Dun/breekbaar haar: wat werkt echt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Birgit__

Dun/breekbaar haar: wat werkt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:27

Vroeger (tot zo'n 5-10 jaar geleden) had ik altijd lang haar. Tot aan of over mijn BH bandje. Als kind tot aan mijn billen. De laatste jaren is het tot net over mijn schouders. Het is dun, breekbaar en kwetsbaar. Mijn haar breekt gewoon af, veel gespleten haarpunten en dun. Mijn kapster geeft aan dat er vaak weer een 'gat' ontstaat precies achterin waardoor het weer wat korter geknipt moet worden om alles op een gelijke lengte te krijgen.

Ik heb altijd dunner haar gehad, maar inmiddels ben ik echt teleurgesteld in mijn dunne bosje. Zijn er dingen die kunnen helpen? Ik föhn soms, max 1x per weer en gebruik verder nauwelijks een stijl/krultang. Ik was 2 a 3 keer peer week met simpele drogist producten: shampoo en conditioner. That's it. ik draag mijn haren bijna altijd los, geen strakke staarten/knot oid.

Zijn er manieren en producten om mijn haar toch weer langer te laten groeien? Iets dat echt werkt? Hoor graag dé tips! Het mag best wat kosten, als het maar iets doet..

Mijn dank is groot :D

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:51

Slapen op een zijden kussensloop zorgt ervoor dat je haar niet beschadigd/breekt net als slapen met een bonnet.

Stijltang en fohnen met hittebescherming. Regelmatig een haarmasker gebruiken om je haar te voeden en verzorgen. En overstappen op een andere shampoo/crèmespoeling die echt je haar voedt.

Ik gebruik sinds kort shampoo, crèmespoeling en masker van Kevin Murphy. Het is best prijzig maar je hebt veel minder nodig dan de shampoo uit de drogisterij dus per saldo valt het nog mee.

Had je kapper geen tips en trucs om je haar te voeden, verzorgen?

Mijn dochter gebruikt de shampoo en crèmespoeling Dreamlenght van Elvive en is daar tevreden over. Maar zij had altijd al gezond haar.

Je kunt ook nog naar je voeding kijken. Misschien heb je een tekort aan bepaalde vitamine/mineralen. Dat heeft ook invloed op de kwaliteit van je haar.
Laatst bijgewerkt door Mama3 op Gisteren, 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Sintara

Re: Dun/breekbaar haar: wat werkt echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:53

Woon je nu toevallig op een plek met veel kalk in het water? Want kalk stapelt op in je haar en maakt het bros

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:07

Draag je je haar weleens in een staart of knot? Door elastiek steeds op dezelfde plek kan je haar ook breken, heb ik zelf ook last van helaas. Ik gebruik soms een Olaplex masker maar ook dat verricht geen wonderen.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Voedt je je haar bij de wortels? Dat zou nog kunnen helpen. Met bijv. haarolie.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:10

Mijn collega is een week of twee geleden begonnen met het smeren van een zalfje op de kale plekken en daar beginnen de eerste donshaartjes te komen. Ben alleen even kwijt welk zalfje dat is, maar kan het wel navragen als je dat wilt?

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

Ik heb zelf niet heel dun haar, maar het was wel best droog etc. Voor mij hielp het om elke x voor het douchen haarolie op mijn roots en uiteinden te doen en dat goed wassen met een voedende shampoo. Het liefst dan ook minimaal 1x per week een haarmasker en daarbuiten conditioner.

Ik gebruik Garnier, Elvive en een zelfgemaakte haarolie, werkt bij mij top

Flubberboot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:26

De tip die ik laatst kreeg van mijn kapper die echt top lijkt te werken so far, elke keer dat je je haren wast, geen conditioner indoen maar een haarmasker!

Wat ik dan doe is haren wassen met shampoo, dat uitspoelen. Dan een haarmasker in, haren in een knot, en dan de rest doen, dus lichaam, gezicht en eventueel scheren! Werkt so far wel echt top! Ik gebruik de techniek nu pas 3 weken

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:36

Ik had dit ook. Ik bleek een vitamine b11 tekort te hebben. Ik zou bloedprikken aanraden.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:41

Hoe en wat weet ik even niet meer maar een infrarood lamp stimuleert ook haargroei. Ik gebruik het voor andere doeleinden maar vaak komt het licht tot op m'n hoofd en ik zie echt nieuwe baby haartjes groeien :D (na 2-3 maanden, duurt natuurlijk wel even).
De Dream lengths lijn ben ik ook fan van.

En hoe droog je je haar? Als je met een handdoek door je natte haar wrijft, breken er ook veel haren af. Als het kan, met rust laten tot het droog is.

