(zeer) Gevoelig tandvlees, wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nerwen

(zeer) Gevoelig tandvlees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:40

Ik heb zeer gevoelig tandvlees. Iets te hard poetsen en het is open.
Heb er nu ook weer last en moet maandag naar de tandarts . Maar goed, op aanraden van mijn moeder heb ik een heel klein beetje Jonge Jenever op een doekje gedaan en dat tegen het plekje gedaan. Moet zeggen dat het echt helpt!!! Oke, de smaak is echt verschrikkelijk. Onvoorstelbaar dat er mensen zijn die Jonge Jenever lekker vinden .

Hebben jullie nog tips tegen gevoelig tandvlees buiten regelmatig tandenpoetsen (ik poets 2x per dag m'n tanden) en als tandpasta Parodontax gebruiken (wat ik overigens niet gebruik, die smaak )?

Ben benieuwd

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:19

Als tandpasta moet ik juist Sensodyne gebruiken. Is in het begin ook niet zo lekker maar dat went wel. Verder veel flossen/tandenstokeren en electrisch poetsen. En overleggen met je tandarts/mondhygiëniste natuurlijk.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 20:24

Ja, dat flossen en tandenstokeren moet ik ook. Maar ik vergeet steeds spul te kopen Electrisch poetsen doe ik al wel.

Sensodyne kan ik wel eens proberen!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 21:37

Ja moet je doen. Werkt echt hoor!

Ineke2

Re: (zeer) Gevoelig tandvlees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:31

Ik heb ook heel gevoelig tandvlees, moet van mijn tandarts en mondhygiëniste poetsen met tandpasta Zendium. Smaakt wel ok.

Daarnaast (in het begint als het tandvlees nog blijft bloeden) iedere dag flossen. Daarna om de dag...

2x per dag op de JUISTE manier poetsen, minimaal 2 minuten achterelkaar.

Niet te hard je tandenborstel op je tanden en tandvlees drukken...

Liefst niet poetsen vlak na dat je wat gegeten hebt, maar een uurtje wachten. Je kunt dus beter vóór je ontbijt poetsen. Na je ontbijt kun je dan je mond spoelen met water of mondwater... en anders een suikervrije kauwgom nemen.

Gebruik niet een te harde of te zachte tandenborstel.

tinkerabc

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:34

Je tandvlees gaat snel bloeden als het ontstoken is. (heb ik ook last van) Wat je er tegen kan doen: flossen (wat ik ook nog weleens 'vergeet'. Wat een rotwerk.. )

Mij werd ook de tandpasta van Sensodyne aangeraden, die is er ook in verschillende smaakjes, bijv. mint. Er werd gezegd dat ik juist niet Parodontax moest gebruiken, omdat daar alcohol in zit. Maar misschien werd dat bij mij afgeraden omdat ik ook last heb van 'blote' tandhalzen (geen glazuur). Dus extreem gevoelige tanden.

Yellowfish

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:35

Ik heb daar dus ook last van, het probleem is dat ik dus niet kán flossen omdat ik spalkjes achter mn tanden heb (ik heb voorheen een beugel gehad). Ik kan dus enkel met de tandenstoker aan de gang maar hiermee kom ik er niet bij zoals met een flosdraad kan..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:01

Dat hoeft op zich niet zo heel erg te zijn. Mijn tanden staan zo dicht op elkaar dat flossen best lastig kan zijn. Maar als je regelmati met tandenstokers werkt (minimaal één keer per dag) werkt dat ook goed hoor.

Lous

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 22:05

Voor het tandenpoetsen goed met de tandenstoker en doorheen of flossen.
Ge bruik sensodyne, en heeeel zacht poetsen.
Ik gebruik nu de nieuwe tandenborstel van aquafresh met die drie kopen en die is heel zacht en komt echt overal bij en heb zelf geen last meer van bloedend en geirriteerd tandvlees want ik had dat ook.

Vraag anders goed na bij je tandarts.
Mijn tandarts zei dat het kwam omdat ik te hard poetste, en heb nu nergens meer last van.

Gabbertje

Re: (zeer) Gevoelig tandvlees, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:55

Je zou ook een kolibri kunnen proberen. Dat is van Oral-B en je komt er gemakkelijk mee op alle plaatsen. Hij trilt een klein beetje en is goed voor je tandvlees. Hij is te koop bij de drogist.

De Oral-B Kolibri is door zijn verwisselbare kop een tandenstoker en flossapparaat in één en stimuleert met zachte trillingen het tandvlees. Dankzij het kleine formaat bereikt de Oral-B Kolibri gemakkelijk de ruimte tussen tanden en kiezen en de moeilijk bereikbare plaatsen achterin de mond. Nog beter nieuws is; meer dan de helft van degenen die 'm hebben uitgeprobeerd, zeggen met de Oral-B Kolibri vaker interdentaal te gaan reinigen. De Oral-B Kolibri is even effectief als normale floss en door het handzame formaat makkelijk mee te nemen.

Bijzonderheden/Voordelen:
verwisselbare stoker en flosser met een mintsmaak.
zachte, masserende trillingen maken stoken en flossen prettiger.
werkt op batterijen en is voorzien van een aan/uit knop.
handzaam formaat en makkelijk mee te nemen.
ergonomisch handvat met anti-slip voor optimaal comfort en perfecte controle.

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:57

Eerst flossen en/of tandenstokers gebruiken en je tanden met Sensodyne of Elmex groen poetsen. Daarna je mond spoelen met Meridol mondwater, dat is extra voor gevoelig tandvlees.
Als je dit braaf 2 x per dag doet, ben je snel van je klachten af.