Fermenteren kun je leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleeke

Fermenteren kun je leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 10:19

Afgelopen zaterdag ben ik naar een workshop geweest om frisdrank te leren maken met fermentatie.

Denk aan Kombucha, waterkefir, gingerbug , gefermenteerde ijsthee, een ananas shrub ... en ook nog even geleerd hoe je zelf azijn maakt.
Met 5 potten naar huis , en dat staat nu allemaal te "pruttelen" in de keuken.

Het kriebelt nu al om ook een fermentatie hotsaus workshop te doen.
Ook het boek verrot lekker gekocht om nog meer te leren fermenteren.
Zuurdesembrood maakte ik al maar omdat het nu een hobby leek te gaan worden, ben ik op zoek naar mede fermenteerders om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en gewoon te kletsen over fermentatie .

Er was nog geen topic hierover , dus moed bijelkaar geraapt om er eentje te starten.
Ik zal vanavond even een foto maken van mijn huidige opstelling.

Rauka

Re: Fermenteren kun je leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 11:22

Oh leuk!!! Ik heb altijd wel een fermentatie projectje lopen, op dit moment is de kombucha een dikke hit. Heb ook een waterkefir en zuurdesemfase gehad. Hoop binnenkort melkkefirkorrels op de kop te kunnen tikken.

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 12:58

Fermenteren is heerlijk en supermakkelijk! Heb een paar jaar terug twee workshops bij Christian Weij gedaan. Inmiddels een hele collectie potten staan.
Wat ik vooral veel maak en gebruik zijn wortel, bloemkool, radijs, spersiebonen etc gewoon in pekel met wat kruiden die ik heb rondslingeren. Wordt allemaal zuur (wel anders natuurlijk, maar allemaal een soort augurk-idee) voor in de salade.
Ohja en (rode) kool volgens de zuurkoolmethode. Ook rode ui trouwens met de zuurkoolmethode, superlekker door de salade of op een broodje falafel enzo.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 13:00

BarbaravdW schreef:
Fermenteren is heerlijk en supermakkelijk! Heb een paar jaar terug twee workshops bij Christian Weij gedaan. Inmiddels een hele collectie potten staan.
Wat ik vooral veel maak en gebruik zijn wortel, bloemkool, radijs, spersiebonen etc gewoon in pekel met wat kruiden die ik heb rondslingeren. Wordt allemaal zuur (wel anders natuurlijk, maar allemaal een soort augurk-idee) voor in de salade.
Ohja en (rode) kool volgens de zuurkoolmethode. Ook rode ui trouwens met de zuurkoolmethode, superlekker door de salade of op een broodje falafel enzo.

Wat leuk mijn workshop was ook bij hem. Wat een kennis heeft hij. Was heel inspirerend.

Ik ga zeker ook groenten proberen. Ui klinkt erg leuk en lekker ook

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 13:04

Gingerbug, kefir en dat soort (fris)dranken heb ik een tijd ook gedaan, maar ging stiekem toch best een hoop suiker in O:) dus die laat ik toch maar even achterwege....
Ja Christian is echt superinsipirerend, en alles wat hij maakt is zo lekker!
Ohja creme fraiche maak ik nog wel eens zelf (half literpakje slagroom, theelepeltje Arla Melkkefir er in, op aanrecht laten staan en elke dag schudden). Zooooo lekker!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 13:14

Ja , dat viel me wel op die suikerhoeveelheden, maar ik wil er voorlopig toch even mee aan de slag. Een groot deel van de suiker wordt omgezet, maar een deel blijft er natuurlijk wel inzitten.
Bij waterkefir ongeveer de helft begreep ik.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 20:02

Ik heb in de loop der jaren wel een paar keer een poging gedaan maar ben er niet wild van... geen fan van de smaak en ook als ik bvb. melkkefir koop dan vraag ik me altijd af van hoort het nou zo te smaken of is dit zurig omdat het niet goed meer is :=

Waterkefir die net een halve dag staat te pruttelen vind ik wel heel lekker maarja dan moet het nog een flinke tijd langer staan en dan vind ik het weer een smaak krijgen waar mijn lichaam 'HO dit is niet okee volgens mij' op zegt.... dus tja.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 21:38

Eleeke schreef:
Ja , dat viel me wel op die suikerhoeveelheden, maar ik wil er voorlopig toch even mee aan de slag. Een groot deel van de suiker wordt omgezet, maar een deel blijft er natuurlijk wel inzitten.
Bij waterkefir ongeveer de helft begreep ik.

