Amandelen laten verwijderen peuter.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mellow

Amandelen laten verwijderen peuter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 11:03

Onze zoon gaat geopereerd worden aan zijn amandelen. Hij is 2 jaar bijna 3. Ik merk dat ik het nogal spannend vind en ook dat ik op zoek ben naar iemand die me kan vertellen hoe het verloopt, in grote lijnen. En dan niet als ziekenhuis zijnde maar ervaring als moeder.
In het verleden is onze zoon opgenomen geweest met het RS virus en het verloop van deze ziekenhuisopname ging niet heel prettig.

Dus ik zou het fijn vinden om op voorhand gewoon een beetje te weten hoe het verloopt. En ik weet dat het overal anders gaat en het ene herstel het andere niet is. Maar toch zou ik graag wat ervaringen horen. En ook de gang erheen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:29

Ik vond dat voor mijn kids echt piece of cake.
Het in slaap maken vond ik wel naar, maar dat komt meer door mijn eigen OK trauma.
Die operatie duurt nog geen kwartier en dan word je alweer opgehaald.
Dan word je kind wakker, ga je weer terug naar de zaal. Daar mag hij een ijsje en komen er cliniclowns. (In ons ziekenhuis, weet niet of die overal zijn)

Baileyi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:33

Mellow schreef:
Onze zoon gaat geopereerd worden aan zijn amandelen. Hij is 2 jaar bijna 3. Ik merk dat ik het nogal spannend vind en ook dat ik op zoek ben naar iemand die me kan vertellen hoe het verloopt, in grote lijnen. En dan niet als ziekenhuis zijnde maar ervaring als moeder.
In het verleden is onze zoon opgenomen geweest met het RS virus en het verloop van deze ziekenhuisopname ging niet heel prettig.

Dus ik zou het fijn vinden om op voorhand gewoon een beetje te weten hoe het verloopt. En ik weet dat het overal anders gaat en het ene herstel het andere niet is. Maar toch zou ik graag wat ervaringen horen. En ook de gang erheen.

Ik weet niet hoe het bij peuters gaat en of het de over de neus- of keelamandelen gaat.

Maar bij mij zijn de neusamandelen eruit gegaan toen ik 8 was. Dat was een dagopname, heel snel gepiept en met een paar uurtjes weer naar huis. Ik kan me niet herinneren dat ik daarna nog lang heb moeten herstellen. Volgens mij niet. Je kwam gewoon aan in het ziekenhuis, ik werd onder narcose gebracht en was ook snel weer wakker. En daarna gewoon lekker meteen op de Nintendo DS kunnen spelen terwijl we wachtten op het ontslag.

Toen ik 16 was gingen mijn keelamandelen eruit, dat was vanwege mijn leeftijd een iets meer ingrijpende ingreep. Als ze eruit waren gehaald toen ik jonger was, was dat ook een dagopname geweest. Nu heb ik wel een paar dagen (2 of 3) in het ziekenhuis moeten blijven vanwege mijn leeftijd. (Bij kinderen worden ze geloof ik "geknipt" en bij oudere kinderen/volwassenen moeten ze er laagje voor laagje uit.) De dagen erna had ik echt veel pijn met slikken en je mag eerst ook alleen vloeibaar eten en drinken. Maar daarna ging het heel snel weer beter.

Ik had ook bijna altijd keelontstekingen en sindsdien heb ik dat nooit meer gehad en ben ik ook een stuk minder ziek. En voor de neusamandelen eruit gingen had ik bijna altijd een verstopte neus en was ik vaak ziek en dat was daarna ook een heel stuk beter.

De operaties zelf duurden iets van 20-30 minuten.

Ik zou me niet te veel zorgen maken, het is een routine ingreep die de artsen dagelijks heel vaak doen als het goed is. En ik zou het zelf ook zo weer doen of bij mijn kinderen doen mocht het nodig zijn.

