je laatste sigaret op roken . alles de deur uit doen en stoppen !! niet teveel over nadenken en gewoon doen !

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-06 22:11

joel schreef:
geen eccuus zoeken om ermee te stoppen, gewoon jezelve blijven en gewoon stoppen.

als je toch eccuses zoekt o mte stoppen met roken, ga je volgens mij automatis eccuses zoeken van waarom niet stoppen met roken en dat is een valstrik

Ik zoek dus absoluut geen excuses om niet te stoppen, volgens mij heb je niet helemaal goed gelezen.

orion1996

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 22:21

Gewoon niet meer opsteken en kappen ermee. Geen 'ik steek nu de laatste op en daarna stop ik', dat werkt niet.
Als je het echt wilt kan je het. Ik ben in de moeilijkste periode van mijn leven van de ene op de andere dag gestopt (2 jaar terug) en rookte ruim 2 pakjes per dag.
Als je veel moeite hebt met de gewoonte, zoek afleiding.

loveluuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 10:48

natuurlijk had je er in eerste instantie niet aan moeten beginnen. denk dat je gewoon moet zeggen en nu is het over met die rotzooi ik stop. maak je sigaretten nat, niet zo weggooien want dan kan je ze weer pakken en geef je geld bij iemand in bewaring zodat je ook niet in de verleiding kan komen om nieuwe te kopen. heel drastisch maar denk dat het de enige manier is.

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:25

Ik zou advies vragen aan je HA. Ik ben bang dat het sowieso erger wordt voor je! In feite moet je eerst aan het ene werken en dan aan het andere. Ik weet niet of je aan die dwangstoornis gemakkelijk iets kan doen. Als je bang bent dat het door te stoppen erger wordt kan je misschien beter AFBOUWEN dan bruusk stoppen (het tweede werkt in de meeste gevallen beter).
Veel succes ermee!

Lancome

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:29

Ben nu 28 en 2,5 jaar gestopt met roken. Rookte ca. 25 peuken per dag en van de ene op de andere dag gestopt. Was het gewoonweg zat. Heb wel 2 weken pleisters gebruikt. Die zijn prijzig maar werken geweldig goed. Daarna nog een paar maanden nicotinekauwgom bij me in de tas gehouden en af en toe gebruikt als ik het moeilijk had. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nu nog steeds zin heb aan roken...maar het is niet moeilijk om het te laten

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 11:35

ik denk dat de meesten niet echt doorhebben wat de bedoeling is van dit topic...

TS weet wel hoe normaal gezien je moet stoppen, kappen die handel, en dit is ook haar vraag niet.

Ze vraagt hoe ze het kan inperken dat de dwangstoornis erger wordt.....

joel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-06 12:27

BeLoVeD schreef:
joel schreef:

Ik zoek dus absoluut geen excuses om niet te stoppen, volgens mij heb je niet helemaal goed gelezen.

dat was gewoon een tip mijn tante zocht altijdt een eccuus om te moeten stoppen, maar die vond ook altijdt een eccuus om niet te stoppen dus dat kwam nooit goed vandaar

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:24

ponyzotje schreef:
ik denk dat de meesten niet echt doorhebben wat de bedoeling is van dit topic...

TS weet wel hoe normaal gezien je moet stoppen, kappen die handel, en dit is ook haar vraag niet.

Dankje, dat is het precies. Als er niks aan de hand was dan stopte ik gelijk. Maar ik ben doodsbang voor die dwang. Ik heb zo in de put gezeten en dat wil ik never nooit weer!