Leefstijl speelt ook een rol, bijvoorbeeld roken of slechte voeding. En wat Marlinde al zegt: een vitamine te kort. Heb je meer klachten, laat dan even bloedprikken.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:42

Het kan idd een lichamelijke oorzaak hebben dus dat is iets om wel in de gaten te houden. Verder heb ik chatgpt gevraagd om op basis van de kenmerken van mijn haar wetenschappelijk onderbouwd een top 3 shampoo voor mij uit te zoeken.

Ik heb nu shampoo en een masker van Kerastase (Densifique om precies te zijn) en dat is een groot verschil tov de drogist shampoo die ik had.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:54

Ladyson schreef:
Het kan idd een lichamelijke oorzaak hebben dus dat is iets om wel in de gaten te houden. Verder heb ik chatgpt gevraagd om op basis van de kenmerken van mijn haar wetenschappelijk onderbouwd een top 3 shampoo voor mij uit te zoeken.

Ik heb nu shampoo en een masker van Kerastase (Densifique om precies te zijn) en dat is een groot verschil tov de drogist shampoo die ik had.

Houd met dit er rekening mee dat je tegenwoordig als bedrijf in o.a. de usa mag betalen om chatgpt jouw producten als eerste aan te raden. Het is echt niet onafhankelijk

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:56

Hoe ouder je wordt, hoe moeilijker je lichaam voedingsstoffen opneemt. Bepaalde medicatie (ook anticonceptie pil) kan zorgen dat je lichaam bepaalde vitamine (ook verschillende B - vitamines) minder goed opneemt. Vitamines en mineralen zoals B11, B8, B12, maar ook bijvoorbeeld ijzer hebben veel invloed op de conditie van je haar. Dus ik ook zou zeker eens kijken of je misschien geen tekorten hebt.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:58

Voeding, hoe je je haar draagt als je slaapt, maar het is vooral aanleg

..

Net zoals sommige paarden een volle lange bos hebben, en sommige andere een door de ratten aangevroten plukje :)

Helaas is daar weinig aan te doen behalve bovenstaande zo optimaal mogelijk te doen.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:05

Mijn ervaring is juist dat het los eerder beschadigd dan vast, en als ik het veel los draag, wordt het sneller vet, wat betekent meer wassen. En nat haar is veel kwetsbaarder dan droog haar, ook strip je het met elke wasbeurt van z'n natuurlijke (en beschermende) oliën.
Ook heb ik, als ik het veel los draag, veel meer klitten en elke keer de borstel erdoor is, dan ook niet ideaal.
Een scrunchie of klip geeft al stuk minder beschadiging, en hoe strak je iets doet maakt ook nog uit.

Ik heb wel altijd dik haar gehad, maar het wilde eigenlijk ook nooit verder dan schouderlengte. Toen ben ik op advies van een kapper gaan wassen met Goldwell Kerasilk, en (voor mijn gevoel) kwamen er 10 cm bij in een winter. Nu ga ik minder dan 2x per jaar naar de kapper en groeit het tot mijn taille voordat de punten weer droog worden. En zoals hier gezegd wordt, maskertje 1x per week en toch echt ff investeren in goede producten kan echt veel doen. Op Insta is hierover echt zoveel te vinden, en revieuws.

Birgit__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 13:08

Dank voor alle vele reacties :)

Mijn moeder heeft nooit lang haar gehad en ook altijd erg dun/kwetsbaar. Mijn vader was al vrij vroeg kaal, dus denk dat het ook deels genetisch is.

Verder beweeg/sport ik vrij veel en eet ik over het algemeen gezond :) Ik sla een taartje of chips bij een feestje niet af, maar verder een gezond/normaal voedingspatroon zo ver ik weet.

Ik ben wel vaak moe en vermoeid, maar dat is zo lang ik me kan herinneren dus nooit echt iets mee gedaan. Je kunt dus gewoon 'op verzoek' bloedprikken? Ga nauwelijks naar de huisarts, want voel me al snel een zeur haha.

Mijn kapster had proteine shampoo aangeraden, maar voelt een beetje als een hype :o
Ik ga wel meer informatie op zoeken over haarolie en maskers!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:15

Zowel vermoeidheid als haaruitval zijn beide redenen om naar de huisarts te gaan om bloed te prikken.

Ook met een gezond leefpatroon / eetpatroon kan je tekorten krijgen.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

MarlindeRooz schreef:
Zowel vermoeidheid als haaruitval zijn beide redenen om naar de huisarts te gaan om bloed te prikken.

Ook met een gezond leefpatroon / eetpatroon kan je tekorten krijgen.

Mee eens!

