Hoeveel geef jij uit aan een bril?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Hoeveel geef jij uit aan een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 10:28

Gisteren in een opwelling de Pearl (BE) binnen gelopen - ik werk nu bijna een jaar op mijn nieuwe werk, en draag sindsdien mijn bril de hele dag.

VrOeGaH deed ik dat absoluut niet - enkel bij autorijden en als ik tv keek.
Ik draag mijn bril sinds mijn 12de - de opticien zei destijds tegen mijn mama "ze hoeft hem niet de hele dag te dragen van mij, maar je zal zien dat ze dat al heel snel wél zal doen; simpelweg omdat ze dan veel beter ziet".

Mooi niet dus haha, ik was het wel gewend niet heel scherp te zien :')

De laatste jaren echter merkte ik wel dat ik mijn bril vaker ging dragen.
Op uitstapjes naar de zoo, op vakantie, ... Bij dingen waarvan ik dacht "Ja, die wil ik wel duidelijk zien" :')

Mijn ogen gingen al die jaren (ik ben volgende maand jarig, 37 dan!) heel traag achteruit (gelukkig) - maar sinds die nieuwe baan gaat het denk ik wel sneller.
Ik moet nu de hele dag door op 2 schermen kijken - thuis zal ik nooit mijn bril opzetten als ik achter de laptop zit, dat verkleint de boel alleen maar en vind ik niet duidelijker. Ik kan prima dichtbij zien; en ben altijd de pineut als er kleine lettertjes gelezen moeten worden. Maar die 2 schermen staan net iets te ver om comfortabel te zien, dus het was gewoon logisch om de hele dag door te brillen.

Probleem is: ik erger me mateloos aan vuil, stof, regen, krassen, strepen, ... :')
Dus op stal bijvoorbeeld gaat mijn bril meteen af. Als het regent draag ik hem liever ook niet.

Mijn huidige bril kocht ik in 2022. Mooie Rayban, grote glazen :D
Mijn vriend vond mijn bril altijd "te groot", maar ik vind het heerlijk dat ik mijn hoofd niet moet draaien om alles door het glas heen te zien; dat had ik met mijn vorige bril met kleinere glazen wel.
Ook wil ik een fijn montuur - mijn vorige bril was iets bruter, en ik vond dat dat blinde vlekken aan de zijkant gaf in de auto :')

Ik dus gisteren mijn ogen opnieuw laten testen. Glas met een blauwfilter laten aanmeten.
Ik mocht daarna een montuur kiezen - en wat ben ik toch een moeilijk mens hahaha.

Die Rayban, die had ik me ik 2022 op mijn neus laten zetten door het meisje dat daar werkte.
Meteen een schot in de roos! Nu moest ik alleen kiezen, er was nog een klant die een oogmeting nodig had.
Dus na een bril of 30 te passen en op 1 na af te keuren had ik plots hetzelfde montuur als mijn huidige weer vast :') Gaan we niet doen haha, ik hou van dat montuur maar als ik dan een nieuwe bril moet, wil ik ook een nieuw montuur haha.

Die Rayban was destijds 300 en een klets euro.
Ik koop altijd in januari, solden haha.

Ik had gisteren eerst een montuur vast van 380 euro, maar kwam uiteindelijk een ander montuur tegen dat ik wel mooi vond: een Ralph Lauren van 240 euro. Uiteraard géén solden op dit model hahaha, maar alsnog 20% gekregen. Qua glazen voor een hogere kwaliteit gekozen dan vorige keer, ik hoop op minder krassen nu.

Totaalprijs: 408 euro.

Ik vind het veel geld, maar het gaat om mijn ogen, en dat heb ik er dan wel voor over.
De mutualiteit betaalt nog 40 euro terug.

Vorig jaar ook een zonnebril op sterke gekocht, een beetje in een opwelling.
Ik moest er in de auto héél erg aan wennen - ik heb letterlijk nooit met een zonnebril op gereden, dus ik vond dat best donker :')
Die had ik trouwens gewoon online gekocht, ook via mijn huidige opticien - ze hebben mijn gegevens online, dus was een kwestie van een montuur kiezen en klaar.
Prijskaartje: 90 euro. Was een merkloos montuur, en eerlijk - ik ben er heel blij mee.

Hoeveel geven jullie gemiddeld uit aan een nieuwe bril?
Hoe vaak kopen jullie een nieuwe bril?

