Hulp gevraagd; over sporten en dieten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Hulp gevraagd; over sporten en dieten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 21:16

Bokkers, ik heb even jullie hulp nodig. En dan het liefst van de bokkers die er ook verstand dan wel ervaring hebben.

Om het even makkelijker te maken, ik heb last van overgewicht. Punt. Twee jaar geleden ben ik overgestapt op de levenswijze "een leven lang fit", waarin vooral veel fruit en groenten worden gegeten. En een scheiding wordt gemaakt tussen koolhydraten en eiwitten. Deze levenswijze bevalt me op zich super.

Echter, naar aanleiding van een topic hier over afvallen en een reactie van een van onze bokkers, heb ik het gevoel dat ik mijn spijsvertering op zijn gat heb gezet. Met als gevolg, vrolijk weer uitdijend En ik wil dus eigenlijk van mijn overgewicht af. Daar past uitdijen niet bij

Ik ben veel weg voor mijn werk, maar als ik thuis ben, probeer ik toch 3-5 keer per week paard te rijden. Maar ik wil er best wat naast gaan doen en zo kwam het idee van de sportschool. Vandaag bij sportschool X hier in de regio wezen kijken en een "intake gesprek" met begeleider Y.

X heeft ook "dieetcursussen" en meldt hierbij dat dat onder begeleiding van een voedinsdeskundige gaat. Deze voedingsdeskundige is in de leer geweest bij ene dokter van de zon, echter daar kan ik in de gauwigheid geen info over vinden op internet. (hmmmm)..

Daarnaast ben ik "als de dood" voor het woord dieet. Want ik ben inmiddels wel zo wijs dat bij een dieet je spierweefsel doorgaans verloren gaat en dus niet je vetweefsel ( maar indien ik verkeerd ben ingelicht, please correct me!!). De bovengenoemde cursus bestaat uit 10 weken doorwerken van verschillende dieten onder begeleiding van die voedingsdeskundige. Er is mij verteld dat we (begeleider en ik) in die 10 weken op zoek gaan naar de best passende levenswijze voor mij. Dus individuele begeleiding. Nou weet ik ook wel, dat de een heel dik wordt van het een en de ander weer van iets anders, dus dat staat me wel aan. De voedingsdeskundige vertelde me dat ze 80 verschillende dieten hebben, waarvan we dus op zoek gaan naar mijn passende.

Na mijn gewicht bepaald en mijn vetpercentage bepaald te hebben, kwamen we op een streefgewicht uit dat ongeveer (oeps nu val ik door de mand) 10-14 kg lager ligt dan mijn huidige gewicht. De voedingsdeskundige raad me ook aan om toch zeker minimaal 2 keer in de week te gaan sporten, hij raadde spinning aan. Volgens hem moet het mij lukken om dat overgewicht in die weken kwijt te raken. En hij zegt dat dat kan door vetverlies.

Aan de ene kant klinkt het erg verleidelijk. Maar en hier komen mijn twijfels:
1 10-14 kg in 10 weken tijd, volgens mij kan dat dan nooit vetverlies zijn
2 er wordt altijd op gehamerd dat snel even afvallen zo lekker is voor je jojo effect
3 ik kan geen gegevens vinden over die voedingsdeskundige van de zon, waarmee Y schermt waar Y de opleidinig heeft genoten
4 er wordt wel aangeraden om minimaal 2 keer in de week te gaan sporten, maar de nadruk lag echt op die dieten

Heb nu een "pre-dieet" meegekregen en hiervan zou ik in de eerste week toch zeker 3-4 kg kwijt moeten raken. Tja, het is dat "soep-dieet" en dat drijft voornamelijk vocht af. Pas als me dit bevalt gaan we verder.

Maar goed, zoals jullie kunnen zien, ik twijfel dus nog heel erg, zeker ook omdat ik toch eigenlijk wel anti-dieten ben. Zou eigenlijk gewoon meer moeten sporten. Daarnaast had ik echt het gevoel dat ik een bepaalde hoek werd ingedrukt (zeg maar gewoon ik voel me onder druk gezet.) en laat ik daar nou nekhaar van krijgen wat recht overeind staat.

