Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:09

Iedereen lijkt zo lyrisch over een wasbaar dekbed. Dus ik heb er ook 2 gekocht. Maar nu?
1 =geen, want je wilt 's avonds immers na het wassen ook weer slapen. Dus dan heb je er al minstens 2 nodig.

En dus heb ik 2 bij de Action besteld. Zien er mooi uit, zijn tot nu toe warm genoeg. Maar ze zijn bulky. Dus dat betekent dat ik ergens ruimte moet vinden om een extra dekbed op te ruimen. Dat vind ik best een nadeel.

Maar goed, we gaan het proberen. Dus na 1.5 week gebruik tijd om te wassen.
En waar je normaal je wasmachine vol hebt met beddengoed en wat handdoeken en kleding van 1-2 dagen er voor is je wasmachine nu niet vol, want er is geen dekbedhoes. En het dekbed past er niet bij.
Dat betekent dus een extra wasronde, met dus zowieso 1 keer geen volle trommel. En extra wassen kost tijd, water en stroom. Niet iets wat gratis is natuurlijk. Zie ik dit nu als enige als nadeel?

Normaal was ik een dekbed 2 keer per jaar, op een zonnige dag zodat drogen ook snel gaat. Ik moet m'n was in huis drogen overigens.

Terug naar het wassen van de wasbare dekbedden.
En de eerste keer wassen ging natuurlijk fout, de wasmachine kon geen balans vinden om te centrifugeren. Dus heeft het 5 dagen geduurd, drupte de boel vreselijk zodat ik er weer handdoeken onder moest leggen om de vloer te sparen, voordat alles droog was. En kon ik vervolgens een extra wasmachine draaien met handdoeken die het vocht uit het wasbare dekbed opgevangen hadden.
Dit kan toch niet de bedoeling zijn?

Vandaag wasbeurt 2, die is gelukkig goed gegaan. Maar het kost je wel weer een extra keer de wasmachine draaien. Dat vind ik toch wel een nadeel.

Dus toch maar weer gewoon dekbedhoezen om de dekbedden doen? Ja, dat is een vervelend klusje, maar de dekbedden wassen is nog lastiger. Ben ik nu de enige die tegen de nadelen aanloopt? (dus ruimte, wassen, centrifugeren, extra dekbed moeten aanschaffen)
Of zijn er meer die er toch weer van terug komen?

Gnome

Re: Wasbaar dekbed, ja, nee? Veel nadelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:18

Ik heb er een maar de beperkingen bij jou liggen meer aan de grootte van je wasmachine. Met meer kg kun je alles in een keer wassen natuurlijk maar waarom voeg je niet gewoon ander spul toe als het niet in een keer kan. Handdoeken bijv?

Ik ervaar totaal geen van de dingen die jij beschrijft. Past makkelijk, is super snel droog, wasmachine kan gewoon centrifugeren.. Dus wat mij betreft prima aankoop.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:20

Nou ik heb er 3 van Zelesta en 2 van Ynot en die zijn allemaal binnen een uur droog als ik ze aan het wasrek hang, die druppen ook echt niet.

Zelesta heeft tabellen met hoe groot je wasmachine moet zijn voor een dekbed. Ik heb maar een 7kg dus daar passen alleen 1 persoons dekbedden in. Als ik daar een grotere in stop gaat dat ook fout, misschien is dat je probleem?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:21

Ik heb de hype geloof ik gemist, waarom is iedereen zo lyrisch? Omdat je niet wekelijks een gevecht met het dekbed en de hoes moet hebben? Als ik jouw verhaal lees dan denk ik alleen maar 'ja dat klinkt logisch'. Ik heb hier vier dekbedden (twee van 140x220 en twee van 240x220) en ik moet er niet aan denken om die intergraal te moeten wassen, dan mag ik wel een industriële wasmachine en droger aanschaffen. Dan maar even afzien met het wisselen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:26

Gnome schreef:
Ik heb er een maar de beperkingen bij jou liggen meer aan de grootte van je wasmachine. Met meer kg kun je alles in een keer wassen natuurlijk maar waarom voeg je niet gewoon ander spul toe als het niet in een keer kan. Handdoeken bijv?

Ik ervaar totaal geen van de dingen die jij beschrijft. Past makkelijk, is super snel droog, wasmachine kan gewoon centrifugeren.. Dus wat mij betreft prima aankoop.

Ik heb een vrijwel NIEUWE 11KG wasmachine van Samsung. Dus absoluut geen kleine wasmachine voor een alleenstaande.
Als ik dus een dekbedovertrek, hoeslaken, 2 kussenslopen, pyama, handdoeken en van 2 dagen kleding was, dan is de wasmachine mooi vol. Niet overvol, wel vol. Dat is dus mijn routine.
Maar wil ik een dekbedovertrek vervangen door een wasbaar dekbed, dan past dat niet, en moet ik dus 2 keer gaan wassen.

