Hormoon onbalans, wie nog meer en tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

Hormoon onbalans, wie nog meer en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 09:13

Zijn er hier bokkers die ook te maken hebben met een constante onbalans in de hormonen?

Ik heb een traagwerkende schildklier en PCOS en merk de laatste weken dat het steeds slechter word lichamelijk.

Mijn spieren en gewrichten willen niet echt meer meewerken,heb een burnout die er achteraf gezien al is sinds oktober 2024.
Inmiddels van baan verwisseld waardoor het veel beter gaat gelukkig.

Echter was ik heel veel afgevallen tot ik zwanger werd van mijn jongste.
Tijdens de zwangerschap tot 35 weken blijven sporten,krachttraining vooral.
Weinig aangekomen ook.

Wel moest ik elke 4 weken bloedprikken vanwege mijn schildklier en de medicatie icm de zwangerschap.
Het duurde een 8 maanden na de bevalling voor we weer de schildklier stabiel hadden met aangepaste dosering.
Echter word de kleine dame eind deze maand 2 jaar,en ik ben alleen maar aangekomen.
Ik eet heel bewust/gezond en hetzelfde als wat ik eerder deed maar de kilo's blijven komen.
Ik sport ook nog steeds hetzelfde.

Van de week ben ik gaan bloedprikken omdat er een vermoeden is dat mijn hormonen helemaal in onbalans zijn.
Zodanig dat mijn lijf eronder lijdt.
De huisarts heeft van alles aangekruist om te testen.

Is er iemand met hetzelfde probleem en wie heeft er een tip?
Ik heb momenteel 20 kilo teveel waar ik vanaf moet.

Overigens had ik eerder een spiraal,die heb ik in september laten verwijderen omdat ik niet goed ging op hormoon spiraal.
Vanwege de PCOS was een koper spiraal ook geen optie dus nu volledig hormoon vrij en geen anti conceptie (en nee ben ook niet zwanger)

ual_95

Re: Hormoon onbalans, wie nog meer en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:38

Hoi! Jij hebt wel een pechcocktail zeg: schildklier én PCOS.Ik heb zelf ook PCOS en moet wel zeggen dat het altijd een gevecht blijft. Mijn tip is om eens met de huisarts te overleggen of je geen last hebt van insulineresistentie. Dat kan er in de loop der jaren insluipen en is wel heel passend bij PCOS. Je ziet dit niet direct in je bloed, want als het uiteindelijk wel goed te zien is, ben je prediabeet. Het maakt afvallen moeilijk. Bij mij helpt het gebruik van metformine dan ook, in combinatie met een gezond dieet. Absoluut niet minder eten (want dat is voor je hormonen echt niet goed), maar wel heel bewust (veel vezels!). Ik val niet gigantisch snel af, maar blijf wel goed op gewicht.

Een tweede tip is om te proberen om stress zoveel als mogelijk te vermijden. Mijn cortisol was verhoogd en dat merkte ik goed. Ik blies écht op en kwam in een maand ruim 8 kilo aan. Stress voorkomen kan niet, maar als ik lees dat je een burn-out hebt gehad, ben je dus wel al eens over je eigen grenzen heen gegaan (wat heel herkenbaar is). Het duurt wel even voordat je lijf weer wat tot rust komt. Lief zijn voor jezelf!

xSagan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:44

Ik heb een sterk vermoeden dat het hormoon onbalans ook in mijn leven is, maar dit laat ik nog bevestigen eind deze maand, dus nog mee bezig.
Vooral mijn spieren en humeur lijden er onder, maar jij hebt het heel erg voor de kiezen inderdaad.

Nog geen tips, maar in ieder geval dat je er niet alleen in bent. :knuffel:

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 09:52

Hier ook PCOS en een berg andere kwaaltjes. Ik kom aan van lucht. De afgelopen drie jaar zijn er zeker 10 kilo bijgekomen doordat ik minder kan bewegen. Hier wil ik graag wat aan doen. Ik heb al een diëtist gezien, zonder gewenst effect. En eind vorig jaar bij de huisarts geweest maar die kon mij ook niet verder helpen aangezien het dieet netjes is en het stukje bewegen niet direct kan worden veranderd en ik al doe wat kan binnen mijn mogelijkheden. Ik lees dus mee om te kijken of er tips voorbij komen die ik nog niet geprobeerd heb.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 10:11

ual_95 schreef:
Hoi! Jij hebt wel een pechcocktail zeg: schildklier én PCOS.Ik heb zelf ook PCOS en moet wel zeggen dat het altijd een gevecht blijft. Mijn tip is om eens met de huisarts te overleggen of je geen last hebt van insulineresistentie. Dat kan er in de loop der jaren insluipen en is wel heel passend bij PCOS. Je ziet dit niet direct in je bloed, want als het uiteindelijk wel goed te zien is, ben je prediabeet. Het maakt afvallen moeilijk. Bij mij helpt het gebruik van metformine dan ook, in combinatie met een gezond dieet. Absoluut niet minder eten (want dat is voor je hormonen echt niet goed), maar wel heel bewust (veel vezels!). Ik val niet gigantisch snel af, maar blijf wel goed op gewicht.

