Cyste in hand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lara

Cyste in hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 15:13

Hoi allemaal!

Ik ben benieuwd of er meer bokkers zijn die hier ervaring mee hebben. Ik ben van zin om toch de HA weer te bellen deze week, omdat de klachten erger zijn geworden. Maaaarrr allicht dat als ik hier wat lotgenoten kan spreken ik het toch allemaal maar moet aankijken.

Het verhaal:
Half januari voel ik ineens een balletje in mijn hand. Hij zit tussen mijn ringvinger en pink in mijn handpalm. Van buiten zie je hem eigenlijk niet echt, en het lijkt alsof hij los in mijn hand zit. Kleine knikker. Ik dacht; loopt vast wel los. Na een paar weken (en op aandringen van mijn moeder) toch even langs de huisarts die was duidelijk: Zij is overtuigd dat het een ganglion cyste is. Dus het advies is als volgt; eind maart moet het over zijn. Operatief verwijderen of leeg laten lopen kan, maar dan is de kans dat het terugkomt ook groter. We kunnen het bevestigen dmv een echo, maar dat betekent niet automatisch dat er ook een operatie zal volgen. Als ik graag wilde mocht ik altijd bellen en terugkomen voor een echo, maar het advies bleef; ongeveer 6-8 weken wachten.

Ik had toen ik bij de huisarts was niet veel last van de cyste. Inmiddels zijn we ongeveer 5 weken verder en is het balletje nog altijd even groot en doet het nu meer pijn. Mijns inziens niet perse het balletje zelf, maar omdat de locatie rondom de pezen van mijn vingers zitten, is het bij kantoorwerk etc wel een vervelende pijn.

Ik twijfel nu dus een beetje en heb het in mijn hoofd om tóch de huisarts te bellen en te vragen om een echo. Ik denk namelijk niet dat hij op korte termijn ineens toch weg gaat zijn. Ik wil eigenlijk de HA ook niet onnodig tot last zijn, dus ben geneigd om niet te bellen. Als ik echter zo de hele dag op kantoor loop te typen zit het mij wel echt dwars en voelt het als een belemmering omdat mijn linkerhand gewoon echt een pijnpunt heeft. De pijn is niet overheersend, maar wel heel erg vervelend.

Zijn er andere bokkers die hier mee te maken hebben gehad? Ik hoor graag jullie inzichten en ook eventuele ervaringen wanneer het operatief is verwijderd/behandeld. Mijn HA deed eigenlijk alsof dat totaal geen interessante optie is, maar als hij daadwerkelijk niet vanzelf zo snel weg trekt wil ik eigenlijk wel een oplossing.

c_alsemgeest

Re: Cyste in hand

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:27

Heb er een gehad, toevallig zelfde plek als bij jou.
Had er verder geen last van, en het was ook niet zichtbaar, alleen voelbaar. Gewoon laten zitten en na 2 jaar was hij opeens weg en is nooit meer terug gekomen :+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:18

Ganglions zijn een beetje een lastig geval. Bij mij gingen ze vanzelf weg, mijn dochter is eraan geopereerd. Eerste keer kwam die terug, tweede keer is die nooit meer teruggekomen. Bij haar zat hij ook op een lastige plek, nl op de pees onderaan de duim, waardoor je hem gebruikt bij schrijven, snijden, etc.

Jintexx

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:23

Hier een ganglion gehad bij mijn pols gewricht, deze heeft de huisarts aangeprikt om te legen. Is niet meer terug gekomen.
Nu was het echt een klein bultje maar wel echt flink gevoelig, ongeveer 0,5x0,5 cm

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:01

Ik heb er ook eens een gehad, bij mijn ringvinger. Heel vervelend bij vlagen.

Als ik jou was zou ik naar de huisarts gaan. Zo weet je waar je aan toe bent.

Ik heb toen der tijd afgewacht en "masseerde" het plotseling weg. Heel gek, hij was super gevoelig en daarna was dat dus ook weg.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:16

Ik ben handtherapeut en heb in 2 jaar tijd daar nog geen cyste gezien, ik vind het een gekke plek. Is het geen trigger vinger? Of peesschede ganglion?

Als je je vinger erop legt en je beweegt de ringvinger, verplaatst het balletje dan? Dan kan het een trigger vinger zijn. Zo nee, zit je meer in de hoek van peesschede ganglion. Je hebt ook nog dupuytren weefsel, dat zit wel vaak op die locatie. Echter ben je een vrouw en het komt vaker voor bij mannen. En bij vrouwen vaak alleen als het in de familie zit.
Dupuytren weefsel zelf voelt wat hard aan en is niet verplaatsbaar. Dat kan beginnen bij een noduli en dan later een streng vormen.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:20

Ik heb het ook sinds een maand of 2 precies aan de basis van mijn middelvinger. Soms merk ik er niks van, maar bij langer belasten kan hij ineens wat pijnlijk zijn maar ook bijvoorbeeld na een half uur autorijden. Ik wil er nog mee naar de huisarts.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:21

Set_Elkol schreef:
Ik heb het ook sinds een maand of 2 precies aan de basis van mijn middelvinger. Soms merk ik er niks van, maar bij langer belasten kan hij ineens wat pijnlijk zijn maar ook bijvoorbeeld na een half uur autorijden. Ik wil er nog mee naar de huisarts.

Dat kan best een trigger vinger zijn. Is een peesontsteking. Ze hoeven nog niet te blijven hangen om een trigger vinger te zijn, dan ben je echt al in een ver stadium.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:33

Ik heb ook een ganglion gehad bij de overgang van mn hand en middelvinger en had er last van met alles wat ik vast pakte. Die is weg gehaald en het enige is dat ik soms last heb van het litteken dat die wat strak is. Hij had het al in een hoekje open gesneden zodat m'n vinger goed bewegelijk blijft. Is ook niet terug gekomen tot nu toe. Geloof in 2021 eruit gehaald.
Afbeelding

Mo_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:11

Ik had onlangs ook een pijnlijke bult rond het gewricht van mijn pink, na weken aankijken toch maar eens langs de huisarts gegaan. Die was er ook van overtuigd dat het een ganglion was en gaf me dezelfde opties als jij noemt. Ik heb het ook nog even aangekeken, maar omdat ik er toch wel veel last van ervoer heb ik aangegeven dat ik hem wel wilde laten weghalen.
Hiervoor werd ik verwezen naar de plastisch chirurg, die was na haar anamnese er niet van overtuigd dat het een ganglion was. Die dacht eerder aan een botverdikking. Haar beleid was ook maar even afwachten, of opensnijden en zien wat we tegenkwamen en dat dan weghalen of slijpen. Dat vond ik wat drastisch, dus ik heb wel ook aangedrongen op een echo.
Daaruit blijkt idd onregelmatigheid van het bot/gewricht, waar ik vooralsnog niet zoveel mee kan

Ik snap heel goed dat je voor zoiets niet de zorg wil belasten, dat gevoel had ik ook, maar tegelijkertijd heb je gewoon last en beïnvloedt het je wel. Hoewel ik niet de gewenste oplossing heb nu ben ik wel blij dat ik wat (voor mijn gevoel) gepusht heb voor vervolgstappen