12 jaar Hernia, nu 10 jaar later begint de ellende weer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

12 jaar Hernia, nu 10 jaar later begint de ellende weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:50

Toen Lous nog een twaalfjarig Lousje was, had ze last van haar heup. Er straalde pijn door haar rechterbovenbeen, waardoor ze niet lang kon zitten of staan. Ze liep raar en kon bijna niet voorover buigen. Na rontgenfoto's te hebben gemaakt was er niks te zien. Toen kwam de CT-scan, liggend in die lawaaierige buis ging er van alles door haar hoofd, wat was het toch?
En toen kwam de uitslag : een hernia. Ze moest tien dagen plat. Alles doen in bed: slapen, wassen, eten, drinken, poepen, plassen, tanden poetsen en zelfs huiswerk maken.
Toen na tien dagen kwam de fysio haar uit bed helpen. Maar het was flink mis. Samen met haar ouders, broertjes en zusje zou ze op vakantie gaan en daar ook lekker gaan paardrijden op Menorca. Het was flink huilen toen dat niet door mocht gaan.
Lousje moest snel geopereerd worden voordat het te laat was.
Lousje werd geopereerd en alles ging goed, ze herstelde goed.

En ze leefde nog lang en gelukkig met een goede rug...............
NEE, het mocht helaas niet zo zijn...

Nu is Lousje, een 22-jarige Lous geworden.
En heeft ze last van haar rug met uitstralende pijn naar haar rechterbeen. Nu zit het onderin en kan ze niet slapen door de pijn. Ze heeft gehuild en gehuild met de angst dat het weer zover was.
Het kon van alles zijn. Na een peptalk van moeders zat de hoop er weer een beetje in. Ze ging weer naar de fysio. Vorige week ging het aardig en kreeg ze haar been weer wat hoger. De fysio had weer een beetje hoop en Lous ook.
Ze had ook pijn aan de achterkant van haar rechter bovenbeen dat ging weg, maar daaronder bleef het. Lous slaapt slecht door de pijn. Alle mogelijke pijnstillers had ze gehad, maar niks hielp.
Van de huisarts kreeg ze speciale paracetamol voorgeschreven dat ze goed kon slapen.
Helaas het helpt maar een beetje.
Nu haat ze haar bed, en ook al wil ze het niet, regelmatig kan ze haar tranen niet bedwingen.
Vandaag kwam het eerste akelige nieuws van de fysio. Het was slechter dan vorige week. Als het deze week niet beter wordt, moet ze weer naar het ziekenhuis.
Maar het wordt niet beter. Dus binnenkort moet ze inderdaad naar het ziekenhuis.
Gelukkig helpen haar ouders haar goed, en het komt allemaal goed.
Ze zijn nu veel verder in de medische wereld, dus het komt allemaal weer goed. Met werken heeft Lous gelukkig geen pijn, nu maar hopen dat de ellende snel weer voorbij is.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 22:56

Herkenbaar verhaal, gelukkig niet de mijne, maar die van mn zusje..(3 hernia's, waarvan 1 verwijderd en een geul gemaakt waar de zenuwen doorheen geleid worden, wat nu niet helemaal goed blijkt gedaan te zijn en waarschijnlijk moet ze gauw weer opnieuw)
Wat ontzettend vervelend, hopelijk komt er iets uit de scan waar makkelijk een oplossing voor is en er niet wéér een hele revalidatie periode aan vast zit en operatie.
Heel veel sterkte, alles behalve leuk dit.

freespirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:01

Tjee meid, da's afzien...ik had ook op jonge leeftijd een herniae....operatie....en na knap 2 maanden WEER een herniae. Die heb ik nog... Ik kan je alleen maar zeggen: laat je niet op je kop zitten !!!!!!!!!!! Knok terug en weiger in een put te zakken. Makkelijk gezegt misschien maar probeer een knop in je hoofd om te zetten: de pijn is er wel maar doet me niets. Vreemd misschien dat ik dit zeg, maar mij helpt het. Mocht je het moeilijk hebben..mag je me altijd pb-en.
KOP OP, meid, laat je niet kisten !!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:15

Ken het helaas ook. Heb sinds 6 jaar 2 Hernia's onder in de rug en sinds bijna 10 jaar een whiplash. Opereren gaat niet is een te groot risico en werken gaat niet meer.

