Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:13

Als je na je 40ste besluit om nog motorrijles te nemen, is dit dan moeilijk? Uiteraard wel voor de zware categorie.
Hoeveel lessen was je kwijt of ben je gemiddeld kwijt? Hoe lastig is het theorie examen tegenwoordig?
Heb je genoeg aan een lespakket met 15 lessen?

En wat moest je zelf aanschaffen aan kleding?

Ik ben hier eens voorzichtig naar aan het kijken, heb alleen vroeger (op 2 keer na) ook nooit op een brommer gereden. Uiteraard wel veel gefietst. Verder rij ik natuurlijk auto en heb ook m'n E rijbewijs. Maar geen idee of je daar dan voordeel mee hebt.

Ik heb alleen ook geen enkel idee wat ik er mee wil gaan doen. Het enige waarom het door m'n achterhoofd speelt is omdat ik wel eens nadenk om in Azie een motor te huren. Ik weet dat je die zonder rijbewijs ook gewoon meekrijgt, maar wat zij een 'scooter' noemen is een 125 cc motor. En dan is het misschien toch wel handig dat ik een beetje weet hoe zo'n ding werkt. Ja, dat zijn automaten en je leert hier ook schakelen, maar toch. Ik zie mezelf enerzijds onbevlogen zonder enige kennis en kunde prima in staat om door de bergen in Azie te tuffen, maar anderzijds is het misschien toch handig om wat kennis op te doen.
En ja, heb je een motorrijbewijs, dan kun je natuurlijk ook eens eentje voor een dag huren.

Lieser

Re: Motorrijles halen als je al 40+ bent, moeilijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:16

Het zou te doen moeten zijn. Ik ken best veel mannelijke collega's die na hun 50e ineens motor wilden rijden, en die zijn ook geslaagd :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:26

Het is moeilijker als je wat ouder bent maar niet onmogelijk.
Ik zou als ik jou was een intest doen bij een rijschool. Daar kunnen ze kijken hoe je het oppakt. Of je aanleg hebt of minder.
Theorie is op zich niet al te moeilijk.

Meestal kun je sowieso helm en handschoenen lenen. Hoge schoenen boven de enkel. Soms kun je ook bij de rijschool jas en broek lenen.
Laatst bijgewerkt door Avelienvd op Gisteren, 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:27

Ik kan niets zeggen over hoe moeilijk jij het zou vinden.

Het scheelt wel dat je je autorijbewijs hebt, maar met motorrijden leer je pas écht goed kijken is mijn ervaring. O:)
En op de motor is het sturen met je lijf en niet zozeer met je handen.

Maar denk er wel aan dat je GOEDE kwaliteit kleding, helm, handschoenen en laarzen of schoenen aanschaft (en vaak kun je een jas nog wel lenen op de rijschool, maar helm moet echt goed passen).
Asfalt is genadeloos.

Als je het alleen doet om een motor te huren een keer in Azië moet je je misschien afvragen of je al die investeringen (geld, tijd, etc.) daarvoor wil doen.

Ik zou ook niet bang zijn om er in de bergen mee te rijden, maar wel in de steden daar. :')

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Misschien kun je hier enkel een paar keer lessen om een paar keer motor gereden te hebben. En je zo in Azië niet helemaal onbekend op een motor stapt?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Als het enkel voor in Azië is zou ik dat niet doen. een 125 cc is gewoon een grote scooter, zeker automaten, gas geven en remmen, niet remmen in de bocht, voorzichtig optrekken en dan komt dat wel goed.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:53

Ik zou dan eerder hier in NL een paar keer een deelscooter huren en daarmee een middag door de stad rijden. Kan gewoon met je rijbewijs en heb je veel minder kosten aan.

Hanneke137

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

Ja je kan het zeker nog leren op die leeftijd, ik ken mensen die nog veel later starten.
Op al je vragen kunnen wij niet direct antwoord geven. Hoeveel lessen je nodig hebt ligt aan je aanleg/ gevoel voor motorrijden. De kosten zijn per school verschillend en ook de mogelijkheden tot lenen van kleding.
Wij hoefde in principe helemaal niks aan te schaffen voor de lessen. Volledig pak + handschoenen en helm tot onze beschikking.
Met de insteek welke je nu hebt weet ik inderdaad niet of het de "moeite waard is". Al vind ik het natuurlijk altijd de moeite waard :+ het is alleen wel een investering en als je er daarna niks mee doet is dat toch zonde zou ik denken. Dat geld kan je dan beter steken in andere mooie reizen.