Vraag aan jullie, ervaringsdeskundigen op dit gebied. Wat vinden jullie van bovenstaand verhaal. Hoe hebben jullie het voor jezelf aangepakt, of hoe pakken jullie dit aan indien het je beroep is? Op dit moment krijg ik steeds meer het "dit durf ik niet, uit angst voor jojo-effect" gevoel. Het hele gebeuren duurt trouwens 10 weken, daarna nog 10 weken "nahulp" of hou je het wilt noemen. En daarna kun je maandelijks nog laten wegen en je vetpercentage laten bepalen.

Zit er wel aan te denken een dietist te consulteren. En ik ga in iedeer geval bij andere sportscholen hier in de buurt kijken, waarbij ik duidelijk niet het gevoel heb, dat ik gepushd wordt. Want dat is voor mij erg belangrijk, me duidelijk op miijn gemak voelen...

Nogmaals, help, hoe denken jullie over bovenstaande??

Prrrr

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:24

Als je het niet vertrouwd: niet doen.

Ga inderdaad eens kijken bij andere sportscholen in de buurt, en het advies van een onafhankelijke (!) dietist vind ik veel beter klinken dan een sportschooldietist.

Lekker nog even verder kijken! En gewoon de tijd nemen voor je goeie voornemens. Je hebt de goede instelling: het gaat er niet om dat het er snel af gaat, het gaat erom DAT het eraf gaat. En een crashdieet zorgt er alleen maar voor dat je gaat jojo-en.

Nettie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 21:45

Ik geloof persoonlijk niet zo in dieten, zolang je geen extreme problemen hebt met afvallen. Van een tweede portie afslaan, toetjes overslaan en fruit als tussendoor eten zou er al heel wat af moeten gaan! Verder fietsen naar je werk of de stad en dat soort dingen is altijd goed.

verootjoo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:17

Ik zou voor sporten gaan, icm met een dieet. Afvallen doe je nl alleen door vet te verbranden, en te zorgen dat je gegeten caloriën/gebruikte caloriën balans weer in evenwicht komt. Minimaal een half uur achter elkaar bewegen zorgt al voor vetverbranding! En dat hoeft niet intensief te zijn. Wandelen werkt ook. Daarbij gewoon gezond eten, dwz. 3 maaltijden per dag, vetarm bv. bakken in olijfolie ipv boter scheelt al heel veel! geen tussendoortjes, en ook niet te veel eten bij die maaltijden, maar natuurlijk ook niet zo weinig dat je een hongergevoel hebt.

Katja

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 22:24

Ik denk dat je het antwoord zelf al weet. Als je er geen goed gevoel bij hebt moet het zeker niet doen.

Persoonlijk ben ik niet gek op dieëten waar je op een bepaalde manier moet eten. Gewoon gezond eten en zorgen dat je minder eet dan je verbrand zorgt ervoor dat je afvalt. Zelf vind ik 1kg per week een mooie snelheid.
Ik ben nu anderhalve maand bezig met letten op mijn eten en sporten en ben 6kg afgevallen. Ik gebruik de site www.valtaf.nl hier kun je bijhouden wat je eet en wat je verbrand en op die manier krijg je goed inzicht in je eetpatroon.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 23:07

Nettie schreef:
Ik geloof persoonlijk niet zo in dieten, zolang je geen extreme problemen hebt met afvallen. Van een tweede portie afslaan, toetjes overslaan en fruit als tussendoor eten zou er al heel wat af moeten gaan! Verder fietsen naar je werk of de stad en dat soort dingen is altijd goed.

Tja zo zie ik het dus ook, ik geloof niet in dieten. Echter, tweede porties neem ik niet (hoewel, heb wel vaak teveel (oeps) salade als avondeten). Ik eet tamelijk veel fruit, en tussendoortjes? Daar neem ik fruit voor. Tussen de middag eet ik veel al brood met een lading rauwkost en toetjes haal ik eigenlijk nooit, alleen af en toe in het weekend, maar dan nog maar heel zelden. Met avondeten eet ik voornamelijk salades, wel met wat dressing enzo. En de ene keer stukkie vlees, dan vis, en soms wat aardappeltjes of wat noten als ik geen vis/vlees eet. Bakken doe ik in olie (olijf of op olijf gebaseerd). Verder wil ik wel naar mijn werk fietsen, maar ben bang dat mijn dagen dan beetje aan de lange kant worden --> woon >45 km van mijn werk (wel goed voor de lijn )

Heb net lekker even mijn zinnen verzet tijdens het paardrijden en heb voor mezelf besloten om het niet te doen en rustig verder ga zoeken. Ik heb er inderdaad geen goed gevoel bij en dan is het antwoord eigenlijk al heel simpe: niet doen

Trouwens, kent iemand van jullie die dokter van de zon, voedingsdeskundige, of althans iemand die voedingsdeskundigen opleidt en deze naam heeft/gebruikt?

