Geen lucht meer krijgen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Geen lucht meer krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:04

Ik heb altijd tijdens het hardlopen dat ik na een tijdje geen lucht meer kan krijgen. Eerst gaat het een tijdje goed, maar daarna begin ik te hijgen. En ongeveer een minuut daarna krijg ik gewoon nog geen lucht meer binnen. Ik snap hier helemaal niks van, en vind het super vervelend. Eerst dacht ik dat het lag aan geen conditie hebben. Maar ik heb het gewoon steeds, na ongeveer 5 minuten hardlopen ..

Met paardrijden heb ik hier overgens geen last van..

Wie heeft dit ook, en wat is dit ?

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:14

je moet onder het hardrennen rustig ademen en daardoor krijgen ze dan niet goed lucht meer. veel mensen gaan heel druk ademen. Misschien dat dit helpt

Mayra_

Berichten: 1989
Geregistreerd: 16-01-06

Re: Geen lucht meer krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:29

ik heb hetzelfde, volgens mij adem je dan verkeerd in en uit.Laatst hadden wij piepjestest op school met gym en ik kreeg na trap 6 geen adem meer, een vriendin van mij dacht dat ik aan het hyperventileren was , ik moest gewoon stoppen en zat met een giga rood hoofd in de kleedkamer en last van mijn keel dat ik had. Ik blijf dit topic volgen, misschien vind ik dan de geschikte oplossing op dit probleem.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Re: Geen lucht meer krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 21:34

Probeer eens een ritme aan te nemen. Toen ik net begon met hardlopen heb ik daar ook heel bewust op moeten letten, maar op een gegeven moment gaat het gelukkig gewoon vanzelf
Ik deed dan bijvoorbeeld gedurende 4 stappen inademen door mijn neus en dan gedurende de volgende 4 stappen uitademen door mijn mond (even kijken wat jou het beste past)
Gewoon eens proberen
Voor meer tips kan je ook dit topic even bekijken:
viewtopic.php?f=34&t=533939&st=0&sk=t&sd=a

Groetjes Lisette

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-06 21:49

Dank jullie wel voor je reactie's

@ jarrah: Maar ik kan helemaal niet door mijn neus ademen als ik aan het hardlopen ben, op een 1 of anere manier zit mijn neus dan gelijk helemaal vol met snot als ik begin te hardlopen ..

Stephanie

Berichten: 11654
Geregistreerd: 29-11-03
Woonplaats: Groningen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 22:33

je moet een constante ademhaling blijven houden..
concentreer je op het ademhalen dat je rustig blijft ademhalen en een vast patroon aanhoud..

dit kun je ook gewoon oefenen door:
3 seconde inademen, 2 seconden vast houden, 3 seconden uitademen, 1 seconde pauze.

als je dit veel oefent gaat het automatische en kun je je ademhaling makkelijker constant houden

TopLadyI

Berichten: 6198
Geregistreerd: 15-10-03

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:11

Praat je ook tijdens het rennen?

Bokkiej

Berichten: 6322
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Friesland, Aldeboarn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 10:13

je moet zoals bijna iedereen zegt gewoon in een ritme blijven ademen en rustig aan doen

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 12:17

Het kan zijn, dat je een hele verkeerde manier van ademhalen hebt
Ik heb het met hardlopen ook dat ik benauwd wordt, het heeft bij mij een andere reden. Maar conditie en de juiste manier van ademhalen is wel van belang

Sophie2
Berichten: 4814
Geregistreerd: 04-09-05
Woonplaats: Winterswijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:02

Dit heb ik ook! Ik heb een totaal verkeerde manier van ademhaling. (Hyperventilatie) Ik heb hier best vaak last van. Als ik snel moe ben, hoor ik wel eens mensen zeggen; Werk eens aan je conditie, terwijl ik dacht best wel heb! Ik dacht net als jij dus eerst ook dat ik geen conditie had, maar toen bleek mijn verkeerde manier van ademhalen. Probeer bij jezelf heeeeeel goed na te gaan hoe je hoort te ademhalen en oefen hier in!

