Gescheurde enkelbanden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Gescheurde enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 00:27

Ik ben wel benieuwd naar hoe mensen hun herstel was tijdens gescheurde enkelbanden?

Wanneer kon je weer autorijden?
Wanneer had je geen krukken meer nodig?
Hielp een fysio voor jou?
Een brace of compressiesok?

Ik zal jullie een foto van m’n mooie voet besparen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 04:49

Ouch, wat rot!

Voor mij is het alweer jaren geleden en ik rijd geen auto.
Ik ben toen zes weken ingetaped. Toen ging de tape eraf maar bleek het nog niet voldoende geheeld, dus toen moest ik nog een keer drie weken in tape.
Met en week of 4 kon ik me aardig redden zonder krukken.
Een fysio hielp vooral nadat ik uit de tape kwam, want mijn been voelde als pudding.
De bespiering was flink afgenomen en opeens heb je dan geen ondersteuning meer van de tape, dus dan is een fysio echt heel fijn om weer te leren belasten.
Ik heb wel jarenlang nog last gehad op bijvoorbeeld een ongelijke ondergrond. Dan voelde je het gelijk weer. Maar inmiddels zijn we zo'n 15 jaar verder en voel ik er niets meer van.

Beterschap! :(:) Luister vooral naar je lichaam en ga niet over de grenzen heen!
Neem liever langer de tijd als dat je te snel gaat.

SolarHertog

Re: Gescheurde enkelbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 08:08

Heer ingetapte en geen krukken nodig gehad. Mijn banden waren dan ook ingescheurd. Na twee weken weer auto gereden maar wel met wandelschoenen die heel stevig vast zaten. Maanden lang bleef het gevoelig. Vooral als ik zonder schoenen liep.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 10:20

Ik volg! Ben zaterdag voor kerst keihard door mn enkel gegaan. NIks gebroken bleek vorige week. Maar mn enkelbanden zijn niet goed. Heb nu ingetapte enkel. Vind het heel irritant. Het jeukt als een malle, maar voor mn enkel is het beter. Heb ook hoge schoenen aan. Maakt weinig uit. Zak er nog steeds doorheen zodra er 1 stoeptegel me verkeerd aankijkt.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:13

Ik heb 8 jaar geleden gescheurde banden gehad.
Flinke zwelling, dus eerst week spalkgips, daarna nog 2 weken zacht gips. Daarna nog naar fysio en is het meerdere keren ingetapet.

Heeft echt wel 6 tot 8 weken geduurd voor ik weer kon autorijden (was rechts), heb echt wel een tijd met krukken gelopen, maar weet niet meer hoe lang.

Ik moet sindsdien met speciale stijgbeugels rijden, en heb als ik een dag veel gelopen heb ook echt dat ik hem nog voel, en met tijden ook gewoon random, dan is in de nacht een sok van back on track wel fijn, merk ook wel dat zware of ongelijke ondergrond zorgt voor meer last.

Banden blijven lastig als blessure, blijft namelijk een zwak punt

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:17

Dat feestje heb ik inmiddels drie keer gehad,

Laatste keer banden zowel binnenzijde als buitenzijde enkel gescheurd en nog scheurtje net boven waar de kuitspier overgaat in achillespees.
Not fun.

Het herstel was in alle gevallen net even anders,
Maar reken grofweg 6 tot 8 weken voor je echt weer een beetje soepel en zonder nadenken uit de voeten kunt,

En reken zeker een jaar tot anderhalf voordat de enkel echt terug op volledige stabiliteit en kracht is.

Zoals 1 van de fysiotherapeuten mij zei;
80% herstel in de eerste 2 maanden,
De laatste 20% herstel ongeveer een jaar tot anderhalf jaar.

Autorijden goed ingetapet en niet te lang; +/- 2 a 4 weken
Geen krukken; grofweg 4 weken met dien verstande dat ik al eerder stop met krukken vanwege slechte schouders en polsen die overbelast raken bij krukgebruik
Braces, tape, fysio situatie afhankelijk (welke enkelband, hoe ernstig, evt onderliggende aandoeningen (bij mij wel helaas))
Laatst bijgewerkt door F_T op 16-01-26 11:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:18

Ik heb nu 2 jaar geleden op 11/10/2023 alle 3 de buitenste enkelbanden gescheurd.
Ik ben nog zelf met de auto naar huis gereden toen (automatische versnelling), zoveel mogelijk op cruise control want het was mijn rechtse voet :+

