Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Popstra schreef:Ik dacht er ook fluitend doorheen te komen en kon mij niet voorstellen dat vrouwen er wel zo een last van hadden maar merk nu sinds een jaar toch echt dat ik mezelf beetje kwijt ben. Ik ben 54
Lichamelijke klachten heb ik niet echt last van maar geestelijk wel merk ik. Snel overprikkeld in gezelschap. Geen zin meer in de dingen die ik voorheen met veel passie deed. Dagelijkse huishoudelijke dingen vind ik ook zwaar worden en word onbegrijpelijk voor mijn man in mijn omgang.
God bestond er maar een pil die je deze vervelende ( kleine) ongemak kon besparen.
Xandyandme schreef:Ik neem sinds 6 maanden een bio-identiek hormoon.
Dit is opgestart door mijn gyneacoloog nadat bloedonderzoek + klachten typisch aan menopauze uitwezen dat ik op mijn 45 in de menopauze zat.
De belangrijkste reden om hiermee te starten, is volgens mijn gyneacoloog dat ik door mijn "jonge" leeftijd om al in menopauze te zijn een verhoogde kans heb op het ontwikkelen van osteoporose.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik grote fan ben van mijn roze pilletjes... geen klachten meer en geen bijwerkingen.
Ik herken mezelf terug nu en dat is toch wel een hele tijd anders geweest.
Ninx schreef:Xandyandme schreef:Ik neem sinds 6 maanden een bio-identiek hormoon.
Dit is opgestart door mijn gyneacoloog nadat bloedonderzoek + klachten typisch aan menopauze uitwezen dat ik op mijn 45 in de menopauze zat.
De belangrijkste reden om hiermee te starten, is volgens mijn gyneacoloog dat ik door mijn "jonge" leeftijd om al in menopauze te zijn een verhoogde kans heb op het ontwikkelen van osteoporose.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik grote fan ben van mijn roze pilletjes... geen klachten meer en geen bijwerkingen.
Ik herken mezelf terug nu en dat is toch wel een hele tijd anders geweest.
Wat fijn om te lezen! Dat je je nu dus weer fijn voelt.
Mag ik vragen wat je klachten waren?
Xandyandme schreef:Ninx schreef:
Wat fijn om te lezen! Dat je je nu dus weer fijn voelt.
Mag ik vragen wat je klachten waren?
Opvliegers dag en nacht, emotioneel een wrak zijn, gewrichtsklachten, moodswings om u tegen te zeggen, 0.0 interesse in het intieme,...
DuoPenotti schreef:Ik lees graag mee.
ik ben 52, heb helaas nog elke maand die vuile rommel, alleen niet meer geheel regelmatig.
Soms een dag te vroeg dan weer 2 dagen te laat.
2 keer 2 weken te laat geweest en hoopte dat het niet meer kwam.
Ben er wel klaar mee.
Ik heb de laatste tijd veel gewrichts/pijnklachten.
dan weer de heupen, dan weer onderrug, dan weer een tenniselleboog.
Is dat gewoon ouderdom of hoort dat bij de overgang?
En ja vermoeidheid, daar kan ik niet veel mee. Dat is bij mij altijd al verstoord.
Mijn schoonzus zweert bij de bio identieke hormonen.
Welke ze precies neemt weet ik dan niet.
Ook ik heb me aangemeld bij die groepen op haar aanraden, maar zie door de bomen het bos niet meer. Dus maar weer verwijderd.
chanicha schreef:Ik lees hier mee maar zijn jullie niet angstig voor die hormonen?
Ik heb een aandoening aan mijn Hypofyse gehad en weet uit ondervinding wat hormonen aan kunnen richten.
Ik weet hoe erg de overgang kan zijn hoor
Lalidan schreef:Wie of wat is een hormoonarts? En welke 4 hormoonpreparaten zou je dan krijgen? Was dan het idee dat je die alle 4 tegelijk zou starten en gaan gebruiken?
Ik denk dat je eigenlijk vooral naar jezelf moet kijken. Als je geen klachten hebt, zou ik het laten. If it ain't broken, don't fix it, dat idee. De overgang is op zich natuurlijk en in die zin geen 'ziekte' of 'aandoening'. Als je wel klachten hebt er daar last van hebt, denk ik dat het een goed idee zou kunnen zijn wat voor jou werkt. Wat dan precies, dat is vooral een kwestie van wat bij je past en waar jij je goed bij voelt.
Ninx schreef:chanicha schreef:Ik lees hier mee maar zijn jullie niet angstig voor die hormonen?
Ik heb een aandoening aan mijn Hypofyse gehad en weet uit ondervinding wat hormonen aan kunnen richten.
Ik weet hoe erg de overgang kan zijn hoor
Dat is precies waarom ik dit topic heb geopend.
Overal lees je: “wij willen onze hormonen terug!”.
En dat je dus eigenlijk je eigen gezondheid ondermijnt als je ze NIET neemt.
Maar ik lees ook onderzoeken dat bio identieke hormonen niet bewezen veiliger zijn, ook al wordt dit wel geclaimd.
Dus je kunt hormonen gebruiken, maar bij ernstige klachten en niet te lang……..
Dat zijn nogal tegengestelde claims.
Eleeke schreef:Hier ook aan de HST, 53... nog steeds normale menstruatie maar ik kreeg bizarre klachten ( zenuwstelsel ging heel raar doen tot soort epilepsie aan toe ) ik en ook de neuroloog linkte dat niet aan peri, tot ik er na 2 maanden achter kwam dat ik 10 dagen per maand weinig klachten had en dat was precies te mappen op mijn cyclus.
hormoon therapie ( oestrogeen pleisters en 12 dagen per week progesteron pillen ) en alle ernstige problemen zijn verdwenen.
andere voordelen, mijn haar en nagels groeien beter, geen droge ogen meer.

.