Katten allergie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Katten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 09:01

Mijn vriend heeft een katten allergie, ik heb 2 fluffies (langharige raskatten, heel fijn voor allergieën). Heb lang voor ze gespaard, heb ze al 6 jaar en zou zeker niet zonder ze willen.
Nu hebben ze eigenlijk tot op heden altijd bij mij op bed geslapen, maarja mijn vriend is allergisch.

Nu is het een soort van 'afspraak' dat ze dan niet op de slaapkamer komen, maar ik vind daar wel wat van. Ben om 7 uur de deur uit, 21.00 thuis, 21.30 naar bed voor minstens 4 dagen per week. En mijn vriend slaapt maximaal 1-2 nachten per week bij mij. Dus die andere 4-5 nachten, heb ik ze er het liefste bij. Vind het gewoon zielig dat ze overdag al zo veel alleen zijn, ze zijn graag bij je....

Hoe gaan anderen daarmee om met een fulltime baan en paard en misschien ook iemand in het huishouden die allergisch is?

Keldeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:09

Ik deed de dag dat m’n vriend hier sliep het bed verschonen en stofzuigen. Verder had hij pech, mijn huis. Hij is antihistamine gaan slikken en inmiddels wonen we samen en liggen de katten ook weer in bed.

En ik heb het als een mooie reden gezien om een robot stofzuiger aan te schaffen die dagelijks een rondje maakt en 2 keer per week dweilt. Wou dat toch al, maar nu kon ik het meer goed voor mezelf praten.

Overigens was m’n vriend eruit gegaan als hij regels rondom mijn katten had willen bepalen.

Tiggs

Re: Katten allergie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:14

Sisters before misters!

Lastig, maar ik zou ze de andere nachten dus wel bij mij laten slapen. Misschien een keer extra je bed verschonen?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:25

Er zijn meerdere bekenden die goede resultaten hebben behaald met bioresonantie. Als je vriend daar voor open staat zou hij dat kunnen proberen. Werkt ook met andere allergieën mocht hij die hebben.

Verder ben ik geen fan van katten op de slaapkamer. Ik vind het niet hygiënisch en afhankelijk van het gedrag vaak niet bevorderlijk voor je nachtrust.

En ik ben echt dol op katten altijd 3 gehad, nu 1, maar die mag alleen in het weekend in de ochtend even komen knuffelen op bed.

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:47

Hier allergisch voor katten.
En heb er zelf 2 al 16 jaar en liggen gewoon op bed.
1 is langharig en 1 kortharig.
Vroeger kon ik nog geen 10 minuten bij iemand binnen zitten zonder dat alles dicht ging zitten.
Ik ben wel benieuwd wat mijn allergie doet als mijn katten et niet meer zijn.

Alleen de heftiger rui periodes heb ik er nog last van nu.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:57

Keldeo schreef:
Ik deed de dag dat m’n vriend hier sliep het bed verschonen en stofzuigen. Verder had hij pech, mijn huis. Hij is antihistamine gaan slikken en inmiddels wonen we samen en liggen de katten ook weer in bed.

En ik heb het als een mooie reden gezien om een robot stofzuiger aan te schaffen die dagelijks een rondje maakt en 2 keer per week dweilt. Wou dat toch al, maar nu kon ik het meer goed voor mezelf praten.

Overigens was m’n vriend eruit gegaan als hij regels rondom mijn katten had willen bepalen.

Er bestaan inderdaad anti-allergie-pillen. Ook desensibilisatiekuren- in mijn jeugd was ik allergisch voor graspollen (medisch vastgesteld) en kreeg toen zo'n kuur met spuitjes. Nooit meer last van gehad, gelukkig maar want "hooikoorts" is niet handig tussen de paarden! Overigens zouden bij mij dieren die er het eerst zijn altijd voorgaan.

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:09

Mijn zus haar ex was of is nog steeds allergisch voor katten. Maar mn zus foute toen der zijn Siberische katten.
Zijn enorm langharig ( zeg altijd lijken maine coons zo groot en fluffy ) maar door de ondervacht konden allergische mensen er tegen.

Verder zou ik zeggen jou katten. Doen wat jij wil. Zoals de tip al als die komt je vriend je bed even doen en kamer, 2 nachtjes dan even katten benenden of niet op slaapkamer. Verder hij kiest jou met katten

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:16

Er bestaat voeding voor katten om de allergenen te beperken. Wellicht is dat een optie?

