Oogmigraine

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ntlie_

Oogmigraine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 09:15

Een paar jaar geleden kreeg ik voor het eerst oogmigraine: een troebele vlek voor mijn ogen die steeds groter werd en waardoor ik uiteindelijk bijna niks meer zag. Het enige wat werkte was in een donkere kamer liggen met mijn ogen gesloten. De dagen erna had ik altijd vreselijke hoofdpijn.

Inmiddels naar een osteopaat geweest en die heeft me er voor een paar jaar vanaf geholpen, maar gisteravond kreeg ik het weer. Dat wordt dus weer een afspraakje bij de osteopaat.

Nu ben ik wel benieuwd of er meer bokkers zijn die ook ervaring hebben met oogmigraine. Wat is bij jullie een trigger? En hoe gaan jullie er mee om?

Ik heb goede hoop dat de osteopaat het weer kan oplossen, maar ik heb echt geen idee waar het bij mij vandaan komt. :=

Amber_anne

Re: Oogmigraine

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:20

Ja ik heb migraine en dan specifiek met aura. Het verschilt hoe het aura zich uit, maar ik kan met de helft van een van mijn ogen niks meer zien en daarnaast zie ik kleuren of vlekken.

Ik heb het ongeveer twee keer per jaar en laatst medicatie opgehaald bij de huisarts. Sinds kort krijg ik namelijk hele erge hoofdpijn na de aanvallen waarna ik nog wel een week ziek ervan ben. Ik hoop dat dat met de medicatie niet meer gebeurt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ik heb het jaren geleden ook een aantal keren gehad, nu gelukkig niet meer.
Eerdat we erachter waren wat het was al maanden en de nodige onderzoeken verder, ik had er nog nooit van gehoord :')

Wat nu precies de trigger is geweest kan ik me niet meer herinneren.

Maar inderdaad, ik zeg altijd dankzij de osteopaat kan ik nog enigszins kwaliteit van leven hebben.
Door een whiplash en nu o.a artrose in de nek had ik ook redelijk wat last van "gewone migraine".
Zonder behandelingen van de osteopaat had ik daar nu nog steeds veel last van gehad.

Helaas momenteel weer een opleving van Tietze, dat heeft grotendeels met stress te doen.
Vermoedelijk speelt stress ook bij migraine en oogmigraine een grote rol.
Laatst bijgewerkt door Sansevieria op Vandaag, 09:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Ik heb dit ook en het ontstaat bij hevige stress. Ik moet dan gaan liggen (in het donker) en doe ademhalingsoefeningen tegen hyperventilatie. Na zo'n 20 minuten trekt het dan weg.Mijn oogarts beweert dat dit migraine met aura is.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:25

Hier al jaren last van oogmigraine. Trigger: slaaptekort over meerdere nachten en/of menstruatie. Beide is nu wel een dingetje omdat ik in de overgang ben, dus slaap minder goed en menstruatie is als het komt een stuk heviger. Niet ideaal, maar het is wat het is. Gelukkig heb ik maar een paar keer per jaar een aanval en meestal voel ik het aankomen en kan ik met een half uurtje/uurtje mijn ogen dicht doen, erger voorkomen. Als het wel doorzet, dan lig ik een halve dag plat en is het vaak de volgende dag over.

Het begint bij mij met troebel zien, vervolgens zwarte vlekken en dan aan 1 kant bijna geen zicht meer. Niet handig, want ik zit vrijwel de hele dag achter de pc teksten te schrijven :')

xNinja

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:30

Ik heb het ook met aura. Ik zie eerst wat wazige vlekken alsof je een wimper in je haar heb. Daarna zie ik vlekken en moet ik ook echt even gaan liggen met mijn ogen dicht. Vaak is het dan na een uur wel weer over maar heb ik de hele dag verder hoofdpijn en ontzettend vermoeid.

Sinds dit jaar heb ik nieuwe glazen in mijn bril wat helpt bij oogmigraine en ik heb het al veel minder vaak gehad gelukkig.

Bij mij is de trigger als ik echt een te drukke dag of dagen heb gehad en weinig slaap.

CupCakes_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:34

Welkom bij migraine club!

