Mensen met ziekte hodgkin/lymfoonkanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Debbie_

Mensen met ziekte hodgkin/lymfoonkanker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 14:02

Zijn er hier mensen met ziekte van hodgkin/lymfoon kanker of mensen die het van dichtbij hebben mee gemaakt?

Ben namelijk benieuwd naar de ervaringen van mensen zoals de chemo en bestraling aangezien mijn broer deze ziekte heeft.

Djesseka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 15:23

De broer van een hele goeie vriend heeft het nu voor de 3e keer (hij is 18). Hij heeft chemo's en een beenmergtransplantatie achter de rug. Helaas gaat het nog niet helemaal lekker.

Mijn oma heeft ook dit gehad. Zij kreeg bestralingen en is er in betrekkelijk korte tijd overheen gekomen.

Kortom; verschillende verhalen. Maar het belangrijkste wat ik je wil zeggen is toch wel moed houden en heel veel sterkte gewenst!

_Debbie_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-06 18:46

Gelukkig doen we dat ook.
Mijn broer is 26 en voor ons is dit alles nieuw,hij heeft nu 2 chemo kuren achter de rug en heeft er nog 6 te gaan.

Wat ik eigelijk wou vragen/weten is wat bij mensen met ziekte van hodgkin de bijwerkingen van de chemo zijn geweest? Want mijn broer krijg bijv. hele erge spierpijn en misschien kunnen wij ons misschien dan nog voorbereiden op andere dingen die nog kunnen komen? *nou weet ik dat het bij iedereen anders is maar wil het gewoon graag weten*

JO93

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:35

Ik heb het van dicht bij meegemaakt en het is moeilijk te zeggen hoe iemand reageert op chemo. Is voor iedereen anders maar misselijkheid was bij mij wel de grootste bijwerking toen. Hangt natuurlijk ook af hoe zwaar de chemo is en in welk stadium/ fase de Hodgkin is. Op internet is er ook een hoop over te vinden, ook over de bijwerkingen van de behandelingen. Kijk eens op www.kwfkankerbestrijding.nl daar kun je veel info vinden.

Veel sterke

ellepel

Re: Mensen met ziekte hodgkin/lymfoonkanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:29

mijn vader had non-hodgkin en is daaraan ook overleden.

1e jaar kreeg hij chemo en dat sloeg goed ana,maar helaas kwam na 2 jaar al alles weer terug.
wat ik heel goed weet van de chemo is dat hij er erg moe van werd en inderdaad ook last had van spierpijn..

op aanraden van een homeopaat is hij toen begonnen met nemen van multivitamines en toen werden zijn klachten wel minder..

na bestralen kreeg hij ook nog last van dat zijn smaak helemaal verdween...zo sneu, die man luste zo graag een kopje koffie,maar volgens hem smaakte dat op dat moment naar grond of zand...

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:34

wij hebben meegemaakt bij een vriend van toendertijd 25 hij is inmiddels genezen verklaard door de dokters!
Ze hebben het door een medisch onderzoek ontdekt dus was hij er vlug bij, gelukkig maar. Heeft eerst een aantal chemo's gehad en daarna nog bestralingen. Was vaak ziek na z'n chemo's misselijk enz daarom planden we latijd de leuke dingen weer net voor zijn volgende chemo zodat hij zich lekker voelde en opgekapt voelde van de vorige.

bokjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:36

veel sterkte en altijd possitief blijven!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:51

Mijn beste vriendin heeft non-hodgkin (stadium 2) gehad toen ze 21 was. Chemo en bestraling erna. Zeer vervelende tijd waarin ze veel last heeft gehad van vermoeidheid, misselijk zijn, hoesten en gewoon geen eetlust. Ze kreeg maanden astronautenvoedsel en ijs te eten. Ze heeft wel beschadigingen opgelopen en hoest bijvoorbeeld nog steeds (bestraling in haar nek heeft iets geraakt), maar ze is nu al weer 5 jaar genezen verklaard. Het heeft een diepe indruk achter gelaten. Heel, heel veel succes met je broer. Blijf erover huilen en lachen, want praten is de manier om hier mee om te gaan.

LMsWinnetou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 08:55

De vader van een vriendin van mij heeft ook hodkin gehad. Hij is nu alweer 3 jaar genezen verklaart, gelukkig, maar je houdt er natuurlijk altijd risico mee dat het terugkomt. Hij had na de chemo's ook last van spierpijn, maar voornamelijk enorm van misselijkheid en vermoeidheid.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-06 11:41

Mijn oma heeft het ook behandeld geweest en na alle chemos enz was ze 'schoon' de opvolgende controles ook en tijdje terug bleek alles weer terug te zijn. Ze gaan nu kijken wat er nog te doen valt...

_Debbie_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-06 18:23

Ekkie schreef:
Ze heeft wel beschadigingen opgelopen en hoest bijvoorbeeld nog steeds (bestraling in haar nek heeft iets geraakt),

Mijn broer wordt ook bestraald in zijn nek
Hij heeft vooral de meesten gezwellen in zijn hals zitten.
Mijn broer heeft ''gewonen'' hodgekin en zit in stadium 2/3 en er zijn er 4.
Hij luste eerst heel graag redbull maar vind het nou niet meer te drinken.
Ook vond hij melk altijd niet lekker en nou drinkt hij hele pakken (fruit)melk weg.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:41

Ik heb er ervaring mee
zowel non-hodgkin als hodgkin

mn opa(vader van mn vader) is 15 jaar geleden overleden aan non-hodgkin en mn oma(moeder van mn moeder) heeft Hodgkin overwonnen!!!
ze had wel veel last van haar longen, vocht erbij enzo en heeeel erg afgevallen
van een stevige oma veranderd ze in een breekbaar broos mensje, maar t gaat nu hardstikke goed en is alweer ruim 5 jaar kanker-vrij!!
heel veel sterkte gewenst voor je broer!