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 13:36

verkeerde mannier van admenhalen enzo zou best kunnen, die uitleg en tips hebebn ze al genoeg geven hier

maar ik heb Astma.. en ik heb net hetzelfde als ik loop, nu ik ken niets van paardrijden af maar ik veronderstel dat je op je paard niet dezelfde inspaningen levert als wanneer je gaat lopen in verband met het lucht happen...

ik veronderstel dat je op je paard best vrij relax kan ademen omdat je zelf geen zware lichamelijke inspanning doet... als je gaat lopen maak je jezelve best bewust moe en uitgepust

zoals ik al zij, ik kan mis zijn over dat paard maar ik weet dat ik lucht tekort heb door mijn astma, mijn luchtpijp is te smal, en mijn longinhoudt is ook niet 100%

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 16:28

Ik herken inderdaat wel veel van jullie verhalen, zal er wat beter op gaan letten

@ Suziej: nee
@ joel: mijn longen zijn inderdaat ook niet echt goed(zit in de familie).. Vroeger heb ik astma gehad(geloof ik) maar ik dacht dat ik door wel over heen was gegroeit

beau_diva
Berichten: 339
Geregistreerd: 17-02-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 16:41

een vriendin van mij heb het ook, komt doordat ze niet goed ventileerd inhuis, ze rookt ook in er kamer, en vervolgens gaat ze erin slapen zonder raam open en ze had ook schimmel in huis (op de muren), (ik slaap er ook nooit...)
ikzelf had er een weekje last van en toen had ik longontsteking.
me vader had vocht achter zn longen, en kon het soms in 1x heel benauwd krijgen.
en roken.. of miss heb je wel astma?

ik hoop voor je dat al het bovenstaande het niet is.
maar ik dacht zeg het toch ff, succes verder, en als het aanhoud zou ik zeker ff naar je huisarts gaan.

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 18:26

je kan er door heen groeien zodat je het later nietmeer hebt, dit geluk heb ik nu net niet gehad want ik blijf steken op 84% terwijl ik vroeger maar 43% had.

maar probeer eerst gewoon eens een andere mannier van ademhalen te proberen, kan best veel helpen, ook als je astma hebt...

eknein

Berichten: 4347
Geregistreerd: 01-05-04
Woonplaats: Vries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-06 19:17

Ik ben net terug van hardlopen, en jullie tips hebben goed geholpen .

joel: het zou inderdaat wel kunnen dat ik het nog steeds heb . Wat denk je, moet ik daar nou nog verder wat mee gaan doen dan of niet?

beau_diva: Ik doe zoveel mogenlijk om mijn gezondheid op pijl te houden, dus rook niet enz

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 19:44

als je er geen grote last van hebt zou ik er nietsmeer aan doen, het kost toch enkel maar een pak geld.... bij mij is het ook niet 100%, slechts 84% maar maar ik klaag niet... dus dan laten we het zo maar zijn, zij de dokter van toen.
zie als ge u al een pak kunt helpen door anders te ademen, hebde al veel geld gespaard door iets simpels veel succes alvast nog

Megamutsj

Berichten: 4446
Geregistreerd: 06-11-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:03

Als ik ga hardrennen (met gym op school )
Dan ben ik ook aan het hijgen.
Ik probeer ook altijd rustig in te ademen met mijn neus, en met de mond uit.
Alleen dat lukt me niet! Ik ga op een gegeven moment gewoon met mijn mond open rennen, en heb ik ook moeite met ademhalen en word mijn keel droog.
Wat bij mij helpt is om dat een stokje water te drinken.
Misschien helpt het ook bij jou.

