Wat als je onder sociaal minimum leeftijd?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beauty26

Wat als je onder sociaal minimum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 21:55

Goedenavond,

Vraagje, een goede kennis van me leeft al een poos onder t sociaal minimum. Hij is volledig afgekeurd, maar leeft nu sinds een half jaar alleen.. hij heeft 20 jaar samen geleefd met een vriendin, maar die is nu een half naar geleden overleden en nu moet hij het alleen rooien, krijgt wel huur en zorg toeslag en heeft nu sinds kort korting op waterschapbelasting?

Maar komt toch echt nog ruim €300 tekort maandelijks om aan sociaal minimum te komen...iemand tips of aanvulling waar we niet aan hebben gedacht?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Wat als je onder sociaal minimum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 21:57

Aankloppen bij de gemeente en, indien qua uitkering van toepassing, bij het uwv. Hiervoor moet hij echt bij die twee instanties zijn.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 22:17

Lalidan schreef:
Aankloppen bij de gemeente en, indien qua uitkering van toepassing, bij het uwv. Hiervoor moet hij echt bij die twee instanties zijn.

Oke, hij heeft een maatschappelijk werker waar hij dingen mee bespreekt en die wist zo niet hoe ze t verder moest spelen, maar ik wil t daar eigenlijk niet bij laten zitten want ik vind dat er wel erg makkelijk over gedaan word gezegd kan er verder niks aan doen..

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:23

Dit had je vast al gevonden, maar dit zijn de stappen die worden geadviseerd.

Als uw inkomen onder het sociaal minimum uitkomt, kunt u bij het UWV een toeslag aanvragen op basis van de Toeslagenwet om uw inkomen aan te vullen. Is dit niet voldoende, dan kunt u bij de gemeente bijzondere bijstand of andere regelingen voor lage inkomens aanvragen.

Hier zijn de belangrijkste stappen en regelingen:
Toeslag via UWV: Als u een uitkering (WW, WIA, Ziektewet) of loon bij ziekte ontvangt dat lager is dan het sociaal minimum, kunt u aanvulling krijgen tot dit niveau.
Bijzondere bijstand (Gemeente): Als u bijzondere, noodzakelijke kosten heeft die u niet kunt betalen, kan de gemeente helpen.
Individuele inkomenstoeslag (Gemeente): Voor mensen die langdurig moeten rondkomen van een minimuminkomen.
Toeslagen van de Belastingdienst: Vergeet niet zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderopvangtoeslag aan te vragen, indien van toepassing.
Tijdelijk geen inkomen: Vraag bij de gemeente een bijstandsuitkering aan als u geen andere inkomstenbronnen heeft.

Kijk ook kritisch naar onnodige abonnementen. Iets lijkt soms noodzakelijk, maar blijkt het niet te zijn of dure abonnementen. Dat kan ook per maand best een mooi bedrag schelen.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:24

Je kan inderdaad zowel bij uwv aankloppen voor een toeslag tot het sociaal minimum of bij de gemeente voor bijstand.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:24

Zit hij echt onder de bijstandsnorm? Stap 1 is dan inderdaad een toeslag op de wia bij het uwv aanvragen. Was zijn dagloon voor hij ziek werd te laag voor een toeslag dan aanvullende bijstand bij de gemeente.

Verder bestaat er individuele inkomenstoeslag, die kan je 1x per jaar krijgen en veel gemeenten hebben ook een regeling voor chronisch zieken en potjes voor meedoen. Deze regelingen zijn aan te vragen bij de gemeente, de hoogte en de voorwaarden verschillen, zijn gemeente kan hem daar meer over vertellen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 22:26

Vraag om hulp bij de gemeente of bij Humanitas Thuisadministratie. Voor deze situaties us echt hulp te vinden.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:05

Buiten het financiële vlak kunnen jullie ook denken aan de voedselbank. Vaak is er ook een kledingbank. Als hij huisdieren heeft hebben sommige gemeentes ook een dieren Voedselbank

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-26 23:15

Ik zal t hem nog eens vragen hij is 64 jaar, alleen heeft geen idee waar of hoe hij dingen moet regelen, zoals aanvulling etc vandaar mijn oproepje.. hij heeft niemand verder qua familie, hij is al jaren afgekeurd, ik denk toch al wel een jaar of 20 zo niet langer, ik ga hem nog eens duidelijk vragen hoe of wat en hem er nog eens op wijzen dat hij waarschijnlijk ook van de voedsbank gebruik kan/mag maken.

