Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 20:35

Allereerst een fijne kerst allemaal!

Ik zit met de volgende vraag/probleem. Nadat ik ongeveer een half mensje ben afgevallen wilde ik het paardrijden weer oppakken, elke week op het paard zitten leek me fantastisch.
Maar doordat ik fibromyalgie heb is het plezier van het paardrijden snel weggegaan. Na 3 groepslessen kon ik niet meer lopen van de pijn in mijn rug.

Nu dacht ik dat centered riding misschien iets zou zijn omdat je dan bewust van je lichaam wordt bent?

Wie van jullie heeft er ervaring mee of met een andere discipline?

Ik mis het rijden toch wel...

Alvast bedankt!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 20:46

Centered riding lijkt me zeker het proberen waard. De bedenker daarvan heeft het juist vanwege haar lichamelijke klachten bedacht.

Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-25 21:14

Ladyson schreef:
Centered riding lijkt me zeker het proberen waard. De bedenker daarvan heeft het juist vanwege haar lichamelijke klachten bedacht.

Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.

Ik ga het zeker in overweging nemen.
In den Haag is er een manege die aan centered riding doet. Ga ze volgende week bellen.

boedjang

Re: Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 22:34

Ja zeker weten daar kun je heelveel wijzer van worden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-25 23:09

Ik zou ook kijken naar een fysio gericht op ruitersport om aan de diepere spieren in je core te werken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 00:32

Ladyson schreef:

Dit is zeker een aanrader! Je kan het bij haar ook combineren met fysio. Of enkel houding- en zitles natuurlijk

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 07:17

Ik heb overigens een tijdje bij de fysio middels flexchair geoefend. Heel duidelijk dat ik echt niet recht zat. Terwijl dat wel zo voelde

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-25 08:13

Ik denk eigenlijk moet fibro dat rustiger opbouwen belangrijk is en een paard met vlakke gangen/ een gangenpaard.

Om meer lichaamsbewustzijn te creëeren naast het paard zou je kunnen kijken naar Cesar therapie en meditatie/ Yoga om spieren bewust te leren ontspannen dmv ademhaling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-25 09:59

Elisa2 schreef:
Ik denk eigenlijk moet fibro dat rustiger opbouwen belangrijk is en een paard met vlakke gangen/ een gangenpaard.

Om meer lichaamsbewustzijn te creëeren naast het paard zou je kunnen kijken naar Cesar therapie en meditatie/ Yoga om spieren bewust te leren ontspannen dmv ademhaling.

Dit is wel zeker waar, waar ik de eerste keer weer na 5,5 jaar een privéles had, had ik een paard wat hoog opgooide. Dit was alles behalve fijn voor mijn rug :')
Ik had echter niet aangegeven dat ik een paard met vlakke gangen veel fijner vond. De keren daarna ging het iets beter zonder een hoog opgooiend paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 09:48

Ja, het is denk ik belangrijk bij fibro om echt heel langzaam op te bouwen en niet over je grenzen te gaan. Vlakke gangen kunnen enorm uitmaken voor je spieren en hoeveel ze moeten doen/ opvangen.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 11:06

Ik ben zelf centered riding niveau 1 instructie. Mijn rugklachten zijn wel echt veel minder sinds ik centered riding principes toe pas. Het is wel zo dat je dit niet alleen op je paard doet, je kunt veel hiervan ook in je dagelijks leven toevoegen.

Wel even een tip, zoek een goede instructeur, er zijn centered riding instructeurs die het papiertje alleen halen omdat hier andere eisen aan worden gesteld dan bij de ORUN van KNHS. Als er niet wordt gesproken over de 4 basisprincipes: ademhaling, zachte ogen, vanuit het centrum en blokken stapelen, heb je te maken met iemand die ging voor het papiertje maar die niet bezig is met centered riding. Ook bestaat centered riding uit werken met bodywork, dat is hierin ook belangrijk om de ruiter goed te laten zitten. Een “echte” centered riding instructeur zal hier ook mee aan de slag gaan, misschien niet elke les, maar het komt zeker aan bod.

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-25 11:34

Eerlijk gezegd vind ik het allemaal op hetzelfde neerkomen, heb paar lessen gehad van Margreet Bouwmeester ooit. Goed rijden en zitten is de essentie, daar komen alle vormen van les uiteindelijk wel allemaal op uit.
Hier ook fibromyalgie en heb zelf al jaren friezen. Merk dat ik er meer last van krijg de laatste jaren, zeker qua houding en uithoudingsvermogen/belasting op je lijf. Rijden maakt je soepeler, maar je moet wel rekening houden met je klachten zoals verzuring. Heb sinds kort weer om de week priveles en wekelijks groepsles op de rijvereniging, vaak zijn dat eye-openers omdat ik zelf niet door heb hoe ik ergens onbewust vastzet of niet genoeg los meebeweeg. Afgelopen periode stond het rijden op laag pitje en ga het nu weer meer oppakken en merk dat er veel dingen ingeslopen zijn vanwege klachten, dat vergt weer veel werk. Mijn paard kent mij ook door en door, die weet ook waar mijn lichamelijke grenzen liggen, dat maakt het wel eens lastig om iets voor elkaar te krijgen qua oefeningen. Is wel een erg vlotte 'sport' fries, denk dat een flegmatiek paard eerder meer problemen geeft bij fibromyalgie klachten.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 23:56

