Elleboog breuk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Elleboog breuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 10:46

Een hond die achter een kat aan gaat en ik moest de riem los laten en toen viel ik op mijn rechter kant. Elleboog breuk was het oordeel van de arts,dinsdag mag de kous er af en hoef ik geen sling meer te dragen mits ik veel pijn heb. Ik moet dan ook gaan oefenen voor de beweeglijkheid zeg maar. Over 6 weken zou ik alles weer mogen doen gelukkig wordt mijn uitlaatservice nu over genomen. De pijn valt tegen dus ik hoop dat dat snel gaat af nemen. Duurde het bij jullie ook 6 weken of langer.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:13

Wat een pech.
Veel beterschap :j

Heb je geen gips gekregen?

Ik had een elleboog breuk toen ik 16 was, maar kreeg toen gips.
En juist daardoor nagenoeg geen pijn.
Alleen zo'n slap armpje toen ik uit het gips kwam.
Wij hadden toen thuis een bad en daar in warm water oefenen was heel fijn.
Misschien kan jij dat ook?

Bij mij was het toen ook snel weer oke, maar kan mij voorstellen dat leeftijd ook nog uitmaakt in herstel.

Kun je wel naar de fysio voor gerichte oefeningen en tips in wat je mag?

Beterschap!

Bootsiebob

Re: Elleboog breuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 11:32

Oooh beterschap! Ik had recent twee gebroken vingers omdat ik de hondenriem bleef vasthouden :')

Mijn elleboog op mijn 5e verjaardag gebroken en toen kreeg ik geen gips om de beweeglijkheid erin te houden.

Op mijn 20e mijn andere elleboog gebroken en toen 3 weken gips gehad

In december wederom mijn elleboog gebroken en toen geen gips, maar wel 12 weken last gehad van pijn. Pijn neemt wel af maar bij bepaalde bewegingen merkte ik het.

Ik ben ook hondenoppas en moest echt wel flink opletten met die arm, want je wilt er absoluut geen onverwachte ruk aan.

Hopelijk ben je snel hersteld, het is echt afhankelijk van het soort breuk

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 12:10

wat naar zeg. Veel sterkte!

lukka63

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:20

Ik ben 5 december gevallen in het bos elleboog uit de kom en breuk.
Onder narcose gezet maar bij strekken schoot hij weer uit de kom.
4 dagen in ziekenuis gelegen toen doorverwijzing naar het traumateam van het Erasmus.
Omdat aan opereren ook risico's zitten, heb ik een aluminium brace gekregen waardoor ik arm iets kon bewegen.
Steeds wat meer op strekstand, sinds 3 weken helemaal af, kan nog steeds niet helemaal strekken en bij sommige bewegingen pijn.
Eind april weer controle.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-26 13:31

Wat vervelend, sterkte TS!

Ik heb in 2021 m’n elleboog gebroken en ik moest geopereerd worden. De pijn was niet te harden op sommige momenten. Er is een pin in mijn elleboog geplaatst. Na 2 jaar is deze gelukkig operatief verwijderd. De beweeglijkheid kwam na de operatie gelukkig vrij snel terug met behulp van de fysio maar de elleboog blijft een gevoelig punt :\ Ik heb er soms echt nog last van.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-26 14:06

Bedankt voor de reacties gips doen ze niet want dan wordt mijn elleboog stijf. Dinsdag moet ik beginnen met oefeningen.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

Ik heb 24 januari een elleboog breuk opgelopen. Ik ben 28 en kreeg 4 weken gips. Had niet de meest vriendelijke chirurg. Helemaal geen informatie meegekregen. Na 4 weken wel voldoende hersteld. Wederom niks meegekregen. Vandaag de dag is de breuk zelf nog altijd niet pijnlijk, maar alles er om heen is nog steeds stijf gevoelig en soms zelfs pijnlijk.

Mijn osteopaat heeft de spieren/pezen en weefsel in mijn onderarm los gemaakt, wat zeerpijnlijk was. Maar sindsdien gaat het wel weer beter. Ik heb overigens geen operatie gehad en de breuk is bijna onvindbaar op de rotgenfoto's (ik kreeg ze nietmee dus kwaliteit van camera foto werkt ook niet mee).
Ik heb alleen nog wel steeds zenuwpijn en een enorm krakende elleboog. Ik mag alles wel weer (na 7/8 weken al). Oefeningen zijn simpel, buigen en strekken tot pijngrens en draaien van de onderarm.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 16:01

Oh raar dat je gips kreeg want dat doen ze normaal niet vanwege de beweeglijkheid van je elleboog. Ook heel erg dat je verder geen info kreeg, ik kreeg gelijk hulp om de app te downloaden die over dit letsel gaat. Ik moet morgen beginnen met de oefeningen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:13