Heel veel succes en sterkte

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:35

LZP -> MW (MensenWelzijn)

Dennis v m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 00:12

mijn moeder heeft opp dit moment ook een dubbele hernia en is aan het wachten op de operatie waarschijnlijk volgende week. Bij haar straalt het ook uit naar het been.
Mijn oma heeft een paar jaar terug ook een hernia gehad en is geopereerd.
Ik heb vorig jaar fysio gehad voor de rug heb ik ook vaker last van, dus hoop niet dat het erfelijk is want dat kan ik niet bereiken bij mijn opleiding verzorgende ig waar ik mijn werk van wil gaan maken.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:43

Bah het klinkt niet fijn
Sterkte ermee..

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 10:24

Ben net bij de huisarts geweest. Die ook met de fysio had gepraat en die had gezegd dat het op dezelfde plek zat als 10 jaar geleden.
Als het meezit kan ik snel voor een MRI en dan naar de neuroloog.
De kans dat het weer een hernia is, is dus zeer groot.
Ik heb nog steeds van die momenten dat ik weer moet huilen.
Maar goed, als ik geopereed ben, ben ik weer snel van de pijn af.
Nu dus maar hopen dat het niet te lang meer gaat duren.
Maar iedereen doet zijn best.

Dennis v m

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 15:07

ja het is niet niks een hernia. mijn moeder heeft ook af en toe dat z vergaat van de pijn, ze zouden hoogst waarschjnlijk vandaag bellen voor de operatie maar er is nog steeds niet gebeld. afwachten dus.
sterkte marlous

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 20:30

Sterkte meid! Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik wil dit even vertellen, mss heb je er wat aan: ik doe een opleiding voor natuurgeneeskunde, en krijg ook les van reguliere artsen, en deze vertelden dat je met accupunctuur een hernia beter kan genezen dan met reguliere geneeskunde. Iig veel beterschap!

Lous

Re: 12 jaar Hernia, nu 10 jaar later begint de ellende weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:06

Dank jullie allemaal.
Ik moet hierbij nog even vertellen dat ik een superhuisarts heb. Hij heeft de vrijdag dat ik voor een verwijskaart ging meteen ziekenhuizen in de buurt afgebeld en ik kon die vrijdag meteen terecht bij een neuroloog.
Er kunnen zich nu drie situaties in mijn rug afspelen.
1. Een nieuwe hernia
2. Het kan zijn dat ze het tien jaar geleden niet helemaal goed weggehaald hebben.
3. Het kan zijn dat er zich lidtekenweefsel is gaan vormen.
Bij alledrie de situaties moet ik geopereerd worden.
Vrijdag moet ik onder de MRI en de 24-ste krijg ik dus de uitslag.
Nou ja 1 voordeel, zit nu met een lelijk lidteken, dat gaan ze nu helemaal mooi maken.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:11

He bah een MRI.
Ik hoop dat het meevalt allemaal!
Suc6

Loezoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:16

Wel fijn dat je huisarts er voor zorgt dat het vlot ging! Mijn huisarts heeft me 2,5 maanden door laten lopen. En ik ging er natuurlijk niet vanuit dat ik op m'n 18e een hernia zou hebben, dus liep er zelf ook gewoon mee door. Dus je mag écht wel blij zijn met zo'n huisarts!

Ik hoop voor je dat de rest ook snel gaat. Ik moest eigenlijk 3 weken wachten op m'n MRI en toen ik belde om de afspraak te bevestigen en zei dat ze me altijd mochten bellen mocht er iemand uitvallen, kon ik de volgende dag al door de MRI! Zou ik als ik jou was ook gewoon proberen! Niet geschoten, mis geschoten!

Verder heel veel sterkte, ik weet hoe 't voelt helaas....

