Gescheurde meniscus ervaringen gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nicje87

Gescheurde meniscus ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:32

Hoi allemaal,

Begin november is het in mijn knie geschoten. Hiervoor had ik al knie klachten in de vorm van knakken en blokkeren.

Half december is er er uit de MRI gekomen dat ik een horizontale scheur heb in mijn meniscus en ook achterin nog een klein scheurtje heb.
Ik wordt 3 februari geopereerd. Vermoedelijk gaan ze het wegknippen of heel misschien hechten.

Wie hebben er ervaringen met een gescheurde meniscus?
Hoe is de operatie en herstel verlopen? Had je daarna nog klachten?

Ik ben benieuwd :D

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:51

Allebei mijn meniscussen gescheurd gehad. 1e op advies van huisarts niets aan laten doen en is uiteindelijk helemaal genezen.
2e keer moest ik echt geopereerd worden volgens orthopeed van het ziekenhuis. Toch eerst maar even thuis op internet gezocht en vond direct een artikel van het Radboud Ziekenhuis te Nijmegen dat meniscus operaties na iemands 40e geen enkele meerwaarde heeft. Dus weer niks aan gedaan en ook helemaal genezen.

CynthiaV

Re: Gescheurde meniscus ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:41

Hier ook een gescheurde meniscus en ook het advies gekregen niet te opereren, het schijnt dat de kans op artrose groter is na een operatie. Mijn arts zei alleen te opereren als de knie steeds op slot schiet.

Muronia

Re: Gescheurde meniscus ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Op mn 14de geopereerd aan een gescheurde meniscus (stukje is weggehaald) en op mn 40ste had ik geen kraakbeen meer in het gewricht. Volledig weg door artrose. Maar ik was te jong voor een nieuwe knie dus ik loop er nu nog mee. Ik ben nu 45. Niet opereren van de meniscus was hierbij trouwens geen optie want mijn knie was "op slot" geschoten en kwam niet meer los.

Toevallig vandaag mri uitslag gehad van mijn andere knie. Ik heb al een tijd last van veel geknak in die knie, vooral bij draaibewegingen en vocht in het gewricht. Er zit een scheurtje in de meniscus. Daar ga ik nu dus niks aan laten doen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:02

Hier aan beide knieën meniscus gescheurd gehad. Boven mijn 40ste, maar beide knieën bleven op slot schieten. Op de meest ongelukkige momenten.... Dus de eerste heb ik meer dan een jaar mee rond gelopen voordat we besloten dat opereren toch de beste optie was. Met de tweede knie toch wat sneller tot die conclusie gekomen.

Eerste knie duurde lang voordat hij weer goed was, maar die knie is al behoorlijk slecht, zit veel littekenweefsel van eerdere (grote) operaties en al het al merkte ik dat dat het herstel beïnvloedde. Die is ook echt heel lang bij het minste of geringste dik geworden.

Andere knie was een ander verhaal. Sneetjes stellen tegenwoordig echt niks meer voor, ze zijn zelfs niet gehecht maar enkel dicht geplakt met een hechtpleister. Dezelfde dag mocht ik er al weer wat gewicht opzetten en binnen een week liep ik weer normaal.
Sporten en echt zwaar belasten duurde geloof ik wel 6 weken voor ik dat weer mocht. Qua pijn en dergelijke had dat gevoelsmatig veel eerder gekund, maar ik heb via de harde weg geleerd toch maar naar dat soort adviezen te luisteren :)). Maar die knie was in principe volledig hersteld. Alleen bij een reanimatie inzet twee weken terug heb ik heel ongelukkig op het litteken gezeten en er steeds overheen gedraaid (heb ik op dat moment zelf niet gemerkt), waardoor hij nu weer wat dik is en die incisie plek echt gevoelig is. Maar dan heb je het ook wel over een echt gekke belasting onder omstandigheden waarin je je lichaam niet voelt op dat moment. Operatie aan deze knie was afgelopen mei.

Al met al is het een kleine operatie met snel herstel, normaal gesproken. Nou heb ik natuurlijk makkelijk praten, het was bij mij operatie nr 15 en 18, waarvan dit wel de simpelste is ongeveer. Maar ik zou me er niet te druk om maken als ik jou was. Denk even na over hoe je het thuis doet als je met krukken thuiskomt, tasje die je om je nek kan hangen en een (thermos) beker zijn handig om je handen vrij te houden.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:02

Van sommige posts werd ik niet blij whaha.
Heb ook n scheur in Mn binneste meniscus en er is n stukje afgebroken. Dat moet er uit. Was nog wat te zien op de MRI , maar de Chirurg zei, dat dat volgens hem geen probleem is. Dat ziet hij ter plekke.

Mn buitenste minuscus was al eens stuk door val van Mn paard.

Heb ook artrose erin zitten. Ben woensdag aan de beurt , dus ik meld me nog wel ;-)

Maar zo verder lopen heeft geen zin.