Heb trouwens volgende week toch al een gesprek met de HA, misschien we handig dit ook even ter sprake te laten komen

Laura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:25

Hoi! Ik heb je berichtje gehad, alleen nog niet uitgebreid bekeken. Zodra ik even wat tijd heb neem ik de boel door, ik ben je niet vergeten hoor, ik wil het alleen even grondig doen Tot later!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:28

Goede verkooptruuk die je precies aanspreekt op het zwakke punt, namelijk je overgewicht wat liever gisteren kwijt bent dan vandaag.
Aantal kilo's gewichtsverlies kun je bijna niet garanderen, niet blijvend iig.
Dokter van de Zon ben ik nog nooit in het hele riedeltje wat mensen allemaal gedaan hebben tegen gekomen op het spreekuur . Maar soms is een bekendheid van een dieet ook streekgebonden.

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 23:40

sjakie schreef:
Goede verkooptruuk die je precies aanspreekt op het zwakke punt, namelijk je overgewicht wat liever gisteren kwijt bent dan vandaag.
Aantal kilo's gewichtsverlies kun je bijna niet garanderen, niet blijvend iig.
Dokter van de Zon ben ik nog nooit in het hele riedeltje wat mensen allemaal gedaan hebben tegen gekomen op het spreekuur . Maar soms is een bekendheid van een dieet ook streekgebonden.

tja, dit vond ik dus ook een leuke verkooptruc, want volgens mij is alles wat we die eerste week zouden verliezen, vocht en ??? En dat was nou net niet de bedoeling...

De voedingsdeskundige is bij jou als dietiste (he, heb gelijk mijn dietiste gevonden en verdacht handig met mijn werk in Arrenem) dus onbekend? Neem aan dat jij in jouw opleiding "de grote namen" wel hebt gehad. Tsja, als de boel streekgebonden is, deze Y werkt op een sportschool ergens in de achterhoek. Achterhoek - Arnhem (Rheden-Velp) is op zich niet zo ver van elkaar verwijdert. Dan vraag ik me wel heel stellig af waar deze meneer dan wel bekend is. Volgens mij is die dokter ook niet bekend van "zijn" dieet (als ik alles goed begrijp tenminste) maar is het een bekende voedingsdeskundige die dus opleidingen verzorgt. (echter ik kan niet vinden waar of wanneer)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-06 23:43

Bij mij is hij niet bekend en in de regio heb ik er nog nooit van gehoord. Maar het kan heel goed zijn dat hij een prachtig plan verzonnen heeft wat een hoop mensen trekt. Maar voedingskundigen die dieten van artsen gaan vertolken is mijn ervaring dat het vaak niet veel goeds betekend. Al zijn er ook heel veel mensen die het met mij dan weer niet eens zijn

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-06 23:49

Tja, dat was hier ook een beetje, Y had bijna 100 verschillende dieten in "gebruik". Hieronder ook bijvoorbeeld het ziekenhuisdieet of het 750 calorien (mis ik een factor 1000 hier?).

En ik geloof best dat een levenswijze (of moet ik het een dieet noemen?) voor de ene persoon wel werkt en voor de ander niet. We zijn per slot van rekening niet allemaal hetzelfde gebouwd en gebruiken onze spieren anders (als ik ze al gebruik )

Dank voor je inzichten Sjakie, sterkt me steeds meer in het volgen van mijn gevoel

beau_diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 18:37

ik zou het niet doen!, ik zou wel lekker gaan sporten, maar naar een echte dietiste gaan voor dieten adviezen enz.
succes!

Belsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:39

Nu ik sport en "dieet".

Ik volg een proteïnedieet met verschillende opbouwfases waardoor je dus niet zou mogen bijkomen EN geleidelijk aan in een gezond vboedingsschema terecht komt.
Daarnaast sport ik ongeveer 10 uur per week, vnl cardio tegenwoordig.
Dit allemaal netjes onder begeleiding, van een arts (een echte) en een sportinstructeur.