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-06 21:36

Mijn huisarts kent me alweer een aantal jaren en weet nog precies hoe de ellende 10 jaar geleden was.
De MRI wordt niet gemaakt in het ziekenhuis, maar in een speciaal MRI centrum.
Dat zit in Amsterdam en Rotterdam en daar ga ik vrijdag dus naartoe.
Nu hopen dat het allemaal snel voorbij mag zijn.

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:20

Ik ben toen in amsterdam geweest.
Daar zijn ze heel vriendelijk, want ik had er al 3 kwartier in die buis op die plank gelegen en toen wilde ze mij nog een kwartiertje er in stoppen en aangezien ik heel behoorlijk claustrofobisch ben vond ik dat geen goed idee.
Ze hebben toen de tafel omgedraaid zodat ik op mijn buik kon liggen en de arts bleef zelfs bij me om tegen mij te praten.

Je mag daar je eigen CD meenemen om te luisteren, vergeet dat niet want dat scheelt tussen de herrie van dat apparaat door.

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:26

Ik heb al een keer een MRI meegemaakt. Ik ga dus vrijdag naar Rotterdam. Het is een verschrikkelijk lawaaiding ik weet het, dus die CD gaat ook lekker mee.

Het enige waar ik tegenop zie is dat de kans heel groot is dat ze contrastvloeistof bij mij in moeten spuiten. Ik heb een verschrikkelijke naaldenangst.
Houd mezelf nu dus de hele tijd voor, dat het voor mijn eigen bestwil is

olafj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 13:30

Als ze dat in je rug inspuiten zie je het toch niet

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:38

Helaas doen ze dat via de arm.
Mijn moeder werkt zelf als verpleegkundige en die zei dat ze dat doen via een infuus

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 13:41

Ja ja ja!! Ik weet het, voor mijn eigen bestwil en herstel:D

Loezoe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 17:04

Lous schreef:
Het enige waar ik tegenop zie is dat de kans heel groot is dat ze contrastvloeistof bij mij in moeten spuiten. Ik heb een verschrikkelijke naaldenangst.
Houd mezelf nu dus de hele tijd voor, dat het voor mijn eigen bestwil is

Waarom is er een contractvloeistof nodig dan? Ik dacht altijd dat 'n hernia zonder contrastvloeistof ook duidelijk te zien was? hoefde bij mij niet gelukkig!

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-06 19:51

Nou er zijn namelijk drie opties mogelijk, en lidtekenweefsel kunnen ze veel beter zien met contrastvloeistof. Dus ja vandaar dat de kans daarop groot is.

olafj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 20:50

Lous schreef:
Ja ja ja!! Ik weet het, voor mijn eigen bestwil en herstel:D

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 20:04

Gelukkig kan je vrijdag al terecht.
Mn zusje is ook voor een MRI geweest, daar was niets op te zien. Vorige week een CTscan gehad en ermee naar een professor geweest en ja hoor, 2 hernia's. 1 mei hoort zij wanneer ze wéér geopeerd mag worden. Gelukkig wordt deze operatie kleiner dan har vorige herniaoperatie, dus herstel ook sneller.

Ik zal dus nog steeds voor je duimen dat het allemaal meevalt Veel succes nogmaals.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-06 12:39

Hoi mensen!!

Bedankt voor al jullie reacties.
Kom net van het MRI centrum terug. Ik had eigenlijk om half elf een afspraak, maar er was een storing geweest waardoor ze een uur vertraging hadden.
We waren al best vroeg, dus ik was best snel aan de beurt.
Heb er uiteindelijk misschien net een half uurtje in gelegen en gelukkig hoefde er geen contrastvloeistof ingespoten te worden.
Ik natuurlijk echt blij.
Die man zei nog: meestal heb ik mensen die bang zijn voor de buis en niet voor de prik. Heb namelijk in mijn hele leven ook nog nooit bloedgeprikt, dus ja weet dan op het moment dat het zou gebeuren, ook niet wat me eventueel te wachten zou staan.

Maar uiteindelijk is alles dus super meegevallen. De foto's heb ik nu thuis liggen en de 24-ste is de uitslag.
Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte.

SummerRemedy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-06 17:49

Nou das al 1 meevaller (geen contravloeistof)
Succes verder!