Lichaam werkt niet mee

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Paardjes101

Lichaam werkt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:23

Hoi allemaal,
Ik was altijd top fit tot ik 2 jaar geleden een zwaar ongeluk kreeg met me paard. Lang gerevalideerd, maar ik bleef last houden van me bekken en ging vaak spontaan door me rug. Van de zomer ben ik naar een bekkenfysio geweest en leek het allemaal opgelost te zijn. Met vrienden besloot ik mee te doen aan een kleine hardloopwedstrijd in het dorp, halverwege moest ik afhaken met een vreselijke steek in me kuit (zweepslag). Een tijdje later was er een zitles georganiseerd op de vereniging en ik dacht: why not? Het was zonder beugels dus ik kon gewoon me gympen aan. Me paard was alleen erg spicy en toch wel last van me bekken en kuit. Je raad het al ik lag eraf. Ik probeerde hierbij op me voeten te landen en scheurde me enkelband. Nou krukken weer uit de kast en weer door. Me verzorgster was er die week hard afgevallen en kon niet komen, andere mensen durfde er niet op, het terrein was heel druk dus wandelen ging niet en longeren durfde ik nog niet met me enkel. Dus ik dacht even stappen in de bak zonder zadel. Dus ik stap op en de deken gleed weg, waardoor m’n paard schrikt. Vervolgens ben ik mega hard gelanceerd tegen een stenen schuur naast de bak: zware hersenschudding en schouder gebroken. Dit heeft geleid tot een lange revalidatie. Nu was ik bijna gerevalideerd, heb ik tijdens de gladheid een auto-ongeluk gehad met een wiplash tot gevolg. Door deze blessure reeks merk ik dat mijn lijf gewoon stuk is, alles doet pijn, ik loop met allemaal braces en ik ben pas 23 jaar. Meerdere fysio’s/artsen geweest, maar ik blijf overal last van houden. Ook ben ik sindsdien vaak ziek en dit zorgt voor veel problemen in me dagelijks leven. Ik ben met me paard bezig geweest in de spirituele hoek en voor haar heeft dit enorm geholpen. Nou vroeg ik me af of iemand ervaring heeft met die wat ‘spirituelere kant’?

MissNienke1

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:28

Dat klinkt als een boel pechgevallen na elkaar. Als je nog niet goed hersteld bent, loop je natuurlijk ook sneller wat op omdat je vaak gaat compenseren en dan overbelast je weer een ander deel van je lijf. Heb je wel genoeg begeleiding van een fysio of (bedrijfs)arts?
Ik heb geen ervaring met spirituele zaken wat betreft herstel van blessures, maar ik denk vooral dat het zaak is dat je je lijf de kans geeft om te herstellen, door rust en begeleide opbouw.
Misschien kan iemand die meer spiritueel is, wel helpen met het mentale stuk, want zo te lezen zit je er wel doorheen.
Veel sterkte want jij hebt echt geen goed jaar (2) achter de rug. Hopelijk wordt 2026 weer beter.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Lichaam werkt niet mee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:40

Jee, dat is niet niks.... -O-

Ik lees op bokt veel over BSR dat het kan helpen.
Misschien wat voor jou?

In ieder geval veel sterkte en beterschap :knuffel:

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Nou zeg, jij bent momenteel een behoorlijke brokkenpiloot! Doe het even wat kalmer aan. Spiritueel? Ik weet wel dat soms je sterren ongunstig staan. Die krijgen wel weer een betere stand, alles in het heelal verandert voortdurend. In elk geval ben je dapper want je geeft het nog niet op!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:58

Ik denk dat jij momenteel hebt meeste hebt aan rust en een flinke portie gezond verstand, eigenlijk..... Dus gewoon even niks doen waarbij je risico kan lopen totdat alles genezen is. Je lichaam krijgt het behoorlijk voor zijn kiezen en genezen vraagt energie véél energie. Ik zou het voor jouzelf niet in het spirituele zoeken, maar juist in het aardse: zorgen dat je niet alvast een volgende blessure oploopt, voor de vorige écht volledig genezen is.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:22

Na jouw verhaal te lezen vraag ik mezelf af of jij jezelf en je lijf wel de rust hebt gegund om echt te herstellen. Wat nou als je even een tijdje de lat zo laag mogelijk legt?

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:00

DuoPenotti schreef:
Jee, dat is niet niks.... -O-

Ik lees op bokt veel over BSR dat het kan helpen.
Misschien wat voor jou?

In ieder geval veel sterkte en beterschap :knuffel:

Dankjewel, ik ga der even naar kijken!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:02

MissNienke1 schreef:
Dat klinkt als een boel pechgevallen na elkaar. Als je nog niet goed hersteld bent, loop je natuurlijk ook sneller wat op omdat je vaak gaat compenseren en dan overbelast je weer een ander deel van je lijf. Heb je wel genoeg begeleiding van een fysio of (bedrijfs)arts?
Ik heb geen ervaring met spirituele zaken wat betreft herstel van blessures, maar ik denk vooral dat het zaak is dat je je lijf de kans geeft om te herstellen, door rust en begeleide opbouw.
Misschien kan iemand die meer spiritueel is, wel helpen met het mentale stuk, want zo te lezen zit je er wel doorheen.
Veel sterkte want jij hebt echt geen goed jaar (2) achter de rug. Hopelijk wordt 2026 weer beter.

