Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Ladyson schreef:Centered riding lijkt me zeker het proberen waard. De bedenker daarvan heeft het juist vanwege haar lichamelijke klachten bedacht.
Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.
Ladyson schreef:Of wat dacht je hiervan? https://balance4rider.nl/ Een fysio als instructeur. Dan kun je ook eerst zonder paard al 'droog oefenen' hoe je je spieren moet gebruiken tijdens het rijden. Of zoek eens op de Franklin methode.
Elisa2 schreef:Ik denk eigenlijk moet fibro dat rustiger opbouwen belangrijk is en een paard met vlakke gangen/ een gangenpaard.
Om meer lichaamsbewustzijn te creëeren naast het paard zou je kunnen kijken naar Cesar therapie en meditatie/ Yoga om spieren bewust te leren ontspannen dmv ademhaling.
Veel plezier! Sababber schreef:Ik ben zelf centered riding niveau 1 instructie. Mijn rugklachten zijn wel echt veel minder sinds ik centered riding principes toe pas. Het is wel zo dat je dit niet alleen op je paard doet, je kunt veel hiervan ook in je dagelijks leven toevoegen.
Wel even een tip, zoek een goede instructeur, er zijn centered riding instructeurs die het papiertje alleen halen omdat hier andere eisen aan worden gesteld dan bij de ORUN van KNHS. Als er niet wordt gesproken over de 4 basisprincipes: ademhaling, zachte ogen, vanuit het centrum en blokken stapelen, heb je te maken met iemand die ging voor het papiertje maar die niet bezig is met centered riding. Ook bestaat centered riding uit werken met bodywork, dat is hierin ook belangrijk om de ruiter goed te laten zitten. Een “echte” centered riding instructeur zal hier ook mee aan de slag gaan, misschien niet elke les, maar het komt zeker aan bod.
senna21 schreef:Mocht je het boek van Sally Swift ergens tweedehands te pakken kunnen krijgen, is dat zeker een aanrader. Ze legt de principes heel duidelijk uit, met foto's erbij.
Ook zonder actieve paardrijles kun je daar al veel van leren.
Het boek wat ik heb is Engelstalig, maar er schijnt ook een Nederlandstalige versie te zijn
purny schreef:Ik heb net gebeld en heb zaterdag een les op Joker, ze vroeg of ik eerst op het paard wilde en dan op Joker maar het leek me het meest effectief om deze weg in te slaan.