Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
marfries schreef:Zo’n 25 jaar terug sprong na een val een paard in galop op mijn enkel. Fikse breuk van enkel en kuitbeen, gerepareerd met plaatje met schroeven in enkel en schroef in onderbeen. 1 week ziekenhuis, 7 weken gips, daarna in 4 weken elke week 25% meer gewicht op het been zetten. Na 3 maanden bovenste schroef eruit zodat ik mijn kuit kon blijven bewegen. Na 1 jaar alle metaal uit mijn enkel omdat ik niet ging stoppen met paardrijden (en een eventuele 2e breuk anders heel akelig zou worden).
Helemaal geen fysio nodig gehad, laatste operatie (volledige narcose) was vlot klaar, wondjes herstelden vlot.
Eerste jaren nog regelmatig dikke enkel gehad bij lang autorijden, warmte of andere belasting. Enkel kan niet zo ver meer buigen als andere. Soms nog eens wat gevoelig na zware belasting en veel hardlopen lukt niet meer (1x per week 20-30 minuten wel). Beetje verlies van gevoel in huid rond de enkel, en twee dunne littekens (halve maan en aan andere kant een hockeystick). Nooit kreupel geweest.
Zo blij dat ik geen paard was, want dan ik toen vast afgeschreven, nu leef ik redelijk ongehinderd verder
lijkt dus indd stuk minder ellende te worden dan de eerdere operatie(s). Had er al niet zo veel zin in om weer weken bij m'n moeder te moeten herstellen
Radiostilte schreef:Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.
Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.
Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.
Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.
Edit ik had een soort gelijke enkelbreuk dan jij hebt gehad.
Miss_Mii21 schreef:Radiostilte schreef:Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.
Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.
Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.
Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.
Heel benieuwd, zie indd ook best tegen de operatie op. Maar als ik dit zo lees, dan zou dat meevallen. En ik had de eerste keer de pech, dat ze er een te lange schroef in hadden gezet, 2 weken na operatie 1, kon ik nog eens onder het mes. Vond het verschrikkelijk zo lang stil moeten zitten, maar ziet er dus naar uit dat dat nu mee gaat vallen.
Hoe snel mochten/konden jullie weer lopen? Kan mij voorstellen dat dat bot wel enige tijd moet genezen , waar die schroeven uit zijn gegaan , verliest het toch de stabiliteit? Of vullen ze dat op?
Miss_Mii21 schreef:Radiostilte schreef:Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Heel benieuwd, zie indd ook best tegen de operatie op. Maar als ik dit zo lees, dan zou dat meevallen. En ik had de eerste keer de pech, dat ze er een te lange schroef in hadden gezet, 2 weken na operatie 1, kon ik nog eens onder het mes. Vond het verschrikkelijk zo lang stil moeten zitten, maar ziet er dus naar uit dat dat nu mee gaat vallen.
Hoe snel mochten/konden jullie weer lopen? Kan mij voorstellen dat dat bot wel enige tijd moet genezen , waar die schroeven uit zijn gegaan , verliest het toch de stabiliteit? Of vullen ze dat op?
marleen_usar schreef:Ik was na 3 uur weer thuis na het verwijderen en ik kon gewoon alles doen. Heb er nooit last van gehad.
marleen_usar schreef:Ik was na 3 uur weer thuis na het verwijderen en ik kon gewoon alles doen. Heb er nooit last van gehad.
). germie schreef:Dat is balen, vooral omdat ik gezien heb dat je dus na 3 uur weer kunt sporten. Daar zou ik ook van uit gaan persoonlijk. Even het er uit laten halen, dan direct door naar de waterkant zoals die vriend van mij toen gedaan heeft.
Maar lukt gewoon lopen niet eens? En voor die tijd wel? Vind dat wel bijzonder, alsof ze echt wat fout gedaan hebben.
Maar krijg je fysio voor dit? Of heb je dat zelf geregeld? Want meestal wordt er gezegd geen fysio nodig terwijl dat wel fijn kan zijn. En zelf de fysio betalen loopt behoorlijk in de papieren met 40 euro per keer. (ik vind dat fysio weer gewoon in de basisverzekering zou moeten zitten, niet zoals het nu is pas na 20 keer en dan ook maar bij een beperkt aantal aandoeningen die men chronisch vindt, want mensen mijden ook de fysio wegens de kosten).
