Hoogbejaarden in je omgeving

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

musiqolog

Hoogbejaarden in je omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 22:11

Regelmatig hoor je, op Bokt en daarbuiten, van mensen die te vroeg sterven. Mensen die dat zelf aankondigen, of verhalen van mensen die een naaste moeten verliezen.

Ik voel me altijd een beetje ongemakkelijk, omdat ik zelf erg gezegend ben met mijn familie. Daar worden ze namelijk erg oud. Mijn beide oma's werden 95, en mijn opa loopt met 104 zelfs nog levend rond! Nou ja, eigenlijk strompelt hij rond achter zijn rollator, maar dan nog: hij leeft nog en hij is bij zijn volle verstand. Hij volgt nog dagelijks de politiek en de sport, hij leest boeken en hij praat er graag met mensen over. Al wordt mondelinge communicatie door zijn toenemende doofheid natuurlijk niet gemakkelijker.

Ik weet niet helemaal wat ik met dit topic wil, maar in een wereld waar veel geklaagd wordt moet je dit soort zegeningen misschien gewoon wat vaker uitspreken. En ik hoor ook graag ervaringen van andere mensen die een bekende hebben van Zeer Gevorderde Leeftijd (al dan niet 100+).

mirim

Re: Hoogbejaarden in je omgeving

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:36

Ik wil niet heel vervelend doen , maar dat je familie gezegend is met een hoge leeftijd en een vrij gezond lijf en gezonde geest , zegt niets over jezelf.
Mijn man zijn opa’s en oma’s en ouders werden allemaal minimaal 92 en zijn oma zelfs 103.
Geen kanker in de familie , dus hij dacht ook oud te worden .
Helaas is hij pas geleden overleden na een kort ziekbed ( 4 weken ) aan kanker op 61 jarige leeftijd .
Dus geniet zo lang je leeft ! Je hebt geen idee wat je kan overkomen en je krijgt ook geen garantie op een lang gezond leven omdat je familie dat heeft ( gehad )
En inderdaad is wat mij opvalt er erg veel relatief jonge mensen sterven .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:40

mirim schreef:
Ik wil niet heel vervelend doen , maar dat je familie gezegend is met een hoge leeftijd en een vrij gezond lijf en gezonde geest , zegt niets over jezelf.

Zo is het. Mijn grootmoeders zijn 90+ geworden. Maar mijn ene grootvader werd maar 47. Volgend jaar is dat ook mijn leeftijd. En mijn zusje werd maar 39.

Genen zullen vast wel iets van invloed hebben. Maar als je dan alsnog ongezond leeft en/of veel stress hebt dan verkort dat je leven gewoon.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:44

En we leven momenteel in heuuule andere tijden met hele andere voedingsmiddelen, leefstijl, omgevingen en andere factoren die ziekte kunnen opleveren. Vroeger (50 jaar geleden) was dat echt andere koek.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-26 22:48

mirim schreef:

Maar dat zeg ik toch ook niet? En dat wil ik ook helemaal niet suggereren. Ik ben alleen maar heel erg blij dat mensen in mijn familie zo oud zijn geworden, en ik vraag of er nog meer Bokkers mensen met een bijzondere leeftijd kennen.

Maar goed, als dit topic zó slecht valt, gooi het dan maar weg.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:54

musiqolog schreef:
Maar goed, als dit topic zó slecht valt, gooi het dan maar weg.

Als je er zó slecht tegen kunt dat bokkers hun mening geven zoals ze in ieder topic doen, verwijder het dan. Nu kun je dat nog.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 22:56

Oké , sorry … ik had je verkeerd begrepen
Maar ben het ook zeker eens met hutcherson.
We leven in een andere tijd met veel meer factoren om ziek te worden als vijftig jaar geleden.
Ik ben bang dat steeds minder vaak de hoge leeftijd wordt bereikt .
Mensen die in de uitvaartbranche werken zeggen dit zelf ook. Zij maken steeds vaker mee dat relatief jonge mensen sterven , met een steeds korter ziekbed.
Maar daar gaat jouw topic niet over .

Oud worden is leuk , mits je zowel geestelijk als lichamelijk gezond bent.
Het mooiste is om de levenswijsheid te hebben van een tachtigjarige en het lichaam van een dertiger …. Maar dat bestaat niet :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:05

Er zijn nu wel een hoop factoren waardoor mensen ziek worden maar daar tegenover is de gezondheidszorg ook steeds beter.