Cliniclowns had ik overigens niet gezien, maar toen mijn keelamandelen eruit waren had ik wel Sinterklaas en z'n pieten op bezoek haha.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:39

Hier "ervaringsdeskundige kno gebied"
Zoontje en dochter beide amandelen geknipt en zoontje 8x buisjes.
Beide word hier in het ziekenhuis gedaan na elkaar.
Je meld je eerst op 07 op de dagbehandeling.
Daar word je naar een kamer gebracht waar je samen met alle andere kindjes+ouders wacht.
Hier worden wat gegevens doorgenomen en kunnen de kindjes lekker spelen.
Dan worden er 4 kindjes per keer opgehaald door de pedagogisch medewerker om naar het kamertje met de bedden te gaan.
Ook hier kunnen de kindjes lekker spelen en word er uitleg gegeven over wat er gaat gebeuren ook mogen de kindjes hier alvast een cadeautje uitzoeken
Dan worden de kindjes 1 voor 1 met 1 ouder meegenomen naar de "ok" je hoeft als ouder zijnde geen operatiepak o.i.d. aan.
De kindjes mogen een lekkere geurstick uitzoeken en dit mogen ze zelf op het slaapkapje smeren.
Als ouder zijnde blijf je erbij tot je kindje slaapt. Je word dan naar de wachtkamer gebracht.
Met 5a10 minuten word je weer opgehaald en mag je bij je kindje op de uitslaapkamer zitten.
Als je kindje wakker is ga je weer naar de grote kamer met het bed.
Je kind mag wat drinken krijgt een ijsje een diploma de arts komt even langs en jemag weer naar huis.
Wij zijn altijd rond 10 uur 10.30 weer thuis.

Ons zoontje is nu 4 en anderhalve week geleden voor het laatst geholpen
De eerste keer was al voor hij 1 jaar was..
Dit is het Frisius MC Leeuwarden.

Amandelen en buisjes plaatsen is echt lopende band werk
Laatst bijgewerkt door Froukje_J op 10-11-25 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:43

Mijn zoontje was net 4 toen de amandelen eruit gingen.
Hij ging heel onbevangen en vriendelijk de OK in, dat werd ook goed begeleid maar is ook wel echt zijn karakter. In mijn herinnering zat ik echt nog maar net in de wachtruimte (er was een speciale wachtruimte naast de OK voor ouders) toen ik weer de uitslaapruimte in mocht.
Dat vond ik een heel naar moment, hij was heel erg overstuur, wilde niks, er kwam nog bloed uit zijn mond enz. Op de afdeling werd hij iets rustiger, er was ook veel aandacht voor de kindjes van pedagogisch medewerkers e.d.
Daar wilde hij wel een ijsje. Mijn zoontje had na OK een complicatie (begon bloed te spugen) wat het vervelend maakte, maar men ging er heel relax mee om en hij heeft een tijdje een kraag met icepacks er in om gehad, wat hij niet heel fijn vond.

Met name de pedagogisch medewerkers zijn me heel positief bijgebleven. Er werd echt heel veel uit de kast gehaald om de kinderen zich fijn te laten voelen: projecties op het plafond, cliniclowns. Mijn zoontje wilde niet praten en niet uit bed na de OK en ze zijn samen met hem duplodozen gaan uitpakken en weet ik wat, tot hij uiteindelijk mee wilde naar de speelruimte.

Wat ik zelf een volgende keer anders zou doen: ik had een hele moeilijke eter en had pakjes drinken mee genomen omdat ik bang was dat ze niks hadden dat hij lustte. Dat was rode limonade en dat mocht blijkbaar niet omdat ze dan niet kunnen zien of ze bloed spugen. Ook waren er op de uitslaapkamer alleen perenijsjes (en op de afdeling eigenlijk ook) die hij niet lustte. Als ik dat had geweten had ik 2 dozen ingeladen op de afdeling. Gelukkig is een pedagogisch medewerker voor hem raketijsjes gaan halen, die hij wel lustte (maar dus eigenlijk ook niet mocht omdat er rood in zit).