Nee, zonder dollen. Migraine is verschrikkelijk. In welke soort, vorm of maat. Het is ook niet 'gewone' hoofdpijn, maar het is echt een erfelijke hersenziekte. Bij mij zijn de triggers wisselend, soms is het stress, ongezond eten, hoge werkdruk, alcohol. Maar ik kan er geen vinger op leggen.

Bij mij begint het vaak met zwarte vlekken, niet meer kunnen lezen (lijkt alsof je zwaar gedronken hebt), soms een dubbele tong, links of rechts tintelingen in mijn arm wat uiteindelijk een doof gevoel wordt, linker- of rechterhelft van het gezicht dat doof wordt, gezichtuitsval, zware hoofdpijn, overgeven en geen licht/geluid kunnen verdragen.

De aanvallen kwamen eerst zo'n 4 a 5 keer per maand, dit is nu met preventie medicatie (candesartan, angiotensine-II-blokkers, verlaagt de bloeddruk) een stuk minder, soms 1 a 2 keer per maand, maar soms ook volledig niet.

Afgelopen twee maanden had ik deze niet meer ingenomen vanwege duizeligheid, maar dan merk ik toch dat de aanvallen sneller opkomen en dat mijn lijf minder kan hebben. Daarnaast heb ik ook aanvals medicatie (eletriptan, triptan-antimigrainemiddelen, vernauwt de bloedvaten die bij migraine uitzetten, en remt de afgifte van het stofje dat ontstekingen veroorzaakt & zorgt ervoor dat het pijnbericht via de zenuwen minder sterk of niet aankomt in de hersenen) dat neem ik liever niet in omdat ik mij daar echt ellendig van voel achteraf en je mag daar niet mee autorijden.

Migraine sucks.

Onderstaande is overgenomen van The Migraine clinic.

https://themigraineclinic.org/wat-is-mi ... -Gf3NVk_cC

" Migraine is een erfelijke hersenziekte waarbij je meestal aanvallen van hoofdpijn krijgt die vaak heftig en bonzend zijn. Je kunt misselijk worden en last hebben van licht of geluid. Soms zie je eerst flitsen of vlekken. De pijn kan uren tot dagen duren. Het is een aandoening waarbij het hoofd extra gevoelig reageert op prikkels zoals licht, geluid en geur.

De precieze oorzaak van migraine is niet bekend, maar we weten wel hoe het ontstaat. Bij migraine raakt het centrale zenuwstelsel overgevoelig. Hierdoor komt het stofje CGRP vrij, dat bloedvaten verwijdt en pijnzenuwen activeert. Ook spelen erfelijke aanleg, hormonen en prikkels zoals stress en slaap een rol "

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Ja gemiddeld 1x per jaar maar dan wel meerdere achter elkaar.

Trigger bij mij is stress.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:14

Wat fijn dat osteo verlichting kan geven en klachten kan verhelpen.
Hopen dat je snel terecht kunt
Ik heb het eenmaal in auto gehad met bliksem schichten. Was best paniek want was auto aan rijden. Daarna ook heel wazig zicht en pijn in hoofd.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:20

Ik heb het zo'n 3 keer in de week gemiddeld, soms meerdere keren per dag. Al een paar jaar nu. Tot nu toe niet gevonden wat de trigger nou precies is en ook niet wat helpt. Ik loop er dus gewoon mee door, alleen lezen gaat dan natuurlijk even niet dus werken op de laptop staat dan even stil tot het over is. Als er toch wat van hoofdpijn achteraan komt of bij een tweede aanval neem ik Excedrin.

Jacquelinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:23

Hier ook Migraine..
Meerdere keren met de ambulance afgevoerd omdat ik extreem duizelig was en zodra ik overeind kwam, verloor ik direct mijn bewustzijn. Na t zoveelste SEH bezoekje een verwijzing gekregen naar de neuroloog. En die begon heel simpel, of het is vestibulaire migraine of ziekte van meniere. Toen medicatie tegen migraine gekregen en als dat zou helpen, was het vestibulaire migraine. Dat was de gunstigste diagnose.
Gelukkig hielp de medicatie en wisten we eindelijk wat er was. Jaren later ook migraine met aura erbij gekregen.
Sinds mijn zwangerschap in 2019 vrijwel geen migraine meer gehad. Echter begin de jaar weer een aantal keer en sinds 6 maanden had ik 2 a 3 aanvallen in de week. Sinds eind oktober werden dat 4 a 5 aanvallen in de week, dus eigenlijk echt iedere dag, medicatie deed er niks meer tegen. Vorige week naar de huisarts geweest omdat ik niet meer kon functioneren en is er preventief medicatie gestart in de hoop dat de aanvallen verminderen, dat is even afwachten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:43

Jij hebt zo te lezen ‘gewone’ migraine.
Oogmigraine is echt als je alleen het aura hebt en geen kloppende hoofdpijn.

