Nagel ingescheurd, open nagelbed

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SjakieXX

Nagel ingescheurd, open nagelbed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:05

Hallo allemaal,

Vooropgesteld bel ik morgen de huisarts en leg ik eventueel gekregen tips ook aan hem voor alvorens ik besluit iets te gaan gebruiken. Maar mogelijk zijn er mensen met ervaring.

Tijdens stoten aan de snijplank/aanrecht/dunschillen van een wortel, geen idee hoe, het ging zo snel, maar mijn man denkt mogelijk met de dunschiller, is er een stukje van mijn nagel afgegaan en ligt het nagelbed daar open. Heeft goed gebloed en er zit nu een vettig vinger verbandje omheen.

Hoe kan ik er zelf zo goed mogelijk voor zorgen dat de nagel weer mooi terug groeit? Ik zit zelf in de hoek van honingzalf te denken en dan blijven afplakken tijdens de nagel terug groeit? Soort siliconen pleister?

Alvast bedankt! :)

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:10

Pleister erop, regelmatig even verschonen en klaar. Groeit vanzelf weer goed uit. Geen enkele reden om een praktijk te raadplegen hiervoor, die hebben wel wat anders te doen ;) Nagelbed herstelt wel weer, hooguit dat de nagel even wat hobbelig is.

Bowo

Re: Nagel ingescheurd, open nagelbed

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:13

Gewoon uit laten groeien. Zolang er niets is gebeurd met je nagelriem, groeit je nagel niets anders dan nornaal

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 19:20

Dank hierboven, nee, nagelriem is prima intact maar ben bang dat de onderlaag niet mooi aangroeit en hoe ik dat kan voorkomen..

HA zal ook alleen voor advies zijn, hoef er niet heen verder.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:45

Oei au!
Dat is mij eens gebeurd met een scheermesje, :') maar heb er een pleister om gedaan en eruit laten groeien. Geen idee hoe groot het bij jou is nu maar hier groeide het snel wel weer eruit alleen als het bijna boven was had ik wel even de vijl erbij zodag de nagel niet teveel kan blijven haken

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Groeit vaak zonder problemen gewoon weer aan. Misschien wat hobbelig indd. Ik heb van t voorjaar een flinke schade gehad aan dat topje incl breuk en bijna de gehele nagel (horizontaal) doormiddel. Dat is weer aangegroeid. Aan de nagel zelf zie je niks meer. Nagelriem was ook intact. Zou er er de huisarts niet eens voor bellen..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

De huisarts kan hier niks mee, goed afdekken het heeft tijd nodig.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:59

De keren dat mijn grote teennagels er in z'n geheel afgekomen zijn omdat er een paard op had staan dansen zijn niet meer op 1 hand te tellen. En daar zit aan allebei de kanten gewoon weer een normale nagel. Ze groeien vanuit de nagelriem, en als ze onderweg loslaten om één of andere reden geeft dat niets. Wat er aan nieuwe nagel groeit zit vast aan het nagelbed en dat vult gewoon vanaf de nagelriem uiteindelijk de hele plek weer op. Na verloop van tijd wordt het 'kale' nagelbed ook minder gevoelig, gaat bijna ale gewone huid aanvoelen (en ook dat is geen reden tot paniek dus, je krijgt nog steeds een gewone vastzittende nagel terug), dus je hoeft niet eens maandenlang pleisters te plakken.

Dagahra

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:04

Hooguit pleister erop, zodat stoten aan dingen minder pijn doet. En door.

Zoiets kan ha weinig mee

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:24

Ik heb zoiets ook een keer gehad met een scheermesje in de douche. Bloedde voor mijn gevoel enorm (door het water natuurlijk) en ik ging bijna de vlakte op want ik en bloed zijn niet zo'n match. Deed echt een aantal dagen flink zeer en daarna begon het te helen. Is helemaal normaal terug gegroeid en ik zou niet meer durven zeggen welke vinger het geweest is. Was ook niet een onwijs groot stuk nagel hoor, maar genoeg dat het niet zo grappig was op dat moment. :+

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:29

Huisarts bellen en de gekregen tips ook aan hem voorleggen?