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:26

Ik heb 2 katten en een allergie en bij mij komen de katten echt niet op bed, daar verergeren mijn klachten enorm van.

Als je het perse zou willen, minimaal al je beddengoed verschonen en heel goed stofzuigen met een stofzuiger met hepa filter. Het is echt geen aanstellerij, maar kan leiden tot serieuze klachten. Jij wil toch ook dat je vriend een fatsoenlijke nachtrust heeft?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:39

Ik heb een allergische partner. Hij kan er aardig tegen in de keuken/woonkamer zolang ik regelmatig stofzuig en met een kammetje de haren dagelijks van de bank kam. De slaapkamer houd ik echt kat-vrij, daar zou hij echt ziek van worden en dat gun ik hem niet.

Als jij gevoelsmatig te weinig tijd hebt voor je katten dan moet je misschien daarmee bezig ipv compenseren door ze bij je te laten slapen. Erg veel hebben ze daar nu ook weer niet aan denk ik.

Overigens denk ik dat met 2 katten er niet echt een probleem kan zijn met te weinig aandacht, maar goed dat kan dan nog wel je gevoel zijn natuurlijk

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 12:12

Sweetgirl1 schreef:
Mijn zus haar ex was of is nog steeds allergisch voor katten. Maar mn zus foute toen der zijn Siberische katten.
Zijn enorm langharig ( zeg altijd lijken maine coons zo groot en fluffy ) maar door de ondervacht konden allergische mensen er tegen.

Verder zou ik zeggen jou katten. Doen wat jij wil. Zoals de tip al als die komt je vriend je bed even doen en kamer, 2 nachtjes dan even katten benenden of niet op slaapkamer. Verder hij kiest jou met katten

Ragdoll en noorse bospluis hier.. nadeel is als ze dan enerzijds wel op de slaapkamer mogen en dan ineens niet, dan blijven ze aan de deur krabben en heb je sowieso een gebroken nacht...

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 12:22

Princesj schreef:
Er bestaat voeding voor katten om de allergenen te beperken. Wellicht is dat een optie?
Degene die het meeste haart (ragdoll) staat op struviet-dieet, komt heel precies anders plast hij weer bloed. Die zou je dan het liefste op ander voer willen, maar dat is geen optie.
M'n Noor, die zou feitelijk wel op ander voer kunnen. Maar volgens mij zijn die ook aardig anti-allergeen die Noren, dus verwacht ook niet dat daar het probleem zit. Wil ze ook voor geen goud kwijt beiden.

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 12:24

troi schreef:
Ik heb een allergische partner. Hij kan er aardig tegen in de keuken/woonkamer zolang ik regelmatig stofzuig en met een kammetje de haren dagelijks van de bank kam. De slaapkamer houd ik echt kat-vrij, daar zou hij echt ziek van worden en dat gun ik hem niet.

Als jij gevoelsmatig te weinig tijd hebt voor je katten dan moet je misschien daarmee bezig ipv compenseren door ze bij je te laten slapen. Erg veel hebben ze daar nu ook weer niet aan denk ik.

Overigens denk ik dat met 2 katten er niet echt een probleem kan zijn met te weinig aandacht, maar goed dat kan dan nog wel je gevoel zijn natuurlijk

Ja precies, dat is ook het beste hier. De slaapkamer kat-vrij houden. En dat is ook een gevoels-dingetje vooral hoor. Ze zijn samen, hebben elkaar. En het gaat maar om 4 dagen, de andere 3 ben ik veel meer thuis... en ik sta ook gewoon samen met ze op, voordat ik slaap krijgen ze ook nog aandacht. Dus het is ook niet dat ze 4 dagen niemand zien.
Ik vind het gewoon zielig, ze zijn graag bij je, dan ben ik al 4 dagen vrij veel weg (6 uur opstaan, 7uur deur uit, 21.00 thuis, 21.30 in bed) en dan mogen ze er ook 's nachts niet bij. Dat is het vooral he.