Een tweede tip is om te proberen om stress zoveel als mogelijk te vermijden. Mijn cortisol was verhoogd en dat merkte ik goed. Ik blies écht op en kwam in een maand ruim 8 kilo aan. Stress voorkomen kan niet, maar als ik lees dat je een burn-out hebt gehad, ben je dus wel al eens over je eigen grenzen heen gegaan (wat heel herkenbaar is). Het duurt wel even voordat je lijf weer wat tot rust komt. Lief zijn voor jezelf!

Ja helaas is het niet anders.
Insulineresistentie is geloof ik geen sprake van,in mijn zwangerschappen zowel bloedtest als dagcurve geprikt gehad en eigenlijk altijd perfecte scores.
Maar anders kan ik dit komende week wel even vragen.
Niet geschoten is altijd mis natuurlijk.

Kwa stress,de meeste stress kwam van mijn oude werk weg.
Ik ben 1 december begonnen bij een nieuwe baan en heb het daar heel erg naar mijn zin.
Dat is in mijn stressniveau wel te merken.
Ik ben er nog lang niet maar het gaat de goede kant op.

Mijn tante doet veel met mindfullnes en meditatie en massages en heeft al 3 jaar een abonnement bij een of andere app.
Nu kreeg ze een cadeau wat ze aan iemand mocht geven.
Die heb ik gekregen gisteren
Een maand lang gratis gebruik van de meditatie app.

Ik wilde nog graag elke dag een stuk gaan wandelen maar dat blijkt bijna niet te doen te zijn.
Ik werk natuurlijk 3 dagen van 8 tot 17 nu en heb 3 kleine kinderen waarvan 2 schoolgaande.
Daarnaast het huishouden,het eten koken en we hebben een melkveehouderij met 260 melkkoeien.
Ik krijg het er niet ingepland tenzij ik dus alle 3 de kinderen mee neem.
Daarnaast wil ik ook gewoon even mijn eigen alleen zijn tijd.
Wel heeft mijn man een compacte loopband voor mij besteld zodat ik in elk geval elke dag in huis wel kan bewegen als de kleine in bed ligt smiddags en de oudste 2 nog op school zijn.
Laatst bijgewerkt door Eilinora op 11-01-26 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 10:16

Hier geen PCOS, maar wel enorm veel last van mijn hormonen sinds ik een hormoon spiraal heb gehad.

Wat mij heeft geholpen is de hulp van een orthomoleculair therapeut, door de juiste voeding en bepaalde supplementen voelde ik me op een gegeven moment eindelijk weer mezelf.
Ik merk meteen verschil (negatief) nu ik tijdens de feestdagen even niet mijn ortho voedingspatroon heb gevolgd.

Ook het reguleren van mijn stress heeft veel geholpen. Een combinatie van meditatie, zelfhypnose, mindfulness, ademhalingsoefeningen en een spijkermatje hebben me enorm goed gedaan.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-26 19:41

@mabupets toevallig had een vrouw tijdens pilates les daar volgens mij ook over dat dat zo goed hielp.

Zal er dinsdag nog eens naar vragen als ze er is

Zamak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-26 20:55

Hier een schildklierpatient met flink schommelende waarden en iemand die enorm last heeft van PMS.
Ik ben sinds een paar maanden met het Hormoonbalans dieet bezig van Ralph Moorman. Mijn lijf lijkt zich wat te stabiliseren hoewel ik nog wat langer moet testen voor ik het echt zeker weet.

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 01:09

Hier nog een lotgenootje met PCOS en traagwerkende schildklier. Na mijn zwangerschapstraject in Duitsland kwam traagwerkende schildklier pas naar voren.

Na mijn tweede zwangerschap sloegen mijn waardes op hol en viel ik meermaals flauw. Hoewel ik bekend ben met een lage bloeddruk, viel ik ineens bijna altijd 2x per dag flauw.

