Zonnepanelenleverancier failliet, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Zonnepanelenleverancier failliet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 13:50

Ik heb net 3 jaar zonnepanelen van Soly. En dat bedrijf is dus net failliet gegaan.

En ik heb dus een mail gekregen:
Citaat:
Moderatoropmerking:
Het delen van privé communicatie is niet toegestaan

Ok, ik heb dus geen Soly Brain app, ik weet niet wat dat is. Ik bekijk de status van mijn panelen gewoon via een webpagina van Enphase. Geen app, niets.
Dus voor mij zal dat geen ramp zijn dat die niet meer ondersteund wordt.

Dat de garantie vervallen is, dat is wel vervelend. Ik heb natuurlijk fabrieksgarantie, maar ja, er kan ook wat anders kapot gaan. Maar hier valt vrees ik niets aan te doen.

Dan die advocaat/curator? Wat moet ik hier mee? Moet ik een claim indienen? Maar waar voor? Ik heb mijn panelen betaald, ze zijn geleverd, maar heeft zo'n claim dan nu voor de misgelopen garantie?

En wat moet je met zo'n enorm duur onderhoudscontract? De panelen doen het, ik neem aan dat ze het blijven doen als ik geen actie onderneem en dat ik via Enphase gewoon ze kan blijven uitlezen. Dat onderhoudscontract neemt geen garantie over, dus waar betaal je dan überhaupt voor?
Laatst bijgewerkt door ynskek op 22-12-25 15:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Prive communicatie leeggehaald

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:09

Wat je nu moet? Helemaal niets. De installatie garantie vervalt. Als er daar problemen mee waren geweest waren die de afgelopen 3 jaar wel aan het licht gekomen.

En "enorm duur"? Iedere euro is er 1, maar 9,- per maand voor een onderhoudscontract is niet "enorm duur". En de keus is aan jou, met zo'n contract worden ze netjes onderhouden en komen mankementen sneller aan het licht. Ook scheelt het aanzienlijk in de kosten als er een keer iets is. Ik zou het wel weten...

Ik vind het al netjes dat ze een ander bedrijf voorstellen. Snap niet zo goed waarom je je druk maakt. Dingen zitten al 3 jaar.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 15:13

Geen tips, maar je hebt echt wel pech met alles wat je dak betreft Germie!

Hopelijk blijft de upload naar de webpagina van Enphase gewoon wel werken. Kan je anders niet bij Enphase informeren?

Fabrieksgarantie loopt idd via de producent, maar heb je daar de gegevens van om rechtstreeks contact op te nemen in geval van vragen?

Claimen kan je niet echt doen op dit punt, want je hebt geen bewezen schade op dit moment.

En idd; wat stelt dat onderhoudscontract voor? Wij hebben panelen en daar is nooit wat gezegd over onderhoud buiten 1 of 2 keer per jaar afnemen met doek, geen wasmiddelen op gebruiken maar eventueel osmosewater. Gewoon met telescoopsteel met borstel vanop ladder, niks geen contract.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 15:37

foxy80 schreef:
Geen tips, maar je hebt echt wel pech met alles wat je dak betreft Germie!

Hopelijk blijft de upload naar de webpagina van Enphase gewoon wel werken. Kan je anders niet bij Enphase informeren?

Fabrieksgarantie loopt idd via de producent, maar heb je daar de gegevens van om rechtstreeks contact op te nemen in geval van vragen?

Claimen kan je niet echt doen op dit punt, want je hebt geen bewezen schade op dit moment.

En idd; wat stelt dat onderhoudscontract voor? Wij hebben panelen en daar is nooit wat gezegd over onderhoud buiten 1 of 2 keer per jaar afnemen met doek, geen wasmiddelen op gebruiken maar eventueel osmosewater. Gewoon met telescoopsteel met borstel vanop ladder, niks geen contract.

Precies, dat zeggen anderen dus ook, je hoeft gewoon niets aan onderhoud te doen met die panelen. Dus ik vraag het me ook af. En daarom dus ook mijn vraag.
Ik vind 9 euro per maand namelijk wel veel geld.

En ja, ik weet natuurlijk wie de fabrikant van mijn panelen en omvormers is, want dat heb ik wel ergens staan in de offerte en de rekening die ik toen betaald heb.

En kennelijk is de gehele mail weggehaald, terwijl dat een algemene mail was aan Soly klanten. Er stond dus in dat de garantie vervalt en dat je een onderhoudscontract vanaf 9 euro per maand kunt nemen bij Otovo, maar dat er geen garantie van Soly wordt overgenomen.
En er stond in dat je dus een claim kunt neerleggen bij de curator en wie dan de curator is. Maar ik weet dus niet of ik me daar moet melden omdat ik feitelijk gewoon mijn rekening betaald heb, de panelen geleverd zijn.
Ook werd er verwezen naar de Soly Brain app dat die niet meer ondersteund wordt, maar die app heb ik nog nooit van gehoord, dus mij zegt dat ook helemaal niets. Het is niet iets wat ik gebruik. Ik gebruik dus wel de webpagina van Enphase waar ik kan zien hoeveel ze opwekken of opgewekt hebben.
Alles wat prive was had ik volgens mij er niet in staan. Ik heb nogmaals teruggekeken en had gewoon email en aanhef weggehaald. Dus er stond niets prive's in.

Bienotje

Re: Zonnepanelenleverancier failliet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 17:25

Het is een mail naar jouw verstuurd, dat is toch gewoon privécommunicatie lijkt mij.

En verder, als jij nog geld tegoed zou hebben van het bedrijf had je je bij de curator kunnen melden. Algemene mail zal ter info naar het gehele adresbesyand van klanten/ leveranciers zijn gegaan. Als dit niet geval is laten gaan dus. En als je geen interesse hebt in een onderhoudscontract of iets ook laten gaan. Niet moeilijker maken dan het is.

Yummy

Re: Zonnepanelenleverancier failliet, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-25 18:26

Ik lees net op facebook dat het wordt overgenomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-25 18:43

Yummy schreef:
Ik lees net op facebook dat het wordt overgenomen.

Dat is dus een vertekend bericht. Die Otovo neemt geen garantie over en wil dus contracten van minstens 9 euro per maand verkopen. Ze nemen wel personeel over, maar doen niets voor bestaande klanten.
Dus overgenomen voor personeel ja, maar voor garantie e.d. nee.