En qua allergie is het beste om ze gewoon uit de slaapkamer te houden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 18:37

Miss_Mii21 schreef:
Princesj schreef:
Degene die het meeste haart (ragdoll) staat op struviet-dieet, komt heel precies anders plast hij weer bloed. Die zou je dan het liefste op ander voer willen, maar dat is geen optie.
M'n Noor, die zou feitelijk wel op ander voer kunnen. Maar volgens mij zijn die ook aardig anti-allergeen die Noren, dus verwacht ook niet dat daar het probleem zit. Wil ze ook voor geen goud kwijt beiden.

Dat is wel 'jammer' dat de ragdoll speciaal voer heeft.
Mijn man is enorm allergisch voor katten, maar toch heb ik er vorig jaar 2 meegenomen van stal. Allebei langharig.
Ze krijgen dus speciaal voer wat er voor zorgt dat de eiwitten in hun speeksel afbreekt (daar zijn de meeste mensen allergisch voor, niet voor het haar).
Het werkt echt perfect.
Ik moet het wel online bestellen en soms ben ik net te laat of wordt het te laat geleverd. Dan krijgen ze voor een paar dagen andere brokjes.
Mijn man heeft dan direct reactie op de katten :=

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:47

Hoeveel kamers heb je ? Kun je niet een extra slaapkamer maken zodat de
Katten daar niet komen en je vriend of jullie daar kunnen liggen ? Als de katten op hun eigen slaapkamer mogen blijven valt het misschien mee met
Krabben bij de’ nieuwe ‘ slaapkamer.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:20

En indien jij bij de katten gaat slapen de dagen dat je vriend er niet is, ipv de katten bij jou?

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:29

Het heeft niks met haren te maken maar met de eiwitten in de huidschilfers van de kat. Dus lang of kortharig maakt niks uit.
Ook speeksel en urine spelen hierin een rol.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:37

fjordjes schreef:
Het heeft niks met haren te maken maar met de eiwitten in de huidschilfers van de kat. Dus lang of kortharig maakt niks uit.
Ook speeksel en urine spelen hierin een rol.

Maar katten wassen zichzelf met hun tong.
Dat speeksel zit natuurlijk dan wel op de haren.
Dus misschien niet direct, maar indirect wel.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 23:13

Nah sorry, voor 1 of 2 nachten zou ik m'n katten ook niet uit de slaapkamer verbannen. Want de ene keer wel, de andere keer niet, dat werkt niet voor een kat.
Op dagen dat ik weinig thuis ben geweest merk ik ook dat de katten eerder bij me komen slapen. Ze hebben daar echt wel wat aan.

Je vriend kan ook een allergie pilletje pakken. Gewoon die van de Kruidvat werkt vaak al.
Hoor vaak ook dat het gewenning is. Maar of dat ook lukt als het maar af en toe een nachtje is, weet ik niet.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:12

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 19:23

Ik weet niet hoe allergisch hij is. Maar ik ben zelf zo erg allergisch dat allergie pilletjes niet helpen. 10 minuten in een huis waar katten rondlopen en ik stik zowat. Dan heeft alleen de slaapkamer vrij houden geen nut. Tip stofzuig niet vlak voordat hij komt want dan waait juist alles op en kan hij er nog meer last van hebben. Ik snap ook wel als je denkt mijn huis mijn regels.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:20

Mijn vriend, toen 20, was ook allergisch. Vaak genoeg mijn langharige kat hem laten knuffelen en nu is hij eroverheen gegroeid en hebben we 3 langharige katten en een hond

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 20:52

Hoe erg is de allergie? Is het te ondrukken met een pilletje van de kruidvat of is het echt heel ernstig?

Je zou naast de genoemde tips nog een luchtreiniger kunnen overwegen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:28

Het ligt heel erg aan de allergie.
Mijn man heeft al last als hij buiten het ‘kattenhuis’ iemand tegenkomt die katten heeft. In de buitenlucht niet per se, maar bv kroegen waar je dicht op elkaar staat is er altijd wel iemand met katten thuis. Of collega’s met katten op werk heeft hij last als hij ernaast zit.

In een kattenhuis kan hij gewoon niet ademen, met of zonder allergiepilletjes. En al enorm veel desensibilisatietherapie gedaan, ook voor hooikoorts. Mag allemaal niet echt baten.

Hier dus geen katten in huis. Maar het ligt er dus aan hoe erg je vriend allergisch is.
Misschien kun je 1 kamer kattenvrij houden en daar met je vriend in slapen?