Bij 2 keer wassen is dus 1 keer centrifugeren niet gelukt en 1 keer wel. De keer dat het wel gelukt was, was ook nog met het kleine dekbed, 140X200 en vanmorgen heb ik de 200X200 gewassen, dat lukte gelukkig zonder problemen en er kon nog een trui en tshirt bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:26

Fortitude schreef:
Nou ik heb er 3 van Zelesta en 2 van Ynot en die zijn allemaal binnen een uur droog als ik ze aan het wasrek hang, die druppen ook echt niet.

Zelesta heeft tabellen met hoe groot je wasmachine moet zijn voor een dekbed. Ik heb maar een 7kg dus daar passen alleen 1 persoons dekbedden in. Als ik daar een grotere in stop gaat dat ook fout, misschien is dat je probleem?

Nope, een 11kg wasmachine. Daar kan zelfs een 240 bij 220 makkelijk in volgens de tabellen.

Je ontkomt in mijn ogen absoluut niet aan een extra wasmachine draaien om alleen dat dekbed te wassen, zou niet weten hoe dat dan niet hoeft. Want zo'n dekbed is gewoon groot en neemt meer ruimte in dan een hoes.
Laatst bijgewerkt door germie op 07-11-25 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:27

Ik gebruik ze enkel voor mijn honden of duik er onder als ik ziek ben en een eigen slaapkamer wil. Verder 2persoonsdekbed en drywash spray die ik om de week gebruik en wekelijks hang ik een dag alles uit. Bed opschudden kost geen 10 minuten dus prima.
De gekleurde dekbedden gaan idd in 7 kg wasmachine hier. Vind ze ideaal voor op vakantie of buiten te gebruiken. Echter in mijn auto ligt er ook vaak 1. Liggen ze heerlijk op plus neemt veel zeewater op haha

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:28

Wat mij ten eerste opviel aan dit verhaal: was jij je beddengoed en handdoeken samen met kleding? Hier gaat alles strikt apart en op verschillende temperaturen de was in.

Wij hebben ook wasbare dekbedden en dat bevalt heel goed. Overigens niet van de action, ik kan mij ook lastig voorstellen dat daar goede dekbedden vandaan komen. Maar wellicht heeft dat te maken met mijn mening over de action ;) De dekbedden die wij hebben drogen heel snel, binnen 3 uurtjes oid droog, en ik was ze elke week. Ze zijn van katoen en redelijk dik. Je moet wel een grote wasmachine hebben, anders centrifugeert hij niet. Is ook slecht voor een kleine machine, je loopt best een risico dat hij daarvoor stuk gaat. Echter zou dat bij jou geen probleem moeten zijn. Wel gek dat hij dan niet centrifugeert

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:30

Ik gooi altijd al alles samen in de wasmachine, doe niets met kleuren, niets met soorten kleding, gewoon hup in de wasmachine op 40 graden. Een enkele keer, zo'n 2 keer per jaar was ik beddengoed en handdoeken op de kookwas. Maar het is echt onzin om soorten was te scheiden, dan heb ik als alleenstaande alleen maar kwartmachines om te draaien. Niet echt goed voor het milieu.
Ik draai normaal 2 trommels per week. 1 dus grotendeels beddengoed, andere volledig kleding. Met een wasbaar dekbed zijn dat er dus 3, en zijn 2 trommels niet geheel vol. Wachten tot ze vol zijn betekent dat je niet uitkomt om op vrijdag beddengoed te wassen. En ik wil toch wel graag 1 keer per week en b ij hoge uitzonder 1 keer per 2 weken een fris bed.

En de dekbedden van de action doen niet onder aan die van zelesta (die heeft een vriend, zelfde ellende). Hij wast ze nu maar niet meer (en gebruikt ook geen hoes).
Laatst bijgewerkt door germie op 07-11-25 13:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:31

11 kg is zat maar waarom is het in jouw ogen onverwacht dat je minder erbij kunt doen als er een heel dekbed bij in gaat ipv alleen de hoes? Dat is toch volkomen logisch dat je dan niet nog evenveel kunt toevoegen?

Als je dat niet wilt, snap ik niet dat je zo'n ding überhaupt aanschaft. Het is ontworpen om mensen het gemak te geven van een 'direct' opgemaakt dekbed ipv te klooien met de hoes. Dat moet je belangrijker vinden dan minder wassen draaien natuurlijk.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:33

Ik wil er voor mijzelf eentje aanschaffen. Maar ik kom er maar niet uit welke :')

Ik heb nu een 220x240 dekbed voor mij alleen, maar met mijn nekklachten is bed verschonen al een opgave, maar dekbedovertrek om dekbed doen (ook met burrito methode) is ECHT onprettig.

