Anti stofallergie kussensloop

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CastaMickey

Anti stofallergie kussensloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:27

Hoi bokkers!
Inmiddels kom ik er denk ik niet meer onderuit, ik heb echt last van mijn allergie en wil graag zo'n sloop en/of matrashoes en/of dekbedhoes proberen. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer.. Je kan ze voor minder dan een tientje scoren, maar gaan ook tot boven de €50. Aangezien goedkoop vaak duurkoop is wil ik niet lukraak de goedkoopste proberen en hopen dat het werkt. Wie heeft er tips? Is alleen een OEKO-TEX voldoende of kan je beter iets met nog meer tests kopen? En heeft het zin om alleen de kussenslopen te doen of moet je meteen een complete matras en dekbed set erbij kopen?
Waar ik vooral last van heb qua allergie is 's avonds snotteren in bed, en 's nachts of 's ochtends wakker worden met een hele uitgedroogde mond, lippen en keel. Aangezien ik zangeres ben is het niet handig dat mijn hele instrument in de ochtend verschrompeld is. Iets duns drinken zoals water of thee helpt nauwelijks, iets dikkers zoals soyachocomel werkt dan weer supergoed tegen de keelpijn.
Als ik mijn hele bed en de slaapkamer stofzuig, schone lakens en knuffels heb dan gaat het voor 80% beter. Dit helpt alleen maar 1 à 2 nachten, bij de 3e nacht is het weer als voorheen en dat hele ritueel 3x per week doen zie ik niet zitten. We hebben overigens geen open kasten of tapijt in de slaapkamer. Raam staat de hele dag open. 's Nachts is het ook vaak open maar daarmee merk ik geen verschil.
Wie heeft er tips? Alvast bedankt!

tamary

Re: Anti stofallergie kussensloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:42

OEKO-TEX is veilige productie keurmerk, zegt dus niks over geschikt voor stofallergie tegen houden.

Leg anders eens een plat, dun kussen onder je matras aan het hoofdeind, want dat snotteren ontstaat ook door het geheel plat liggen met slapen (hoofdkussen an sich maakt geen verschil daarvoor). En slaap je met je mond dicht of open? Dat uitdrogen kan heel goed van zoiets komen ipv stof. Dus ander matras, kussen, enz. dat misschien dit soort veranderingen tot gevolg heeft?

Verder : koolhydraten zouden vocht vast houden, dus is je eetpatroon veranderd?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:53

Suf, ik dacht dat het over de allergie ging maar dat heeft daar dus niks mee te maken :').
Voor zover ik weet slaap ik met m'n mond dicht. Met een te groot kussen kan ik niet slapen (ben geen goede slaper helaas).
Stofallergie is niet zelf gediagnosticeerd, ik ben getest natuurlijk.
Eetpatroon niks veranderd, maar ik heb dit ook al zolang als ik me kan herinneren. Het is dat iemand me zei dat niet iedereen dit heeft dat ik dacht 'hm, misschien moet ik er eens iets aan doen'

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 12:53

Ik heb de kussen hoezen van evolon merkte toen duidelijk verschil dus ik zou daar mee beginnen.En elke week beddengoed op 60 Graden wassen.
Zuivel kan ook slijmvorming geven.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 12:59

Elke week alles wassen en stofzuigen probeer ik idd te doen. Zuivel eet ik niet dus daar kan het niet aan liggen :) evolon zal ik eens bekijken, dank!

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:35

Al eens een luchtreiniger naast je bed geprobeerd? Die van mij heeft een HEPA filter en vangt echt flink veel stof :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 14:37

En een zijde kussensloop?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 15:43

Voor de productie van zijde worden de rupsen levend gekookt, daar sta ik zacht gezegd niet achter dus daar ga ik niet voor betalen. Sowieso zit het probleem in het kussen en niet in het sloop. Zo'n hoes sluit ze op in je kussen als het ware. Denk niet dat het iets zou helpen. Toch bedankt voor het meedenken :)

Een luchtfilter is wel een goeie idd!

