Dubbele achillespeesonsteking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Karlijn

Dubbele achillespeesonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 18:21

Ik zoek niet specifiek medisch advies, maar heeft iemand misschien ervaringsverhalen of tips voor mijn dubbele achillespeesontsteking?

Rechts heb ik al klachten sinds september/oktober vorig jaar, is vooral stijf en pijnlijk bij opstarten, bij uit bed of van de bank komen. Links is helemaal ellende ;( Het was al een tijdje wat stijf, maar toen ik (16/3) 2 weken geleden rustig wegstepte op mijn blitse nieuwe step {:} voelde ik wat pijn in m'n voet, maar dat was nog te doen, kon gewoon mijn (kleine) rondje steppen. Thuis had ik een beetje een zeurende doffe pijn, en drukpijn aan de binnenkant van mijn hiel, en de dagen daarna werd het erger en verplaatste naar de buitenkant van m'n hiel.

Huisarts gebeld (20/3), de assistente gaf het advies dat ik voor de andere achillespees in december van de huisarts kreeg, namelijk naar de podotherapeut. Ik had ook al een afspraak bij de fysio staan (25/3), en die raadde juist de podotherapeut af. Wel oefeningen gekregen.

Inmiddels 'loop' ik met geleende krukken, maar ik kom eigenlijk m'n huis niet eens uit (of rond)... als ik een tijdje gezeten heb of uit bed kom of langer dan een minuut sta, gaat m'n hiel als een malle bonzen en dat doet zo'n zeer. Ik ben (30/3) gister bij de (waarnemend) huisarts geweest, die concludeerde achillespeesontsteking of/met mogelijk een slijmbeursontsteking. Hij kon alleen niet veel voor me betekenen, omdat ik nu al maximaal pijnstilling slik (paracetamol, ibuprofen, diclofenac zalf (in overleg) en op voorschrift al 4x daags tramadol voor andere pijn).

Het is sinds gisteren ook erg gezwollen geworden en heb ik koorts (al weet ik niet of dat laatste komt door dit probleem). Ik kan er niet goed op staan, lopen is ellende en trap af gaan is helemaal drama (ik heb een split level woning op 2 hoog). Ik koel, ik hou hoog, ik neem pijnstilling, ik probeer zo min mogelijk te belasten, doe eens in de twee dagen oefeningen van de fysio, ik gebruik af en toe een soort drukverband brace, dat is eventjes fijn maar op een gegeven moment wordt de druk ook vervelend.

Afbeelding
Die bovenste bult is gewoon bot, de zwelling eronder is sinds gisteren.

Ik wil hiermee ook gewoon een beetje mijn ei kwijt. Ik ben niet kleinzerig maar soms zit ik te janken van de pijn. Ik moet afspraken afzeggen en hulp vragen bij vanalles, wat ook niet mijn sterkste kant is. Buiten mijn 'standaard pijn' die ik dagelijks heb, zeurt die achillespees rechts al een half jaar, en links is nu om uit te gillen soms.

Mijn eigen huisarts had het in december over een hersteltijd van 6-9 maanden voor een achillespeesontsteking, de waarnemend huisarts noemde gister 6-8 weken, maar dan zou ik al 5x van m'n klachten rechts af kunnen zijn.

Iemand ervaring? Ik wil zo graag met dit lekkere weer wandelen in het bos, maar dat zit er nu echt niet in. Ik heb de hele winter al nauwelijks kunnen wandelen, en dat is echt mijn uitlaatklep.
Sorry voor het lange verhaal.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:09

Ik heb geen ervaring zelf ermee maar je moet er gewoon een laser opzetten dan is het zo over.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:12

Kun je wel staan? Want soms kun je wel wat lopen zonder je voet af te wikkelen. Verder lage schoenen dragen, dus die je achillespees NIET raken. Dat deed bij mij enorme pijn.