Thuis was hij heel snel weer de oude. Maandags geopereerd en vrijdags is hij mee geweest op schoolreisje. Ik kon hem dinsdags eigenlijk al niet meer binnen houden. Hij heeft dozen vol ijsjes gegeten die eerste dagen. De ochtenden waren wat pittig (dan is de mond droog en pijnlijk) maar verder was het na die opnamedag eigenlijk allemaal zo klaar.

_Mir

Re: Amandelen laten verwijderen peuter.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:54

Mijn zoontje was net 4. Hij ging heel rustig onder narcose. Als je zelf als moeder rustig blijft doet dat veel. De verpleegkundige vertelde me toen dat ze daar door verwachtte dat hij ook rustig eruit zou komen. Dat was helaas anders.

Hij was echt gigantisch overstuur en had bloed uit zijn neus. Ik vond dat als moeder zijnde wel even ontzettend pittig en hartverscheurend. Uiteindelijk ging hij gelukkig snel aan het ijs en mocht hij mee naar huis. Ik zou het geen 2e keer laten doen in ieder geval.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 11:59

Mellow schreef:

Wij kregen de tip vanuit het ziekenhuis om kind alvast voor te bereiden door thuis e.e.a. uit te leggen met bijvoorbeeld een teddybear. Keertje kapje op de neus enzo.
Hier ging het heel goed, onze jongste was net 1 en dus heel jong. Maar omdat we toch thuis al een beetje geoefend hadden etc viel het heel erg mee. Ook de narcose zelf en het wakker worden ging heel goed. Wij hadden beer mee van thuis

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:06

Hier een zoon van 3 waar de neusamandel eruit ging en buisjes kreeg. Ik had gelezen in de folder dat het “slaapgas” een beetje vies kan ruiken, dus had hem uitgelegd dat met een paar keer heeeeel diep ruiken de lucht weg was.
Dat werkte heel goed! Hij was zo weg. Je kind zo moeten achter laten vond ik wel heeel erg naar!!
Het was echt zo gepiept, maar hij kwam wel heel rot de narcose uit. Was echt aan het vechten, werd door 2 verpleegkundigen vast gehouden.
Ik heb hem gelijk gepakt en in de houdgreep op schoot genomen. Door het zingen van bekende liedjes kalmeerde hij redelijk snel. Er was best wat bloed wat nog uit zijn neus kwam. Ik vond het best pittig. Als het verstandig is om nog een keer te doen, doen we dat heus, maar dan zou ik het deze keer wel heel fijn vinden als mijn man mee zou gaan voor de praktische dingen.
Herstel ging heel erg snel, t was mooi weer, ‘s middags zaten we alweer in de speeltuin.
Die avond op tijd naar bed en hij heeft het negens over gehad.
Succes met jouw kindje! T is niks aan als ze naar het ziekenhuis moeten!

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 12:36

Fijn dat ik zo een beetje weet hoe het gaat. Kapje kent hij al wel omdat hij pufjes krijgt. Het is eigenlijk meer mijn eigen traumatische ervaringen die het lastig maken dus ik wil daarom graag weten hoe het verloopt. Ijsjes lust hij niet maar ik weet dan iig nu ook dat ik dus een andere kleur drinken dan rood moet aanbieden.

Ik heb het heel erg nodig dat ik duidelijk weet wat er gaat gebeuren en gezien eerdere ervaringen is dit voor mij dan even beter dat ik weet wat komt.

Mijn man zal ook mee gaan die dag dus daar heb ik ook wel steun van.

Als we een datum hebben dan ga ik hem zeker voorbereiden. Hij snapt al een heleboel. Het is niks aan idd dat je kindje naar het ziekenhuis moet.

Zijn keelamandelen worden overigens verwijderd. Hij kwijlt enorm en heeft s'nachts/slapend ademstops.