In ieder geval veel sterkte er mee. Dit had je ook niet verwacht (en ik ook niet, ik zou er zelf helemaal gek van worden, ben iemand die elke 5 minuten kijkt of probeert of iets dicht zit of geen pijn meer doet).
germie schreef:Dat is balen, vooral omdat ik gezien heb dat je dus na 3 uur weer kunt sporten. Daar zou ik ook van uit gaan persoonlijk. Even het er uit laten halen, dan direct door naar de waterkant zoals die vriend van mij toen gedaan heeft.
Maar lukt gewoon lopen niet eens? En voor die tijd wel? Vind dat wel bijzonder, alsof ze echt wat fout gedaan hebben.
Maar krijg je fysio voor dit? Of heb je dat zelf geregeld? Want meestal wordt er gezegd geen fysio nodig terwijl dat wel fijn kan zijn. En zelf de fysio betalen loopt behoorlijk in de papieren met 40 euro per keer. (ik vind dat fysio weer gewoon in de basisverzekering zou moeten zitten, niet zoals het nu is pas na 20 keer en dan ook maar bij een beperkt aantal aandoeningen die men chronisch vindt, want mensen mijden ook de fysio wegens de kosten).
In ieder geval veel sterkte er mee. Dit had je ook niet verwacht (en ik ook niet, ik zou er zelf helemaal gek van worden, ben iemand die elke 5 minuten kijkt of probeert of iets dicht zit of geen pijn meer doet).
kiki1976 schreef:3 uur na een operatie sporten is nogal onrealistisch en onverantwoord. Dat sommige het doen, duiken 3 uur na een narcose? Sorry ik vind het gewoon dom en zeer onverstandig.
Ts laat je niet gek maken met zulke verhalen. Bij iedereen geneest het op een andere manier. Want wat je zegt, je spieren hebben ook tijd nodig om weer te wennen alles zelf te doen.
Mijn moeder heeft dezelfde breuk met dislocatie gehad als jij.
Enkel moest zij wachten totdat ze geopereerd kon worden ivm blaarvorming op de plek van de breuk. Vermoedelijk ontstaan doordat het lang duurde dat ze is het ziekenhuis door drukte werd geholpen. Ze is pas 3.5 week later geopereerd.
Bij haar is het advies om de plaatjes en schroeven er niet uit te laten halen. Of de schroeven moeten uiteindelijk de huid gaan beschadigen. Maar nu zo'n 10 jaar later zitten ze er nog in.
leintje_ schreef:germie schreef:Dat is balen, vooral omdat ik gezien heb dat je dus na 3 uur weer kunt sporten. Daar zou ik ook van uit gaan persoonlijk. Even het er uit laten halen, dan direct door naar de waterkant zoals die vriend van mij toen gedaan heeft.
3 uur na de operatie weer sporten lijkt me niet realistisch, dat wordt toch echt afgeraden na een operatie. Zwemmen, baden, of iets anders in het water wordt sws ook afgeraden wegens het verweken van de wond. Ik mocht zeker 14 dagen niet baden of zwemmen, douchen is geen probleem.
Vervelend TS dat het herstel nu nog wat stroef gaat. Ik heb zelf eind oktober één plaat uit mijn bovenbeen laten verwijderen, de tweede wordt hopelijk volgend jaar verwijderd. Een hele andere plek en mijn fractuur was wrs ook een pak ingewikkelder dan die van jou. Mijn orthopeed heeft mij destijds aangeraden om twee weken op krukken te lopen vanwege het herstel van de wond, 4 weken thuis te werken en 2 maanden niet te sporten. Dat was ook geen overdreven advies. Ik heb geen fysiotherapie meer gehad na het verwijderen van de plaat, dat was niet nodig.
Ik heb zelf 2-4 weken na de operatie veel baat gehad bij het lopen met één kruk, omdat ik dan wel volledig belastte, maar toch een beetje steun had. Heb dat een beetje op gevoel gedaan en heb dat 4 weken post-OK dus afgebouwd.