Enorme Dentofobie & Trypanofobie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

OutOfTheWood

Enorme Dentofobie & Trypanofobie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:50

Hey Bokt,

Ik ben nu wel een beetje klaar met altijd bang zijn, en kwam recent ergens een topic hier over angst en de tandarts tegen dus ik dacht dat er wellicht wel meer mensen zijn die eventuele ervaringen hebben en daarover zouden willen praten (Privé bericht ook altijd zeer welkom). :)

Tot voor kort wist ik niet eens dat mijn "aandoening" echt een naam had, maar wat ik heb valt dus onder de Dentofobie & ook grotendeels Trypanofobie. Makkelijk gezegd: enorme angst voor de tandarts en naalden.

Hoe ik hieraan kom: Ik ben direct na mijn geboorte geopereerd aan mijn voeten en dat is voor mij persoonlijk de enige reden die ik kan bedenken, hier moet ik ergens een trauma hebben opgelopen waarvan ik zelf dus niet weet. Al vanaf jongs af aan kwam ik in het ziekenhuis voor mijn voeten dus dat moet de aanleiding zijn.

Ik vond sinds jongs af aan bloedprikken en dergelijke daarom ook altijd al vreselijk, werd bij de tandarts zo bang en misselijk dat ik wel over kon geven (als klein kind al) en zelfs nu ik in de 20 ben en de geur van het steriele ruik krijg ik direct rillingen en heeft mijn lichaam zoiets van "weg hier".

Op den duur kon ik gewoon niet meer normaal naar de tandarts dus hebben mijn ouders hulp ingeschakeld, ook omdat ik dit zelf heel erg graag wilde. Ik gaf aan dat ik niet wist waar mijn angst vandaan kwam anders dan mijn operatie als baby & kwam zodoende in een traject terecht.

Dit traject was voornamelijk om te zien of ik uiteindelijk zelfstandig naar de tandarts zou kunnen. Wat hier gebeurde was gesprekken over de tandarts en wat mij zo tegenhield om mezelf als het ware open te stellen om te gaan. Puntje bij paaltje was ik zo bang dat er ook meting zijn gedaan doormiddel van stikkers over mijn lichaam. Zodra we het over de tandarts hadden & we die kamer in het ziekenhuis binnen gingen schoot mijn stres x100 en mijn hartslag sloeg de pan uit, ik kreeg enorme hoofdpijn en voelde me gewoon echt niet goed.

Wat ik hier nog van weet is dat we op den duur zo ver waren gekomen dat ik in de stoel ging liggen en de tandarts ter plekke alles aan mij liet zien, ik mocht het vasthouden etc. Dat was al een overwinning voor mij. De tips en trics waren eigenlijk zo van: focus op leuke dingen, focus op de paardenhobby die je hebt en dat soort dingen.

Puntje bij paaltje heeft mij dit totaal niet geholpen. Ik kon mij simpelweg gewoon niet omzetten naar "even denken aan wat leuks" terwijl iemand mij met een naald zou gaan prikken. Na een paar maanden therapie prikte meneer mij tijdens een sessie een keer echt net in mijn tandvlees en ben ik zo in paniek geraakt dat mijn ouders er ook wel klaar mee waren. Ik ben toen een paar weken daarna onder behandeling geholpen (lachgas, want geen naald).

Daarna heb ik er zelf maar voor gekozen om via privé onder narcose te gaan ondanks de enorme kosten die dit met zich meebrengt. Ik wilde gewoon graag een gezond gebit hebben en uiteindelijk een beugel zodat ik nette rechte tanden zou hebben.

Nu ben ik inmiddels een paar jaar verder en zou ik graag als een normaal mens naar een normale tandarts willen gaan zodat ik ook gewoon normaal een beugel kan en met een goed gebit verder kan. Ik heb echter de normale angsttherapie al gehad, en dit heeft voor mij absoluut niets gedaan. Ik zie dingen over EMDR en dat soort dingen & "het gewoon bespreekbaar maken bij de tandarts" alleen kom ik dus niet eens toe aan een poging tot behandeling omdat ik gewoon zo enorm in de stress raak als ik die naald al maar zie dat mijn lichaam gewoon blokkeert.

Ik ben ook altijd bang dat me iets overkomt. Toen ik 16 was en mijn pols brak was ik meer bang voor als ik eventueel een naald zou moeten krijgen dan mijn pols die gebroken was. Als er nu iets met me gebeurd en ik moet een injectie... ik ben meer bang voor de naald dan het ongeluk zeg maar. Dit is gewoon ook niet gezond natuurlijk.