De dag erna kon ik er niet meer op steunen vanwege de zwelling en ook de dokter kon er niets over zeggen dus ik moest na een week terug komen.
Die heeft het dan wel ingetapet, ook tegen de zwelling en ik moest veel ijs leggen.
Maandag 16/10 ben ik terug gaan werken en dus ook met de auto gereden, dat was wel behelpen en op het werk mijn voet omhoog leggen.
Donderdag terug langs de dokter geweest en die stuurde me naar de kinesist.
Vrijdag gestart met kine en dat 3 keer per week, ik denk zo'n 3-tal weken.
Daarna 2 keer per week en tot januari denk ik 1 keer per week.
Thuis moest ik dan ook nog gerichte oefeningen doen om alles terug soepel en stevig te maken.
Ik heb wel een tijdje krukken nodig gehad maar ik weet niet meer hoe lang.

Het moeilijkste om terug te leren vond ik de trap af gaan, dat viel zwaar tegen. :o
Maar dit moest ik kunnen van de kine om te mogen gaan paardrijden...
Toen ik terug ging paardrijden (5/11) ben ik een enkelbrace gaan halen om het net iets meer te verstevigen en het risico op terug omslagen te verkleinen. (is iets dunner en praktischer dan intapen in een rijlaars)
Die brace mocht ik met wandelen wel niet meer dragen om de spieren zoveel mogelijk te laten werken.

Ik kon vanaf januari alles gewoon terug doen, lopen, springen, paardrijden,...
Tot een half jaar bleef er wel iets van zwelling soms en tot een jaar erna bleef mijn enkel wat gevoelig op bepaalde momenten.
Ik kan wel zeggen dat mijn enkel dankzij de kine volledig hersteld is! *\o/*

Foto's zijn niet mooi nee, ik heb er ook nog op mijn gsm staan :+
Veel beterschap! :(:)

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:22

Hier totaal gescheurde enkelbanden, maar ik had er ook een open enkel fractuur bij. 6 weken externe fixatuur en 6 weken een walker (onbelast) gister groen licht voor het weer mogen belasten met krukken.

Lees even mee of hier nog goede tips voorbij komen, ga al wel naar de fysio. Maar ben benieuwd of er nog iets handigs voorbij komt.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:25

Lisewiesje schreef:
Hier totaal gescheurde enkelbanden, maar ik had er ook een open enkel fractuur bij. 6 weken externe fixatuur en 6 weken een walker (onbelast) gister groen licht voor het weer mogen belasten met krukken.

Lees even mee of hier nog goede tips voorbij komen, ga al wel naar de fysio. Maar ben benieuwd of er nog iets handigs voorbij komt.

Wat mij erg geholpen heeft is de fysio die mij leerde hoe ik zelf mijn enkel goed kon tapen.

Nu nog tape ik op momenten dat mijn enkels opspelen.

(Laatste ronde enkelbanden scheuren is goed 2,5 jaar terug)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 12:49

Nou gaat dus lang duren als ik dat zo lees.
Ik vind vooral de afhankelijkheid heel lastig. Zo is mijn fysio op 850 meter. Wat je normaal met 2 vingers in je neus loopt. Autorijden lukt niet want het is m’n rechtervoet. Moet ik dus vervoer regelen voor 850 meter -O-

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:53

Jup,

Ik heb tot twee keer toe twee weken bij een vriendin moeten bivakeren,

De laatste 2x was ik single en echt afhankelijk van hulp.

Is knap beroerd

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:08

20 jaar geleden mijn enkelbanden gescheurd. Huisarts zei: rust houden. Het werd niet beter. Nooit iets over steuntape, of fysio gehoord. Een jaar later geopereerd. Misgegaan, paar jaar later weer geopereerd, weer geen resultaat. Weer geopereerd, onderste spronggewricht vastgezet, maar scheef. Maandag de vierde operatie, waarbij beide spronggewrichten worden vastgezet. Hopelijk ditmaal wel met resultaat.
Ik kreeg te horen dat er erg veel verknoeid was.
Waarschuwing dus: als je geopereerd gaat worden zoek de aller- allerbeste arts, om deze ellende te voorkomen.

(heb door het slechte lopen mijn andere enkel gebroken, dat is wel genezen, maar inmiddels ook die enkelbanden gescheurd... durf daar geen operatie aan te laten doen. Draag aan beide voeten enorme orthopedische schoenen, zonder die kan ik geen stap lopen, en met die schoenen een klein beetje, met veel pijn.)

Zorg dat je supergoed begeleid wordt bij de genezing en veel sterkte!!

Love_myhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:41

Fysiotherapeuten kunnen soms ook aan huis komen. Misschien kan je informeren?