Bedankt voor het delen!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:41

Bij ons noemde ze de narcose olifantenscheten. De medewerker zat het ook erg leuk te vertellen, hoe de arts 's ochtends dus eerst naar de dierentuin gaat om olifantenscheten op te halen enz enz. Mijn zoontje vond het hilarisch iig.
Het instructiefilmpje dat het zkh (ZRT) op YouTube heeft gaat ook uit van olifantenscheetjes dus dat was een mooi geheel samen.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 12:45

Het boekje Bobbi naar het ziekenhuis heeft hier heel erg goed geholpen. Legt heel goed stap voor stap uit hoe het gaat. Mijn zoontje van februari 2022 heeft inmiddels meerdere kno-behandelingen gehad:
- april 2024: buisjes (hij was toen net 2)
- augustus 2024: keel- en neusamandelen
- mei 2025: buisjes en weer neusamandelen

Van de buisjes en neusamandelen heeft die vrijwel geen last gehad.

Zijn keelamandelen waren wel een pittige week. Hij was te jong om te begrijpen dat die door drinken minder last zou krijgen van zijn keel. Hij wilde echt niks in zijn mond/slikken. Daardoor bijna uitgedroogd.

In grote lijnen ging het als volgt bij ons:
- je meldt je ‘s ochtends vroeg in het ziekenhuis, er mag 1 ouder bij zijn.
- kindjes mogen spelen tot ze aan de beurt zijn (mogen niet eten en alleen heldere dranken).
- kindje wordt geroepen voor de operatie.
- als ouder mag je mee tot het kindje slaapt, afhankelijk van de operatie brengen ze het kindje in slaap als het bij jou op schoot zit of op de operatietafel.
- Kindje krijgt het kapje op neus. Blijf zelf rustig en blijf praten tot ze slapen. Ik zei iets van “ga maar lekker slapen, mama en papa houden van jou tot de maan en terug, etc. Of zing het liedje die je altijd zingt ofzo (iets vertrouwds).
- Ouder verlaat de operatiekamer.
- Amandalen duurt 5 tot 10 minuten dacht ik, daarna word je als ouder gelijk weer geroepen.
- Het kan zijn dat je kind al bij is, maar het kan ook zijn dat ze nog liggen te slapen. Vaak is het wakker worden wel even vervelend met onrust en huilen. Soms duurt het ook best wel even voor ze niet meer suf zijn/goed wakker zijn. Dat is niks geks.
- Bij amandelen kan het ook zijn dat ze spugen (door het bloeden). Neem dus zeker een extra pyjama mee! En voor jezelf een extra shirtje (als ze na de operatie bij jou willen zitten/liggen, kom je vaak ook niet ongeschonden uit de strijd is mijn ervaring haha!).
- Kindje krijgt meteen een ijsje en drinken aangeboden. Voor amandelen: sla ook thuis veel ijsjes in!
- Als alle kindjes aan de beurt zijn geweest (bij ons waren het er maximaal 6) komt de arts die de operatie heeft gedaan vertellen wat er precies gedaan is en hoe het eruit zag.
- Als kindje ijsje/wat gedronken heeft en de arts is geweest, mag je naar huis.
- Bobbi krijgt in het boekje een ballon als die naar huis mag. Dat hebben wij dus ook gedaan alle keren :D

Herstel buisjes/neusamandelen is eigenlijk vaak de volgende dag alweer goed. Keelamandelen zou ik wel echt rekenen op een paar pittige dagen.

En nog een tip: zorg echt voor goede koude limo uit de koelkast bij keelamandelen. De kou helpt echt tegen de pijn en het zwellen (ervaringsdeskundige, mijn amandelen zijn er nog een keer uitgehaald toen ik 18 was haha). Eten is niet belangrijk, drinken wel! Qua eten de eerste dagen zijn knijpfruitjes, vla en zachte dingen fijn.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-25 15:09

Ohh dat zijn nog wel even handige dingen idd! Knijpfruitjes en misschien wat van die zakjes kwark.
Hij eet geen ijsjes en dit is dan wel een goed alternatief!