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:51

Ik heb een set van https://www.caracair.nl/ Destijds was dat zo'n beetje verplicht als je astma door huisstofmijtallergie had. Kreeg indertijd nog een deel vergoed ook geloof ik. Vind ze flink aan de prijs maar ik doe al zeker 10 jaar met de eerste set. Je kunt tegenwoordig zelfs kosteloos proberen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 15:57

Ik heb destijds geleerd (ook nega allergisch voor huisstofmijt) dat het allemaal grotendeels lapmiddeltjes zijn en dat vaak wassen op 60 graden eigenlijk het enige is dat écht helpt

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 16:00

koeke schreef:
Ik heb een set van https://www.caracair.nl/ Destijds was dat zo'n beetje verplicht als je astma door huisstofmijtallergie had. Kreeg indertijd nog een deel vergoed ook geloof ik. Vind ze flink aan de prijs maar ik doe al zeker 10 jaar met de eerste set. Je kunt tegenwoordig zelfs kosteloos proberen.

Oef bijna €300 voor een set vind ik wel echt te prijzig, dan ga ik eerst wel andere dingen proberen. Ik hou het in gedachten, als het dan toch niet helpt kan ik het allicht eens proberen.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 16:44

Hoe zit het met je dekbed? Mijn man heeft ook een enorme allergie en onze matrassen, dekbed en kussen zijn anti allergeen. Wij zijn een wat duurdere bedden winkel in gelopen en hebben ons laten informeren. En de spullen die zij aanraden werken erg goed.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 17:30

Mijn man heeft echt flinke stof allergie maar die zogenaamde anti allergie slopen helpen echt niets, ja de bankrekening van de fabrikant. We hebben ze geprobeerd van heel goedkoop tot de producten van caracair. De longarts had al aangegeven dat het allemaal niet zou werken maar we hebben het toch geprobeerd.

Wij hebben een donzen dekbed en kussens die dagelijks naar buiten gaan en om de dag verschoont worden. Verder gaat de stofzuiger dagelijks door de slaapkamer, ook onder bed en stof ik dagelijks af. Het beddengoed was ik op 90 graden. Dat lijkt wel redelijk goed te werken, maar helemaal 100% helpt het nooit.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 18:27

secricible schreef:
Ik heb destijds geleerd (ook nega allergisch voor huisstofmijt) dat het allemaal grotendeels lapmiddeltjes zijn en dat vaak wassen op 60 graden eigenlijk het enige is dat écht helpt
Klopt! Dat las ik ook een paar jaar na aanschaf van mijn stuiterdure set :( Zelf merkte ik wel snel veel verschil dus ik blijf het gebruiken. Mijn kussen en matras laten zich helaas niet op 60 graden wassen. Als je kosteloos kunt proberen zou ik dat zeker overwegen.

Rauka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 18:39

Ik heb dezelfde klachten als jij, en heb voor de test/prijs/even kijken hoe het bevalt voor 20 euro een kussensloop van euroallergy gekocht. 1 kussensloop. Wereld van verschil. Slaap nu de nacht door en het gesnotter enzo is eigenlijk weg.

Daarnaast hou ik bewust de slaapkamer wat koeler (houdt huisstofmijt niet van) en heb ik een luchtontvochtiger (van droge lucht houdt huisstofmijt ook niet).

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-25 19:29

In alle textiel zitten mijten dus kleding en stoffen gordijnen is ook niet handig in de buurt van je bed.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-25 22:46

Als het bij veel mensen toch werkt ga ik toch maar eens een goedkopere variant proberen. We hebben dit jaar nieuwe gordijnen opgehangen wel dicht bij het bed, ik slaap er echt met mn hoofd direct naast. Ik zou andersom in bed kunnen liggen, misschien dat dat helpt. Dekbed kan ik wel wassen, maar krijg ik nu echt niet droog met dit weer. Het is bij ons in de slaapkamer altijd koel, verwarming staat nooit aan en het raam bijna altijd open.
Een luchtvochtigheidsmeter staat ook nog op m'n lijstje, zal eens kijken of dat verschil maakt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 06:15

Houten lamellen ivm de gordijnen, knuffels weg, 3 sets beddengoed zodat je maar 1x per week hoeft te wassen?

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-25 08:42

Wij hebben al ons beddengoed van https://www.allergieshop.nl/

Partner en ik hebben beide zware allergie tegen huisstofmijt en sinds we dit dekbed +hoezen voor kussen en matras hebben, hebben we beduidend minder klachten.

Ook onze dochter heeft een zware allergie tegen huisstofmijt en ook zij slaapt zoveel rustiger, geen dikke tranende ogen meer sochtends.
Ook hebben we de allergeen spray waarbij wij wekelijks de overige textiel(gordijnen, knuffels, bank etc) mee inspuiten.