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:38

Selina schreef:
Ik vind vooral de afhankelijkheid heel lastig. Zo is mijn fysio op 850 meter. Wat je normaal met 2 vingers in je neus loopt. Autorijden lukt niet want het is m’n rechtervoet. Moet ik dus vervoer regelen voor 850 meter -O-

850 meter is met rolstoel wel goed te doen denk ik, is er niet een verhuurder daarvan in de buurt? Er zijn meerdere bedrijven die dat soort hulpmiddelen verhuren of kunnen leveren, net als zo'n zak om over gips heen te doen mocht het nodig zijn

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 15:44

Maddy_Paola schreef:
Selina schreef:

850 meter is met rolstoel wel goed te doen denk ik, is er niet een verhuurder daarvan in de buurt? Er zijn meerdere bedrijven die dat soort hulpmiddelen verhuren of kunnen leveren, net als zo'n zak om over gips heen te doen mocht het nodig zijn

Ik heb al een rolstoel gehuurd.
Alleen ik woon 3 hoog zonder lift dus ik krijg die rolstoel niet beneden.

Heb is voor nu wel geregeld hoor, maar ik moet gewoon vaak beroep doen op m’n netwerk. Ben ook tijdelijk bij m’n vriend ingetrokken.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:10

voor mij is het nu inmiddels 1,5 jaar geleden. Ben toen in een kuiltje gaan staan en daarbij snoeihard door mijn linker enkel gegaan met het resultaat 2 gescheurde enkelbanden.
Dit herstelde maar niet en bleef veel pijn houden, kon maar halve dagen werken etc.

Ik ben eind maart 2025 geopereerd waarbij ze een enkelband reconstructie hebben gedaan en daarbij ook veel geïrriteerd slijmvlies uit mijn enkel hebben gehaald. Vanaf juli 2025 ging ik er weer steeds vaker doorheen en vanaf september steeds meer klachten/zwelling en pijn.
In November is er een nieuwe MRI gemaakt om te kijken of mijn banden nog heel zijn, deze zijn gelukkig nog heel. Maar nu is er dus wel heel veel littekenweefsel te zien rondom mijn banden en pezen en is de vetlaag tussen mijn banden en pezen weg waardoor ik dus pijn/inklemming en bewegingsbeperking krijg. Ik heb vanaf begin december tot afgelopen woensdag in loopgips gezeten, en volgens de orthopeed zouden de klachten en de pijn nu weg moeten zijn.. Maar helaas.... Over 1,5 week weer controle afspraak in het ziekenhuis, gaan we dan weer kijken wat nu weer de volgende stap is.

Ik heb nadat het gebeurd is z'n 2 weken rust genomen, en ben daarna gewoon weer gaan autorijden/werken etc.

Moreel van dit verhaal is, echt doe rustig aan nadat je er doorheen ben gegaan, want dit kan helaas echt verschrikkelijk lang duren...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 19:31

Fenneeee schreef:
voor mij is het nu inmiddels 1,5 jaar geleden. Ben toen in een kuiltje gaan staan en daarbij snoeihard door mijn linker enkel gegaan met het resultaat 2 gescheurde enkelbanden.

Ik zat bij mijn broer achterop de scooter en mijn been was in slaap gevallen.
Na 20 minuten later waren we op de plaats van bestemming en dacht ik dat mijn been wel wakker zou worden als ik er weer op ging staan.
Niet dus := Omdat hij inmiddels zo sliep kon ik er geen gewicht op zetten en ging er zo doorheen..
Resultaat: Twee gescheurde enkelbanden.

De dokter zei over het herstel: je kunt beter een been breken :=
Spieren, pezen en banden zijn gewoon heel lastig qua herstel en dat kan erg lang duren.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-26 20:01

En ik maar blij zijn toen het niet gebroken was :=

Zit ook met m’n werk. Ik ben er pas 1 dag geweest, maar toen heb ik een uur gezeten en 7 uur op m’n voeten gestaan.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:08

Heel veel verschil in herstel afhankelijk van de ernst, tapen en vrij snel met fysiotherapie beginnen is de beste weg naar herstel. Het wordt snel stijf en spieren gaan weg als je niet beweegt. Meestal met een week zonder krukken. Uiteindelijk herstel tot echt volledig belastbaar ook op ongelijke ondergrond duurt lang, daar ben je zo een jaar mee zoet maar jezelf kunnen redden gaat vrij vlot.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:38

Selina schreef:
En ik maar blij zijn toen het niet gebroken was :=

Zit ook met m’n werk. Ik ben er pas 1 dag geweest, maar toen heb ik een uur gezeten en 7 uur op m’n voeten gestaan.