Bedankt alvast voor alle reacties!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:23

Als deze persoon ook in Raalte woont, kan er contact worden opgenomen met het sociaal loket.
https://www.raalte.nl/werk-inkomen-en-schulden
Andere gemeenten hebben ook zo'n soortgelijk loket,al kan het anders worden genoemd.
Wonderlijk dat de maatschappelijk werker dit niet lijkt te weten.

Pharootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-26 23:57

Vaak heb je bij gemeente ook financiële adviseurs hiervoor. Die zijn benaderbaar voor extra advies en vaak thuis in de mogelijkheden die je hebt.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 06:32

Als de maatschappelijk werker niet weet waar ze heen moet voor vragen over extra toeslagen, dan vraag ik mij af wat zij dan wel doet. Dat is echt een basis vraag.

Als jullie inderdaad in Raalte wonen, heeft hij dan een ondersteuner van De Vriendendienst? Normaliter ben ik van hen gewend dat ze alles weten, of het uitzoeken.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 13:03

Blue_flower schreef:
Als de maatschappelijk werker niet weet waar ze heen moet voor vragen over extra toeslagen, dan vraag ik mij af wat zij dan wel doet. Dat is echt een basis vraag.

Of ze is daar wel al geweest en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Als iemand wilsbekwaam is, mag een ander niets voor je regelen. Pakt iemand zelf iets niet op (zie ik vaker gebeuren), dan kan een maatschappelijk werker ook niets. Dus weet de maatschappelijk werker echt niets, of wordt er niets opgepakt. Heb je dit van de maatschappelijk werker zelf gehoord ts, of is dit wat meneer verteld?

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 13:35

Klinkt misschien even heel gek, maar bij onze woonplaats kunnen we daarvoor ook terecht bij informatiepunten bij de bibliotheek. Dan zit daar op bepaalde tijdstippen iemand om mensen op weg te helpen. Ik weet niet waar jullie zitten, maar misschien zit er bij jullie ook wel zo’n punt?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:10

Neem eerst contact op met de SVB voor (informatie over) een nabestaandenuitkering.

Deze Anw-uitkering is in dit geval de voorliggende voorziening voor een bijstandsuitkering.

Dat wil zeggen dat je pas recht hebt op een bijstandsuitkering als je geen recht hebt op een Anw-uitkering.

Je kunt via mijnsvb.nl met een DiGiD digitaal Anw aanvragen. Of je belt even voor een papieren aanvraagformulier. Hele aardige mensen daar :)

Bestaat er geen recht op Anw, dan ontvangt meneer een afwijzingsbrief waarmee hij zich bij de gemeente kan melden voor een bijstandsuitkering.

Hier vind je info over de Anw:

https://www.svb.nl/nl/anw/
Laatst bijgewerkt door Boras op 18-03-26 14:21, in het totaal 3 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:15

Lithya schreef:
Blue_flower schreef:

Of ze is daar wel al geweest en werd van het kastje naar de muur gestuurd. Als iemand wilsbekwaam is, mag een ander niets voor je regelen. Pakt iemand zelf iets niet op (zie ik vaker gebeuren), dan kan een maatschappelijk werker ook niets. Dus weet de maatschappelijk werker echt niets, of wordt er niets opgepakt. Heb je dit van de maatschappelijk werker zelf gehoord ts, of is dit wat meneer verteld?

De betrokkene kan iemand machtigen om namens hem op te treden.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 14:18

Bedankt voor de reacties, ik moet momententeel m'n zoon van school halen dus zal later even reageren op iedereen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 14:31

Boras schreef:
Lithya schreef:

De betrokkene kan iemand machtigen om namens hem op te treden.

Klopt, maar vaak gebeurt dit niet. Voor sommigen zou dit ideaal zijn, of samen bellen / naar de afspraak gaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 15:23

Sterrebell schreef:
Je kan inderdaad zowel bij uwv aankloppen voor een toeslag tot het sociaal minimum of bij de gemeente voor bijstand.

Kan je zeggen dit val tegen.

