Vreemde mysterieuse vraag.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ezellover25

Vreemde mysterieuse vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 00:35

Stel je hebt een behoorlijk heftige ontstoken wond.

Arts steltbvoor om, in lab gewekt, maden te gebruiken om om.de wond schoon te krijgen.?

Maden eten alkeen doodven omtstoken vlees.

F_T

Re: Vreemde mysterieuse vraag.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:02

En wat is de vraag dan precies?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 01:03

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:00

Vreselijk eng en vies idee maar ja het is bewezen dat het werkt blijkbaar en vroegah werd dat ook gedaan. Maar ja vroeger wisten ze niet beter natuurlijk.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:06

Ik denk dat de vraag is of je dat zou doen of niet.
Als het bewezen is dat het werkt waarom niet?
Je kan het vies vinden natuurlijk maar ik zou er geen problemen mee hebben.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 07:53

Als je vraag is of ik het zou doen of niet, dan is mijn antwoord ja, mits ik goed zou zijn voorgelicht natuurlijk
Ik zou geen bakje maden bij de vishandel halen en die zelf in mijn wond strooien, maar maden die in de wondgenezing worden gebruikt zijn hier speciaal voor gekweekt. Ze voeden zich met dood weefsel, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat deze zich tegoed doen aan het gezonde weefsel rond de wond.
Het is een vorm van wondtherapie die al langere tijd wordt gebruikt en ook veilig.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:05

Ik denk dat de arts dat niet voor niets voorstelt? Maar snap dat het idee vies is..

Je kunt natuurlijk ook vragen of er nog andere opties zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:21

Wat is de vreemde en mysterieuze vraag?

Madentherapie wordt regelmatig toegepast om de necrose bij wonden weg te eten.

Hoewel ik over een drempel zou moeten, zou ik het wel doen als het nodig is.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:24

Als de vraag inderdaad is om het wel of niet te doen bij mijzelf;

Zonder twijfel ja.

Veel voordelen, weinig nadelen, zeker in vergelijk met de andere opties die je in vergelijkbare situaties hebt.

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:35

Bij erge gevallen van cpl gaan er wel eens maden in een wond zitten.
Smerig.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:43

Bieden schreef:
Smerig.

Maar dat is moeilijk vergelijkbaar met gecontroleerd en medische graad behandeling natuurlijk.

Ik heb helaas ook maden gezien en behandeld op schapenkonten. Komt best veel voor.
En dat wil je écht niet.

Er zijn tig soorten maden natuurlijk, en dan dus ook nog het verschil super medisch schoon gekweekt vs wild, en gecontroleerd toegepast als behandeling vs het vreet zich ongecontroleerd een weg waar het niet moet.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:52

Bieden schreef:
Smerig.

Totaal niet te vergelijken met een medische behandeling. Maden en bloedzuigers worden al eeuwenlang ingezet, en niet zonder reden. Je kunt zeggen 'vroeger wisten ze niet beter', maar vroeger waren ze ook niet gek: ze wisten heus wel dat iets werkte, al hadden ze misschien geen idee waarom.

Er is bijvoorbeeld een duizend jaar oud recept voor een zalf tegen oogontsteking die ze hebben nagemaakt en die zo effectief blijkt dat ze nu aan het onderzoeken zijn of ze dat spul ook kunnen inzetten voor MRSA-bacteriën die resistent zijn tegen 'normale' antibiotica.

https://discover.hubpages.com/religion- ... tion-works

Oftewel, iets kan nog zo vies en barbaars lijken, maar don't knock it till you try it :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

Ik ben ruim 25 jaar terug opgeleid als verpleegkundige, en toen was maden als therapie bij ernstige wonden (geinfecteerd) al een 'normale' behandeling.

Dus als andere therapieen niet werken, zou ik zeker maden inzetten, als de arts dit adviseert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:52

Word dat niet enkel gedaan bij wonden waar vlees al af sterft?
Het ,dode, weefsel word weg gevroten zodat er weer een schone wond ontstaat die dan behandeld kan worden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:02

Dat hangt van de gebruikte maden af. Er zijn ook maden die levend vlees eten. Bv de maden die myiasis veroorzaken.

