Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 20:35

Allereerst een fijne kerst allemaal!

Ik zit met de volgende vraag/probleem. Nadat ik ongeveer een half mensje ben afgevallen wilde ik het paardrijden weer oppakken, elke week op het paard zitten leek me fantastisch.
Maar doordat ik fibromyalgie heb is het plezier van het paardrijden snel weggegaan. Na 3 groepslessen kon ik niet meer lopen van de pijn in mijn rug.

Nu dacht ik dat centered riding misschien iets zou zijn omdat je dan bewust van je lichaam wordt bent?

Wie van jullie heeft er ervaring mee of met een andere discipline?

Ik mis het rijden toch wel...

Alvast bedankt!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:46

Centered riding lijkt me zeker het proberen waard. De bedenker daarvan heeft het juist vanwege haar lichamelijke klachten bedacht.

Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 21:14

Ladyson schreef:
Centered riding lijkt me zeker het proberen waard. De bedenker daarvan heeft het juist vanwege haar lichamelijke klachten bedacht.

Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.

Ik ga het zeker in overweging nemen.
In den Haag is er een manege die aan centered riding doet. Ga ze volgende week bellen.

boedjang

Re: Spieren onbewust vastzetten, centered riding een oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:34

Ja zeker weten daar kun je heelveel wijzer van worden

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 23:09

Ik zou ook kijken naar een fysio gericht op ruitersport om aan de diepere spieren in je core te werken.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 00:32

Ladyson schreef:

Dit is zeker een aanrader! Je kan het bij haar ook combineren met fysio. Of enkel houding- en zitles natuurlijk

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:17

Ik heb overigens een tijdje bij de fysio middels flexchair geoefend. Heel duidelijk dat ik echt niet recht zat. Terwijl dat wel zo voelde

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:13

Ik denk eigenlijk moet fibro dat rustiger opbouwen belangrijk is en een paard met vlakke gangen/ een gangenpaard.

Om meer lichaamsbewustzijn te creëeren naast het paard zou je kunnen kijken naar Cesar therapie en meditatie/ Yoga om spieren bewust te leren ontspannen dmv ademhaling.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:59

Elisa2 schreef:
Ik denk eigenlijk moet fibro dat rustiger opbouwen belangrijk is en een paard met vlakke gangen/ een gangenpaard.

Om meer lichaamsbewustzijn te creëeren naast het paard zou je kunnen kijken naar Cesar therapie en meditatie/ Yoga om spieren bewust te leren ontspannen dmv ademhaling.

Dit is wel zeker waar, waar ik de eerste keer weer na 5,5 jaar een privéles had, had ik een paard wat hoog opgooide. Dit was alles behalve fijn voor mijn rug :')
Ik had echter niet aangegeven dat ik een paard met vlakke gangen veel fijner vond. De keren daarna ging het iets beter zonder een hoog opgooiend paard.