Hebben ze niet voor tijdelijk een alternatieve functie voor je waarbij je kunt zitten?
Pas echt op met de eerste tijd belasten. Het is heel erg belangrijk dat je rust neemt.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 20:50

Ik heb eerste week gips spalk gehad met krukken voor m’n gescheurde enkelbanden en 2 kleine breukjes in de voet. En daarna nog 2 weken loopgips.

Aan het eind van het loopgips kon ik wel weer beetje autorijden. En de krukken heb ik alleen de eerste 2 weken nodig gehad.

M’n arts raadde de app ‘Versterk je enkel’ aan, voor oefeningen

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 21:10

Cayenne schreef:
Ik zat bij mijn broer achterop de scooter en mijn been was in slaap gevallen.
Na 20 minuten later waren we op de plaats van bestemming en dacht ik dat mijn been wel wakker zou worden als ik er weer op ging staan.
Niet dus := Omdat hij inmiddels zo sliep kon ik er geen gewicht op zetten en ging er zo doorheen..
Resultaat: Twee gescheurde enkelbanden.

De dokter zei over het herstel: je kunt beter een been breken :=
Spieren, pezen en banden zijn gewoon heel lastig qua herstel en dat kan erg lang duren.

Ja dit heeft zowel de fysio als de orthopeed inmiddels ook al gezegd. Maar ken ook genoeg voorbeelden van enkel breuken waarbij het ook al heel lang duurt. Het blijft gewoon een grote ellende al die botten/spieren/pezen/banden

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-26 08:37

Ik heb ervaring met beide, met de breuk operatie en 12 weken gips... Gescheurde enkelbanden was ik een stuk sneller weer op de been.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:40

Ik heb eerst een week met drukverband gezeten. Lopen met krukkn en niet belasten.
Daarna werd het ingetapet en kon ik vrij snel belasten en werd het steeds beter.
Sterkte.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 14:57

Helaas hier ook ervaring met geschuurde enkelbanden.

Ik ben ruim 7 jaar geleden door m'n enkel gegaan, door een iets scheef liggende tegel..
Gebeurde overdag, kon nog gewoon doorlopen en met de auto naar huis gereden (het is links, dus met schakelen wel m'n voet nodig). Snachts nog gewerkt op de SEH, waar we nog aan het grappen zijn geweest dat ik hem voelde kloppen en of we er een röntgenfoto van zouden maken.

Omdat ik het wel voelde, maar gewoon er op kon lopen en het ook niet echt dik/blauw is geweest ben ik niet gelijk na de huisarts geweest. Na 3 weken toch maar langs, want nog steeds gevoelig.
Tijdje fysio gehad, eerst om vocht uit m'n enkel te krijgen en wat versterkingsoefeningen. Na 6 weken mocht ik weer basketballen, maar wel met brace.

Na basketbal was m'n enkel elke keer gevoelig en wat dikker. Verzwikte ook steeds vaker m'n enkel, even een sprintje voor de trein was niet meer mogelijk zeg maar.

Hierdoor na ruim een jaar toch maar via de huisarts naar de orthopeed verwezen. MRI en foto's gemaakt waaruit bleek dat m'n enkelbanden nooit goed zijn hersteld. Dit kon met een operatie hersteld worden. Door Covid heeft het een tijdje stil gelegen en ben nu 4 jaar geleden geopereerd.
Heeft ipv minder klachten alleen meer klachten veroorzaakt. Na veel zoeken bleek ik daarnaast ook m'n syndesmose gescheurd te zijn, die ook weer met een operatie hersteld is.

Totaal heb ik 2,5 jaar 2x per week fysio gehad. Meerdere orthopeden, sportartsen en fysio's gezien.

Resultaat is dat ik van pijn/zwelling na basketbal met brace naar rolstoelbasketbal en altijd pijn (en vaak zwelling) ben gegaan. In samenwerking met de pijnpoli probeer ik al weer een tijd de (zenuw)pijn onder controle te krijgen, maar helaas nog geen succes.

Gelukkig voor de gene die hier lezen is dit verloop niet een standaard verloop van gescheurde enkelbanden.

Succes met je herstel!
Hoe handig ben je met krukken? Na de operaties mocht ik een tijd niet belasten, waardoor ik veel op krukken liep. Naar het centrum was ongeveer de zelfde afstand als voor jou naar de fysio. Met aan het begin af en toe een adem pauze kon ik dat op krukken doen, conditie voor op krukken lopen nam heel snel toe.