Dus ik ben wel benieuwd of er mensen zijn die wellicht een goeie ervaring hebben met EMDR of een andere behandeling die hun heeft geholpen. Ik ben van plan deze week ook contact op te nemen met mijn huisarts om te kijken of hun wellicht andere hulp aan kunnen bieden dan de algemene angsttherapie die ik destijds hebt gehad, ik wil gewoon heel graag van mijn angsten af en normaal behandeld willen worden.

Bedankt voor het lezen van mijn topic. Nogmaals, je mag ook altijd een privé berichtje doen. :)

xChanelx

Re: Enorme Dentofobie & Trypanofobie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Wat lastig zeg! (Zacht uitgedrukt...)
Angst is niet rationeel, dus dat de manier van 'denk aan iets leuks' niet gewerkt heeft, is heel verklaarbaar natuurlijk.

EMDR werkt in die zin heel anders en kan de lading er afhalen/sterk verminderen. Ik kan me voorstellen dat je daar iets aan gaat hebben.

Veel succes!

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:47

Ik heb zelf 2 vrij extreme angsten, en je hoeft echt geen trauma meegemaakt te hebben om zo angstig te zijn hoor! Ik ben bijvoorbeeld extreem bang voor zwembadputjes en andere dingen onder water (valt onder submechanophobie) en anderen zien/horen/ruiken overgeven.

Volgens mij helpt EMDR voornamelijk als je de angst aan een gebeurtenis kan koppelen.

NadjaNadja
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:07

EMDR kan juist ook heel goed ingezet worden bij angsten waar geen bepaalde gebeurtenis aan gekoppeld is :j Er wordt dan gewerkt met het 'rampscenario' (het beeld dat je daarvan in je hoofd hebt). EMDR zou dus zeker geschikt kunnen zijn!

Jouw algemene angsttherapie klinkt als (een soort van) exposuretherapie. Dat is een bewezen effectieve behandelmethode bij angst, dus in die zin vaak (niet altijd) wel geschikt. Het is dan alleen wel belangrijk dat het op de juiste manier (volgens een protocol) wordt gedaan. Op basis van je verhaal klinkt het alsof er misschien te snel stappen zijn gezet? Dat de spanning van stap A nog niet weg was, maar stap B werd al gezet? Wellicht zou via die weg dus alsnog wel veel vooruitgang geboekt kunnen worden, als het op een andere manier wordt aangepakt.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:18

Bedankt voor de reacties en het meedenken! ^^

@Warboel "Ze" denken dat het daar door komt, omdat ik vanaf jongs af aan eigenlijk heb geleerd dat alles met de witte jassen ( :+ ) pijn betekend. Wat best logisch klinkt. Verder zou ik ook oprecht niet weten hoe ik zo bang ben voor iets, haha. Ik heb ook niet echt gebeurtenissen meegemaakt bij de tandarts waar ik mijn angst vandaan zou kunnen hebben gehaald of het op terug zou kunnen koppelen. Ik vond die cadeautjes aan het einde vroeger altijd wel leuk. 8)7

NadjaNadja schreef:
EMDR kan juist ook heel goed ingezet worden bij angsten waar geen bepaalde gebeurtenis aan gekoppeld is :j Er wordt dan gewerkt met het 'rampscenario' (het beeld dat je daarvan in je hoofd hebt). EMDR zou dus zeker geschikt kunnen zijn!

Jouw algemene angsttherapie klinkt als (een soort van) exposuretherapie. Dat is een bewezen effectieve behandelmethode bij angst, dus in die zin vaak (niet altijd) wel geschikt. Het is dan alleen wel belangrijk dat het op de juiste manier (volgens een protocol) wordt gedaan. Op basis van je verhaal klinkt het alsof er misschien te snel stappen zijn gezet? Dat de spanning van stap A nog niet weg was, maar stap B werd al gezet? Wellicht zou via die weg dus alsnog wel veel vooruitgang geboekt kunnen worden, als het op een andere manier wordt aangepakt.

Ik was ook gewoon 0-4 jaar dus ben me inderdaad qua bewustzijn niet op de hoogte van iets waarvan ik kan zeggen "dit is het" wat het aan de andere kant juist weer enorm lastig maakt (in mijn hoofd in ieder geval)

Wat je zegt met de exposetherapie kan wel kloppen inderdaad, dit komt wel ongeveer overeen. Ik weet dat ik tot in de stoel ben gekomen wat voor mij al een stap was maar zodra er dan een afspraak was ging het gewoon weer niet. Ik snap ook zelf niet zo goed waarom niet, alleen dat mijn lichaam gewoon mijn hoofd als het ware overneemt? If that makes sense. Ik denk dat ik het kan, en dan komt het erop aan en ben ik daadwerkelijk gewoon zo ziek en gestrest dat het niet meer te doen is.