Die van die ballon is ook wel een goede! Zal eens kijken naar dat boekje.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 18:15

Het verwijderen van mijn amandelen is een van mijn eerste/oudste herinneringen, ik heb daar echt een trauma aan overgehouden :=
Ik ga er vanuit dat het nu een stuk netter in z’n werk gaat, maar destijds kreeg ik een kapje op, en nog voordat ik in slaap viel werd mijn knuffel afgepakt en mijn moeder bij me weg gehaald, en het volgende wat ik me herinner is dat ik wakker werd op een rijdende brancard in een gang, uiteraard helemaal in paniek := Ik weet vooral nog dat er veel bloed was, ik moest bloed overgeven en voelde me vreselijk. Ik ga nog steeds over mijn nek van de geur of smaak van bloed :r
Wat ik vooral naar vond was dat het werd verteld alsof het allemaal geweldig leuk was. Je gaat slapen en daarna is alles goed en krijg je heel veel ijsjes.. ik had het veel fijner gevonden als men eerlijk was geweest. Dat is wellicht ook per kindje verschillend.
Maar ik zou dus in ieder geval zorgen dat je er bij blijft totdat hij echt slaapt, dat zou voor mij al veel verschil hebben gemaakt.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:36

Onze dochter (nu 9) was even oud toen haar keel amandelen werden verwijderd vanwege dezelfde klachten.
(Die waren daarna helemaal verdwenen, ze sliep als een zonnetje, snurkte niet meer en begon meer te eten, echt een inhaalslag).

Vanuit onze ziekenhuis kreeg je een filmpje die je aan je kind kon laten zien: waar je moet melden, dat je een bandje om krijgt, kapje op etc. Vond die heel duidelijk, vraag even na of je ziekenhuis zoiets aanbiedt!

Fijn dat je samen met je man gaat maar hou er wel rekening mee dat er waarschijnlijk maar 1 ouder mee naar binnen mag bij de narcose etc.
Misschien prettiger voor jezelf (en kind) dat je man dat doet als jij het zo spannend vindt?

Onder narcose gaan was hier altijd het lastigste, echt huilen en "vechten".
Vaak worden ze dan ook wat onrustig wakker (ze zeggen vaak hoe je de narcose in gaat wordt je ook weer wakker).

Mijn dochter was daarna echt een bikkel. At direct een ijsje, na een uur zat ze al een boterham te eten en 's avonds thuis een bord spaghetti :Y)

Ze lag op een 4 persoonskamer en alle andere kinderen hadden er wat meer moeite mee. Veel gehuil en pijn.
Eentje had ook een nabloeding, dat kan best even schrikken zijn om te zien.
Bij deze operatie krijgen ze (over het algemeen) ook een infuus (deze brengen ze pas onder narcose in).
Mijn dochter vond dat eruit halen (toen was ze wakker) ook wat spannend.

Beste is om zelf om relaxt mogelijk te zijn (echt ik weet hoe lastig dat is) en je kind te stimuleren met goed drinken daarna. Liever elke 5/10min een slokje water dan 1x per uur een glas.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 11:13

Ik ben bang dat hij wil dat ik mee ga vandaar ook een beetje voorbereiding. Hij is nogal een mama's kindje. Maar het helpt zeker om te lezen hoe anderen het ervaren hebben. Zodat ik weet wat komen gaat.

Zijn opname ten tijde van de RS liep waardeloos en dat blijft je bij.

Nu ik weet wat ik kan verwachten is het al beter.

Ik hoop dat hij inderdaad ook beter gaat slapen en eten hierna. Dat zou een mooie bijkomstigheid zijn!