Juist de combinatie van vermoeidheid en broos/dun haar kunnen beide heel goed komen door een tekort aan vitamine D, ijzer en/of verschillende B-vitamines. En als je daar te lang mee door loopt, kun je juist meer klachten krijgen. Dat is dus zeker een bezoekje aan de huisarts waard!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:35

Inderdaad even bloedprikken. En dan kijken naar shampoo en verzorging die vrij is van siliconen en sulfaten. Het liefst helemaal plantaardig.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Natuurlijk speelt genetica een rol. Mijn moeder en zus hebben allebei een vaste lengte en hun haar wordt niet langer dan dat. MIjn haar was altijd langer en dikker dan dat van hun. Op een gegeven moment kreeg ik veel stress en is het een stuk dunner geworden. Toen het na meerdere jaren ontkleuren etc helemaal dood was, wilde ik een 'healthy hair journey'. Dit werkt erg goed en mn haar groeit weer als kool. Maar vooral: het voelt weer lekker gezond.

Ga vooral op zoek naar producten die bij je passen die hoog in proteine zijn.

Wat producten die mij heel erg hebben geholpen:
Deze collectie: https://www.myhairshop.nl/shea-moisture ... r-set.html
Een leave-in zoals deze: https://www.lush.com/nl/nl/p/super-milk ... ning-spray
Ik gebruik dan wel echt maar twee erwtjes aan hoeveelheid. Te veel wordt mijn haar zwaar van.
Deze lijn ben ik ook tevreden over: https://www.bol.com/nl/nl/p/hair-repair ... 122400711/
Deze haarolie heb ik gemengd met wat water in een sprayflesje en spray ik dan in mijn puntjes: https://www.bol.com/nl/nl/p/yari-green- ... 110914188/

en wat verder bij mij haar helpt is extra hoofdhuidverzorging:
https://www.etos.nl/producten/head-shou ... 58802.html
https://www.deonlinedrogist.nl/eucerin- ... 49458.html
Ik heb dus helemaal geen roos, maar wel een droge hoofdhuid. Door extra voeding en hydratatie aan te brengen, is je hoofdhuid gezonder en dat merk je in je haar.

Als laatste heb ik verschillende haar-gummies etc geprobeerd. De enige waar ik verschil bij merkte was deze: https://www.lucovitaal.nl/huid-haar-nagel-60.html
Ik begon namelijk ineens vermeerderde haargroei bij mn bovenlip te zien en mijn wenkbrauwen zijn aanzienlijk dichter begroeid (die waren qua vorm prima, maar weinig gevuld, nu wel gevuld).

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:06

Ik heb ook dun en breekbaar haar. Mijn kapper raadde onlangs silsolution of gewoon silicium aan. Schijnt heel veel te doen voor je haar. Lucovitaal heeft op dit moment een heel goede aanbieding: https://www.lucovitaal.nl/silicium-haar ... skQAvD_BwE
Ik heb direct wat flesjes ingeslagen, ben benieuwd wat het gaat doen. :D Resultaat schijnt na een maand of 2 te komen.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:23

Ik ben 1,5 jaar geleden silicium gaan nemen (vloeibaar). Sindsdien heb ik eindelijk weer nagels en breekt mijn haar niet meer af. Ook veel minder haren in de borstel. Er kunnen tal van oorzaken aan ten grondslag liggen, maar de silicium heeft bij mij wel zeer positief bijgedragen.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:28

Proteine is gewoon een lichaamseigen stof die je haar nodig heeft als het ernstig beschadigd, dus geen hype. Alleen je kan het ook teveel gebruiken, dan word het broos en daardoor ook breekbaar.

Je hebt ook protective hairstyles, bijv een vlecht of een losse knot met een scruncie

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:11

Als je niets aan je haarroutine hebt gewijzigd, lijkt het eerder uit je lichaam zelf te komen. Heb je veel stress? Eet je bepaalde dingen niet, waardoor je eventuele tekorten zou kunnen hebben? Bloed prikken zou inzicht kunnen geven.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:16

Cinderella schreef:
Ik heb ook dun en breekbaar haar. Mijn kapper raadde onlangs silsolution of gewoon silicium aan. Schijnt heel veel te doen voor je haar. Lucovitaal heeft op dit moment een heel goede aanbieding: https://www.lucovitaal.nl/silicium-haar ... skQAvD_BwE
Ik heb direct wat flesjes ingeslagen, ben benieuwd wat het gaat doen. :D Resultaat schijnt na een maand of 2 te komen.

Bespaar je de moeite en de centen. Ik heb het een half jaar gebruikt en het doet werkelijk niets meer dan geld kosten.

Ik gebruik momenteel een haar serum van Kerastase en zolang ik dat gebruik dan heb ik veel minder last van afbrekend haar, zodra ik stop dan komt het probleem direct weer terug.

Ik heb in de laatste 20 jaar zoveel geprobeerd en eigenlijk is er geen echte oplossing.