[AM] Iemand ook welleens galstenen gehad?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

TeuntjeK

[AM] Iemand ook welleens galstenen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 21:59

ik had ik denk al 6 jaar geleden galstenen op erg jonge leeftijd.. en tot "nu" geen last meer gehad maar vandaag weer wel,, zijn er meerdere mensen die er last van hebben toen wilde ze me niet opereren want ze vonden me er te jong voor ..
maar ik heb altijd gezegt als ik die pijn weer krijg dan spring ik liever van het dak ik hou het niet meer uit. en wat doen jullie er tegen
want 6 jaar geleden toen ik er erg last van had ging ik in de sneeuw liggen tot ik helemaal verdoofd was en dan pas naar bed anders kon ik niet slapen van de pijn. en wat doen jullie er tegen?

Tips???

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:01

ik moet toevallig woensdag naar het ziekenhuis om me te laten operen voor galstenen...

Hoe oud was jij dan???

Authentic

Re: [AM] Iemand ook welleens galstenen gehad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:02

M'n moeder had galstenen, en die is eraan geopereerd, het ging gewoon niet langer zo zonder operatie. 't Is een heel vervelend probleem, willen ze je nu wel opereren? Zo ja laat je je dan opereren?

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:05

ik was 10 a 11 jaar ong..
ik ben nog niet terug naar d dokter geweest de mijne is een beetje makkelijk. en het komt heel veel voor dat als je ze weg laat halen ze weer terug komen dus zouden ze dan gelijk mn galblaas er ook uit halen

edit: hoe houden jullie die pijn uit.. of hebben jullie niet echt heel veel pijn. ik heb echt niet zo snel pijn heb een x mn heupen gekneusd en had daar niks van maar dit mn wereld stort in
Laatst bijgewerkt door TeuntjeK op 26-03-06 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:08

alleen de galstenen uithalen doen ze ook bijna niet meer... Bij mij wordt ook de galblaas er meteen uitgehaald...

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:09

ja klopt mar toen deden ze dat wel haha maar ik zou zeer weer in de sneeuw gaan liggen als we dat nog hadden dan voel ik het tenminste niet echt niet leuk dit.

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:16

als je meer wil weten.. mijn pb staat open hoor

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 22:20

Mn zusje had ook galstenen, nou en ik heb ze gezien, het waren echt grote ook nog. Zij was 20 toen ze geopereerd werd eraan en bij haar is haar hele galblaas ook verwijderd. Ook haar vonden ze te jong en destijds (4 jaar terug) vertelden de artsen dat dit maar erg weinig op jonge leeftijd voorkomt. Niet dus zoals ik lees op bokt, zie vaak galtopics voorbij komen

Second opinion aanvragen bij andere HA, want ik heb gezien hoe ontzettend veel pijn dat doet en dat valt niet te verhelpen met een paracetamolletje. Vermijd zoveel mogelijk vet eten als pizza's, patat ed, dan worden de aanvallen iets minder frequent en heftig. (dat dieet kreeg mn zusje mee). Gewoon door blijven zeuren bij je HA om een scopie hoor of echo.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:28

als ik nu bel krijg ik warschijnlijk een accuute operatie.. is toen gezegt en ja niet dat ik daar bang voor ben maar ik heb wel mn dagelijkse dingen.. mn school en ik moet iemand voor mn paard vinden enzo :S en natuurlijk werken,,

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-06 22:40

ik heb gebelt ik moet nu gelijk komen eerst langs bij de dokter..
de dokter is ongerust en ik moet nu echt komen dus julie horen nog van me

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 09:25

ik was 23 toen bij mij me galblaas eruit is gehaald. daarvoor had ik echt verschrikkelijke pijnen, zelfs een keertje s,nachts afgevoert naar het z.huis omdat ze dachten dat ik een hartinfarct kreeg!! Na zo,n pijnaanval ben je echt helemaal uitgeput. Hopelijk word je snel geholpen, en de operatie zelf valt reuze mee. Heb er zlef maar 3 sneetjes aan overgehouden en was met 2 dagen al thuis . Daarna nog wel een aantal weken zeer rustig aan doen.