Mijn man en kinderen hebben een 1 persoons dekbed en dat is wel te doen.

Het lijkt mij dus echt ideaal. Gewoon hele ding mee naar de wasmachine en 1.5 uur later is de was klaar en nog 1,5-2 uur later kan die weer mn bed op. Het lijkt mij HEERLIJK zeker omdat ik het liefste 2 keer per week een schoon fris bed heb. Nu is dat 1x per 2 weken :=

Maar Germie, of gesorteerd wassen onzin is? Nope.
Jij vindt dat, dat maakt het geen feit.

Was gaat hier gesorteerd. Een 11 kg wasmachine voor een 1 persoons huishouden snap ik dan weer niet.
Dat zou ik dus gewoon onzin vinden

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:33

Ik heb ze zelf niet, onder andere omdat ik me afvraag of die dingen wel droog worden zonder wasdroger.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:34

Als je wasmachine niet goed centrifugeert moet je hem leeg laten lopen via het kleine deurtje en de slang of knop die daar hangt. En sowieso goed schoonmaken regelmatig natuurlijk. Dat heeft weinig te maken met wat je erin doet.

Verder is het nut van dit ding volgens mij niet meer klungelen met die hoes. Hij is niet bedacht om al het gemak van de wereld te krijgen. Ik heb er geen want ik maak wel gewoon mn bed op, die 5 minuten maakt me niet echt uit. Als dat je wel uit maakt dan neem je zo'n ding en heb je dat geklungel niet maar dus wel wat anders evt.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 13:35

Gnome schreef:
11 kg is zat maar waarom is het in jouw ogen onverwacht dat je minder erbij kunt doen als er een heel dekbed bij in gaat ipv alleen de hoes? Dat is toch volkomen logisch dat je dan niet nog evenveel kunt toevoegen?

Als je dat niet wilt, snap ik niet dat je zo'n ding überhaupt aanschaft. Het is ontworpen om mensen het gemak te geven van een 'direct' opgemaakt dekbed ipv te klooien met de hoes. Dat moet je belangrijker vinden dan minder wassen draaien natuurlijk.

Ik schrijf nergens dat het niet logisch is. Maar mensen doen alsof het allemaal zo fantastisch is. Maar ik loop dus tegen de nadelen aan. En die benoem ik. Maar nu ik het dus heb vind ik de nadelen vele malen groter dan de zgn. voordelen.
De meeste mensen zijn enthousiast over wasbare dekbedden, maar ik kennelijk niet en vraag me dus af of ik de enige ben. Zo te lezen niet, gelukkig.

En de wasmachine CENTRIFUGEERT GOED, maar dus NIET ALS HET GEWICHT NIET GOED TE VERDELEN IS, wat dus gebeurde met de eerste keer wassen.

Ik denk dat ik gewoon voor het grote dekbed maar wat hoezen ga kopen, dan kan ik die ook gebruiken. Ik heb voor de kleine maat al hoezen, want heb ook nog een donzen dekbed.

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:41

Mijn jongste kinderen hebben Zelesta dekbedden. Ik vind het met nachtzindelijk worden ideaal dat je ze makkelijk kan wassen, droger in en 3 uur later liggen ze weer schoon op bed. Maar als ze goed nachtzindelijk zijn stap ik weer terug op een dekbed met losse hoezen. Ik vind het materiaal heel synthetisch aanvoelen. En het volume is inderdaad een stuk groter met wassen. Al is het in mijn geval nu makkelijker dan telkens de hoezen + dekbedden apart wassen bij ongelukjes.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:48

Logisch toch dat je bij een dekbed meer ruimte nodig hebt in de wasmachine dan bij alleen een dekbedhoes. Dat is geen hogere wiskunde. Had je vooraf al kunnen bedenken dus klagen in deze en het een nadeel noemen vind ik niet terecht. Je hebt gewoon een verkeerde keuze gemaakt doordat je het je anders had voorgesteld. Oftewel een miskoop, die iedereen wel eens maakt. Je hebt dan twee keuzes oftewel accepteren dat je een extra wasje draaid of weer overstappen op je oude systeem.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:50

Wassen gaat hier prima, drogen ook best snel.