Hiermee ben ik op een kleine twee maand, ze zijn nog niet voorbij, 11 kg afgevallen, waarvan 8 vet. Dat wordt daar netjes nagemeten.
Dus ik denk dat het wel kan.

Zolang ik alleen sportte ging mijn vetmassa ook achteruit, alleen trager vandaar dat ik dat dieet erbij genomen heb.

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:58

Persoonlijk zou ik nooit een dieet volgen dat werkt met het verminderen van calorieën (met verminderen bedoel ik minder dan de aanbevolen hoeveelheid per dag). Het verminderen van calorieën heeft een tragere verbranding als gevolg en zorgt daardoor voor het jojo-effect als er weer een normale hoeveelheid wordt gegeten. Voor een snellere verbranding zou je moeten gaan sporten en dan met name duursporten, eventueel in combinatie met krachttraining. Ik zou je aanraden om minimaal drie keer per week te sporten (bijvoorbeeld cardio of spinning in combinatie met fitness).
Voor zover ik weet (zo uit mijn hoofd) is een gewichtsverlies van 2-3 kilo per maand redelijk om het voor altijd kwijt te raken (en dus niet te jojo-en). De eerste weken verlies je meestal meer. 10-14 Kilo in 10 weken lijkt mij dus niet bepaald verantwoord. In jouw geval zou je dan dus zeven maanden nodig hebben om op je streefgewicht te komen. Je voedingpatroon klinkt in mijn oren erg gezond, waarom zou je het willen veranderen?

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 23:37

@ hobby, tja dat wil ik dus eigenlijk niet veranderen, tenzij er dus dingen missen... Ik voel me er goed bij. En meestal "houd ik me er niet aan" in het weekend. En dat merk ik dus op maandag, opgezet gevoel, nare smaak in mijn mond, niet lekker in mijn vel, last van mijn darmen, noem maar op.

@ Belsje, je staat onder begeleiding van een arts en een sportinstructeur. Hoe heb jij het aangepakt? Eerst gaan sporten en daarnaast via huisarts naar een dietiste ofzo? Of eerst naar arts en daarmee samen naar sportschool? Trouwens je bent wel lekker veel kwijt zeg, ontzettend!! Knap!

Ik heb voor mezelf al vaststaan dat bovenstaande niet ga doen. Vertrouw het gewoon niet. Wel heb ik vandaag meegespind op de sportschool van mijn zusje. Dat is me goed bevallen en wil hier oa mee doorgaan. Nu nog uitzoeken welke sportschool, zucht. Die van mijn zusje is wel leuk en gezellig, maar is zeker een half uur enkele reis, das iets teveel van het goede. Denk dat ik me toch maar aanmeld bij bovenstaande sportschool. Als het niet bevalt kan ik altijd nog naar een andere.

NathalietjeB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 02:05

ik heb ook een tijd meegewerkt met dieet sporters...
en t resultaat mocht er echt wezen...
bij ons in de sportschool ging het er dan om dat je de koolydraten vermindert...ze kregen voor een lange periode een lijst mee wat ze allemaal mochten eten en wat niet...
dus veel groentes,vlees,fruit.
aardappelen weg laten dan..enz..
elke week kwamen de mensen dan paar uur in de week sporten met begeleiders erbij een paar uurtjes ...
en de kilo's vlogen er bij de meeste af...
als je niet in staat bent om naat de sportschool te gaan is misschien een powerplate wel wat voor jou...
in 15 minute ken je lichaam een hele workout krijgen....
(gegarandeert dat je de eerste dagen spierpijnheb)

delerium

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 02:10

Naast spinning denk ik dat je wel voordeel zult halen uit krachttraining. Misschien is het leuk eens rond te kijken op www.slank-en-sterk.nl. Is helderder dan ik het hier kan verwoorden

Belsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 13:47

Rocamor schreef:

@ Belsje, je staat onder begeleiding van een arts en een sportinstructeur. Hoe heb jij het aangepakt? Eerst gaan sporten en daarnaast via huisarts naar een dietiste ofzo? Of eerst naar arts en daarmee samen naar sportschool? Trouwens je bent wel lekker veel kwijt zeg, ontzettend!! Knap!

Dokter heeft me een eiwittendieet gegeven, sportinstructeur een sportschema (wat heel ruim is, waardoor ik zelf beetje kan kiezen wat ik wil doen)

Ik was in eerste instantie met dat sporten begonnen, maar ik werd eerder zwaarder dan lichter. Mijn vetmassa daalde ook amper.
Ik heb jarenlang foute dingen met mijn lijf zitten doen door te dieten, waardoor ik het natuurlijk zelf in de hand gewerkt heb.