TeuntjeK

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-06 12:23

gister avond dachten ze dat het nierstenen dus kom nu net van mn huisarts en nu moet ik urine inleveren zometeen en dan gaat ze kijken of er bloed in mn urine zit. als dat zo is dan krijg ik een echo.
maar als er geen bloed in zit moet mn galblaas deruit eindelijk haha ik hoop dat dat het is dan heb ik eindelijk geen pijn meer..

edit: de galstenen drukken erg op mn longen en daarom heb ik hyperventilatie en ze drukken bij mn borst,, dus ja ik heb voorlopig wel pijnstillers, hoop dat het snel voorbij is.

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 12:30

Op mijn 15e heb ik in het Guiness Book gestaan omdat ik toen de jongste ter wereld was!!!!

Ik ha 30 kleine steentjes, 1 van 2,3 cm doorsnee en 1 van 1,9 cm doorsnee,
Ik kan me de aanvallen nog goed herinneren en ik weet nog hoe ik s nachts beneden zat en mijn ouders doodongerust waren over de pijn die ik had.

Binnen 2 weken werd ik geopereerd. Galblaas is eruit en de stenen kreeg ik in een doosje mee. Ik werd nog op de 'ouderwetse' manier geopereerd en heb een litteken op mijn buik van 13 cm lang!
Mijn vader is een aantal jaren geleden geopereerd, alleen hebben ze zijn galblaas niet eruit hoeven te halen. Bij hem kun je er niet eens meer wat van zien!

Ik heb wel nog járen na de operatie last gehad met mijn ontlasting. Zodra ik iets 'vets' had gegeten, moest ik echt rénnen naar de wc want dan kwam het er met dezelfde noodvaart weer uit. bv. Patat, gebakken vis etc.
De laatste jaren heb ik het een stuk beter onder controle maar ik moet écht op mijn voedingspatroon letten en er wat meer rekening mee houden dan een ander....

Verder heb ik ook regelmatig nog last van (maag)zuur en ook dit weer na 'vet' eten, zoals tosti, kroket, patat etc.
Je lever maakt namelijk het gal aan. In de galblaas wordt overtollig gal opgeslagen. Gal zorgt ervoor dat het vet dat je lichaam in komt, in kleine bolletjes wordt afgebroken en gaat daarna verder je lichaam in. Aangezien de lever gewoon gal blijft aanmaken maar er geen opslagcapaciteit is, heb ik dus wel nog last van opkomend zuur. Rennie's helpen gelukkig perfect en dit komt ook lang niet bij iedereen voor.

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 16:38

Ik moet dus woensdag geopereerd worden...
Bij mij worden het inderdaad ook sneetjes...
Maar dat kunnen ze niet garanderen.. kan namelijk ook zo zijn dat je galblaas aan je lever zit verkleeft en dan krijg je alsnog een grote snee...

Er staat inderdaad 2 tot 3 dagen voor...
Ben benieuwd hoe snel ik weer wat kan gaan doen...

Wat was jullie ervaring??

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:20

Heel veel succes woensdag Tallie. (ik zal je mn zusje dr ervaringen maar niet vertellen, hihi, hoewel ik wel allerlei positieve dingen lees over de operaties hier op bokt, dus zij had gewoon pech gehad )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 20:40

Mijn moeder is er twee jaar geleden aan geopereerd. Ze is achteraf bekeken heel blij dat ze het laten doen heeft, die crisissen is ook niet alles. De eerste dagen had ze een beetje last als ze rechtop moest gaan zitten maar al bij al is het best meegevallen hoor!
Zij heeft trouwens 4 kleine sneetjes, een vriendin die het heeft laten doen ook. Je ziet het amper, ze zijn maar zo groot als het topje van je pink, de moeite niet.
Veel succes met de operatie, hopelijk ben je snel terug op Bokt