Fijn toch TS dat je dierbare familie lang bij je mag hebben, zeker als ze kwaliteit van leven ervaren. Zelf heb ik niet tot doet om zo oud mogelijk te worden, zelfstandig en menswaardig leven vind ik belangrijker dan bepaalde leeftijd halen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:11

mirim schreef:
Het mooiste is om de levenswijsheid te hebben van een tachtigjarige en het lichaam van een dertiger …. Maar dat bestaat niet :D

Maar vijftigers bestaan wel, en die zijn wijzer dan toen ze dertig waren en hebben een beter lichaam dan wanneer ze 80 zullen zijn. Ik denk dat het wel een leuke leeftijd is om te hebben.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:15

Nou zeg sommige hebben de azijn zuur gedronken vanmorgen

Ik werk in de ouderenzorg, ook mensen van 100+ maar ik word liever minder oud en sterf thuis ofzo dan dat ik perse 90 of 100 "moet" worden en dan in verpleegtehuis. Mijn werk is mijn grootste nachtmerrie.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:20

Ik zie veel ouderen, waaronder ook 95plussers. Het is zo verschillend hoe mensen zijn en in het leven staan. Van huilende mensen van wie het leven wel mag stoppen (maar ze gaan maar niet dood) tot krasse knarren die jong van geest zijn en voor zo ver mogelijk nog vol in het leven staan.

Als ik oud word hoop ik tot die laatste categorie te behoren. Maar ik zie, net als Maartje1990, ook schrijnende situaties. Dan hoop ik altijd maar dat er nog iemand voor me is om me door het leven te helpen. Eenzaamheid geeft verdriet in zo veel vormen.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:26

Wat maakt dit topic een rare wending. TS vraagt wie er hoogbejaarden in hun omgeving heeft. Gelijk negatieve reacties en meldingen over mensen die jonger zij overleden. Vreemd.
TS een opa van 104 is toch wel heel bijzonder, op naar de titel oudste Nederlander. Mijn vader wordt over 2 weken 90, wandeld iedere dag en jakkert overal op de fiets rond. Hij rijdt ook nog prima in de auto.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:35

Bijzonder dat je familie om je heen hebt die al zo'n hoge leeftijd hebben en nog relatief gezond zijn, dat hoor je niet vaak. Geniet ervan! Helaas hier geen familieleden meer, maar mijn oma's zijn vrij oud geworden waarvan eentje tot op hoge leeftijd ook in een uitstekende conditie was zowel geestelijk als lichamelijk. Dat zijn toch dingen die ons altijd bij blijven en je hoopt dat je zelf ook zo oud mag worden.

Pillow, geweldig dat je vader het ook nog zo goed doet!
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 18-02-26 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 23:36

Mijn grootvader is bijna 98 en moest op 97 helaas naar een ouderentehuis... Hij hoorde na een maandje dat er een groepje wekelijks wou gaan zwemmen en hij is prompt online een nieuwe zwembroek gaan bestellen. Zelf. Alleen. Helemaal bewust van alles. 97 bijna 98.
Meneer heeft tot hij 96 was elk jaar zelf zijn moestuin omgespit en groenten gewonnen voor de familie. Alstublieft. Blijf actief, eet gezond, spaar voor je pensioen en geniet zo lang mogelijk :D

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:38

Hier helaas weinig gezonde bejaarden. Aan mijn kant van de familie is iedereen die overleden is niet ouder geworden dan 75. En vele jonger overleden, allemaal aan kanker. Aan de kant van mijn man worden de mensen wel ouder maar gaan ze bijna allemaal dementeren.

Ik heb vroeger wel gewerkt in de huishouding bij oude mensen en vond het meestal heel leuk. Al die verhalen die ze konden vertellen over vroeger. Heerlijk vond ik dat om naar te luisteren.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 07:49

Ik ben ook echt gek op onze oude generatie, er is zoveel kennis en verhalen die ze kunnen delen.
Het brengt me altijd een beetje terug naar de tijd dat alles nog niet zo gehaast was en je nog veel bewuster met je omgeving en medemens bezig was.

Mijn oma is bijna 98 geworden. Geboren in de wederopstanding na de 1e wereldoorlog, de 2e wereldoorlog meegemaakt, haar zoon verloren toen hij 41 was. Zoveel meegemaakt en toch zo gek op de wereld om haar heen. Vond dat heel inspirerend. De laatste jaren van haar leven was ze echt dement en in de war, soort constante paniek. Het had fijn geweest dat dat haar bespaard was gebleven.

