Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
marfries schreef:Zo’n 25 jaar terug sprong na een val een paard in galop op mijn enkel. Fikse breuk van enkel en kuitbeen, gerepareerd met plaatje met schroeven in enkel en schroef in onderbeen. 1 week ziekenhuis, 7 weken gips, daarna in 4 weken elke week 25% meer gewicht op het been zetten. Na 3 maanden bovenste schroef eruit zodat ik mijn kuit kon blijven bewegen. Na 1 jaar alle metaal uit mijn enkel omdat ik niet ging stoppen met paardrijden (en een eventuele 2e breuk anders heel akelig zou worden).
Helemaal geen fysio nodig gehad, laatste operatie (volledige narcose) was vlot klaar, wondjes herstelden vlot.
Eerste jaren nog regelmatig dikke enkel gehad bij lang autorijden, warmte of andere belasting. Enkel kan niet zo ver meer buigen als andere. Soms nog eens wat gevoelig na zware belasting en veel hardlopen lukt niet meer (1x per week 20-30 minuten wel). Beetje verlies van gevoel in huid rond de enkel, en twee dunne littekens (halve maan en aan andere kant een hockeystick). Nooit kreupel geweest.
Zo blij dat ik geen paard was, want dan ik toen vast afgeschreven, nu leef ik redelijk ongehinderd verder
lijkt dus indd stuk minder ellende te worden dan de eerdere operatie(s). Had er al niet zo veel zin in om weer weken bij m'n moeder te moeten herstellen
Radiostilte schreef:Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.
Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.
Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.
Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.
Edit ik had een soort gelijke enkelbreuk dan jij hebt gehad.
Miss_Mii21 schreef:Radiostilte schreef:Ja ik heb ervaring. Een positieve.
Na de breuk (en dus ook operatie om het plaatmateriaal erin te zetten) stagneerde het resultaat bij de fysio snel. Wat we ook deden ik kwam niet meer vooruit en mijn enkel gaf een flinke reactie al in pijn, mank lopen en dikte. Veel beweging/flexibiliteit zat er niet in.
Eruit laten halen en zoveel beter. Enkel zal niet meer worden wat het was. Kan nog steeds wat minder ver door mijn been/knieën heen dan voorheen omdat de beweging gewoon beperkt wordt door mijn enkel. Maar ik kan alles gewoon. Ook zonder pijn of reactie in mijn enkel. Paardrijden gaat bijvoorbeeld veel beter. Ik kon eerst geen druk houden op de beugel aan die kant. Wandelen (op gelijke ondergronden en/of berg op en af gaat gewoon). Schaatsen lukt nu in zelfs best wel een diepe zit etc.
Operatie veel hartstikke mee. Eigenlijk geen last gehad van pijn in de enkel daarna. Enige waar ik eerst wat last van had was de wond in de huid die ze gemaakt hadden. Zo was het mij ook vooraf verteld en zo heb ik het ook ervaren. Ik vond het echt reuze meevallen. De wond voelt misschien 2 dagen een beetje naar. Maar beperkt je niet in bewegen ofzo.
Al met al. Operatie zelf viel mij echt 100% mee. Niet te vergelijken met de operatie die je hebt als het materiaal erin gaat. Dit is echt een peulenschil daarmee vergeleken.
Herstel ook heel vlot. En supersnel kon ik al meer dan eerst. En die reactie die mijn enkel steeds gaf bleef weg. Hierdoor kan ik uiteindelijk veel meer. Enkel voelt alleen stijver. Beweging is minder ver dan voor de breuk maar stuk verder dan met het plaatmateriaal erin. Maar beperkt mij nergens in. En de pijn is gewoon weg. Ik ben heel blij dat ik het heb gedaan ook al zag ik er eerst ook tegen op.
Edit ik had een soort gelijke enkelbreuk dan jij hebt gehad.
Heel benieuwd, zie indd ook best tegen de operatie op. Maar als ik dit zo lees, dan zou dat meevallen. En ik had de eerste keer de pech, dat ze er een te lange schroef in hadden gezet, 2 weken na operatie 1, kon ik nog eens onder het mes. Vond het verschrikkelijk zo lang stil moeten zitten, maar ziet er dus naar uit dat dat nu mee gaat vallen.
Hoe snel mochten/konden jullie weer lopen? Kan mij voorstellen dat dat bot wel enige tijd moet genezen , waar die schroeven uit zijn gegaan , verliest het toch de stabiliteit? Of vullen ze dat op?