Maar in principe is de crux van maden gebruiken nu net dat die ziek/ontstoken/dood vlees eten, en gezond weefsel intact laten op een manier die veel nauwkeuriger is dan met een scalpel een 'wondtoilet' uitvoeren. Plus dat maden, omdat ze alleen dood vlees eten, daarom ook (min of meer, ze zullen vast ook wel eens een hapje te veel nemen) pijnloos te werk gaan, en als je met een mes aan de gang gaat, je in ieder geval lokale verdoving nodig hebt, en pijnbestrijding na afloop.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:23

Een vriend van mij heeft madentherapie gehad omdat zijn wond niet dicht/genezen wilde. De wond was vrij snel daarna herstelt.

Ikzelf, als ik voor de keuze zou staan, zou het niet weten hoor. Maar misschien ook omdat ik die keuze nu niet hoef te maken :D

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:25

Mijn brein zegt NO WAY ik ga al over mijn nek bij het idee dat ze zo'n beest op je leggen.
Maaaaaaar ik denk dat als je zo ziek bent en niks helpt dat je dan vanzelf wel je grenzen gaat verleggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:47

Ezellover25 schreef:
Stel je hebt een behoorlijk heftige ontstoken wond.

Arts steltbvoor om, in lab gewekt, maden te gebruiken om om.de wond schoon te krijgen.?

Maden eten alkeen doodven omtstoken vlees.

Werkt perfect, heb op een afdeling interne geneeskunde stage gelopen waar ze proeven deden met maden onder een honing extract afdekking.
Zelfs de meest geïnfecteerde wonden, koudvuur of decubitus wonden met afsterven waren binnen hele korte tijd helemaal schoon, en de genezing daarna ging ook een stuk sneller.
De meeste patiënten vonden het vooral een vies idee, maar voelden niks van de maden in de wond terwijl je zou denken dat het kriebelt oid :')
Het mooie is dat ze echt alleen het dode weefsel op aten, en wat achter bleef was een perfect schone wond, schoner dan hoe de artsen het zelf konden maken met wegsnijden etc

Ik zou het zo doen mocht ik ooit voor die keuze komen te staan.

Ezellover25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:20

De meeste snapte de vraag.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 13:59

Het bestaat zelfs een beautybehandeling (vooral voor toeristen in het Verre Oosten) om je voeten te laten reinigen door kleine visjes die dode huisschilfers opeten.

En toen ik een zware brandwonde opliep eind jaren 80 werd dat ook behandeld door huid van een dode (wel uitgerokken en voorhandeld) erover te leggen zodat er nieuwe huid onder kon groeien. Niks eng aan, werkte geweldig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:38

Lijkt me juist ideaal als die alleen tot het laatste aangetaste vezeltje wegvreten en de rest mooi schoon maken. Kan me heel wat vervelendere behandelingen voorstellen dan dit...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:42

Deze maden zitten in een zakje, zijn speciaal hiervoor gekweekt.. heel anders dan de maden die je "in de natuur" ziet. Ik zou er niet te lang over nadenken, is echt wel gebleken dat dit een goede therapie is bij wonden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:54

Boelles schreef:
Deze maden zitten in een zakje, zijn speciaal hiervoor gekweekt.. heel anders dan de maden die je "in de natuur" ziet. Ik zou er niet te lang over nadenken, is echt wel gebleken dat dit een goede therapie is bij wonden.

Klopt inderdaad, het is ook een speciaal soort/ras (hoe zeg je dat bij maden :+ ) die zich echt alleen beperken tot de weefsels die je weg wil hebben en al het gezonde schoon en onaangetast achter laten. Juist in betere conditie. Want wat ik heb gezien waren de gezonde weefsels niet alleen schoon, maar ook veel beter doorbloed dan voor de maden.