Als je beetje gevoel wil krijgen voor rijden kan je ook denken aan electro cross. Dat kan je zonder rijbewijs doen. Is wel op het zand, maar dan heb je een beetje een idee hoe een motor aanvoelt. Of je start eens met een proefles om te kijken of je hebt uberhaupt iets vind. Een vriendin van ons meende altijd dat ze wilde motorrijden. Na de proefles was ze gelijk genezen.
Laatst bijgewerkt door Hanneke137 op Gisteren, 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:59

In Nederland is het motorrijbewijs uit 3 examens opgebouwd. Het deel is het deel voertuig beheersing. Hier leer je bochtjes maken, draaien, remmen enz. Het theoretisch gedeelte. Dat wordt steeds pittiger, gemiddeld mag je steeds minder fouten maken geloof ik.
En het laatste deel is op de weg. Verkeersinzicht krijgen enz.

Hoeveel les je nodig hebt is afhankelijk hoe makkelijk het je afgaat. De eerste 2 examens heb ik vrij vlot gegaan en in 1x gehaald. Bij het laatste examen kreeg ik ineens veel last van examenvrees. Dat heb ik 3x over gedaan met extra lessen. Oh ja en ik was ook 40+ toen ik begon met lessen.

Vaak kan een instructeur na een proefles wel een kleine inschatting geven hoeveel lessen je vermoedelijk nodig hebt.
Laatst bijgewerkt door jeetje77 op Gisteren, 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:00

Als je alleen op zo'n automaat scooter gaat rijden dan zou ik het zonde van de energie/tijd/geld vinden. De cilinderinhoud is iets hoger, maar verder is het een gewone scooter.
Het belangrijkste is dat je de voorrem niet blokkeert. De meeste valpartijen gebeuren omdat er teveel remt wordt met de voorremt waardoor je blokkeert en onderuit gaat.
Ik zou eens een paar keer met een gewone scooter gaan rijden (ook een keer bij nat weer) en dan leer je het zo.

Anasha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:08

Ik heb een aantal mensen om me heen die nu juist niet voor hun motorrijbewijs gaan omdat je er gewoon rond de 2000 euro voor kwijt bent, en dan heb je nog geen motor. Voor een keer in Azië zou ik het dus zeker niet doen! Destijds kon ik geloof ik alles wel qua kleding lenen bij de rijschool, maar denk er wel aan dat je lessen voor voertuigbeheersing hebt en lessen voor op de weg, en ook voor beide een examen zoals eerder al benoemd. Verder word je dus echt opgeleid tot een veilige rijder en dat heb je denk ik niet zo nodig in Azië :+.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:40

Ik heb mijn motorrijbewijs gehaald na mijn 50e. Zonder problemen, maar nee 15 lessen met de huidige wachttijden bij cbr voor 2 praktische examens is zeer waarschijnlijk onvoldoende. Je moet eerst voertuigbeheersing bewijzen voor je aan het verkeersdeelneem traject begint.

Ik heb lang schakelbrommer gereden. Ivm mijn gebrek aan lengte gelesd op mijn eigen 125 cc motor en wat ik geleerd heb is zoveel meer dan alleen een beetje gasgeven. Ik had al volledig eigen uitrusting maar zij hadden het ook beschikbaar

Als het goed is zou je officieel niet eens een scooter mogen rijden daar zonder een geldig rijbewijs. Ivm verzekering en zo. Verkeer is chaotisch en een ongeluk is zo ontstaan.

Wij zijn destijds in vietnam geweest waar twee scootertochten bij zatenl iedereen moest achterop bij een locale chauffer. Mijn parter rijdt al jaren en jaren een zware motor en mocht wel zelf rijden ivm motorrijbewijs op een 125 cc scooter met mij achterop. En hij had zijn handen vol en al zijn ervaring nodig op glibberige soort van wegen waar ook de localen toch ook omkiepten en weggleden soms. Hij is overeind gebleven dankzij lange rijervaring

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:49

Ik heb een proefles afgesproken, toevallig heeft een rijschool in de buurt zaterdag een open dag en dan kun je een proefles van een half uur krijgen zonder dat het je verder wat kost. En alle vragen kun je dan afvuren. Er was nog 1 plekje vrij, op een tijdstip waarop mensen kennelijk niet willen, maar paardenhouders allang uit hun bed zijn. :D
Ben dus echt heel benieuwd.

Je moet zelf zorgen voor hoge schoenen, dus legerkisten mogen ook. Verder kun je de rest lenen is er gezegd.