Zeker doen. En zoek inderdaad wat iemand verder nog heeft gedaan en daadwerkelijk met houding en zit en inwerking bezig is. Daar ga ja bij gebaat zijn. :) Veel plezier!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-26 09:39

Sababber schreef:
Ik ben zelf centered riding niveau 1 instructie. Mijn rugklachten zijn wel echt veel minder sinds ik centered riding principes toe pas. Het is wel zo dat je dit niet alleen op je paard doet, je kunt veel hiervan ook in je dagelijks leven toevoegen.

Wel even een tip, zoek een goede instructeur, er zijn centered riding instructeurs die het papiertje alleen halen omdat hier andere eisen aan worden gesteld dan bij de ORUN van KNHS. Als er niet wordt gesproken over de 4 basisprincipes: ademhaling, zachte ogen, vanuit het centrum en blokken stapelen, heb je te maken met iemand die ging voor het papiertje maar die niet bezig is met centered riding. Ook bestaat centered riding uit werken met bodywork, dat is hierin ook belangrijk om de ruiter goed te laten zitten. Een “echte” centered riding instructeur zal hier ook mee aan de slag gaan, misschien niet elke les, maar het komt zeker aan bod.

Ik stuur je straks even een pb.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 23:21

Mocht je het boek van Sally Swift ergens tweedehands te pakken kunnen krijgen, is dat zeker een aanrader. Ze legt de principes heel duidelijk uit, met foto's erbij.
Ook zonder actieve paardrijles kun je daar al veel van leren.
Het boek wat ik heb is Engelstalig, maar er schijnt ook een Nederlandstalige versie te zijn

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:19

senna21 schreef:
Mocht je het boek van Sally Swift ergens tweedehands te pakken kunnen krijgen, is dat zeker een aanrader. Ze legt de principes heel duidelijk uit, met foto's erbij.
Ook zonder actieve paardrijles kun je daar al veel van leren.
Het boek wat ik heb is Engelstalig, maar er schijnt ook een Nederlandstalige versie te zijn

TS stuur me ff een pb-tje. Ik heb het liggen als je wil.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 08:28

Ik heb het boek van Sally ook al heel erg lang en het is zeker super interessant en leerzaam, ik denk eigenlijk wel dat ik de principes pas later echt ben gaan begrijpen. Want om ogen zacht te maken, moet je bijvoorbeeld al wel weten hoe je je lichaam en spieren bewust ontspant. Om vanuit je centrum te kunnen rijden en blokken te kunnen bouwen moet je weten waar je centrum zit en hoe in je centrum en in je kracht blijft staan. Ik heb dat meer geleerd van andere dingen/ los van paarden dan van dat boek. Het is al heel belangrijk om te leren dus hoe je je lichaam in een diepere staat van rust en ontspanning kan brengen naast het paard.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:14

Ik ben het met jou eens Elisa, ik heb de boeken van Sally allebei in het NL. Ik kon ze pas goed begrijpen nadat ik een open clinic heb meegereden. Al vind ik het zelf wel fijn naslagwerk, als inspiratie en om na te lopen hoe dingen vanuit centered riding gedaan worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-26 16:35

Ik heb net gebeld en heb zaterdag een les op Joker, ze vroeg of ik eerst op het paard wilde en dan op Joker maar het leek me het meest effectief om deze weg in te slaan.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-26 19:19

Overigens is het boek van Anne Muller ook geschikt, in dit rijtje. :j

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-26 20:41

purny schreef:
Ik heb net gebeld en heb zaterdag een les op Joker, ze vroeg of ik eerst op het paard wilde en dan op Joker maar het leek me het meest effectief om deze weg in te slaan.

Veel plezier met de les zaterdag. Ik heb zelf ook een Joker en combineer dat met Centered Riding. Vind Joker ontzettend leerzaam en je krijgt hele duidelijke feedback. En omdat je geen rekening hoeft te houden met wat het paard doet kun je heel geconcentreerd aan je eigen houding en zit werken en verschil voelen tussen "oud en nieuw"
Denk dat je een hele goede keus hebt gemaakt door op Joker te beginnen.
En gefeliciteerd met "een half mensje minder" zijn !

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 11:14

Gisteren de Joker les gehad. Ze vroeg me hoe ik normaal op het paard zat en daar maakte ze een foto van mijn achterkant.

Nou, ik zag mijn rug in een s vorm lopen.
Toen mijn beide handen onder mijn billen gezet en toen bewust op beide billen gaan zitten in het zadel. Daar ging het ook al een stuk beter qua balans. Waar ik in het begin de steunen beet moest pakken hoefde dit niet meer.

Ik vond het een hele waardevolle les. En ik snap nu waarom ik vaak pijn in mijn rug heb en de balans mis.