Jeuk op hoofdhuid

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Earth

Jeuk op hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:25

Enkele weken geleden figureerde ik in een serie waarvoor mijn haar getoupeerd moest worden. Prima dacht ik nog, maar mijn hoofdhuid was het er absoluut niet mee eens. Sinds die tijd heb ik zoveel jeuk op mijn hoofd, niet normaal. Ik krab het bijna tot bloedens toe open. Mijn hoofdhuid voelt heel droog maar het is tegelijk ook ineens veel vettiger dan normaal. Ik snap er niks van.

Ik heb al wat verschillende shampoos gebruikt, die van de kruidvat voor droge huid, én Sebamed. Maar helaas helpt dat niet voldoende.

Hebben jullie nog tips wat wel kan werken? Kan ik ermee langs de kapper?

Amber_anne

Re: Jeuk op hoofdhuid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:36

Ik zou eerst langs de huisarts zodat die kan kijken wat het is en eventueel iets kan voorschrijven

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:43

Al gekeken of je hoofdluis hebt?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-25 22:50

Jokonootje schreef:

Nee dat leek me ook nog wel een goeie om te checken. Al heb ik wel steeds jeuk op dezelfde plekken.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 22:52

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:21

Keraconazol? shampoo zou kunnen helpen maar dan moet je inderdaad even naar de huisarts.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 00:49

Al eens gesmeerd met sheabutter of kokosolie of beter nog die twee gemengd?

Geeft ff vet haar.. maar wel rust aan hoofdhuid

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 06:41

Earth schreef:
Jokonootje schreef:

Nee dat leek me ook nog wel een goeie om te checken. Al heb ik wel steeds jeuk op dezelfde plekken.

Een van mijn kinderen had van het zomer hoofdluis. Die had alleen jeuk links achter haar oor, en rechts van het midden. En dat was een flinke besmetting bleek achteraf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:02

Ik zou eerst de hoofdluis goed checken. En het kan soms echt lijken alsof ze er niet zitten. Mijn dochter heb ik meerdere keren gecontroleerd maar ik zag echt niks en die bleek echt luizen te hebben toen.

Verder kan ik Ketoconazol shampoo aanraden maar dat ik meestal op recept. Anders kan je ook Neofollics proberen, de scalp. Die werkt ook goed.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:03

Geen schurft?

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:04

Even de ouderwetse Head & Shoulders voor een jeukende hoofdhuid gebruiken. Of gewoon de classic. Net zo goed.

Als ik droogshampoo gebruik dan krijg ik dit effect ook. Immens veel jeuk, korstjes, supersnel vette aanzet van het haar maar hele droge punten.
Toen eens een shampoo van de dokter gehad maar ik zag dat het precies dezelfde ingrediënten had als Head & Shoulders. Als ik dan 2 dagen daarmee gewassen heb dan is alles weer OK.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:09

Castor olie. Voordat je onder de douche gaat, je hoofdhuid helemaal inmasseren, daarna een uurtje of 2 in laten treken dan een sulfaat vrije shampoo gebruiken (denkend aan CG shampoos). Ik doe dit eens in de 2, 3 weken, weldaad voor je huid. :o

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:10

Matheno schreef:
Even de ouderwetse Head & Shoulders voor een jeukende hoofdhuid gebruiken. Of gewoon de classic. Net zo goed.

Als ik droogshampoo gebruik dan krijg ik dit effect ook. Immens veel jeuk, korstjes, supersnel vette aanzet van het haar maar hele droge punten.
Toen eens een shampoo van de dokter gehad maar ik zag dat het precies dezelfde ingrediënten had als Head & Shoulders. Als ik dan 2 dagen daarmee gewassen heb dan is alles weer OK.

Deze wilde ik ook aanraden.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:12

Op advies van de kapper heb ik voor de jeuk mijn haar gedurende een week iedere dag met Dreft gewassen in combinatie met conditioner.
Ik was heel sceptisch.
Maar het werkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:35

Petpa schreef:
Op advies van de kapper heb ik voor de jeuk mijn haar gedurende een week iedere dag met Dreft gewassen in combinatie met conditioner.
Ik was heel sceptisch.
Maar het werkte.

Jeetje dat droogt toch extreem uit zou je zeggen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 08:41

Suzanne F. schreef:
Petpa schreef:
Ik was heel sceptisch.
Maar het werkte.

Jeetje dat droogt toch extreem uit zou je zeggen.