Ga zelf ook een wia iva uitkering krijgen onder het sociaal minimum inclusief toeslag.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:08

Op zich meer dan vervelend als je onder sociaal minimum zit. Voor mijn gevoel zijn vaak de leef omstandigheden te riant. Hopelijk heb ik het mis en ben daarom erg nieuwsgierig wat het totale inkomen per maand is inclusief alle toelagen die reeds verstrekt worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:17

Citaat:
Bedragen sociaal minimum 2026
De overheid bepaalt elk half jaar opnieuw wat het sociaal minimum is. In het overzicht ziet u de bedragen van het sociaal minimum vanaf 1 januari 2026. Dit zijn brutobedragen. Welk bedrag voor u geldt, hangt af van uw leeftijd en uw leefsituatie.
Leefsituatie Sociaal minimum
per dag Sociaal minimum
per maand

Getrouwd of daarmee gelijkgesteld
vanaf 18 jaar tot AOW € 105,49
voor 2 personen € 2.294,40
voor 2 personen

Alleenstaand-woningdeler
vanaf 21 jaar tot AOW € 49,03
voor 1 persoon € 1.066,40
voor 1 persoon

Alleenstaande vanaf 21 jaar tot AOW € 75,62  € 1.644,74
Alleenstaande van 20 jaar  € 58,94 € 1.281,95
Alleenstaande van 19 jaar € 43,15 € 938,51
Alleenstaande van 18 jaar € 35,25 € 766,69

Uitleg leefsituaties sociaal minimum
Hieronder staat een beschrijving van de verschillende leefsituaties. Het kan lastig zijn om de juiste leefsituatie te bepalen. Als u misschien een toeslag van UWV kunt krijgen, ziet u met de Keuzehulp recht op toeslag van UWV wat uw leefsituatie

De tabel is wat verrommelt. maar het bestaansminimum is echt laag en eigenlijk red je het daar met stevig stijgende kosten nu niet eens meer mee

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:25

ik raad aan om per direct een uitkering aan te vragen bij de gemeente. meldingsdatum is vaak de datum dat de uitkering start. met de nieuwe wetgeving kan er wel met terugwerkende kracht worden toegekend, maar daarvoor moeten dan wel bijzondere omstandigheden aanwezig zijn.

daarnaast ook die toeslag aanvragen bij het UWV. als die wordt toegekend kan je altijd nog de aanvraag bij de gemeente annuleren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 17:35

karuna schreef:
De tabel is wat verrommelt. maar het bestaansminimum is echt laag en eigenlijk red je het daar met stevig stijgende kosten nu niet eens meer mee

Het is geen vetpot nee. Maar ik ken meerdere mensen die van een WAjong prima rondkomen. Met auto en huisdieren zelfs. Oh en hoge medische kosten ook. Het is echt afhankelijk veel heel veel factoren of je het red. Maar in veel situaties kan het wel. Vaak leven mensen te royaal.

Wel vind ik het niet kunnen dat je afgekeurd ook op sociaal minimum zit. Het niet werken is dan namelijk geen keuze.

TS, je kan de gemeente inderdaad bellen voor eventuele aanvullende / bijzondere bijstand.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 19:08

MarlindeRooz schreef:
karuna schreef:

Het is geen vetpot nee. Maar ik ken meerdere mensen die van een WAjong prima rondkomen. Met auto en huisdieren zelfs. Oh en hoge medische kosten ook. Het is echt afhankelijk veel heel veel factoren of je het red. Maar in veel situaties kan het wel. Vaak leven mensen te royaal.

Wel vind ik het niet kunnen dat je afgekeurd ook op sociaal minimum zit. Het niet werken is dan namelijk geen keuze.

TS, je kan de gemeente inderdaad bellen voor eventuele aanvullende / bijzondere bijstand.

Volgens mij spreek je jezelf hier behoorlijk tegen?!!!

WAJONG staat immers voor Wet Arbeidsongeschiktheid Jong Gehandicapten....mensen die vanwege een handicap (die voor hun 18e levensjaar gediagnosticeerd is) zijn afgekeurd en waarbij niet werken dus óók voor hen géén keuze is!

Sociaal minimum is geen vetpot, maar er valt mee te leven.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-26 19:12

Ik denk dat je moet leren lezen. In plaats van zo verbolgen te reageren. Onterecht ook.

Dat ik vind dat het bedrag te laag is betekent niet dat er van rondkomen onmogelijk is.