Ook hadden ze als eis dat je moest afdansen in een rok of jurk met hakken en later hoorden we van andere dansscholen dat dit onzin is en gewoon sneakers en jeans ook mogen. Voor ons reden om na het certificaat zilver ster geheel te stoppen, de lol was er af. Daarna ben ik zeg maar m'n danspartner ook uit het oog verloren, weet de achternaam niet eens meer.
Maar nu zijn we 30 jaar verder en ergens is het bij mij altijd een beetje in m'n achterhoofd blijven spelen dat ik niet tot en met goud ster doorgegaan ben, want dan heb je alles.
Nu kwam ik laatst toevallig degene tegen die de partner was van de dansleraar in die tijd (nu gescheiden) en toen kwam het praatje er weer eens op. Zij doet niets meer met dansen. Maar ja, in feite kan ik me gewoon aanmelden voor een cursus goud en dan paar maanden later goud ster bij een willekeurige dansschool.
Zijn er dus mensen die na jaren er uit geweest te zijn dit weer opgepakt hebben? En ook zonder partner? Ik zag een dansschool in Groningen waar je je gewoon online aan kunt melden voor goud en kunt betalen en kunt aangeven geen partner te hebben. Maar de lessen zijn op een tijdstip dat ik niet kan. Dus feitelijk hoef ik niets na te vragen en me gewoon aanmelden en me lekker dom houden en dan aanwezig zijn. Ze sturen je echt niet weg als je betaald hebt voor de cursus. En ik ben ook niemand tot last als het er wat houterig uitziet.
Maar:
-Ik heb geen talent voor dansen, ik heb talent voor het onthouden van passen en durf te stellen dat ik schat dat ik 90% van de passen van 30 jaar geleden nog weet. Daarmee is dus een herhaling niet nodig. Dat pak ik gewoon weer op. Die laatste 10% komt wel weer als ik er weer mee begin.
-Ik hoef niet per se met een partner te dansen, ik wil gewoon de pasjes leren. Het hoeft er dus ook niet netjes uit te zien. Het zou leuk zijn als er iemand is om mee te dansen, maar ik kan de passen ook gewoon zonder partner leren immers. Zo begin je ook.
-Ik ga niet onder mijn niveau beginnen, ik heb het niveau van zilver ster en dus is goud de volgende stap. Daar is geen discussie over mogelijk en zo te zien online is dat ook geen probleem.
-Ik kan gemiddeld van een cursus van 12 keer 3 keer niet. Is van mijn kant niet erg, lever even een video aan van de pasjes en een week later ken ik ze (autodidact
) Geen idee hoe dat tegenwoordig gaat met dansscholen. Anders moet ik de les dat ik weer kom eerst even bij een ander het afkijken, in me opnemen en dan thuis oefenen zodat ik de week daar weer op ook weer op niveau ben.-Leeftijd. Meestal zijn het scholieren die dansles nemen, of toekomstige bruidsparen die een paar privelessen nemen. Het interesseert mij niet tussen de pubers te staan, maar ik wil wel gewoon serieus genomen worden.
-Nee, ik zal geen trots van een dansleraar zijn omdat aan alle kanten het talent ontbreekt om het er mooi uit te laten zien.
En nee, ik zal er daarna ook echt niets meer mee doen. Ik heb er nu ook 30 jaar niets mee gedaan en het nooit gemist. Maar: inzet zal er zijn, want ik zal dan zo snel mogelijk die goud ster af willen dansen (goud ga ik niet afdansen). Het is dus niet dat het een hobby van mij wordt, maar puur een bucketlistdingetje wat eigenlijk nog een keer zou moeten omdat ik dat leuk vind.
Privelessen kosten zo'n 60 euro per keer en een cursus is 130 euro zag ik. Tja, als ik met 5-6 privelessen op goud ster niveau zit en daar een bewijs van kan krijgen is dat van mijn kant ook een optie (die optie heb ik dan nog liever zelfs, maar het moet niet 4 keer zo veel gaan kosten als 2 cursussen).
Dus:
Wie heeft er na een stop van meerdere jaren het weer opgepakt? En vond je het leuk om het weer te doen? Of viel het tegen? Voelde je je niet te oud?
Ik ben bij mij bang dat het tegen gaat vallen omdat ik geen liefde met de danssport heb en het puur iets is wat ik, als ik er aan begin, zo snel mogelijk afgerond wil hebben. Geen hoge cijfers nodig, alleen het certificaat goud ster is belangrijk.
Ik ben dus nu aan het overwegen of ik er tijd en moeite in wil steken, of dat ik het toch maar uitstel. Afstellen kan wel als ik 80 ben zeg ik dan maar.

Ik zal het niet als overhaaste beslissing doen. Dus feitelijk is de cursus die volgende week begint te gehaast en zal ik niet doen, ook al was er ergens plaats. En misschien komt het wel helemaal niet meer tot een cursus, maar het vlammetje is dus weer aangewakkerd vorige week en het rare is dat die nog steeds brandt. Als die dus over een paar maanden nog brandt, dan weet ik dat ik echt voor goud en goud ster moet gaan. Maar eigenlijk hoop ik stiekem ook wel dat het vlammetje toch weer dooft. Ik ga ergens ook niet dood zonder dat goud ster certificaat (en weet niet eens waar m'n zilver ster gebleven is). Maar elke keer als iemand het over stijldansen heeft, dan denk ik weer van ik moet die goud ster nog halen (en daarna dooft het vlammetje toch weer).
Dus brandt maar los met je ervaringen met later weer het dansen oppakken.

Ik vind dat heel jammer aan stijldansen, dat geplakt aan 1 partner. Weinig sociaal.