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-06 17:25

Jeskoo schreef:
Ben nu 28 en 2,5 jaar gestopt met roken. Rookte ca. 25 peuken per dag en van de ene op de andere dag gestopt. Was het gewoonweg zat. Heb wel 2 weken pleisters gebruikt. Die zijn prijzig maar werken geweldig goed. Daarna nog een paar maanden nicotinekauwgom bij me in de tas gehouden en af en toe gebruikt als ik het moeilijk had. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nu nog steeds zin heb aan roken...maar het is niet moeilijk om het te laten

Welke pleisters heb je gebruikt? Sigaretten zijn ook duur..en liever pleisters dan sigaretten

loveluuk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 16:52

BeLoVeD schreef:
ponyzotje schreef:

Dankje, dat is het precies. Als er niks aan de hand was dan stopte ik gelijk. Maar ik ben doodsbang voor die dwang. Ik heb zo in de put gezeten en dat wil ik never nooit weer!

misschien doordat je nu al bang bent voor die dwang je deze zeker gaat krijgen zodra je stopt met roken. misschien heb ik het verkeerd, maar ik denk dat het probleem tussen je oren zit. misschien moet je eens gaan praten met een psychiater.

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-06 22:29

Het zit niet tussen mijn oren En ik ben bij een psycholoog geweest. Ik vind het ook een beetje een trieste opmerking eigenlijk.

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-06 22:38

Het is moeilijk om te stoppen met een soort 'verslaving' waar je al een aantal jaren aan vast zit.
Bij jou het geval, roken.
Nou kun je er niet één, twee, drie, vanaf natuurlijk, maar moet je het rustig af gaan bouwen lijkt mij.
Het zal moeilijk zijn om een sigaret te weerstaan, maar je moet het maar van je afstaan en denken 'Ik hoef die rotzooi niet, het is dodelijk en het kost me bakken met geld'.
Wist je trouwens ook dat als je een jaar rookt, je al een spliksplinternieuwe scooter bij elkaar hebt gespaard? Reken maar op de duurste

En anders gebruik je nicotinepleisters, weet niet of die helpen want rook zelf niet.
Maar goed, veel succes

ponyzotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:14

alleszins zoals gurly zei afbouwen, en zoek ook een vervanging. Je lichaam zal het lastig hebben met de nicotine maar dat kan je negeren als je afbouwt. Je bezigheden mag je echter niet onderschatten. Je moet iets te doen hebben.

Als je afbouwt heb je geen nicotine-kauwgom nodig, maar in plaats daarvan kan je wel lekkere fruitkauwgom snoepen.

alleszins, als je de drang voelt opkomen, niet gefrustreerd raken. Kijk uit naar bv een sigaretje later op de dag, en zeg ok nu even een kauwgom. Steeds verder uitstellen die sigaretten tot je er ineens geen behoefte meer aan hebt en je lichaam ook niet meer.

Ik denk dat een shocksituatie als in een keer stoppen het meeste kwaad doen aan je neurose.
Heel veel succes hoor!!!

Pietje20199

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-06 17:20

Het aantal sigaretten per dag afbouwen! En geen smoesjes bedenken dat je toch nog een sigaret moet!

Ik ben zelf gestopt met roken door direct te stoppen! Niet er overnadenken, maar hupplake stoppen ermee. Was wel lastig, vanmorgen wilde ik wel weer een sigaret pakken van iemand. Maar nee niet doen maar aan andere dingen denken. Alles behalve aan sigaretten.
Owja niet te vergeten! Sigaretten weggooien of weggeven, of verbranden............Niet ergens laten slingeren, verleiding is groot!!

Bianca6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-06 12:18

ik heb DE TRUUK!
ik rookte al 10 jaar een pakje per dag en ben gestopt met over mn longen te roken! Uiteindelijk is dat heel smerig en ga je vanzelf minder roken! Geen gedoe met afkicken en ben ook niet aangekomen of wat dan ook.
Nu rook ik soms voor de gezelligheid en heb altijd een pakje in mn auto wat ik eigenlijk nooit aanraak.
Dus geen stress en super gemakkelijk!
Wel goed volhouden he dus ECHT niet over je longen!

BeLoVeD

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-06 12:18

Ohh da's ook een manier