Ik ga nu heel lomp zijn, want dat ligt best goed in mijn aard. Maar dit is toch overbodig? Die man/vrouw heeft het al zo druk.
Het doet vast erg pijn. Vingers zijn best gevoelig. Maar hiervoor de huisarts raadplegen vind ik dus wel Eeeuhm onzin. Sorry.

Houd het schoon en droog. Smeer er niet teveel spul op. Geef het tijd. Veel tijd.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:58

Niks doen, groeit vanzelf weer aan

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:10

Ik heb je een pb gestuurd +:)+

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:13

Mijn inziens kun je dit prima telefonisch aan de huisarts-assistente voorleggen en vragen om advies, juist daar zijn ze voor. Het is niet dat eist TS om door de huisarts in eigen persoon gezien te worden ofzo?!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:44

_Karlijn schreef:
Mijn inziens kun je dit prima telefonisch aan de huisarts-assistente voorleggen en vragen om advies, juist daar zijn ze voor. Het is niet dat eist TS om door de huisarts in eigen persoon gezien te worden ofzo?!

Hier altijd enorme wachttijden aan de telefoon. Lunch niet bereikbaar en tussendoor ook 2 blokken van een uur niet ivm teamoverleg en vast andere zaken.

En als het wel kan… is het gewoon zo druk. Een vraag over dit vind ik zelfs dan niet passen. En onnodig als verhoging van de werkdrukte. Tenzij het flink gaat ontsteken ofzo.

Niet alles hoort bij een huisarts of assistente. En dit vind ik daar een voorbeeld van.
Maar als ts het echt niet vertrouwd, dan gaat dat gevoel natuurlijk altijd boven mijn mening.

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:47

Dank jullie wel voor alle adviezen! +:)+ Ondertussen kan ik hier echt al heel goed mee verder. Soms is het een beetje common sense, maar soms zie je het zelf eventjes niet meer na zo'n (voor je gevoel, want dat is het in werkelijkheid niet natuurlijk) bloedbad, haha.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:48

Ik heb ooit een kapotte nagel gehad die juist precies bij de nagelriem stuk was over de hele breedte. Ook dat is helemaal goedgekomen. Gewoon een pleister eromheen, en voorlopig even goed bijhouden met een nagelknipper zodat je 'm minder makkelijk stoot.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:53

Anomien schreef:
Niet alles hoort bij een huisarts of assistente. En dit vind ik daar een voorbeeld van.
Maar als ts het echt niet vertrouwd, dan gaat dat gevoel natuurlijk altijd boven mijn mening.

En buiten dat gaat de doktersassistente echt niks anders adviseren dan wat hier word gezegd dus die moeite kan je je echt besparen.
Adviezen die hier gegeven worden zijn echt prima.

Overigens snap ik je best, er zijn meer mensen die hiervoor de huisarts(enpost) bellen en als het heel erg bloed durven mensen er ook wel 112 voor te bellen (ja echt).
Huisarts(enpost) en ambulance doen hier niks aan en adviseren afdekken met pleister en regelmatig verschonen.

Sterkte want het is een nare verwonding

SjakieXX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 22:59

Nee, begrijp ik inderdaad ook heel goed hoor. Was ook met name dat ik weet hoe ik het goed kan houden en daar heb ik goede tips (zowel hier als per pb) ontvangen.

Ben niet de bangste, kan goed tegen dit soort verwondingen, maar wil zoiets als een vinger wel goed laten genezen, heb mijn vinger hard nodig in mijn werk. Voor jezelf weet je het toch altijd minder goed dan advies voor een ander. En ik heb goede adviezen gekregen welke ik ga opvolgen!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Top!
Wat fijn dat je het zo goed oppakt, komt echt wel goed!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 03:12

Druppel honingzalf en een pleister erop. Komt vanzelf goed. Pas als je hele nagel er ineens afkomt kan het zijn dat het raar terug groeit. Die heb ik aan een pinkieteen. Maar mijn grote tenen en die ernaast zijn er ook weleens compleet af geweest en van een paar vingers ook maar daar zie je niks meer van. Deed wel godsgloeiende zeer op het moment dat het gebeurde. Vooral als zo'n nagel nog aan een klein velletje vast zit... dan vloek je wel het halve volkslied.