Dat is een hele interessante, mijn anti suiker partner vind ook wat van de hoeveelheid suiker die de kombucha eetm.

Maar de kombucha eet 3 scheppen van 4 gram suiker per liter. Dat is 12 gram/ liter, waarvan het grootste gedeelte omgezet wordt. Dus zeg 6 gram/ liter in het eindresultaat.

In mijn partners sojamelk zit 20 gram suikers per liter.

In gekochte frisdrank zit zo 45 gram/liter.

Ik denk dat het verschil zit in zichtbaarheid. Etiketten lezen is je rot schrikken

Edit; ik heb een refractometer, ik zal binnenkort het suikergehalte van mijn kombucha eens testen

BarbaravdW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 21:42

Dat lijkt me bere interessant!

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-26 22:10

Afbeelding

Zo ziet het er dus uit sinds zaterdag.

Dat is heel interessant. Ben benieuwd naar het suikergehalte.
en blijkbaar heeft mijn nieuwe hobby een refractometer nodig :D
Waterkefir zit iets van 12 gram per liter in , als je hem heel zoet wil komt het idd rond de 20 gram per liter na fermentatie ( begreep ik van Christian )

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-26 22:49

Ik meld me ook, ik ben nu een poging aan het doen om mijn eerste zuurdesemstarter te maken.

Het boek Over Rot 2.0 heb ik ook en is lekker leesbaar.

Ik heb bij Meneer Wateetons en Robert van Teest laatst hun cursus Groente bereiden gedaan, daar zat ook een stukje fermenteren bij. O.a. hun recept voor Cortido, zuurkool uit El Salvador. Die vond mijn man erg lekker. Trucje dat ik daar leerde was om niet in een pot te fermenteren maar per portie in een vacuüm zak, dat is echt helemaal mijn stijl, bulk verwerken in gelijk de juiste porties. En er niks meer aan hoeven doen want ik vergeet het nogal eens :+

Ik hou zelf alleen niet van zure dingen dus dat is een beetje lastig.

Sowieso ben ik schijnbaar erg vreemd want ik vind nieuwe dingen leren, koken, conserveren allemaal rete interessant maar eten vind ik dus echt niks aan :')
Ik zeg altijd maar dat ik mijn brein voed :))

Kombucha (zwam gekregen van een vriendin) zou mijn man zijn project worden, dat staat nu al een paar weken ongebruikt in de kast :+

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-26 09:48

Eleeke schreef:
[ Afbeelding ]

Zo ziet het er dus uit sinds zaterdag.

Dat is heel interessant. Ben benieuwd naar het suikergehalte.
en blijkbaar heeft mijn nieuwe hobby een refractometer nodig :D
Waterkefir zit iets van 12 gram per liter in , als je hem heel zoet wil komt het idd rond de 20 gram per liter na fermentatie ( begreep ik van Christian )

Met een refractometer kan je ook het suikergehalte van het gras meten, en de biestkwaliteit, enz. lekker dubbeldoel voor de paarden ook dus!

Superleuk gezicht al die potten.

Prairy, mijn kombucha zat in de eerste coronagolf vast in een ander land. Buiten de koelkast. Toen ik er eindelijk naar toe kon was de pot helemaal gevuld met scoby en was ie heeeeel zuur :+ . Ik heb m gewoon weer opgestart no problem. Heb hem nog steeds!