Ben bij de internist beland en mijn vitamine B12 is een grensgeval (tantes nemen geen B12 op en zitten aan injecties) Vitamine D is te laag, Foiliumzuur te laag en ik heb een ijzer tekort.

Ik heb toen een ijzerinfuus gehad, vitamine D en foliumzuur dubbele dosis moeten slikken. Na 6 weken weer mijn waardes geprikt daarna waren mijn waardes goed en het flauwvallen verminderd. Ik ben toen over gegaan op gewone ijzer medicatie, normale dosis foiliumzuur en vitamine D en na 6 weken waren mijn waardes weer gedaald. Mijn schildklier waardes gaan alle kanten op. Een gastroscopie gehad voor coeliakie maar dat was het ook niet. Internist weet het ook niet goed.

Heb via een kennis gegevens van een diëtist gekregen die goed zou zijn met deze problematiek en we gaan nu kijken of ik de balans beter kan krijgen middels voeding. Hier afgelopen jaren ook flink aangekomen, dus ik hoop dat er wat in te halen valt.

Al zit ik sinds 19 oktober met een open enkelfractuur thuis wat nu ook nergens aan bijdraagt.

Ik heb helaas (nog) geen tips. Maar hoop dat 2026 een beter jaar mag worden en lees hier ook graag mee.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 05:43

Goh typisch! Hier idd ook altijd een lage bloeddruk en grensgeval ijzer.
Ik was vaak duizelig maar viel gelukkig nooit flauw. Wel vaak zwart voor ogen.
Hier heb ik nu eigenlijk geen last meer van.

Helaas zijn mijn eigen medicatie voor de schildklier niet te leveren momenteel in de dosering die ik moet hebben dus ik ben nu over gezet op een ander merk.
Moet over 4 weken weer bloedprikken om te kijken wat mijn lijf hiermee doet.

Ik hoop dat het nu niet weer op de hobbel gaat.

Lisewiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 07:26

Medicatie verandering kan ook veel doen. Komt helaas veel voor, ik heb het tot nu toe nog niet gehad. Ik ben benieuwd of je waardes anders zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 07:36

Wat waren de vorige keer je schildklierwaardes en hoeveel medicatie neem je?
Alles wat je opnoemt past er wel bij datnjr misschien nog niet goed staat ingesteld.

En neem je ook vitamines?
Meeste schildklier patiënten hebben tekort aan vitaminenD, word ook aangeraden om dit te nemen.
Dan niet tegelijk met je schildklier medicatie,maar later omdat dat weer invloed kan hebben op de werking.
Ben benieuwd hoe je waardes dit keer zijn, hopelijk heb je niet teveel last van het overgaan naar een ander merk medicatie.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 10:06

Ik slik normaal van zaterdag tm dinsdag 100 mg en van woensdag tm vrijdag 75 mg levothyroxine.
Nu heb ik 75 gram levo gekregen en 100 mg oes nog wat

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 14:15

En weet je je waardes nog van vorige keer?
Nou ja sowieso even de uitslagen nu afwachten, maar zeker de D als ze die geprikt hebben is wel een belangrijke :j

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 14:53

Nee echt geen idee meer,is al even geleden.

De D is niet geprikt maar een jaar geleden was die aan de lage kant en heb ik capsules gekregen dus op zich kan ik die nog wel slikken

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 12:56

Mijn ervaring is dat er een groot verschil zit tussen de waardes 0 en 4
Op 3,8 was ik niet vooruit te branden, nul energie en zere spieren. Later toch iets meer medicatie en nu op 1,4 voel ik me heel goed. Maakt wel dat de andere waarde iets boven de normaal grens zit maar ik voel me daar veel prettiger bij. Misschien eens kijken of je een doorverwijzing naar een endocrinoloog kunt krijgen?
Voor de kilo's heb ik uiteindelijk mogen kiezen voor saxenda, liever had ik dit niet nodig gehad maar ben voor het eerst in 20 jaar aan het afvallen en dat is toch wel heel erg fijn. Wellicht de moeite waard om eens naar te kijken. Succes in elk geval

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 13:27

Ik heb wel een onbalans in mijn hormonen, maar andere hormonen dan jij. Ik weet niet hoe behulpzaam dat is voor jou :o

Albertina71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 14:23

Eilinora schreef:
Goh typisch! Hier idd ook altijd een lage bloeddruk en grensgeval ijzer.
Ik was vaak duizelig maar viel gelukkig nooit flauw. Wel vaak zwart voor ogen.
Hier heb ik nu eigenlijk geen last meer van.