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:16

Ik ben in augustus geholpen aan mijn galstenen nadat ik een paar gigantische pijnaanvallen had gehad, ze hebben de galblaas er uitgehaald middels een kijkoperatie. De volgende dag liep ik alweer vrolijk rond te sjouwen thuis, en hoewel de vier sneetjes en mijn buik inwendig in het begin nog enigszins gevoelig waren, heb ik verder echt totaal nérgens last van gehad! Ik heb vanaf het begin alles weer kunnen eten en geen moment meer pijn of maagzuur e.d. gehad .

Voor de TS hoop ik ze gauw geholpen kan worden, die pijnaanvallen zijn geen lolletje, of ze nu van galstenen of van nierstenen afkomen...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 21:18

Kimberley77 schreef:
Mn zusje had ook galstenen, nou en ik heb ze gezien, het waren echt grote ook nog. Zij was 20 toen ze geopereerd werd eraan en bij haar is haar hele galblaas ook verwijderd. Ook haar vonden ze te jong en destijds (4 jaar terug) vertelden de artsen dat dit maar erg weinig op jonge leeftijd voorkomt. Niet dus zoals ik lees op bokt, zie vaak galtopics voorbij komen

Second opinion aanvragen bij andere HA, want ik heb gezien hoe ontzettend veel pijn dat doet en dat valt niet te verhelpen met een paracetamolletje. Vermijd zoveel mogelijk vet eten als pizza's, patat ed, dan worden de aanvallen iets minder frequent en heftig. (dat dieet kreeg mn zusje mee). Gewoon door blijven zeuren bij je HA om een scopie hoor of echo.

Mijn moeder heeft het gehad.
Ook heel erg veel last had ze ervan.
Zij mocht inderdaad ook geen vettige dingen zoals patat of chocolade eten.
Ze kon dat ook niet, deed veelste veel pijn.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 11:32

Ik heb galstenen gehad, ook bij mij zijn ze laparoscopisch verwijdert (en ik was een beetje proefkonijn). Ik heb zelf ook veel te lang met pijn rondgelopen, heb behoorlijke last gehad van de narcose en de naweeen van de operatie.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:00

Volgens mij worden zowel Tallie als TS geholpen nu, gezien ik TS niet meer zie? Zoniet, hopelijk ben je er gauw vanaf en doen ze er eindelijk eens wat aan.

Suusjeher

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 12:55

Tallie wordt inderdaad vandaag geholpen. Ben benieuwd hoe de operatie bij haar is gegaan.
Lijkt me geen pretje al die pijnen

LucasMiller

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-06 13:44

Ook ik heb galstenen gehad. En dat is als (relatief jonge) man nogal bijzonder blijkt het. Ik moet zeggen dat ik erg blij ben dat ik daar vanaf ben! De operatie was even slikken (ik had een ontstoken galblaas), maar erna ging er een wereld voor me open. Geen slapeloze nachten meer en eindelijk weer genieten van chocola! Heerlijk!

tallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:09

HIer even een berichtje van mij..
Weliswaar staand... want ik kan moeilijk zitten ivm met mijn wonden...

Operatie is goedgegaan... ben er woensdag ingegaan en donderdag mocht ik al weer weg...

Heb nog wel veel last van de wonden... Vooral met opstaan, lopen, lachen en hoesten voel ik ze erg...
Ik lig dus hele dagen op de bank of op bed...
NIets voor mij.. maar ja ik moet maar even doorzetten...

LuckyRemi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:35

Dat zijn toch van die witte *balletjes* die uit je keel komen? Of is dat wat anders ?

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 11:37

Ik heb je topic even verplaatst naar ons gloednieuwe [MW] Mensenwelzijn.