Ze werken dus los van elkaar, ik meld het alleen bij alletwee dat ik het andere ook doe. Fitnessmensen hadden liever gezien dat ik het met normaal eten deed, maar ze snappen ook wel dat je er sneller vanaf wil.
Mijn magere massa is trouwens toegenomen binnen die 11 kilo, dus eigenlijk ben ik er meer kwijt

jarrah

Re: Hulp gevraagd; over sporten en dieten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 19:10

Hobby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 19:10

Als je net begint met sporten kom je altijd enkele kilo's aan. Spieren wegen namelijk meer dan vet en in het begin heeft je lijf de neiging om meer vocht vast te houden. Zwaarder worden in de eerste periode is dus niet vreemd.

Rocamor, aan welke sportscholen zit je te denken? Kom namelijk uit de buurt en ben wel een beetje nieuwsgierig

IngridM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 08:59

ik vind het aantal kilo's voor het aantal weken veel te veel.
een verantwoord verlies ligt ongeveer rond de halve kilo per week.
Ik eet zo rond de 1600 kalorieen, af en toe wat lekkers, wat meer bewegen, en het gaat langzaam, maar het gaat er wel af !
I.m.o. de beste en meest gezonde manier !

succes

Odess

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-06 09:09

Ik zou geen soepdieet oid gaan volgen, ga gewoon meer sporten en let op je eten. Zo'n dieet kan gewoon niet goed zijn. Je wil voor langere tijd gewichtsverlies, dan zul je je leefstijl aan moeten passen. Die dieeten zijn altijd zo extreem en niet vol te houden. Als ik af wil vallen sport ik meer en let ik op mijn eten, dat is in mijn ogen de enige manier! ( ik sluit me dus aan bij IngridM)

Rocamor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-06 10:11

@ Hobby, ik ben maandag mee wezen sporten (spinnen) bij de sportschool van mijn zusje in Hengelo (g). Vond het een leuke sportschool en hing een gezellige sfeer. Probleem hierbij is, dat ik na mijn werk een stukje om zou moeten rijden, maar dat het zeker een half uur van mijn huis af is. En ik weet van mezelf, dat ik dan in het weekend zoiets zou hebben van, laat maar, is te ver.

Van de sportschool in Ulft heb ik wat mindere ervaringen gehoord, maar ik moet er wel heeeeeeel eerlijk bij zeggen dat ik verder zelf er niet ben geweest en dat ik ook niet verder gezocht heb naar ervaringen en info van anderen. Dus een eenzijdig beeld.

Verder ken ik natuurlijk van horen zeggen de sportschool in Zieuwent. Vriendin van me is daar spinning"lerares". Maar vind Zieuwent daarvoor ook weer te ver weg.

Verder ben ik in Silvolde geweest. De eerste keer dat ik daar was voor rondleiding enzo, was wel positief. Zag er goed verzord uit. De tweede keer dat ik daar was, was voor mij een mindere ervaring. Inmiddels heb ik me er wel aangemeld en heb gisteren dan ook al de eerste zweetdruppeltjes daar achter gelaten en mijn tweede positieve ervaring daar opgedaan.

Waar kom jij dan vandaan en waar sport je zelf? Kunnen we misschien combineren, altijd gezelliger dan alleen, toch

@ Odess en IngridM: ik heb voor mezelf al het gevoel dat ik toch wel heel gezond eet. Veel groenten (voornamelijk verse), mager vlees, veel fruit. Af en toe aardappels ofzo. Braden doe ik in olijfolie. Door de week snoep ik eigenlijk niet, en koek en gebak eet ik door de week ook eigenlijk niet (onder normale omstandigheden dan, want als iemand jarig is of anderszins een gebakkie, dan doe ik wel mee, maar dat is zeker niet wekelijks, geloof zelfs niet maandelijks). In het weekend neem ik vaak wel wat "lekkers". Moet kunnen toch?!

Tsja, als je paardrijden sporten wilt noemen }> dan sport ik wel, wil (afhankelijk of ik wel of niet thuis ben voor mijn werk) zeker 3-5 keer per week met mijn billen in het zadel zitten... Daarnaast heb ik me dus nu ook maar aangemeld voor de sportschool