Helaas zijn mijn eigen medicatie voor de schildklier niet te leveren momenteel in de dosering die ik moet hebben dus ik ben nu over gezet op een ander merk.
Moet over 4 weken weer bloedprikken om te kijken wat mijn lijf hiermee doet.

Ik hoop dat het nu niet weer op de hobbel gaat.

Is dat niet leverbare merk schildkliermedicatie soms Teva? Dat merk heeft als je erop zoekt de laatste jaren al vaker productieproblemen gehad. Ik las op gov.uk dat het probleem zit in dat er geen stabiele dosering in de tabletten zit en/of niet geleidelijk vrijkomt. Dat is vooral belangrijk voor schildklierkankerpatiënten, maar die schommelingen zijn voor niemand fijn.
Ik zou nu wel over willen stappen naar een ander merk, maar toen ik dat aangaf bij de apotheek hadden ze ineens wel een doosje Teva 100 mcg Levothyroxine voor me.

Ik vul de Levothyroxine (T4) aan met overdag Cytomel (T3) omdat ik meer Levothyroxine niet verdraag, maar toch nog steeds klachten als kouwelijk, duizelig, stijf, droge huid, duf, vocht vasthouden e.d. heb. Met Cytomel gaat dat over.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:35

Eilinora schreef:
Zijn er hier bokkers die ook te maken hebben met een constante onbalans in de hormonen?

Ik heb een traagwerkende schildklier en PCOS en merk de laatste weken dat het steeds slechter word lichamelijk.

Mijn spieren en gewrichten willen niet echt meer meewerken,heb een burnout die er achteraf gezien al is sinds oktober 2024.
Inmiddels van baan verwisseld waardoor het veel beter gaat gelukkig.

Echter was ik heel veel afgevallen tot ik zwanger werd van mijn jongste.
Tijdens de zwangerschap tot 35 weken blijven sporten,krachttraining vooral.
Weinig aangekomen ook.

Wel moest ik elke 4 weken bloedprikken vanwege mijn schildklier en de medicatie icm de zwangerschap.
Het duurde een 8 maanden na de bevalling voor we weer de schildklier stabiel hadden met aangepaste dosering.
Echter word de kleine dame eind deze maand 2 jaar,en ik ben alleen maar aangekomen.
Ik eet heel bewust/gezond en hetzelfde als wat ik eerder deed maar de kilo's blijven komen.
Ik sport ook nog steeds hetzelfde.

Van de week ben ik gaan bloedprikken omdat er een vermoeden is dat mijn hormonen helemaal in onbalans zijn.
Zodanig dat mijn lijf eronder lijdt.
De huisarts heeft van alles aangekruist om te testen.

Is er iemand met hetzelfde probleem en wie heeft er een tip?
Ik heb momenteel 20 kilo teveel waar ik vanaf moet.

Overigens had ik eerder een spiraal,die heb ik in september laten verwijderen omdat ik niet goed ging op hormoon spiraal.
Vanwege de PCOS was een koper spiraal ook geen optie dus nu volledig hormoon vrij en geen anti conceptie (en nee ben ook niet zwanger)

Hoezo is een koperspiraal geen optie bij PCOS?
Ik heb dat namelijk ook al jaren en 5 jaar geleden een koperspiraaltje laten inbrengen. Er is daar nooit iets over gezegd qua bezwaren ivm reeds sinds 18 jarige (nu 39) gekende problematiek met PCOS...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:22

Omdat ik hele zware bloedingen heb en langdurig en veel last van buikpijn.
De koper spiraal verergert dat juist.

Hier eindelijk de uitslagen binnen gehad,maar niks op aan te merken volgens de huisarts.

Ze vermoeden dat het echt stress is en lichaam die nog in standje overleven staat en dat ik daarom niks kan afvallen.
Moest toch proberen om suikervrij te eten en drinken en meer te relaxen.
Dat is nogal simpel gezegd haha.

Maarja we hobbelen gewoon door en zal het dus toch zelf moeten uitzoeken.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:39

Apart... Ik neem bovenop de pcos en koperspiraal ook nog 2 bloedverdunners per dag en bloed dus ook vreselijk veel maar daar maakte toch echt niemand bezwaar tegen van het medische team.

Bijzonder...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:57

Dat dat voor jou werkt wil niet zeggen dat dat voor mij dan ook werkt.
Ik heb het geprobeerd maar het maakte het probleem alleen maar erger.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:36

Ik vind het vooral raar dat artsen zo weinig communiceren en dat niet op voorhand bespreken. Want voor mij werkt het eigenlijk ook echt niet, het bloeden is echt abnormaal. Dat was meer mijn insteek maar goed