Ja dat klopt inderdaad. Ik merk dat ik op meerdere punten blessures heb, waardoor ik blijf compenseren. Ik heb meerdere fysio’s en artsen gehad, maar het oplossen blijft lastig. Ik heb een tijdje bij een psycholoog gelopen voor de problemen en die heeft me mentaal inderdaad veel geholpen. Dankjewel!

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:04

anjali schreef:
Nou zeg, jij bent momenteel een behoorlijke brokkenpiloot! Doe het even wat kalmer aan. Spiritueel? Ik weet wel dat soms je sterren ongunstig staan. Die krijgen wel weer een betere stand, alles in het heelal verandert voortdurend. In elk geval ben je dapper want je geeft het nog niet op!

Heel erg lief! Ja mijn sterren staan al een tijdje niet goed volgensmij hahaha.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:07

Lalidan schreef:
Ik denk dat jij momenteel hebt meeste hebt aan rust en een flinke portie gezond verstand, eigenlijk..... Dus gewoon even niks doen waarbij je risico kan lopen totdat alles genezen is. Je lichaam krijgt het behoorlijk voor zijn kiezen en genezen vraagt energie véél energie. Ik zou het voor jouzelf niet in het spirituele zoeken, maar juist in het aardse: zorgen dat je niet alvast een volgende blessure oploopt, voor de vorige écht volledig genezen is.

Ja dat klinkt inderdaad verstandig. Ik heb helaas een erg lastig paard die ook beweging nodig heeft. Maar we vallen steeds in een vizuele cirkel (ik val- lig er uit- paard staat veel stil- ik ga er weer op- val weer omdat paard te weinig doet). Ze komt trouwens wel genoeg buiten hoor maar ze heeft mentaal veel uitdaging nodig en ik kan dat helaas op dit moment niet bieden met mijn fysiek gestel. Verder studeer ik geneeskunde en moet ik daarnaast werken om me paard en kamer te kunnen betalen (dus rusten is erg lastig).

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:09

zonnebloem18 schreef:
Na jouw verhaal te lezen vraag ik mezelf af of jij jezelf en je lijf wel de rust hebt gegund om echt te herstellen. Wat nou als je even een tijdje de lat zo laag mogelijk legt?

Ja rust nemen is inderdaad erg lastig. Ik studeer nog en moet daarnaast werken om me paard en kamer te kunnen betalen.
Maar ik ben ook ontzettend vaak ziek der laatste jaren, ben al door de molen gehaald en konden niks vinden. Staat dat hier weer ook mee in verbinding?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:13

TS ben jij jezelf niet ontzettend aan het overbelasten? Nog los van alle blessures, én geneeskunde studeren én een paard én werken is toch niet te doen?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:16

En je paard gewoon even een paar maand stil zetten tot jij lichamelijk weer helemaal goed bent, een professional haar dan weer laten oppakken zodat jullie samen weer verder kunnen?

Half werk hebben jullie ook niets aan, dan waarschijnlijk liever niets

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:16

Ik kreeg een prive bericht over Esther Stolk heeft iemand hier ervaring mee? Ik weet dat rusten de beste keuze is en dat doe ik ook zeker. Alleen heb ik een paard die mentaal ook bezig gehouden moet worden. Ik heb meerdere bijrijders gehad, maar die zijn bijna allemaal in het ziekenhuis geëindigd. (Paard is volledig nagekeken en komt voldoende buiten, het is nu redelijk onder controlle). De uni geeft me helaas geen uitstel en ik heb er al voor gezorgd dat ik meer kan zitten tijdens me werk, maarja heel eerlijk hun denken ook waarom moet een 23 jarige vrouw als zo’n oma behandeld worden hahaha

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:17

Als bijvoorbeeld je cortisol hoog is omdat je constant op je tenen loopt ga je dat ook lichamelijk merken. Als jij lichaam niet in de rust stand komt kan je nooit volledig herstellen.

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:18

Foaly schreef:
TS ben jij jezelf niet ontzettend aan het overbelasten? Nog los van alle blessures, én geneeskunde studeren én een paard én werken is toch niet te doen?

Ahh ik wordt gewoon bijna emotioneel van jullie lieve reacties. Ik hoor altijd van alle kanten wat ik beter kan doen (paard meer beweging, harder werken tijden werk, beter leren voor een tentamen). Ik probeer gewoon heel erg me best te doen, maar het zit allemaal niet mee…

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:20

Bowo schreef:
En je paard gewoon even een paar maand stil zetten tot jij lichamelijk weer helemaal goed bent, een professional haar dan weer laten oppakken zodat jullie samen weer verder kunnen?

