Hey! Om te beginnen hoop ik dat dit goed staat. (Ik ben 22 jaar en een vrouw) Ik ben zo een persoon die snel gaat opzoeken op google als ik iets heb wat het zou kunnen zijn en ben dan vaak snel bang dat het het ergste is. Ik weet dat het niet slim is maar toch doe ik dat..
Nu kreeg ik zo een uur geleden pijn in mijn linkerarm. Zo er vervelende pijn waarbij je niet goed weet welke houding aan te nemen. Na een half uurtje toch maar mijn telefoon er bij genomen en beginnen opzoeken want ja, de linkerarm kan naar mijn weten wijzen op een infarct. En uiteraard wat kom ik tegen, infarct. Ik lees dat dit meestal vanuit de borst komt? Dat is niet het geval.
Nu is het ondertussen al een uurtje zo, de pijn is wel minder lijkt me nu, maar wel aanwezig.
Ik weet niet zo goed wanneer het echt belangrijk is om te bellen naar de huisartsenpost. Ga ik gewoon proberen slapen? Ik weet het niet..
Je kunt moet ik naar de dokter.nl gebruiken en/of bel voor de zekerheid de HAP ter overleg. Daar zijn zij voor. Zij kunnen je goed uitvragen en beoordelen of je gezien moet worden. Sterkte!
Qimm
Geplaatst: 28-12-25 02:00
Zou gewoon de huisartsenpost bellen. Het kunnen wel tig verschillende dingen zijn en zij weten welke vragen belangrijk zijn. Google helpt je hier geen zier bij.
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 28-12-25 02:06
Bij twijfel zou ik bellen, je kan dan ook telefonisch je zorgen en twijfels uitspreken, dat zullen ze ook vast begrijpen.
Misschien heb je jouw arm overbelast of heeft die in een gekke houding gelegen? Als je verder geen klachten hebt is een hartinfarct niet heel aannemelijk. Op de seh wel eens een dame binnen gekregen met ook plotseling pijn in de arm, die bleek haar pols te hebben gebroken. Maar als je het niet vertrouwd, is het sowieso wijsheid om de hap te bellen voor advies.
Zebrastreep
Geplaatst: 28-12-25 15:28
Hier een bericht van iemand die zich maanden gek heeft laten maken door onder andere deze klacht.
Een hartinfarct onder de 35 is zeldzaam, de kans dat de pijn vanuit wat anders komt is groter. Heb je meer klachten? Bijv. pijn midden op de borst ? en straalt die pijn uit naar de arm , kaak of schouders? Ben je kortademig en of benauwd? Zweet je en ben je bleek en misselijk?
Ik heb de laatste maanden (schrik niet) wel 13 keer bij de huisarts en of de spoed gezeten. Maar als ik echt weer twijfel tussen paniek / burn-out klachten of mijn hart en ik wordt niet meer rustig bel ik gerust naar de spoed voor advies. 112 hoef je nog niet te bellen, maar ik heb goede ervaringen met de spoeddienst ze hebben mij elke keer netjes geholpen. Ik was ook heel bang voor een infarct.
Grote tip van iemand die door Googelen heel veel paniek aanvallen heeft gehad, doet dit niet! Je kan jezelf daar helemaal gek en angstig van maken. En angstaanvallen zijn geen pretje door dat je je zelf een diagnose gaat geven.
Bij mij was het trouwens heel simpel te verhelpen, ik draaide op den duur een paar keer met mijn schouder gedraaid en in mijn rug knakte er een paar keer iets. Sindsdien heb ik helemaal geen last meer gehad.
De angst ervoor herken ik, probeer rustig te blijven en je kan altijd even bellen en benoemen ik heb pijn in mijn arm , op internet gekeken en nu ben ik angstig en of maak ik mij zorgen door wat ik heb gelezen. Als ze twijfelen mag je echt wel langskomen is mijn ervaring. Ik heb er heel vaak gezeten voor 'niks' of nou ja vanwege een paniek en of angstaanval.
Waarschijnlijk zeggen ze neem maar een paracetamol en moet je wachten of de pijn minder wordt. Maar ik zou gewoon even bellen.
En om je gerust te stellen , ik heb al sinds begin augustus hartoverslagen ( wel gecheckt) pijn in de arm , kaken , steken op en rondom de borst , moeite met ademhalen, misselijk , zweten. Maar puur door overbelasting en angst. Ik heb het wel allemaal laten onderzoeken , geen hartprobleem, wel een psychisch en angst probleem. Ik mag niet meer googelen maar ik denk dat als je mijn geschiedenis terug gaat kijken je vooral de vraag symptomen hartinfarct veel terug gaat vinden. Mijn klachten zijn gelukkig al heel erg afgenomen.
Ik ben vaak wat extra bevestiging nodig. Maar het blijf voor mij ook nog vaak lastig. Door therapie gaat het beter. Zorg er wel voor dat je niet zo diep erin komt te zitten. Ik ben echt door een hel gegaan de afgelopen maanden door verkeerde zelfdiagnoses.
Polly
Moderator Algemeen
Geplaatst: 28-12-25 15:33
Ik zou met alleen pijn in de arm en geen bijkomende klachten als pijn of druk op de borst of tussen de schouderbladen, misselijkheid, kortademigheid, hartkloppingen, drugsgebruik en geen hartkwalen in je directe familie niet meteen uit gaan van een hartinfarct, dat doen ze op de HAP en bij de ambulance ook niet.
Als je echt alleen pijn in je arm hebt zonder bovenstaande bijkomende klachten zou ik eens beginnen met pijnstillers nemen en wellicht kijken of je niet in een rare houding hebt gelegen. Gaat het dan nog niet over, voel je je verder nog steeds goed kan je dat echt veilig aankijken tot je eigen huisarts er is. Krijg je er klachten bij (in het bijzonder die ik hierboven noem) óf je hebt in de afgelopen uren drugs gebruikt dan zou ik aan de bel trekken bij de huisartsen spoedpost.
Sidenote: natuurlijk mag je altijd bij twijfel en zorg de huisartsenpost bellen maar besef wel dat deze voor spoed is. Bij dit soort klachten zonder alarmsymptomen kan het echt geen kwaad om eerst even een pijnstiller te nemen en af te wachten, dat gaat nml ook het advies zijn van de spoedposten.
Voor de beeldvorming: gister zaten we met maximale bezetting op een spoedpost met een wachtrij aan de telefoon van 1 uur en 25 minuten, iedereen werkt zich het snot voor de ogen maar mensen bellen echt voor elk wissewasje en zelfs voor bloeduitslagen zonder dat mensen klachten hebben, hebben we meerdere telefoontjes gehad. Natuurlijk neem je bij ernstige klachten altijd contact op met de HAP of 112, daar zitten opgeleide mensen om te beoordelen of je moet komen, maar probeer eerst zelf te beoordelen of bellen echt nodig is en wat je zelf al hebt geprobeerd
Sorry voor mijn spreekbeurt
Zebrastreep
Geplaatst: 28-12-25 18:13
Bellen mensen serieus voor bloeduitslagen? Dan moet je toch sowieso bij je eigen huisarts zijn....
Ik ben altijd wel heel snel geholpen. Ik mocht ook komen als de paniek niet afzakte. Maar vaak zeiden ze neem maar een Oxazepam extra en als het dan niet afneemt kijken we even verder. Vaak was dat al voldoende.