Spreidbeugel met schroeven in gehemelte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

Spreidbeugel met schroeven in gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 07:51

Mijn dochter van 12 moet een beugel ,er is te weinig ruimte in haar kaak om de hoek tanden door te laten komen.

Vorige week alle besproken en bekeken en een voorbeeld gezien. Ze zeiden heel nonchalant, Ja het zijn een soort piercings in je gehemelte en daar komt de beugel aan vast te zitten.

Eenmaal naar huis rijdend merkte ik dat het me toch wel erg bezig hield dat er twee schroeven in het kaakbot worden geplaatst voor een beugel.

Eenmaal thuis ben ik gaan Googlen om ervaring van anderen te lezen , doet het plaatsen pijk, heb je er erna veel last van, etc...ik kwam eigenlijk nergens dit type beugel tegen , alleen spreidbeugels die tussen de kiezen geklemd worden. Ik wilde orthodontist natuurlijk nog benaderen maar ik vroeg me af of hier bokkers zijn die ook ervaring hebben met dit soort beugels.
Stel ik mij aan en zijn 2 schroeven in de kaak/ gemelte zetten normaal?

Voorveeld van de beugel is toegevoegd. Je ziet in het midden 2 rondjes( schroeven) die dmv een snee in gehemelte erin geschroeft worden.
Dan draai je dagelijks irts aan en wordt de kaak uit elkaar geduwd. Dat stukje begrijp ik en is helaas gewoon nodig maar waarom die schroeven?

Afbeelding

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:59

Hmmm, mijn kaak was/is ook te klein voor alle tanden. Bij mij hebben ze toen (ik was 12 ofzo denk ik?) 4 kiezen getrokken, boven 2, onder 2 zodat de rest van de tanden de plek hadden. Hiermee gewoon een plaatjesbeugel gehad en je ziet er niks van, ook zijn hierdoor mijn verstandskiezen gewoon zonder problemen doorgekomen en zitten er nog.

Dus ik zou toch even nog een tandarts raadplegen :=

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:17

Sommige mensen hebben een dusdanige smalle kaak, dat dit de enige manier is om ruimte te maken. Zou je dat willen doen door middel van trekken van kiezen, dan moet er behoorlijk wat uit.
De spreidbeugel, ook wel hyrax wordt momenteel bijna nooit meer met verankering gebruikt. Er komen ringetjes om de kiezen. Was dit niet wat ze bedoelden?
Verankering wordt met verdoving gezet. Daar voel je niets van. Wanneer de verdoving is uitgewerkt, is hij bij sommigen even gevoelig. De beugel moet meestal elke dag een slag breder worden gezet, dit zorgt ervoor dat er wel wat meer druk op de tanden en het gehemelte komt. Dat kan even onplezierig zijn. Heel veel hangt ook af van de pijngrens die iemand heeft.
Wanneer de kaak breed genoeg is, draag je nog een maand of 3 deze beugel en dan wordt de palatinale bar geplaatst, het 2e voorbeeld van je foto’s. Deze zorgt dat de kaak niet weer “inklapt”. Daar heb je echt geen last van.
Zie ze heel veel langskomen.

Bij mij is de bovenkaak verbreed met een uitneembare beugel met kunststof gehemelte. Het was iets vervelend, maar verder prima te doen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:41

Hier hetzelfde als wat Lithya schrijft. Mijn middelste heeft hem gehad. Ik vond het verschrikkelijk om elke dag dat ding een slag te draaien. Gepiel met een stokje wat in dat gaatje moest en dan het idee dat ik mn kind zeer deed. Hijzelf heeft er weinig van gemerkt. Echt pijn deed het aandraaien niet zei hij. Wel was het wat gevoelig.

Ik zou de orthodontist maandag bellen en even uitleg vragen.