Marjo

Re: Hoeveel geef jij uit aan een bril?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:39

Zo min mogelijk :')

Ik ga vaak wel naar Specsavers, die hebben dan aanbiedingen dat je 2 brillen voor de prijs van 1 krijgt. Mooi makkelijk, heb ik gelijk een zonnebril op sterkte.
Toevallig vorig jaar nieuwe brillen gehaald van in totaal iets meer dan 200 euro. Alsnog veel geld, maar ik draag de bril wel altijd. Ik zoek altijd een montuur van max 200. Merken heb ik niks mee, ik kijk vooral naar iets wat leuk staat.

Ik heb gelukkig geen hele heftige sterkte nodig, dat scheelt ook heel erg in de uiteindelijke prijs natuurlijk

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:40

Ik heb lenzen (die zijn in verhouding eigenlijk nog veel duurder), maar mijn man heeft een bril. Wij waren destijds ruim 600 euro kwijt (en krijgen toch wel het enorme bedrag van 150 euro vergoed, per 3 jaar :roll: ). Het kan absoluut goedkoper, maar wij vinden onze ogen ontzettend belangrijk en gaan dus niet naar een keten, maar naar een zelfstandige opticien. De service is echt top daar, hoe vaak je ook komt en hoe lang je de bril ook al hebt.

Mijn man heeft overigens geen grote sterkte, maar wel multifocale glazen, scheelt ook al aanzienlijk in de prijs.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:42

Door mijn sterkte zijn mijn glazen alleen al meer dan 500 euro. Ik geloof dat mijn huidige bril iets van 850 euro was. Dan krijg je er wel een gratis zonnebril bij.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:47

Als de bril goed is, dan is ie goed. Op glazen zeker niet besparen, het montuur moet goed zitten ongeacht het prijskaartje. Van de week voor m’n dochter een nieuwe bril moeten kopen met speciale (miyosmart) glazen, à €230,- per glas. En dan komt het montuur er nog bij, een RayBan van €100,-. Dat was gewoon bij de Pearle.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:48

Ik ga ook naar specsavers, ben niet zuinig op mijn brillen. En idd die 150 euro per 3 jaar zetten écht zoden aan de dijk (not). Maar goed die 1+1 gratis is wel fijn. Was na die 150 euro donatie zo’n 300 euro kwijt voor 2 brillen. En ik zie geen hol zonder bril :+

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:53

Montuur boeit me niks :n dat moet vooral stevig zijn en tegen een stootje kunnen. Kwa glazen zit ik aan peperdure prisma/cilinder glazen met speciale kleurfilter erop en een bepaalde kromming in het glas. Verzekering betaald niet want dergelijke medisch noodzakelijke glazen vallen er bizar genoeg niet onder. De prijs een -O- van ruim 300 euro per glas nog los van het montuur wat zo lang als kan hergebruikt wordt. Check is twee keer per jaar en vervanging als de boel verslechterd. Gewoon een erg dure noodzaak

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:56

Mijn zoontje van 4 moet een bril
En dacht dat dat met 100 euro wel betaald was :+

Niet dus, 4 x zoveel

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 10:56

Ik heb sinds vorig jaar 2 nieuwe brillen bij Pearl vandaan. Net geen 700 euro.
Het zijn varifocale brillen van de ene beste soort glazen (extra breed leesgedeelte). Ik draag -7.

Voorheen kocht ik altijd mijn brillen met enkelvoudige glazen op AliExpress. Kostte me zo'n 25 euro per bril. Ik heb er wel een stuk of 6 besteld. Geen verschil met sterkte/kwaliteit glazen als bij een NL brillenwinkel. Enige dat je nodig hebt, is een 'recept' waarop al je gegevens staan van je sterkte enz.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:00

Alja schreef:

Niet dus, 4 x zoveel

Bereid je maar voor. Onze dochter is de nodige brillen kwijt geraakt. Ook zijn een paar flink beschadigd door vallen. Die konden vaak vanuit de verzekering nog gemaakt worden. Zorg dat er altijd 2 brillen in de juiste sterkte voor handen zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:01

Ik hou van brillen :o . Ik heb er 3, eentje voor wanneer ik make-uploos de deur uit ga (deze is wat grover), een hele mooie goudkleurige met een kwetsbaar montuur en een andere die weer wat steviger is. En dan bezit ik nog 4 zonnebrillen. Ik vind mijzelf met bril mooier dan zonder en voor mij is het echt een soort sieraad; kettinkje, armband, oorbellen en bril, dan ben ik compleet. Qua prijs gaat het echt alle kanten op, van een bril van 100 euro, tot aan mijn sport zonnebril van 800 euro.