Een andere rijschool in de buurt belt nog terug. Nr 3 sprak me tijdens het telefoongesprek niet zo aan en hun priveterrein ligt totaal niet in de buurt (45km rijden), terwijl ze wel adverteren met rijles in de buurt, maar alleen de openbare weg kan dan hier.

In Indonesie maalt niemand er om of je een rijbewijs hebt of niet, voor 5 euro per dag huur je gewoon zo'n ding. Achterop zitten vind ik eng. Je bent dan misschien niet verzekerd, maar ach, nobody cares daar. En daarom lijkt het mij juist wel fijn dat ik in ieder geval dan een beetje weet hoe het werkt. Ik heb immers ook nooit op een brommer gereden (nou ja, 2 keer een 10 minuten).

De lespakketten beginnen bij 1200 euro inclusief dus de examens. Het duurste lespakket bevat 19 lesuren en is zo'n 1700 euro. Dus ja, het is niet gratis of goedkoop.

Je mag overigens wel direct de openbare weg op als je je B rijbewijs hebt. Dan kun je ook een proeflescombi krijgen met het laatste stuk op de openbare weg.

Dus of ik echt voor een rijbewijs wil gaan weet ik niet, maar als je een paar lessen neemt weet je wel wat meer. Zo heb ik ook eens 4 vlieglessen genomen, in 1 woord GEWELDIG. Mijn zusje heeft zo dus een aantal rijlessen in een vrachtwagen gehad omdat ze dat eens wilde ervaren.
Maar eerst zien of ik überhaupt er op durf. ;)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Je mag wel de openbare weg op, maar je moet wel eerst voertuigbeheersing halen voordat je op de weg examen mag doen.

Wel fijn dat je zoveel daar al kunt lenen, ik heb daar zelf toen niet voor gekozen, maar voor zo'n proeflesje begrijp ik dat helemaal! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:01

Myfairytale schreef:
Je mag wel de openbare weg op, maar je moet wel eerst voertuigbeheersing halen voordat je op de weg examen mag doen.

Wel fijn dat je zoveel daar al kunt lenen, ik heb daar zelf toen niet voor gekozen, maar voor zo'n proeflesje begrijp ik dat helemaal! Ben benieuwd wat je er van gaat vinden. :D

Je mag pas op de weg lessen als je je voertuigbeheersing hebt behaald.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Tenzij je theorie hebt gehaald en met een autorijbewijs mag je de weg op naar de oefenlocatie

Wat betreft who cares? Een ongeluk met letsel veroorzaken of krijgen en er dan achterkomen dat je niet verzekerd bent? Noem me een zeikerd maar ik gok daar liever niet mee :n

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

karuna schreef:
Tenzij je theorie hebt gehaald en met een autorijbewijs mag je de weg op naar de oefenlocatie

De meeste hebben oefen locatie bij hun eigen gebouw.
En is het over de weg zijn het maar kleine stukjes.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:10

Ik moest 3 km naar de oefenlocatie met schaduw en met bloedhitte 8 km verderop over een drukkere dijkweg :+ de tweede les met 30 graden en windkracht 6 over de dijk. Ondanks ruime brommerervaring had ik mijn handen vol om de weinige kilos op de weg te houden bij vrachtwagens die van de andere kant afkwamen. Wel leerzaam :P
Vandaar dat ik of les/rijbewijs adviseer of niks huren waar je niet mee mag rijden

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Hoe kun je nu niet op de weg mogen lessen, zonder AVB?
Dan kun je toch nooit op het examen terrein aankomen?
Daarnaast is gewoon eerst eens rechttoe rechtaan rijden echt wel nuttig voor het gevoel met de motor, voordat je daadwerkelijk in staat bent om achtjes te draaien of een (langzame) slalom. Gewoon rijden is immers ook al onderdeel van de voertuigbeheersing.

Ik heb weliswaar >20 jaar terug mijn motorrijbewijs behaald, maar het examen terrein voor AVB lag >15 km van de rijschool.
Wij gingen dus al rijdend van de rijschool naar verschillende oefenterreinen, hoe dichter op het examen, hoe vaker we daadwerkelijk naar de examenlocatie reden, maar in het begin reden we ook wel naar andere grote parkeerterreinen waar de instructeur dan oefeningen uitzette. Maar altijd een route over de openbare weg.

Ik heb eens flink lopen zoeken op internet, maar ik kom ook nergens een officiële beperking tegen dat je niet mag lessen op de weg zonder AVB in bezit.
Je hebt AVB uiteraard wel nodig voordat je examen AVD (verkeersdeelneming) mag doen.