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 22:24

ik loop met alles door me neus... mond open of dicht.. licht eraan wat er voor mij loopt

MISTRAL94

Berichten: 14257
Geregistreerd: 12-10-03
Woonplaats: Drenthe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 23:06

joel schreef:
verkeerde mannier van admenhalen enzo zou best kunnen, die uitleg en tips hebebn ze al genoeg geven hier

maar ik heb Astma.. en ik heb net hetzelfde als ik loop, nu ik ken niets van paardrijden af maar ik veronderstel dat je op je paard niet dezelfde inspaningen levert als wanneer je gaat lopen in verband met het lucht happen...

ik veronderstel dat je op je paard best vrij relax kan ademen omdat je zelf geen zware lichamelijke inspanning doet... als je gaat lopen maak je jezelve best bewust moe en uitgepust

zoals ik al zij, ik kan mis zijn over dat paard maar ik weet dat ik lucht tekort heb door mijn astma, mijn luchtpijp is te smal, en mijn longinhoudt is ook niet 100%


Ik heb zelf ook astma, paardrijden is zeker niet alleen maar ontspannen zitten. Het is hard werken waarbij ik ook regelmatig benauwd ben. Maar conditie opbouwen doet wel degelijk goed om te zorgen dat je dingen als bijv. hardlopen langer vol kan houden. Ik ben er helaas ook niet overheen gegroeid. Het is wel stukken minder dan toen ik nog een stuk jonger was. Zeker met vochtig weer heb ik veel last! Dit zijn dingen waar jij en je omgeving dan rekening mee moeten houden Maar goed astma is alleen te constateren door een arts, als TS last blijft houden ondanks dat de conditie verbeterd is het handig om een afspraak te maken met de huisarts

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:59

ja mijn eccuses dan over het paardrijden, maar ik ken er dus werkelijk niets van, ik zie de meiden en gasten er alleen maar op zitten

iniedergeval, ik weet niet wat jij juist met vochtig weer bedoelt maar ik heb op school altijdt een soort van bosloop gehad, nu een bos is zowizo al veel beter odmat daar veel zuurstof in zit, maar ik geraakte in1 trek niet echt ver.. een minuutje of 2 en ik was uitgeteld, en we moesten iets van 4km lopen meen ik. nu een van me laatse jaren was het echt zeikweer, zachte maar goede stevige regen. wonder boven wonder was dat de enigste keer dat ik 4 km in 1 trek heb kunnen lopen/joggen

Hobby

Berichten: 1408
Geregistreerd: 16-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:12

Ik heb hetzelfde probleem met hardlopen. Ik heb overgevoelige luchtwegen en een erg kleine longinhoud. Bij mij helpt alleen werken aan regelmaat in de ademhaling. Ik moet door mijn mond in en uitademen, omdat ik door mijn neus niet voldoende lucht binnen kan krijgen. Bij een 'normale' ademhaling is de verhouding tussen in en uit als volgt: in= 2 tellen, uit=3 tellen en daarna een pauze van 1 tel. Bij hardlopen hebben mensen met ademhalingsproblemen vaak de verhouding tussen in en uit niet meer goed, waardoor benauwdheid ontstaat (kan tot hyperventilatie leiden). Om dit te voorkomen blaas ik zelf altijd uit op een Fffffff. Daardoor duurt je uit langer en blijft de verhouding goed.
Nog een tip voor de hardlopers: als je snel steken in je zij hebt, kun je het volgende uitproberen. Zorg dat je als je begint met uitademen tegelijkertijd op het linkerbeen landt. Ik heb in een wetenschappelijk onderzoek de theorie er achter gelezen, maar weet nu niet meer hoe het precies in elkaar zit (door op links te landen bij het begin van het uitademen zou de rek op een orgaan minder zijn dan bij landen op rechts. Door deze rek zou de pijn in je zij veroorzaakt worden). Ik weet wel dat het bij mij goed helpt, ik heb geen pijn meer in mijn zij!

joel

Berichten: 1026
Geregistreerd: 05-02-06
Woonplaats: Dessel (B)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 21:15

hmm dat verklaard die steken rechts dus....