Madiba

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:45

Mijn oom wordt dit jaar 93. Hij is nog bijzonder helder van geest, rijdt elke dag met zn auto of driewielfiets als het goed weer is, naar een cafe om koffie te drinken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Helaas geen hoogbejaarden in de familie. Aan vaders kant gingen de mannen dood aan kanker en de vrouwen werden vroeg dement. Aan moeders kant geen dementie maar niet ouder geworden dan 80. Dus ik hoop dat mijn moeder langer leeft dan dit want die is nu 74. Ik hoop maar dat ik niet dement word later, maar dat heb je niet voor het zeggen natuurlijk. Een heel lang leven klinkt fijn maar hoeft het niet te zijn natuurlijk. Ik wil graag gezond oud worden en dan liever iets eerder gaan dan heel kwakkelend en dat ik een luier om moet om 100 te worden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:55

Mijn papa hoopt 92 te worden volgende maand. Hij rijdt nog verantwoord auto, hele einden ook. Hij heeft de nodige mankementen maar is helder van geest, woont zelfstandig met minimale hulp, hij heeft een rijker sociaal leven dan ik :)) en druk. Computer met twee berldschermen, bewerkt filmpjes en snapt beeldbellen *\o/* en sinds een tijdje zelfs weer verliefd <3 zijn mama is 95 geworden, helaas lichamelijk en geestelijk slecht. De oudste broer van mijn mama is 94 geloof ik geworden. Hij ging met 89 op jeepsafari in afrika en op zijn 92 nog naar azie op vakantie. :D

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:56

Ik ken gelukkig wel wat zeer oude mensen.

Daar zitten er bij die verrassend hip zijn ook, en allerlei moderne straattaal beter kennen dan ik.

Ik vind dat best vermakelijk eerlijk gezegd, mensen die 40 jaar ouder zijn dan ik en zonder problemen moderne straattaal uitten. En dan niet per ongeluk maar willens en wetens.

Ik heb lang zon overbuurman gehad.
Ging iedere dag op fiets met klompen aan naar zijn moestuin, verrimpeld gezicht (ik hou daarvan!) en 'oude banketstaaf' hoofddeksel.

Maar wel in razend tempo in straattaal met de plaatselijke jeugd conserveren :D

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:10

Ik ben wel eens een bewoner in een verzorgingshuis tegengekomen die ook echt op leeftijd was en in het koppie nog heel helder. Die man was zo positief, die riep steeds: ik heb vakantie tot mijn dood, hoe fijn wil je het hebben? *\o/*

Het is al even geleden en ik weet niet of hij nog leeft, maar soms denk ik nog wel eens terug aan hem <3

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:14

Mijn familie wordt niet zo oud. Wel heel gezond.

Ik ben vast aan het sparen om vroeg met pensioen te gaan, want als ik ook niet zo oud wordt vindt ik het zonde om alleen maar gewerkt te hebben :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:36

Ik vind het zeker wel bijzonder zulke oude mensen in je omgeving te hebben die ook nog eens relatief gezond zijn. Idd wel iets om bij stil te staan!

Mn overgrootouders waren oud. Mn grootouders minder oud.

Wij hebben bv niet super veel kanker in de familie terwijl we wel een grote familie zijn (mn ene oma had 9 kinderen, mn andere oma 5). Daar ben ik heel dankbaar voor en ja, het kan zo over zijn want zoveel factoren etc.... maar dat neemt toch niet weg dat het ergens wel bijzonder is in deze tijd, als je je bedenkt dat 1 op de 4 het zou krijgen volgens statistieken. Oh, zelfs 1 op 2 lijkt het.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Mijn oma is vorig jaar op 95-jarige leeftijd overleden.
Hier in het dorp woont een man van 102 jaar die nog iedere dag een rondje op de fiets door het dorp gaat <3

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:48

Hier wisselend in de omgeving. Mijn oma stond tot haar 93e nog vol in het leven maar is na een moeilijk half jaar op haar 94e overleden. Die kant van de familie werden ze allemaal vrij oud. Mijn opa's zijn beide maar 78 geworden, Asbest door verplicht gewerkt te hebben in de oorlog in Hamburg.
Mijn ouders zijn fit en gezond en 78 en blijven dat hopelijk nog heel lang.
Tantes ooms en dergelijke ook allemaal rond die leeftijd, niet allemaal meer op en top gezond, of het een en ander meegemaakt maar wel fit en kunnen alles nog doen en doen dat ook.

Ik ken dus ook redelijk wat oudere en fitte mensen. Die nog lekker sporten en van alles doen ( mijn vader werkt bv nog een paar dagen per week omdat hij dat leuk vindt).

Dus ja daar voel ik mij wel gezegend mee.