Maar jij hebt het over ook pijn in de hak, dan moet je ook denken aan de peesplaat, dat die er ook nog bij betrokken is. En dan wordt staan ook pijnlijk. Ik heb ook van de peesplaat onder de voet en de achillespees last, het komt en het gaat, is nooit 100% weg helaas, maar ik kan nu wel m'n ding doen gelukkig.

En ik ging naar de fysio. Eerst shockwave, toen dry needling, later laseren, en ook nog epte gehad. Helemaal over is het nooit gegaan, maar bij mij is het ontstaan door antibioticagebruik. Overigens was er niets wat het echt genas, het werd alleen langzaam ietsjes beter, dat dan weer wel.

Je moet wel op een bepaalde manier belasten zodat een pees de kans krijgt om te herstellen. Een fysio weet er meer van af dan een huisarts, want die van mij zei doodleuk: oh, met een weekje moet het wel over zijn.
Bij de fysio krijg je ook oefeningen, bijvoorbeeld rekken op de trap, en dan op de tenen gaan staan op de trap en langzaam laten zakken. Later ook vanuit de kuit weer op 1 been omhoog en weer laten zakken.

De podoloog is bij mij nooit genoemd. Ik heb wel zolen laten maken bij Solemades, dan maak je zelf de afdrukken van je voet en zij maken zolen en dat bevalt mij goed. Maar die had ik al voordat ik last had van de achillespees omdat ik ook met een blijvende hielspoor zit helaas (die ook weg was voordat die antibiotica ellende begon).

Ik had heel veel baat bij een hoge dosis diclofenac, dat was echt mijn noodzaak. En dan heb je het over 50-100mg. Ik had dat nodig om te kunnen slapen. En het rare is dat het bij mij zo'n 24 uur werkt, terwijl het eigenlijk maar 8-12 uur zou werken per tabletje. De huisarts wilde helaas niet meewerken aan meer dan 1 doosje. In Nederland kun je alleen 12.5mg kopen en als je dan 50 tot 100mg per dag wilt slikken, dan wordt het aardig prijzig helaas. Maar betekende dat ik weer kon slapen.

Een strassbourgsok heb ik geprobeerd, maar daar kan ik niet mee slapen, dat doet pijn aan de tenen. Een simpel ding om je voet wat er voor zorgt dat je voet in 90 graden blijft ook niet, die drukte op de bovenkant van de voet. Bij Ali express heb ik toen iets gevonden wat wel werkte, al kon ik er nooit geheel een hele nacht mee slapen.
https://nl.aliexpress.com/item/10050063 ... in_prod%3A

Deze en dan met de gesloten voorkant werkte wel. De open voorkant helaas niet, dan krijg ik weer zenuwpijn omdat ik de banden te strak moest trekken.

Deze kwam de fysio mee aan om te proberen, maar werkt bij mij ook niet. Omdat je dus niet een 'harde' voorkant hebt gaat je voet 's nachts proberen te strekken. Je moet dan de banden dus heel strak trekken en dat doet pijn. En doe je dat niet, dan komt er enorm veel druk op de bal van de voet en dan word je daar weer wakker van.
https://www.all4fysio.nl/medical-brace- ... dx9nS1mMp6

Ik denk dat de eerste stap een fysio is, en dan 1 die aan shockwave kan doen.
En als je dan wel kunt staan, dan kun je ook wandelen zonder je voeten af te wikkelen, dat deed ik en kon zo best grote afstanden wandelen. Maar mijn kuitspieren verzwakten toen wel zei de fysio. Hardlopen ging niet, daar heb ik echt voor moeten vechten.