Urona447

Re: Spreidbeugel met schroeven in gehemelte

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:40

Ik vind het ook bijzonder dat dit zo gemakkelijk verteld word. Het is toch wel wat anders dan een normale beugel en ik zou hier als ouder ook veel vragen over hebben.Ik zou hier ook over gaan bellen.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:47

Urona447 schreef:
Ik vind het ook bijzonder dat dit zo gemakkelijk verteld word. Het is toch wel wat anders dan een normale beugel en ik zou hier als ouder ook veel vragen over hebben.Ik zou hier ook over gaan bellen.

Het is een normale beugel, deze worden zeel veel toegepast. Dat het als anders overkomt wanneer je dit niet vaak hoort, begrijp ik zeker.

TS, als je nog twijfels of vragen hebt, kan er altijd om een consult voor uitleg worden gevraagd. Dan kunnen ze ook laten zien wat ze in gedachten hebben en hoe dat in zijn werk gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:59

_Tarzan schreef:
Hmmm, mijn kaak was/is ook te klein voor alle tanden. Bij mij hebben ze toen (ik was 12 ofzo denk ik?) 4 kiezen getrokken, boven 2, onder 2 zodat de rest van de tanden de plek hadden. Hiermee gewoon een plaatjesbeugel gehad en je ziet er niks van, ook zijn hierdoor mijn verstandskiezen gewoon zonder problemen doorgekomen en zitten er nog.

Dus ik zou toch even nog een tandarts raadplegen :=

Dat heeft mijn dochter ook gehad, kiezen eruit en slotjesbeugel erin en binnen 10 maanden stond haar gebit helemaal recht!

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:21

Ik werk regelmatig met dit soort beugels. De schroefjes zijn ter verankering. Eerst wordt er verdoofd, waardoor het plaatsen niet pijnlijk is. Als de verdoving uitwerkt kan het inderdaad wat gevoelig zijn maar meestal valt het mee en is het goed te doen.
Na een paar weken rust begin je inderdaad met een of meerdere keren per dag te draaien, voor enkele weken. Mijn ervaring is dat kinderen dit nauwelijks voelen, hooguit een klein beetje druk op de kiezen. Daarna blijft de beugel nog een paar maanden zitten om de verbreding vast te houden, waarna wij meestal verder gaan met de slotjes beugel.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:34

Ik heb twee kaakoperaties gehad, waarbij de eerste een bovenkaak verbreding was. Omdat ik al volwassen ben hebben ze het bot moeten 'breken' voordat ze de spreidbeugel konden gebruiken, dus mijn plaatsing en voortraject zal anders zijn geweest. Er zijn bij mij trouwens ook 4 kiezen getrokken, ik had beide handelingen nodig om ruimte te maken (maar ik had ook wel een extreme afwijking).

Ik vond zelf het idee achter het uit elkaar schroeven veel vervelender dan de realiteit. Het is even handig worden, maar echt pijn deed het uit elkaar schroeven bij mij niet. Wel druk natuurlijk. Omdat mijn startsituatie anders was, durf ik niet te zeggen hoe het in dit geval zal zijn.
Maar bij mij was dit onderdeel van alles een gevalletje ziet er erger uit dan het voelt. En bij mij moest het echt wel ver uit elkaar worden geschroefd.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Ik heb dit gehad zonder de schroeven in mn gehemelte. Gewoon van kies naar kies, en het draad volgt je gehemelte zodat je er geen last van hebt.

* incl idd ook een hoop getrokken. Daarna kwam alles goed terug en stond het recht.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:12

Ik zou hier voorzichtig mee zijn. Zowel met gezonde kiezen trekken als met de schroeven in de kaak. Ik heb beiden gehad en vind het nu jammer dat ik zo weinig kiezen heb. En aan de schroeven heb ik jarenlange zenuwpijn overgehouden. Voor je kind lijkt me dit ook behoorlijk heftig, mijn kind is erg gevoelig en dit zou een groot drama worden. Al verschilt dat natuurlijk per kind.