Ik geef meer geld uit aan brillen dan aan kleding geloof ik. Ik ben wel heel blij met een vriendin die bij een brillenzaak werkt en voor mij altijd het perfecte montuur uit weet te kiezen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:03

Ik heb vorige week een oogmeting gedaan en een bril uitgezocht, enkelvoudige glazen en ben eerst bij de goedkope monturen gaan kijken, ook de duurdere op mn neus gezet maar die van €35 zat echt het lekkerst en kreeg er 2 voor de prijs van 1.
Helemaal prima zo.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:04

zonnebloem18 schreef:
Alja schreef:

Niet dus, 4 x zoveel

Bereid je maar voor. Onze dochter is de nodige brillen kwijt geraakt. Ook zijn een paar flink beschadigd door vallen. Die konden vaak vanuit de verzekering nog gemaakt worden. Zorg dat er altijd 2 brillen in de juiste sterkte voor handen zijn.

Eerst ff sparen ;)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:12

Montuur boeit mij zeker wat! Wil toch graag een beetje blij worden als ik in de spiegel kijk.
Ben dol op de monturen van Johann von Goisern. Lekker kleurrijk en krijg er vaak complimenten over.
Glazen zijn helaas wel duur, vari focus.
Zit dan toch wel snel tegen de 1000 euro.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:17

Mijn laatste was 800€ en heeft de verzekering betaald omdat mijn kind de vorige gesloopt had :+

De vorige was rond de €500. Maar was een plastic montuur. Nu een Götti montuur, takkeduur, maar de enige die ik mooi vond en moest toch wat omdat die andere stuk was.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:17

zonnebloem18 schreef:
Alja schreef:

Niet dus, 4 x zoveel

Brillen kapot valt hier gewoon onder de inboedelverzekering :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 11:19

Ik ging vroeger ook voor "zo min mogelijk" hoor, maar nu ik het financieel wat beter doe, merk ik dat ik plots een snob ben :')

Ik had thuis wat uit te leggen, toen ik na al die jaren Samsung overging op Iphone :')

Ik moet blij worden van een montuur. Dat helpt om de bril constant te dragen, als ik het een mooie bril vind - en dat hebben mijn ogen helaas wel nodig. Alhoewel ik hem nu niet op heb, de afstand tussen mijn ogen en de laptop is te kort om mijn bril te dragen. Ik ervaar hetzelfde als ik een boek lees.

Sinds ik de zonnebril kocht, vraag ik me af: waarom dacht ik daar niet eerder aan? :')
Ik moest in de zomer altijd kiezen:
- ofwel verblinding door de zon als ik mijn gewone bril droeg
- ofwel geen verblinding door de zon, maar wazig kijken door gebrek aan sterkte bij mijn gewone zonnebril

Lenzen wil ik niet, vind ik doodeng haha.

Ik overweeg heel vaag om te laten laseren; maar vind dat doodeng om eerlijk te zijn. Als ik het ooit doe, is dat in de eerste plaats omdat ik het beu ben om op vuile, stoffige of bekraste glazen te kijken :')

pjer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:34

ik wil altijd een bril van het merk Lindberg die zijn helaas niet goedkoop (montuur 400 euro ongeveer) maar de glazen.. die zijn pas duur! rond de 500 per stuk. dus totaal gaat het rond de 1500 zijn. dus ik stel het nog maar even uit....

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:47

Hier helaas gezegend met varivocale glazen, had weer een nieuwe bril nodig.
Bij de Pearl een mooie deal van 2 voor de prijs van 1.
Montuur vind ik wel belangrijk, moet stevig zijn, maar ook niet te opvallend.
Ben uitgekomen bij een Rayban en Ralph Lauren voor € 650,-, vind ik zeker acceptabel.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 11:55

Ik ga altijd naar specsavers die hebben vaak actie met 2de bril gratis. Dus dan doe een gewone bril en een zonnebril. Maar volgens mij heb ik de vorige keer ook bijna 400 euro betaald.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:00

Met het hele pretpakket van de sterkste verdunning, prisma, cylinder en tegenwoordig ook multifocaal is het geen leuke aankoop meer..
Dat haal ik niet voor 400.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:02

Ik draag mijn bril dagelijks, dus vind kwaliteit wel belangrijk. Ik ben tussende 300 en 600€ kwijt, beetje afhankelijk van of het een duur montuur is of niet.