Nadeel vind ik de kwaliteit, heb er verschillende, maar nee, de stiksels laten best snel los.
Had ik voor die prijs niet verwacht, en nee niks van de action hier, maar Zelesta en nog een ander merk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 13:53

Ik vind het heel fijn klinken om niet meer op te hoeven maken en vind dat pauw motief van Zelesta super gaaf. Maar no way dat ik zo'n synthetisch ding op bed wil dus helaas pindakaas.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 14:07

Thats_Me schreef:
Logisch toch dat je bij een dekbed meer ruimte nodig hebt in de wasmachine dan bij alleen een dekbedhoes. Dat is geen hogere wiskunde. Had je vooraf al kunnen bedenken dus klagen in deze en het een nadeel noemen vind ik niet terecht. Je hebt gewoon een verkeerde keuze gemaakt doordat je het je anders had voorgesteld. Oftewel een miskoop, die iedereen wel eens maakt. Je hebt dan twee keuzes oftewel accepteren dat je een extra wasje draaid of weer overstappen op je oude systeem.

Ik schrijf nergens dat ik het niet logisch vind dat een dekbed meer ruimte in beslag neemt dan een hoes. Maar ik had me het dus anders voorgestel. Dat ik het er nog wel bij kon proppen omdat ik geen hoes meer nodig heb en de was op vrijdag meestal geen 100% volle trommel heeft waarbij de deur amper dicht kan.

Maar goed, misschien is het wel een miskoop. Gelukkig maar 35 euro. Maar ja, omdat iedereen zo lyrisch lijkt te zijn leek mij het ook wel wat.

En ja, ik neig nu naar overstappen op het oude systeem en om de dekbedden dan wel te gebruiken maar hoezen er bij te kopen voor 200X200.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:22

Volgens mij wissel je van taak. Ipv 1x wassen en dekbed in hoes steken ga je naar 2x wassen. Nog steeds 2 klussen. Lijkt me minder milieuvriendelijk en duurder.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:23

Ik heb er 1 van Zelesta, een dunne variant want ik heb een 8kg wasmachine. Maar ik vind het vrij snel warm in bed, en als het echt koud is leg ik er een sprei overheen.
Ik was m elk weekend, gewoon ‘s morgens in de wasmachine, daarna uithangen en savonds weer op. Er kan inderdaad verder niks anders bij. M’n hoeslaken en kussenslopen was ik dan samen met handdoeken en washandjes en witte sportsokken etc.
Ik vind het wel handig eigenlijk, het is net iets sneller met bed opmaken en niet als je 2x in je bed hebt geslapen dat je dekbed naar beneden schuift en je zo’n leeg stukje in je overtrek hebt. Daar heb ik altijd zo’n hekel aan.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:29

Wie is iedereen? Er zijn op bokt meerdere topics over geweest even terug, misschien is dat je referentie. Maar heb je wellicht gelezen wat je wilde lezen, want daar heb ik zeker ook kritische notes voor bij zien komen en zeker niet alleen maar hosanna's.

Maar idd. Daar heeft niemand specifiek genoemd dat ze ipv 2 wassen per week nu 3 wassen per week moeten draaien gek genoeg.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:56

Ik lees niet 'veel nadelen' maar eigenlijk maar één: je moet een extra was draaien en dus je wasroutine even heruitvinden. Lukt dat niet, of wil je dat niet, dan is het inderdaad een miskoop. Jammer maar helaas.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:01

germie schreef:
Gnome schreef:

Ik schrijf nergens dat het niet logisch is. Maar mensen doen alsof het allemaal zo fantastisch is. Maar ik loop dus tegen de nadelen aan. En die benoem ik. Maar nu ik het dus heb vind ik de nadelen vele malen groter dan de zgn. voordelen.
De meeste mensen zijn enthousiast over wasbare dekbedden, maar ik kennelijk niet en vraag me dus af of ik de enige ben. Zo te lezen niet, gelukkig.

En de wasmachine CENTRIFUGEERT GOED, maar dus NIET ALS HET GEWICHT NIET GOED TE VERDELEN IS, wat dus gebeurde met de eerste keer wassen.

Ik denk dat ik gewoon voor het grote dekbed maar wat hoezen ga kopen, dan kan ik die ook gebruiken. Ik heb voor de kleine maat al hoezen, want heb ook nog een donzen dekbed.

Maar als het logisch is, had je toch op voorhand kunnen weten dat je er meer wassen door moest draaien? Waarom heb je 'm dan gekocht?

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:04

pmarena schreef:
Ik vind het heel fijn klinken om niet meer op te hoeven maken en vind dat pauw motief van Zelesta super gaaf. Maar no way dat ik zo'n synthetisch ding op bed wil dus helaas pindakaas.

Ze lijken tegenwoordig ook een katoen variant te hebben. Geen idee hoe die voelen.