Uiteindelijk heb ik maanden lang therapie gehad dus er ging best een periode overheen. Maar er werd ook veel gesproken over je angsten los moeten laten en gewoon aan leuke dingen denken terwijl dit juist gewoon niet werkt bij mij. Ik ben heel erg nuchter dus als iemand maar blijft herhalen dat alles goed komt als ik maar aan de paarden denk dan denk ik ook van Jooeeee zo werkt het niet, denken dat het wel goed komt als ik aan andere dingen denk probeerde ik al jaren.

Ik hoop gewoon uiteindelijk normaal naar de tandarts en dokter te kunnen mocht dit nodig zijn dus ik hoop oprecht dat zoiets als EMDR mij wellicht verder kan helpen! :D

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Creatief idee: tandarts andere kleren aan(vooral geen wit :Y) ) en een keer bij jou thuis (of andere "neutaal/vertrouwde omgeving" langskomen om gewoon even te kijken/evt met spiegeltje/andere kleine instrumenten?
Dus wetende dat er geen mogelijkheid is qua prikken en geen "steriele" omgeving.

Zie dat voor jou kunnen werken om te oefenen/proberen?

Verder, ook hier emdr gehad met goed resultaat.
Bij mij wel duidelijk aanwijsbaar trauma trouwens, maar doordat het bij jou hele specifieke dingen/situaties zijn verwacht ik dat het absoluut zou kunnen helpen :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 40 min geleden

Ik heb deze angsten ook, de naalden ben ik echt heel bang voor. Ik krijg zelfs vooraf (een heel naar gevoel in het te prikken onderdeel, in mijn geval is dat tot nu toe enkel mn arm geweest). Zowel bij naalden als bij tatoeage. Een heel vervelend, tintelend, verdoofd maar ook stekend gevoel. Zonder dat iemand de arm aanraakt.

Tandarts ga ik elke 6 maand heen voor controle omdat ik des doods ben dat er iets aan scheelt. Niet gaan geeft mij paniek dat er iets aan de hand is en er iets moet gebeuren. Het enige gat dat geboord moest worden is gebeurt zonder verdoving uiteraard. En mn verstandskiezen heb ik alle 4 laten trekken onder narcose (ondanks het infuus, want dat was me secundair aan naald in mond). Mijn ergste angst is nog dat mn tanden uit mn mond vallen.

Ik heb gehoord dat hypnose goed zou werken tegen dit soort angsten.. Maar ook controleverlies vind ik erg spannend haha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 6 min geleden

Voor mijn tandartsangst ben ik maandenlang achter elkaar bijna iedere week in de tandartsstoel gegaan zonder dat er een behandeling plaats vond. Gewoon zitten en kletsen tot de spanning afvloeide en ik op een gegeven moment geen angst had wanneer ik alleen in de stoel hoefde te zitten.
En op die manier rustig opgebouwd tot een controle waarbij ze verder niet met naalden oid aan de gang hoefden.
Het was echt superfijn dat ik een tandarts had die daaraan meewerkte. Hij snapte mijn angst ook erg goed, want hij was zelf ook bang voor de tandarts _O-
(Ergens was dat ook wel hilarisch, een tandarts die zelf bang is voor de tandarts := Maar dat heeft er wel voor gezorgd dat hij engelengeduld had voor mij omdat hij zich goed kon inleven).

Toen was ik grotendeels van de allerergste angst af, want voorheen ging ik compleet hyperventileren en moest de tandarts stoppen omdat hij dacht dat ik knockout ging :=
En tja, toen moest ik een gehemelteprik en dat is mijn tweede grootste angst :+ Daar kreeg ik valium voor en dan kom ik zo stoned als een garnaal de praktijk binnen en reageer ik nergens op, tot ze de prik moeten zetten en ik dwars door de valium heen breek. Maar daar weet ik meestal achteraf weinig meer van.
Ik heb nog steeds last van schrikreacties wanneer er iets gebeurd en ik dat niet kan zien, maar wanneer ze vertellen wat er gaat gebeuren ben ik voorbereid op het geluid/getril en gaat het beter. De gehemelteprik of überhaupt een naald in mijn mond zal altijd wel een probleem blijven, maar omdat ik de gehemelteprik met afstand het ergste vind, lijken andere soorten verdovingen daarbij in het niet te vallen en ben ik daar niet meer zo heel erg bang voor.

Bij mij komt het wel trouwens wel echt door een tandarts uit mijn kindertijd die incompetent was.
Daardoor heeft hij zijn praktijk gelukkig ook kunnen opdoeken want ik ben helaas niet de enige waarbij het toen flink misgegaan is.
Ik heb toen oa meegemaakt dat ik in mijn bovenlip moest worden verdoofd en de naald in mijn neus uitkwam.. %)