Ik heb heel veel migraine gehad, sinds een jaar of 10 echter alleen oogmigraine. Dat trekt vaak na een half uur tot uur weer weg.
Bij mij is de trigger te weinig slaap, flikkeringen van licht (bv langs een rij bomen terwijl de zon schijnt) en stress.
Ik weet niet hoe vaak ik het heb, houd dat eigenlijk niet bij. Maar meerdere keren per maand is het wel.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:51

Heb je daar informatie over want er kan zeker migraine pijn optreden na een aura aanval. Het hoeft alleen niet

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:54

Fitzroy schreef:

Ik heb heel veel migraine gehad, sinds een jaar of 10 echter alleen oogmigraine. Dat trekt vaak na een half uur tot uur weer weg.
Bij mij is de trigger te weinig slaap, flikkeringen van licht (bv langs een rij bomen terwijl de zon schijnt) en stress.
Ik weet niet hoe vaak ik het heb, houd dat eigenlijk niet bij. Maar meerdere keren per maand is het wel.

Dat ervaar ik ook zo. Na bijna mijn hele leven echte migraine met aura, misselijk en helse hoofdpijn kan ik de oogmigraine goed hebben. Het is frequent maar trekt ook weer snel voorbij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:12

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:24

Hier ook migraine met aura. Wordt echt door van alles getriggerd. Licht, stress, lage bloedsuiker, vastzittende wervel in mijn nek, etc. Ik heb het al sinds mijn tiende of elfde, ongeveer tegelijk als toen mijn menstruaties begonnen. Twee jaar geleden werd het echt te gortig, minimaal twee keer per maand echt een volledige aanval, en zeker iedere week een die ik kon tegen houden met paracetamol. Toen ben ik door de huisarts op bètablokkers gezet, en sindsdien heb ik er bijna geen last meer van. Als ik een aanval voel opkomen, neem ik een naproxen en eventueel twee paracetamol en dan blijft het uit.
Laatst bijgewerkt door denisesilver op Vandaag, 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:33

Fitzroy schreef:

Flikkerend licht is bij mij ook een trigger. Heb je je lampen thuis al nagekeken? Als je met de camera van je telefoon heel dicht bij het peertje komt zie je een soort zwarte strepen op je scherm als de lamp flikkert. Vervang die peertjes! Ik had ook maandelijks migraine maar sinds ik die lampen vervangen heb heb ik het nog maar zelden.

Je moet dan in de winkel wel ook de peertjes uittesten. Beste ervaring heb ik met ikea peertjes. Philips, Osram flikkeren bijna allemaal.

Rose123

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:51

Hier ook klant van beide, zowel "normale" migraine als oog migraine.
Ik heb echter bij oogmigraine een vlek maar bij migraine valt soms het zicht volledig weg in mijn rechteroog. Dit is wel erger geworden nadat ik een bloedpropje op mijn oog zenuw heb gehad... Ik heb hierdoor ook weinig dieptezicht meer.

Voor de oogmigraine is niet zoveel te doen behalve afwachten en rekening mee houden. Voor de "normale" migraine ben ik gevoelig voor geluid vooral dus een noise cancelling headphone is prettig en mijn beste vriend.

Hier zijn de oorzaken inderdaad net zoals bij vele andere stress, vermoeidheid en maandelijkse cyclus...

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 46 min geleden

Oogmigraine en migraine.
Bji de oogmigraine heb ik vlek in zeg maar focus punt van je zihct.
Heb de oogmigraine vaak los v d migraine. Bji migraine aanval ben ik vd wereld bji alleen oogmigraine is het ehct alleen het zicht bji mij.