Ik zou jezelf uitgebreid laten informeren, zelf ook veel lezen (doe je al) en eventueel een second opinion aanvragen. Mijn ervaring is dat orthodontisten op verschillende manieren werken. Misschien kan het zonder ankers idd. Is deze orthodontist goed beoordeeld? Goed dat je zo mee denkt.

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:01

Ik heb deze beugel gehad met 4 schroeven in mijn gehemelte. Ik vond de eerste week vrij naar, toen mijn gehemelte eenmaal een flinke krak gaf na de eerste week verbreden, viel het mee. Bij het aandraaien/verbreden iedere dag even druk op de bovenkaak, maar dat trok vrij snel weg. Ik had het als volwassene, dus best kans dat je dochter de eerste week minder vervelend ervaart, doordat de lamellen in het gehemelte minder vast gegroeid zijn.

Doordat het bij mij met 4 schroeven in mijn gehemelte vast zat, gingen met de tijd de uitlopers naar de kiezen er af en bleef alleen het middelste blok nog zitten om de boel op zijn nieuwe plek te houden. Dat was toch wel weer makkelijker met eten en tandenpoetsen.
De schroeven moeten ook gepoetst worden aangezien het gehemelte vrij snel kan ontsteken rond de schroeven, ik had daar een speciaal borsteltje voor gekregen.

Bij mij was het of op deze manier verbreden of met eerst een operatie zoals bij Mooney, ik ben blij dat ik geen extra operatie nodig heb gehad.
Hopelijk kan de ortho uitleg geven waarom hij voor je dochter kiest voor met schroeven ipv zonder.

gerlienke

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:14

Ik had m'n bovenkaak ook te smal en ik had een plaatjesbeugel en die moest ik twee keer per week een slag draaien en daarmee werd m'n kaak langzaam iets breder. Daarna een slotjesbeugel en geen kiezen getrokken.

Je kan altijd overleggen of er andere opties zijn. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 45 min geleden

mooney schreef:
Ik heb twee kaakoperaties gehad, waarbij de eerste een bovenkaak verbreding was. Omdat ik al volwassen ben hebben ze het bot moeten 'breken' voordat ze de spreidbeugel konden gebruiken, dus mijn plaatsing en voortraject zal anders zijn geweest. Er zijn bij mij trouwens ook 4 kiezen getrokken, ik had beide handelingen nodig om ruimte te maken (maar ik had ook wel een extreme afwijking).

Ik vond zelf het idee achter het uit elkaar schroeven veel vervelender dan de realiteit. Het is even handig worden, maar echt pijn deed het uit elkaar schroeven bij mij niet. Wel druk natuurlijk. Omdat mijn startsituatie anders was, durf ik niet te zeggen hoe het in dit geval zal zijn.
Maar bij mij was dit onderdeel van alles een gevalletje ziet er erger uit dan het voelt. En bij mij moest het echt wel ver uit elkaar worden geschroefd.

Ook ik heb deze gehad, bij mij hebben ze 4 verstandskiezen en nog 1 normale kies getrokken (operatie 1) en daarna de verbreding (operatie 2, 2 maanden na de eerste) ik heb tot ruim 1cm tussen mijn voortanden open moeten draaien. Dat gat was echt razendsnel weer door mijn tanden opgevuld, ik dacht iets van 3 maanden.
Daarna de bovenkaak naar boven en de onderkaak naar voren. En de laatste operatie was alle schroeven er weer uit want daar bleek ik niet goed op te reageren (onderhuidse jeuk is echt heel vervelend).

Ik heb dit moeten doen toen ik 30 was, het hele proces heeft 3 jaar geduurd (met beugels etc). Het resultaat is fijn maar ik heb veel last gehad van een narcose en nu 12 jaar later heb ik nog steeds restverschijnselen.

Ik zou je met klem aan willen raden om nu alles nog enigszins flexibel is te laten doen. Hoe later in het leven hoe moeilijker het wordt.

De pijn etc is me wel erg meegevallen bij alles, ik had steeds het meeste last van de zwellingen.

Koelen hielp meer als pijnstillers.