DeTjoeter

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:30

Bij ons werden we in de uitslaapkamer ontvangen en kregen alle kinderen(en ouders) gezamenlijk de uitleg te horen. Daarna werden ze 1 voor 1 opgeroepen en mochten ze met bed en al(de raceauto) richting de operatiekamer. Daar mocht mijn zoontje op een kruk zitten en bleef ik bij hem tot hij in slaap viel. Na nog geen 10 minuten werd hij naar de uitslaapkamer gebracht, maar mijn zoontje is erg panisch bij pijn, dus die heeft meer dan een uur hysterisch gekrijst. Zo erg dat we een privékamer kregen, om de andere kinderen niet overstuur te maken. De andere kinderen kwamen wel allemaal rustig weer de kamer in en waren vrij snel weer zichzelf.

Uiteindelijk kalmeerde m'n zoontje gelukkig en mocht hij spelen in de speelkamer en ze hadden een speurtocht op de afdeling die we mochten doen. Erg leuk! Toen we bijna weg mochten begon mijn zoontje een paar keer over te geven, waardoor we langer moesten blijven. Ook omdat hij in eerste instantie niet wilde drinken, maar hij moest een bepaald aantal bekertjes gedronken hebben voor hij weg mocht. Ijs mocht ook, maar is hij ook niet gek op.

Verder ging het herstel voorspoedig. Knijpfruit, kwark en vla waren erg fijn de eerste dagen!

Heel veel succes.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:09

Er zijn al veel tip

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:30

Hier geen ervaring als moeder maar ik heb zelf een aantal jaar op de KNO gewerkt waar ik kindjes en hun ouders begeleidde voorafgaan aan deze ingreep :)
In het ziekenhuis waar ik werkte lagen de kindjes die zowel voor neus- als keelamandelen gingen op 1 zaaltje en kregen ongeveer een uur voorafgaand aan de ingreep vast een paracetamol zetpil en een zetpil met dormicum (middel waar ze al iets slaperig van worden met als doel iets rustiger de narcose in te gaan).
Er was 1 ouder toegestaan die mee mocht de operatiekamer in, daar inderdaad met kapje onder narcose. Hier kun je als ouder zelf al een hoop thuis aan doen ter voorbereiding zodat ze rustiger de narcose in gaan!! Fijn als de kindjes weten wat er gaat komen (het kapje en de vieze lucht bijv).
Het laatste stukje narcose (net voordat ze echt weg zijn zegmaar) kan er soms een beetje naar uitzien voor ouders, het lichaam maakt dan een soort "trekkingen" en de kinderen kunnen wat rollen met de ogen. Dit is compleet normaal maar is als ouder natuurlijk niet fijn te zien ;)
De ingreep zelf duurt ongeveer 10-15 minuten en dan heb je je kind vaak snel terug hoor! Het nabloeden (druppen) uit neus/mond wat hier vaker genoemd word is normaal, dat komt omdat het open wondjes zijn die niet gehecht kunnen worden en wat je dus als soort schaafwond moet zien die vanzelf stopt met bloeden na max een halfuurtje.
Mijn tip voor nazorg na deze ingreep; waterijs, knijpfruit, appelmoes. Vla/kwark/yoghurt kan ook als je kind dit lekker vind en makkelijk kan eten na de ingreep maar sommige kindjes vinden dit niet fijn omdat melkproducten wat meer slijm/dikker speeksel aanmaken wat met slikken vervelend kan voelen gezien de wondjes in de keel natuurlijk.
Hou de eerste 3 dagen een goeie spiegel paracetamol aan volgens lichaamsgewicht en dan merk je vaak dat het eigenlijk al weer zo goed als vanouds is :)

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 14:52

Bedankt voor de uitgebreide reacties! Hier heb ik zeker wat aan!

Al veel tips die ik zeker kan gebruiken!

Hopelijk heeft het uiteindelijk voor onze zoon ook een goed resultaat. Maar de ervaringen van anderen geven ee goede voorbereiding zo. En soms juist net even wat meer inzicht in wat komen gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:20

Mijn dochter ging ooit naar een info middag, daar waren meer kinderen die geopereerd zouden worden. Daar werd alles heel goed uitgelegd, ik weet niet of ieder ziekenhuis dit heeft.