Mijn zoon heeft 4 weken geleden zijn elleboog gebroken en is meteen geopereerd. Hij verging van de pijn en kan nog bijna niks. Hij mag nu ongeveer 200 gram tillen met zijn gewonde arm.
Hij is weer bij ons in huis omdat hij echt niets kan.
Door zijn val was hij ook nog eens overal beurs en hij had zijn andere hand gekneusd. Over 6 tot 9 maanden mag het ijzerwerk eruit. Sinds een week heeft hij fysiotherapie en door die oefeningen wordt hij stilletjes aan ietsje mobieler.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:17

marleen_usar schreef:
Oh raar dat je gips kreeg want dat doen ze normaal niet vanwege de beweeglijkheid van je elleboog. Ook heel erg dat je verder geen info kreeg, ik kreeg gelijk hulp om de app te downloaden die over dit letsel gaat. Ik moet morgen beginnen met de oefeningen.

Ik denk omdat hier in het noorden de ziekenhuizen wat "verouderd" zijn. Nu heb ik toen ik 4 jaar was wel een veel complexere elleboogbreuk gehad. Waarna ik altijd in angst heb geleefd om weer te breken. Ook op controle, die ik zelf moest afdwingen, een arts die zei dat mijn klachten normaal zijn en er bij horen. Mijn osteopaat heeft hier een andere kijk op. Die behandelt mij nu hier ook voor en zegt ook als dit niet helpt ligt het ergens anders. Hij heeft ook mij oefeningen gegeven.
Nu had ik een olecranon (als ik het goed schrijf) fractuur met 2 mm dislocatie, wat als minimaal en gunstig word gezien en volgens internet misschien zelfs wel zonder gips had gekund ivm stijfheid van het gewricht. Ik heb tijdens mijn ziekenhuis bezoeken ook niet het gevoel gehad dat er ruimte was voor vragen en goede uitleg, dus heb het er bij gelaten. De eerste chirurg wou na vragen stellen over mijn gezondheid ineens 6 weken. Terwijl hij op basis van foto's 4 weken zei. Dus heb ook echt 4 weken op geeist, wat meer dan voldoende bleek. Na een week had ik ook wel volledige beweging terug, wel met pijn en stijfheid.

Fayyah19

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:32

rien10 schreef:
Mijn zoon heeft 4 weken geleden zijn elleboog gebroken en is meteen geopereerd. Hij verging van de pijn en kan nog bijna niks. Hij mag nu ongeveer 200 gram tillen met zijn gewonde arm.
Hij is weer bij ons in huis omdat hij echt niets kan.
Door zijn val was hij ook nog eens overal beurs en hij had zijn andere hand gekneusd. Over 6 tot 9 maanden mag het ijzerwerk eruit. Sinds een week heeft hij fysiotherapie en door die oefeningen wordt hij stilletjes aan ietsje mobieler.

Bij mij precies hetzelfde alleen het ijzerwerk heeft er bijna 2 jaar ingezeten vanwege Corona. Geen aanrader overigens, zo lang.

Ik ben na mijn val naar het ziekenhuis in Gorinchem gebracht en de chirurg daar zei dat na een elleboogbreuk vrijwel altijd een operatie volgt dus ik verbaas me over bovenstaande reacties. Maar dat zal vast met de ernst van de breuk te maken hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:35

marleen_usar schreef:

Zal dat niet verschillend in per breuk?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:05

Ik denk het wel.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:15

Dat denk ik ook. Ik heb toen 4 weken gips gehad. Dat ik mijn arm niet meer volledig zou kunnen strekken was direct duidelijk. Hinder heb ik daar niet van, het heeft wel lang geduurd voor ik pijnvrij was.

Marije_97

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:19

Ik denk dat wel of niet gips ook per arts verschilt en de duur er van. Ik heb veeel wisselende dingen gelezen op internet over mijn specifieke breuk. Ik had al een strek beperking maar deze is niet erger geworden. Daar ben ik mee opgegroeid dus heb nooit hinder ervaren. Wel bij onverwachte harde trekkracht op die elleboog enorme pijn, dat zal niet veranderen denk ik.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 55 min geleden

Een elleboogbreuk is een breed begrip. In je elleboog komen 3 botten samen die allemaal kunnen breken en ook nog eens op meerdere manieren. Dat kan dus inderdaad tot andere behandelingen leiden.

Ik heb jaren geleden als tiener een scheurtje in mijn radiuskop gehad. Die is toen behandeld met drukverband.