Valt mee hoor. Ik was het ook gerust met dreft of zelfs dubro. Zeker na een dag veel wind te hebben gevangen. Nergens last van en keurig haar dan

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:01

Ik heb dit ook gehad en dat was toen eczeem op de hoofdhuid. Toen moest ik met ketaconazol shampoo van de huisarts wassen en toen was het zo over :)

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:05

Head & Shoulders is juist best agressief en zou ik niet aanraden. Ik zou eerder kijken naar natuurlijke shampoo's. Ik heb jarenlang last gehad van jeuk en bij mij werkte Petal Fresh goed. Geef je hoofdhuid even de tijd om weer in balans te komen.

ricojoreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:11

Head & shoulders maakt het bij mij alleen maar erger.. Ik gebruik nu shampoo van andrelon (pro nature) zonder siliconen en sulfaten en dat werkt goed! :D

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 09:38

Ik krijg jeuk op mijn hoofd van teveel wassen en conditioner. Conditioner gebruik ik helemaal niet meer, dat is echt een ellendige jeuk. Misschien je hoofdhuid eerst even tot rust laten komen voordat je er weer van alles op smeert? En dan wassen met een milde shampoo?

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 10:38

Ik had ook altijd jeuk, ik heb nu een shamboobar.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:02

Ik wilde Selsun shampoo adviseren, maar die blijkt in Nederland uit de handel te zijn. Een rondje google levert wel verschillende alternatieven op. Resdan heeft een anti-roos shampoo met wat muntachtigs erin die kalmeert en jeuk tegen gaat.

Ik heb zelf psoriasis op mijn hoofdhuid en daar is met geen shampoo wat aan te doen, maar ik ben overgestapt op blokken. Alleen voor het uitwassen van het anti-psoriasis spulletje twee keer per week gebruik ik een shampoo zonder al te veel troep (pro nature lijn van andrelon). Conditioner smeer ik alleen onderin de lengtes van mijn haar, niet op de hoofdhuid. Meestal ook een blok, maar nu in de winter een drupje leave in van pro nature.

Luizen uitsluiten is nooit een slecht idee. Verder, en dat is heel erg moeilijk, niet krabben, want daarmee versterk je de reactie van je huid. Evt met je vingertoppen wrijven, dan beschadig je de huid niet.

Ik smeer ook periodiek kokosolie op mijn hoofdhuid, dat laat ik er rustig een nachtje in zitten. Wel even een handdoek op je kussen. Dan moet je wel 's morgens je haren twee keer wassen. Evt kun je shampoo vast op droog haar smeren en even in laten trekken voor je onder de douche stapt. Dan uitwassen met wat extra shampoo en nog eens wassen. Meestal ik dat bij mij wel genoeg. En anders maar een dagje vettig haar. Dan zet ik het wel vast.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:29

Ezellover25 schreef:
Ik had ook altijd jeuk, ik heb nu een shamboobar.

Ik dus ook.
Stuur Nunc8.nl eens een berichtje. Zij weet veel van haar etc en geeft goede tips

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 11:47

Toen ik eczeem op mijn hoofdhuid had en het niet te houden was ben ik naar de huisarts gegaan, ik heb toen shampoo en lotion voorgeschreven gekregen (Ketoconazol shampoo en een lotion met cortisonen). Naar de huisarts klinkt in jouw geval sowieso verstandig gezien er een duidelijke aanleiding is. Mogelijk zijn het idd ook nog beestjes ofzo.

Helaas blijft mijn hoofdhuid een probleem zone en omdat ik erg gesteld ben op de kwaliteit van mijn haar en persoonlijk graag gebruik maak van middelen die zacht zijn voor de huid, ben ik uitgekomen op de Neofilics Exfoiliating Shampoo. Deze werkt voor mij veruit het beste.

Wat bij mij ook helpt voor de verlichting van de jeuk is een mix van Amlapoeder en Eucalyptuspoeder (louland.nl), wordt je haar ook heel mooi van. Is wel wat meer een gedoetje.

Ik hoop dat je snel verlichting vindt, het zijn vervelende klachten!

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-25 12:38

Omdat het begonnen is nadat iemand anders je haar heeft gedaan, zou ik eerst kijken of je iets hebt opgelopen. Misschien dat de kam besmet is geweest.
Dat eerst uitsluiten, anders heeft een bepaalde shampoo ook geen zin. Ik zou hier zeker mee naar de huisarts gaan.