Om het even makkelijker te maken, ik heb last van overgewicht. Punt. Twee jaar geleden ben ik overgestapt op de levenswijze "een leven lang fit", waarin vooral veel fruit en groenten worden gegeten. En een scheiding wordt gemaakt tussen koolhydraten en eiwitten. Deze levenswijze bevalt me op zich super.
Echter, naar aanleiding van een topic hier over afvallen en een reactie van een van onze bokkers, heb ik het gevoel dat ik mijn spijsvertering op zijn gat heb gezet. Met als gevolg, vrolijk weer uitdijend

Ik ben veel weg voor mijn werk, maar als ik thuis ben, probeer ik toch 3-5 keer per week paard te rijden. Maar ik wil er best wat naast gaan doen en zo kwam het idee van de sportschool. Vandaag bij sportschool X hier in de regio wezen kijken en een "intake gesprek" met begeleider Y.
X heeft ook "dieetcursussen" en meldt hierbij dat dat onder begeleiding van een voedinsdeskundige gaat. Deze voedingsdeskundige is in de leer geweest bij ene dokter van de zon, echter daar kan ik in de gauwigheid geen info over vinden op internet. (hmmmm)..
Daarnaast ben ik "als de dood" voor het woord dieet. Want ik ben inmiddels wel zo wijs dat bij een dieet je spierweefsel doorgaans verloren gaat en dus niet je vetweefsel ( maar indien ik verkeerd ben ingelicht, please correct me!!). De bovengenoemde cursus bestaat uit 10 weken doorwerken van verschillende dieten onder begeleiding van die voedingsdeskundige. Er is mij verteld dat we (begeleider en ik) in die 10 weken op zoek gaan naar de best passende levenswijze voor mij. Dus individuele begeleiding. Nou weet ik ook wel, dat de een heel dik wordt van het een en de ander weer van iets anders, dus dat staat me wel aan. De voedingsdeskundige vertelde me dat ze 80 verschillende dieten hebben, waarvan we dus op zoek gaan naar mijn passende.
Na mijn gewicht bepaald en mijn vetpercentage bepaald te hebben, kwamen we op een streefgewicht uit dat ongeveer (oeps nu val ik door de mand) 10-14 kg lager ligt dan mijn huidige gewicht. De voedingsdeskundige raad me ook aan om toch zeker minimaal 2 keer in de week te gaan sporten, hij raadde spinning aan. Volgens hem moet het mij lukken om dat overgewicht in die weken kwijt te raken. En hij zegt dat dat kan door vetverlies.
Aan de ene kant klinkt het erg verleidelijk. Maar en hier komen mijn twijfels:
1 10-14 kg in 10 weken tijd, volgens mij kan dat dan nooit vetverlies zijn
2 er wordt altijd op gehamerd dat snel even afvallen zo lekker is voor je jojo effect
3 ik kan geen gegevens vinden over die voedingsdeskundige van de zon, waarmee Y schermt waar Y de opleidinig heeft genoten
4 er wordt wel aangeraden om minimaal 2 keer in de week te gaan sporten, maar de nadruk lag echt op die dieten
Heb nu een "pre-dieet" meegekregen en hiervan zou ik in de eerste week toch zeker 3-4 kg kwijt moeten raken. Tja, het is dat "soep-dieet" en dat drijft voornamelijk vocht af. Pas als me dit bevalt gaan we verder.
Maar goed, zoals jullie kunnen zien, ik twijfel dus nog heel erg, zeker ook omdat ik toch eigenlijk wel anti-dieten ben. Zou eigenlijk gewoon meer moeten sporten. Daarnaast had ik echt het gevoel dat ik een bepaalde hoek werd ingedrukt (zeg maar gewoon ik voel me onder druk gezet.) en laat ik daar nou nekhaar van krijgen wat recht overeind staat.
Vraag aan jullie, ervaringsdeskundigen op dit gebied. Wat vinden jullie van bovenstaand verhaal. Hoe hebben jullie het voor jezelf aangepakt, of hoe pakken jullie dit aan indien het je beroep is? Op dit moment krijg ik steeds meer het "dit durf ik niet, uit angst voor jojo-effect" gevoel. Het hele gebeuren duurt trouwens 10 weken, daarna nog 10 weken "nahulp" of hou je het wilt noemen. En daarna kun je maandelijks nog laten wegen en je vetpercentage laten bepalen.
Zit er wel aan te denken een dietist te consulteren. En ik ga in iedeer geval bij andere sportscholen hier in de buurt kijken, waarbij ik duidelijk niet het gevoel heb, dat ik gepushd wordt. Want dat is voor mij erg belangrijk, me duidelijk op miijn gemak voelen...
Nogmaals, help, hoe denken jullie over bovenstaande??