Ik ben dus wel benieuwd waar dat zou staan in de regelgeving en hoe men dan examen AVB zou moeten doen?

Ik zie dat er verder wel een en ander veranderen is in de regels, maar die zijn voor TS verder niet van toepassing, omdat ze riant ouder dan 24 is.

Ik was destijds ook al oud genoeg om direct voor volwaardig rijbewijs A te gaan, er waren toen alleen maar 2 klasses, 1 voor jonge bestuurders en 1 algemene, waarbij ik direct op een 500cc motor heb kunnen lessen en afrijden.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:00

Bij ons was het eerste examen, voertuig beheersing, op het terrein van de rijschool zelf, waar je dus ook les had gehad.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:15

Brainless schreef:
Myfairytale schreef:

Ik moest toch echt vanaf de rijschool naar het oefenterrein rijden en weer terug over de verharde openbare weg.
Maar soit, zoals ik al aangaf: eerst moet je je AVB halen en daarna mag je pas voor je AVD.

Liebe

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:16

Ik zie niet in waarom het moeilijker zou zijn op latere leeftijd. Juist de ervaring in het verkeer lijkt het me makkelijker maken.
Ik zou dolgraag motorrijden, maar weet dat ik van mezelf gehakt ga maken, dus ik pas.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:24

Brainless schreef:
Myfairytale schreef:

Wat een onzin.
Ik ben ruim 20 jaar motorinstructeur en je mag gewoon lessen op de weg, ook zonder AVB
Er zijn veel rijscholen met oefenterrein op eigen terrein maar ik vind het lessen over de weg erheen persoonlijk ook een meerwaarde.

Over het algemeen zijn 15 lessen (meestal is het 15u) niet voldoende, tenzij je heel handig bent en ookal een geschiedenis hebt met schakelbrommer rijden waardoor je het afschuinen in de bocht en schakelen eigenlijk al kan, dat zijn namelijk wel je eerste lessen voor je echt kan gaan oefenen.
Je doet bij voorkeur eerst theorie examen (of in het begin van de opleiding), dan AVB examen (bijzondere verrichtingen, je leert uitwijken, slalommen, meerdere remtechnieken en oefeningen bij lagere snelheid (die overigens over het algemeen lastiger zijn dan de oefeningen met hogere snelheid).
Tijdens het lessen voor het AVD examen leer je een veilige plaats op de weg, bochtentechnieken (let vast op in hoeveel bochten er grind en andere troep ligt, waar putdeksels en witte strepen liggen want daar wil je ook niet overheen met je motor).

Over het algemeen maakt het niet uit je iets ouder bent, een beetje wegervaring is wel fijn.

Begin in je auto vast weer met buitenspiegel en dode hoek kijken voor je richting aanzet en als je een kruispunt nadert om echt duidelijk naar links en rechts te kijken door je hoofd te draaien, dat is belangrijk op de motor omdat dat de enige manier is waarop de instructeur kan zien of je een kruispunt/zijstraat inkijkt

Bij veel rijscholen kan je kleding en helm lenen.
Wel zijn stevige schoenen die de enkel bedekken belangrijk tijdens het examen.
Eigen handschoenen en helm vond ik wel heel fijn (al die zwetende koppies en handen in de zomer in die leenspullen, yuk), motorbroek is fijn om te hebben maar wel belangrijk om voor jezelf eerst te bedenken of je leer of kunststof pak wil, jassen word vaak gewaardeerd als je die van de rijschool aandoet, dan ben je makkelijker herkenbaar als leerling (je hebt natuurlijk ook de L, maar die is minder zichtbaar dan bij een auto)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:55

Die stevige schoenen moeten zelfs al voor de proefles. Legerkistjes mogen gelukkig, kan ik die ook weer eens gebruiken.

De lessen bij de rijschool waar ik een proefles heb zijn 50 minuten. Ze werken met blokken van 2 lessen achter elkaar per keer. Die andere rijschool heeft niet teruggebeld. Ik ben heel benieuwd. Ben ook wel bang dat het schakelen inderdaad heel lastig is.
Ik heb alleen ervaring met sneeuwscooter rijden, haha. En dat waren automaten.

Of theorie tegenwoordig moeilijk is, geen idee. Maar dat is pas een zorg als ik denk dat ik inderdaad les wil nemen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:38

Dat schakelen is echt niet ingewikkeld hoor, geloof dat ik er in al die jaren misschien 1 heb geadviseerd om te stoppen, verder was het vaak zo aangeleerd