Iser

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:05

Ik ben dolblij met mijn Zenkabril. Montuur was € 199,00 maar de glazen maken hem duur. Het fijne van de Zenkabrillen is dat je heel veel verschillende frontjes kan kopen (€ 50,00 p/st) zodat je bij iedere outfit een andere bril kan dragen. Ik heb nu 10 frontjes dus eigenlijk 10 brillen. Zodra ik nieuwe glazen nodig heb laat ik ze in mijn huidige bril plaatsen dus dat scheelt weer wat.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-26 12:16

Ik vraag me af of die dure monturen ook daadwerkelijk kwalitatiever zijn.
Simpelweg omdat ik het moeilijk kan vergelijken - mijn zonnebril is een stuk goedkoper, merkloos; maar die draag ik véél minder dus ik vind het moeilijk te vergelijken.

Ik kan ermee leven om nu +400 euro uit te geven (wat ik niet goedkoop vind, maar wat een schijntje is in vergelijking met sommige bedragen die ik hier lees!) omdat ik het eraan kàn uitgeven.
Ik herinner me de tijden nog heel goed waarin ik dat niét kon, en voor veel goedkoper moest gaan.

Erg eigenlijk, als je er over nadenkt.

Ik roep hetzelfde al jaren over tandartsen - de mijne is niet geconventioneerd, dus ik betaal ter plekke altijd de volle mep en trek daarna een bepaald bedrag terug.
Ik ben 5 jaar niet naar de tandarts gegaan - combinatie van een flink trauma + de hoge kosten.

Dus bij deze een oproep aan onze opticiens en tandartsen: breng waardebonnen op de markt, ik zou ze zeker vragen voor verjaardagen en Kerst haha!

Iser ik kende Zenka niet, heb even gegoogled. Heel leuk concept zeg!
Maar zo op het eerste zicht (zonder bril, dus misschien niet accuraat haha!) denk ik: oei nee, die monturen zijn niets voor mij :') Ik heb een tamelijk rond hoofd, ik zeg altijd "als je er lijntjes op tekent ben ik een basketbal" dus ik heb imo een heel fijn montuur nodig in een zachte kleur én een bepaalde vorm om dit af te zwakken.
Mijn hoofd combineert heel goed met pilotenbrillen, ik heb die afronding nodig, en de grotere glazen maken mijn hoofd kleiner :') Te rond werkt dan ook weer niet met dat ronde hoofd van mij haha.
Ik heb ook heel donker haar, donkere wenkbrauwen, bruine ogen - en donkere monturen verstrengen mijn gezicht, heb ik de indruk. Ik vind het niet mooi.

De opticien moest gisteren heel erg lachen met mijn redenering, maar vond mijn keuze qua montuur wel heel geslaagd.
Ik heb andere monturen geprobeerd, maar bij elke blik in de spiegel dacht ik "nope". Te hoekig, te donker, te rond, te streng, ...

Als ik de Zenka collectie bekijk is die voor mij geen optie:
- collectie 1 is te hoekig, en de glazen zijn te klein voor mij
- collectie 2 is te rond voor mijn hoofd
- collectie 3 is prima qua glazen-grootte, maar te hoekig, en dat vloekt ontzettend bij mijn wenkbrauwen :')

Jammer, want het is een super leuk idee om andere frontjes te kunnen krijgen en zo je bril aan te passen/op te leuken :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:20

Ik betaal daar max een 100 euro voor, liefst minder. Ik heb -0,75 en -1,25 en cylinder-afwijking aan beide kanten. Ik wacht altijd tot er een mooie aanbieding is en als ik een recente oogmeting heb gehad dan bestel ik ook rustig bij brillen24 (voorheen charlie temple) met die gegevens. Ik doe met die brillen ook gerust 3 jaar. Nooit problemen mee gehad. Ik geef niet graag veel geld uit aan mezelf, besteed ik liever anders.