Half werk hebben jullie ook niets aan, dan waarschijnlijk liever niets

Meerdere keren gedaan, maar het is helaas geen paard die je even kan verplaatsen of uit handen kan geven. Valt dan enorm af, gaat absurd gedrag vertonen en gaat zich enorm vast zetten in haat lichaam. Zoveel moeite gedaan om dat op te lossen, dus dat s ook weer zo zonde

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:21

zonnebloem18 schreef:
Als bijvoorbeeld je cortisol hoog is omdat je constant op je tenen loopt ga je dat ook lichamelijk merken. Als jij lichaam niet in de rust stand komt kan je nooit volledig herstellen.

Ohh meen je! Zijn daar ook medicijnen etc voor of is alleen rust een optie?

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:23

Net ben ik weer vreselijk door me rug gegaan om de campus. Opgehaald door me vriend en lig nu met vreselijke pijn op bed met opkomende hoofdpijn, dus waarschijnlijk straks weer een migraine aanval. Daarom toch besloten naar jullie te luisteren en een topic te starten met de vraag of er een traininsgplek beschikbaar is voor een moeilijker paard. Ik ben benieuwd!

Els1984

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:26

Je lichaam en geest zijn verbonden. Ik denk dat er veel winst valt te behalen door de mindbody kant op te gaan. Je verdiepen in het autonome zenuwstelsel en de polyvagaal theorie.

Qua boeken kun je dan bijvoorbeeld denken aan Alan Gordon (erg leuk geschreven), Deb Dana of als je denkt dat het vooral door (oudere) emoties komt; Saskia de Bruin. Verder om er lichamelijk bij te ondersteunen TRE.
Ook mindfulness en meditatie kunnen erg helpen om rust te vinden en meer compassie voor jezelf (en daarmee voor anderen) te hebben.

Je moet in de veilige ruststand komen om te kunnen herstellen. Je kunt slapen en liggen "uitrusten" en nog steeds "aan" staan, dat is niet hetzelfde als echt uitrusten en dat is wel nodig voor herstel. Door perfectionisme bijvoorbeeld kun je ook erg "aan" blijven staan. Door vaak kritiek op jezelf te hebben, blijft je systeem constant onveilige signalen oppikken. Sterkte!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:19

Paardjes101 schreef:
MissNienke1 schreef:

Ja dat klopt inderdaad. Ik merk dat ik op meerdere punten blessures heb, waardoor ik blijf compenseren. Ik heb meerdere fysio’s en artsen gehad, maar het oplossen blijft lastig. Ik heb een tijdje bij een psycholoog gelopen voor de problemen en die heeft me mentaal inderdaad veel geholpen. Dankjewel!

Ga er maar naar terug, want die was nog niet klaar.
En, en, en, en, en willen sloopt je.
Eerlijk zou ik kritisch kijken naar een oplossing voor je paard, want hoe lief verder ook en hoeveel je er ook ter verbetering in gestoken hebt, dit is wel wat jouw richting wajong en rolstoel oid laat verongelukken nu. Permanent aan de pijnstillers, etc. zal je paard niks helpen.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:28

wat een pech, heel naar zeg allemaal. Veel sterkte!!

zou je aub 'mijn' willen schrijven in plaats van overal 'me' ?

Paardjes101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 18:36

Els1984 schreef:
Je lichaam en geest zijn verbonden. Ik denk dat er veel winst valt te behalen door de mindbody kant op te gaan. Je verdiepen in het autonome zenuwstelsel en de polyvagaal theorie.

Qua boeken kun je dan bijvoorbeeld denken aan Alan Gordon (erg leuk geschreven), Deb Dana of als je denkt dat het vooral door (oudere) emoties komt; Saskia de Bruin. Verder om er lichamelijk bij te ondersteunen TRE.
Ook mindfulness en meditatie kunnen erg helpen om rust te vinden en meer compassie voor jezelf (en daarmee voor anderen) te hebben.

Je moet in de veilige ruststand komen om te kunnen herstellen. Je kunt slapen en liggen "uitrusten" en nog steeds "aan" staan, dat is niet hetzelfde als echt uitrusten en dat is wel nodig voor herstel. Door perfectionisme bijvoorbeeld kun je ook erg "aan" blijven staan. Door vaak kritiek op jezelf te hebben, blijft je systeem constant onveilige signalen oppikken. Sterkte!

Oh wat interessant! Helpt dit ook bij klachten die echt door een fysiek ongeluk zijn gebeurd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:39

Ik zou naar een psychosomatisch fysiotherapeut gaan. Niks spiritueels, wel gewoon je mind en body weer op één lijn krijgen, inzicht krijgen in in stand houdende patronen en hoe je mentale toestand je fysieke toestand beïnvloed en andersom.
Hier is heel veel aan te doen en idd, je bent nog te jong om het lijf van een 80-jarige te hebben.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Paardjes101 schreef:
Els1984 schreef:

Oh wat interessant! Helpt dit ook bij klachten die echt door een fysiek ongeluk zijn gebeurd?

Ik heb dit niet geschreven maar wil wel reageren; zeker!

Het is niet zo dat je mind je body niet meer beïnvloed als je klachten door een fysiek ongeluk zijn gekomen. Die wisselwerking is er altijd dus je moet zoiets altijd vanuit meerdere invalshoeken bekijken :)