Oh en om vocht kwijt te raken rond de pees had ik deze, maar dan wel direct die verhogingen er uit gesloopt, want dat werkt alleen maar averechts:
https://www.all4fysio.nl/bauerfeind-ach ... UOEALw_wcB

Ik kon met die achillotrain ongeveer een uurtje in huis wat rondscharrelen, dan werd de irritatie te groot, maar de pees was dan daarna wel helemaal dun. Dus was het een fijn ding? Nee. Maar het zorgde wel voor vermindering van de zwelling. Maar die hakverhogingen zijn echt de domste uitvinding die iemand ooit heeft kunnen doen. Je hebt ze ook zonder die verhogingen en van andere merken. Die doen hetzelfde. Ik heb later nog eentje van 20 euro er bij gekocht zodat ik ook eens dat ding kon wassen.

Verder wordt het schoenen kopen en schoenen kopen en nog meer schoenen kopen. Ik heb zeker wel voor 1500 euro aan schoenen moeten kopen die dan toch niet goed zaten. Ook nu ik toch weer bergschoenen nodig heb voor een trektocht heb ik maar liefst 6 paar moeten kopen voordat ik iets gevonden heb waarmee ik denk dat ik werkelijk 10 dagen achter elkaar kan wandelen.
Dus het gaat je ook heel veel geld kosten helaas. Ik heb voor de komende 20 jaar genoeg schoenen. En het is ook zo dat een schoen 2 jaar terug niet ging en nu bijvoorbeeld wel, of eerder wel ging en nu niet meer.

Sterkte in ieder geval en hopelijk kun je er wat mee. Ik had dus ook echt een dubbele achillespeesontsteking en nog aan beide voeten een peesplaatontsteking (hielspoor in de volksmond) er bij.

Ik heb voor de achillespees (en daar komt de laser wel bij) een low intensity laser en die kan ik mooi bij de sok in steken. Dat doe ik soms nog wel. Verder heb ik nog DMSO geprobeerd, maar dat werkt helaas bij mij ook niet.

_Karlijn

Re: Dubbele achillespeesonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 19:21

Bedankt voor jullie reacties en voor de tips en de linkjes. Ik kan momenteel alleen m'n UGGs aan, en slippers. Maar de druk op mn voet/hiel is killing, en ook zonder afwikkelen is lopen erg pijnlijk. Ik moest vandaag naar de neuroloog, afgezet voor de deur vh ziekenhuis en een stukje moeten lopen naar de afdeling (met 1 kruk). Dat ging al bijna niet.

Peesplaatontsteking/hielspoor heb ik vorig jaar zomer ook gehad, links. Ik weer niet wat dat is met die pezen ineens.

Lasertherapie heb ik echt 0 verstand van, wat voor peut of paat maakt daar gebruik van? Ik ken het alleen van de verhalen bij paarden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 19:26

_Karlijn schreef:
Bedankt voor jullie reacties en voor de tips en de linkjes. Ik kan momenteel alleen m'n UGGs aan, en slippers. Maar de druk op mn voet/hiel is killing, en ook zonder afwikkelen is lopen erg pijnlijk. Ik moest vandaag naar de neuroloog, afgezet voor de deur vh ziekenhuis en een stukje moeten lopen naar de afdeling (met 1 kruk). Dat ging al bijna niet.

Peesplaatontsteking/hielspoor heb ik vorig jaar zomer ook gehad, links. Ik weer niet wat dat is met die pezen ineens.

Lasertherapie heb ik echt 0 verstand van, wat voor peut of paat maakt daar gebruik van? Ik ken het alleen van de verhalen bij paarden.

PB me waar je woont dan kijk ik wie er dichtbij zit voor je.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-26 22:59

Hoe oud ben je? Even zonder op het probleem in te gaan want daar weet ik te weinig van, passen ontstekingen aan de pezen bij de (peri)menopauze.

Ook zie je na zwangerschappen door hormoondisbalans veel peesproblemen.

Ik loop ook al 2 jaar rond met een peesplaatonststeking, eerst links (mei 2025) en nu rechts vanaf december 2024

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-26 23:01

Wat rot dat jij al zo lang last hebt ook!

Ik ben 33, niet zwanger geweest.