Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ual_95 schreef:Hoi! Jij hebt wel een pechcocktail zeg: schildklier én PCOS.Ik heb zelf ook PCOS en moet wel zeggen dat het altijd een gevecht blijft. Mijn tip is om eens met de huisarts te overleggen of je geen last hebt van insulineresistentie. Dat kan er in de loop der jaren insluipen en is wel heel passend bij PCOS. Je ziet dit niet direct in je bloed, want als het uiteindelijk wel goed te zien is, ben je prediabeet. Het maakt afvallen moeilijk. Bij mij helpt het gebruik van metformine dan ook, in combinatie met een gezond dieet. Absoluut niet minder eten (want dat is voor je hormonen echt niet goed), maar wel heel bewust (veel vezels!). Ik val niet gigantisch snel af, maar blijf wel goed op gewicht.
Een tweede tip is om te proberen om stress zoveel als mogelijk te vermijden. Mijn cortisol was verhoogd en dat merkte ik goed. Ik blies écht op en kwam in een maand ruim 8 kilo aan. Stress voorkomen kan niet, maar als ik lees dat je een burn-out hebt gehad, ben je dus wel al eens over je eigen grenzen heen gegaan (wat heel herkenbaar is). Het duurt wel even voordat je lijf weer wat tot rust komt. Lief zijn voor jezelf!

Eilinora schreef:Goh typisch! Hier idd ook altijd een lage bloeddruk en grensgeval ijzer.
Ik was vaak duizelig maar viel gelukkig nooit flauw. Wel vaak zwart voor ogen.
Hier heb ik nu eigenlijk geen last meer van.
Helaas zijn mijn eigen medicatie voor de schildklier niet te leveren momenteel in de dosering die ik moet hebben dus ik ben nu over gezet op een ander merk.
Moet over 4 weken weer bloedprikken om te kijken wat mijn lijf hiermee doet.
Ik hoop dat het nu niet weer op de hobbel gaat.
Eilinora schreef:Zijn er hier bokkers die ook te maken hebben met een constante onbalans in de hormonen?
Ik heb een traagwerkende schildklier en PCOS en merk de laatste weken dat het steeds slechter word lichamelijk.
Mijn spieren en gewrichten willen niet echt meer meewerken,heb een burnout die er achteraf gezien al is sinds oktober 2024.
Inmiddels van baan verwisseld waardoor het veel beter gaat gelukkig.
Echter was ik heel veel afgevallen tot ik zwanger werd van mijn jongste.
Tijdens de zwangerschap tot 35 weken blijven sporten,krachttraining vooral.
Weinig aangekomen ook.
Wel moest ik elke 4 weken bloedprikken vanwege mijn schildklier en de medicatie icm de zwangerschap.
Het duurde een 8 maanden na de bevalling voor we weer de schildklier stabiel hadden met aangepaste dosering.
Echter word de kleine dame eind deze maand 2 jaar,en ik ben alleen maar aangekomen.
Ik eet heel bewust/gezond en hetzelfde als wat ik eerder deed maar de kilo's blijven komen.
Ik sport ook nog steeds hetzelfde.
Van de week ben ik gaan bloedprikken omdat er een vermoeden is dat mijn hormonen helemaal in onbalans zijn.
Zodanig dat mijn lijf eronder lijdt.
De huisarts heeft van alles aangekruist om te testen.
Is er iemand met hetzelfde probleem en wie heeft er een tip?
Ik heb momenteel 20 kilo teveel waar ik vanaf moet.
Overigens had ik eerder een spiraal,die heb ik in september laten verwijderen omdat ik niet goed ging op hormoon spiraal.
Vanwege de PCOS was een koper spiraal ook geen optie dus nu volledig hormoon vrij en geen anti conceptie (en nee ben ook niet zwanger)