na avondeten vaak diarree

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

na avondeten vaak diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:15

ik heb een beetje een irritant probleempje... na het avondeten heb ik vaak last van diarree. het maakt niet uit of ik vet eet of niet. ik krijg een halfuurtje na het eten buikpijn en moet dan naar de wc. dan is het ook over en heb ik geen last meer.

heeft iemand enig idee hoe dit komt en wat ik er aan kan doen? anders moet ik toch maar even een bezoekje aan de HA brengen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:19

Naar de HA gaan kan nooit kwaad. Misschien zijnje darmen erg gevoelig voor vezels. Het onverteerbare wat in groente en brood zit. Dit zorgt er voor dat je darmen blijven werken. S'avonds zitten er misschien wat minder vezels in waardoor je darmen niet goed werken en niet al het vocht er uit halen?

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 20:31

vind het in ieder geval maf omdat ik het nog nooit eerder heb gehad en nu sinds een maand of 2 regelmatig...

maar zou het door het avondeten komen of door wat anders? want het eten is toch nooit zo snel verteerd?

allie_mootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-06 20:36

ik had het ook altijd gelijk na het eten was het iedere keer weer raak buikpijn en diarree, maar ik kwam er later achter dat het gebeurde als ik na het eten vla nam, dat kwam dan waarschijnlijk te hard aan van warm naar koud nu wacht ik gewoon een kwartiertje ofzo,

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-06 22:51

ik eet nooit toetjes, daar kan het dus ook niet van komen

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:45

LiSSy schreef:
vind het in ieder geval maf omdat ik het nog nooit eerder heb gehad en nu sinds een maand of 2 regelmatig...

maar zou het door het avondeten komen of door wat anders? want het eten is toch nooit zo snel verteerd?

Je weerstand is misschien verminderd, er is iets mis met je darmen of "plaats hier een reden"

Ik zou wel even langs de HA gaan, die kan je vast wel helpen.

marsi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 08:50

Een onderzoekje laten doen kan nooit kwaad...een vriendin van mij heeft ook zoiets en heeft 1 of andere chronische aandoening aan haar darmen. Nu moet je niet meteen denken dat jij dat ook hebt, want dat hoeft helemaal niet. Een allergische reactie of irritatie kan ook heel goed mogelijk zijn.
Even een afspraak maken dus! Succes ermee!

Haagsemeid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 09:52

Andere hadden het er ook al over, klinkt mij een beetje als een spastische darm.

__baron__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:18

dat hoeft niet persee een spastische darm te zijn hoor ik heb het ook (altijd diarree zeg maar) en standaard als ik gegeten heb krijg ik kramp en moet ik maken dat ik op de wc kom, ben meerdere malen bij de huisarts geweest maar heeft niets gevonden.

wil overigens niet zeggen dat het bij jou ook niets is hoor...
sterkte in ieder geval

Roadracer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:34

Weet je zeker dat het niet door het vet komt? Dat zit namelijk ongemerkt wel in heel veel dingen!
Mijn moeder heeft daar haar halve leven last van gehad. Als ze bijvoorbeeld zelfgemaakte soep at, moest ie absoluut vetvrij zijn anders ging het alweer mis. Idem dito voor slagroom, teveel bakboter voor het vlees, vet uit het vlees zelf, etc. etc.
Als mijn moeder bijvoorbeeld gehaktballen klaarmaakte, bakte ze, vervolgens af laten koelen en in de koelkast. De volgende dag is dan het vet naar buiten getrokken: eraf halen, evt nog even opwarmen, en dan pas eten! Preventief, veel werk, maar hielp haar uitstekend!!!
Symptomen klinken hetzelfde, mijn moeder moest na een 1/2 uur tot een uur ook altijd "vluchten". Heel vervelend als je dan net in de auto zit

bonney4evver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:42

laat je je eten wel goed zakken? Ik heb namelijk soms wel eens dat ik na het eten gelijk opsta en dingen ga doen , en dan krijg ik hetzelfde als jou.. en anders even naar de HA gaan

