Quervain, pees irritatie van de duim

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Biebz

Quervain, pees irritatie van de duim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:19

Begin vorig jaar een keer verkeerd terrecht gekomen met vallen. Al snel last van mijn duim wat alleen maar erger werd.
Ik ben toen bij het handencentrum geweest en daar kreeg ik te horen dat het Quervain was, pees irritatie. Spalk gekregen en uit eindelijk 12 weken wel zoet mee geweest. Daarna eigenlijk een half jaar zonder problemen weer alles kunnen doen.

Maar nu heb ik eigenlijk al paar weken/maanden dat ik s nachts last heb van een slapende hand. Altijd dezelfde (die met de pees irritatie). Ook is die duim 's ochtends nog erg stijf en moet echt opstarten.

Vandaag lukt dat opstarten dus niet. Het lijkt alsof hij geblokkeerd zit en als ik mijn duim probeer te bewegen dan voel ik iets knappen/verspringen in mijn pols. Dit doet ook erg veel pijn.

Ik heb uiteraard gelijk de fysio weer gebeld. Maar kan helaas echt pas 19 februari terecht voor een afspraak.

Heeft iemand nog tips die zouden kunnen helpen? Het beperkt mij nu toch wel behoorlijk in het dagelijks leven.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:28

Hoe is je houding snachts met die hand?
Kan ook zijn dat je niet goed ligt en daardoor wat afknelt waardoor je dat slapende gevoel krijgt.

Wat de fysio betreft,wat verwacht je dat ze gaan doen?
Als het oefeningen zijn dan kun je die misschien zelf ook weer gaan doen?
Heb je de spalk nog?

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 11:46

De spalk heb ik nog en draag ik inmiddels 's nachts en bij veel pijn. Maar in de nacht worden de klachten niet minder.

Wat ik van de fysio verwacht weet ik niet goed. Ik loop er alleen zelf in vast en weet niet meer hoe verder. Ik laat veel dingen uit mijn handen vallen, scrollen op mijn telefoon lukt al niet meer. Het beperkt mij best veel.
En ik had eerst de huisarts gebeld, maar die wilt dat de fysio er eerst naar kijkt.

De oefeningen die ik de vorige keer had gekregen ben ik nu ook dagelijks aan het doen.

Lindsey_99

Re: Quervain, pees irritatie van de duim

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:56

Naar de huisarts gaan en laten doorverwijzen, het kan dat het een zogeheten ski-duim is, of dat de pees onvoldoende ruimte heeft in de peesschede en blokkeert.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:01

@Biebz: heb je al eens een corticosteroïd-injectie in de peesschede gehad om de ontsteking te remmen ??

Knikmops57

Link naar dit bericht Geplaatst: 54 min geleden

Heb hiervoor idd injectie met corticosteroïden gekregen, binnen 10 dagen van mijn klachten af.

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 46 min geleden

Die injectie had de fysio het de vorige keer over. Maar met rust en oefeningen kregen we het onder controle.

Dus voor nu lijkt het mij afwachten wat de fysio zegt over 3 weken.
Had de huisarts nog terug gebeld, maar die wilt echt dat de fysio er eerst naar gaat kijken.