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 18:51

Ook ik heb dit probleem. Ook al voorgelegd aan de huisarts. Is volgens hem niets bijzonders, gewoon een snelle spijsvertering. Het maakt ook niet uit wat ik eet, en de ene keer gaat het wel goed, de andere keer niet, ook wanneer ik hetzelfde heb gegeten. Ik vind het lastig, erg lastig soms en ik vind het erg vervelend als ik dan bij een ander naar de WC moet. Maar hier heb ik me overheen gezet, anders zou ik nooit meer ergens anders kunnen eten, of na het eten weg kunnen. Wel probeer ik altijd een uur voordat ik wegga te eten, zodat ik nog thuis naar de WC kan. En ik neem voor de zekerheid vochtig toiletpapier mee (deze zitten gewoon per stuk verpakt)

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-06 18:52

jup, ik lig zeker een uur lang op de bank of achter het internet... ik doe in ieder geval geen inspannende dingen vlak na het eten.

als ik kook kook ik echt met een minimum aan vet, gehakt doe ik zelf helemaal geen vet bij!

Perlina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-06 20:08

Ik heb het altijd na patat. Soms voordat ik het helemaal op heb. En volgens mij met wel meer 'ongezonde' dingen, zoals pizza. Ik denk dat het bij mij door het vet komt.

Misschien moet je juist even wat bewegen als je net gegeten hebt? Moet je alleen niet te ver weg gaan, anders haal je de wc niet meer

Caritas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:20

Kan het niet komen van het middel waarmee vlees bereid wordt? Als ik uit eten ga, heb ik het steevast of wanneer ik ergens eet waar men het vlees in margarine bakt. Thuis ook wel eens uitgeprobeerd. Vlees gebakken in margarine eten en steevasat gaat het mis. Terwijl ik met met roomboter bereidde gerechten helemaal nergens last van heb. Zou dan niet iets kunnen zijn?

Nicole85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-06 19:30

Probeer eens darmocare zakjes in te nemen iedere avond voordat je gaat slapen, goede ervaringen mee

Darmocare is te koop bij bijv Innatura winkel.

Succes

Ididit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 09:26

Ook hier een bekend probleem. Bij mij is het opgelost als ik geen melk drink nadat ik gegeten heb, dan hou ik alles binnen. Kwam ook van de 1 op andere dag, en heb het nu bij alles wat melk bevat (chocola, vla, slagroom, ijs, noem maar op).

radje

Re: na avondeten vaak diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-06 22:09

Ik heb het ook....

Ik heb het vooral na pannekoeken, maar ook vaak boerenkool en van friet weer niet... dus waar het van komt ??
Ook vaak als ik iets vreemds heb gegeten, wat ik nooit eerder op heb.

Misja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-06 07:59

Hier nog iemand.. En nee, niks ernstigs aan de hand, behalve dan dat mijn darmpjes voor bepaalde dingen hypergevoelig zijn (vet inderdaad!).
En ik heb werkelijk een énorm snelle spijsvertering.. Daarbij moet ik sowieso al een keer of 4 per dag

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:21

Jarenlang moest ik 4 à 5 daags naar de wc voor een grote boodschap, meestal diaree.
Ong. 2 maanden gelden zijn we erachter gekomen dat ik allergies ben voor tarwe, waardoor mijn darmen stuk gaan en daardoor bijna niet meer werkten. Voedingstoffen werden geheel niet opgenomen en alles wat ik at, kwam er binnen een half uur (meestal direct) weer uit. Daarnaast nog diverse klachten, vooral zo vaak naar de wc en de hele dag door gas vormen.
Sinds ik geen tarwe meer eet, hoef ik nog maar 1 keer daags naar de wc en de gasvorming is zowat geheel verdwenen. Gaat nog ong. 1,5 jaar duren voordat mijn darmen weer geheel herstelt zijn en functioneren, míts ik tarwe-vrij blijf eten. Erg lastig want tarwe zit echt overal in Daarnaast wordt vermoed dat ik niet tegen gluten zou kunnen, daar wordt ik eerdaags op getest.
Daarnaast eet ik ook nog biologisch-dynamisch, natuurzuiver en vegetarisch en als ik iets anders dan dat eet, kan ik meteen door naar de pot...

Misschien heb je hier iets aan (of een ander), mss ben je wel voor een bepaald iets allergies. Zou zeker naar een dokter oid gaan. Ikzelf was er net op tijd bij, zou ik er nog langer mee doorlopen, was het absoluut niet goed gegaan zijn!

Succes ermee! En laat je even weten wat het is zodra je het uiteindelijk weet?